Terminologia musical
Terminologia musical
Especial | A | B | C | Ç | D | E | F | G | H | I | J | K | L | M | N | O | P | Q | R | S | T | U | V | W | X | Y | Z | TOTES
V |
---|
valsElegant ball musical originari del segle XII. La seva característica més significativa és que els seus compassos són de 3 /4. | |
verismeEl verisme (verismo en italià: realisme) fou la darrera escola operística del segle XIX, i amb el seu començament es tanca el gran període de creació romàntica italiana. | |
vibratoEl vibrato és un efecte musical que prové de l'oscil·lació de l'altura d'un to com a màxim de mig to, però habitualment molt menys. La freqüència de la modulació és d'1 a 7 Hz, obtingut amb la veu, amb instruments de corda i de vent. La veu produeix l'efecte per una sinergia de la laringe quan emet una vocal sostinguda diafragmàticament. Com tal, forma un efecte essencial del cant redoblat, típic de les Pitiüses. En els instruments de corda (violí, cello, guitarra...) el músic oscil·la un dels seus dits de la mà esquerra sobre una corda del mànec del seu instrument. En els instruments de vent s'obté mitjançant una lleugera obertura o tancament d'un orifici o una tècnica especial d'insuflació. Als instruments elèctrics o electrònics, i el vibrato s'acciona amb un botó o una mànega. Al piano és impossible a causa que és un instrument de percussió. És a dir, emet una nota base que es va extingint en volum i temps. És un efecte del qual l'ús o el desús depèn de moviments de moda i de vegades està controvertit. El vibrato orquestral a la música clàssica s'ha fet de moda des dels anys 1920, sota la influència del jazz i la música popular. Molts compositors (Stravinski, Brahms, Beethoven) no l'estimaven i se sol abusar d’aquesta tècnica perquè l’oscil·lació de la nota camufla l’afinació. | |
villancet
| |
viola de gambaLa viola d'arc o viola de gamba és qualsevol dels instruments d'una família d'instruments de corda fregada amb trasts desenvolupats al segle XV i que van ser molt utilitzats –tant en qualitat d'instruments melòdics com polifònics al Renaixement –sobretot formant part de conjunts, a voltes només integrats per violes de gamba, a voltes amb altres instruments i veus- i al Barroc, època en què va destacar especialment com a instrument solista i com a integrant del baix continu. El seu ús va decaure a les darreres dècades del segle XVIII. Originàriament, aquesta família prové de la Viola de mà espanyola, també amb influències –tot i que potser només en la postura amb què es toca- del rabab àrab. | |
virolaiForma poètica medieval, sovint musicada. És una de les tres' formes fixes' i va ser una de les mètriques més comunes a Europa des de la segona meitat del segle XIII fins a finals del XV. | |