Terminologia musical
Terminologia musical
Especial | A | B | C | Ç | D | E | F | G | H | I | J | K | L | M | N | O | P | Q | R | S | T | U | V | W | X | Y | Z | TOTES
A |
---|
accent1. Major intensitat que rep la primera fracció de la primera pulsació de cada compàs (Ictus).
2. Signe d'expressió en forma d'angle (>) que es col·loca sobre o sota d'una nota per indicar que s'ha de tocar amb més intensitat.
3. Punt d'un fragment musical que rep més èmfasi.
| |
À |
---|
àcefalÉs un inici musical que es produeix amb posterioritat de l'accent. Per exemple, després d'un silenci o d'una nota lligada.
| |
A |
---|
acompanyamentElement musical secundari que serveix de suport harmònic, melòdic i rítmic d'una melodia. Habitualment es pot subdividir en un baix i cos harmònic.
| |
acordUn acord consisteixen un conjunt detres notes o mésnotesdiferents quesonensimultàniamentique constitueixen unaunitat harmònica. Els acords en context musical poden aparèixer com a arpegis o adornats amb notes estranyes. Endeterminatscontextos, un acordtambépotser percebutcom a talencara que nosonintotes les sevesnotes. Una successió d'acords s'anomena progressió harmònica. En una cançó, o un tema instrumental, les progressions harmòniques determinen en línies generals el camí que ha de seguir la música d'acompanyament i, el que, en bastant mesura, sol seguir la melodia principal, que per raons d'harmonia sol adaptar-se en cert grau al fons musical. A més, constitueixen normalment un element invariable entre diferents versions o variacions, amb els mateixos o amb diferents instruments, d'un mateix tema musical. Per això, és típic «resumir» l'acompanyament d'una cançó en els seus acords bàsics per després poder interpretar lliurement al piano o la guitarra amb aquests acords com a guia, sense perdre l'essència de la composició, és a dir, sense que aquesta deixi de ser identificable. En sentit invers, també és típic compondre una cançó per a un o diversos instruments partint de la creació d'una progressió d'acords. En el sistema tonal els acords es formen superposant terceres. Quan un acord se cita en referència a la tonalitat o mode es diu grau i es xifra amb números romans. Els acords són el mínim element amb sentit del sistema tonal. Per tant ocupen al llenguatge musical un lloc anàleg al de la paraula en el llenguatge verbal. Els acords tonals estan formats a partir d'una nota anomenada fonamental i consten a més de tercera, quinta, sèptima, etc. No és necessari que estiguin totes les notes presents per entendre l'acord. La tercera o quinta, per exemple es poden sobreentendre. En certes condicions (acords de dominant) inclús pot entendre's l'acord encara que no estigui la seva fonamental. | |
ad libitumLocució que significa a voluntat. En música, aquestes paraules apareixen a les partitures indicant que la part és prescindible, com ara en acompanyaments innecessaris. També s'utilitza en aquells passatges que s'interpreten amb un temps lliure. Aquesta llibertat es troba a vegades en finals expressius. Sovint, un grup de notes que està ad libitum té una mida més petita que la resta; i en aquest cas, ja no s'escriu l'expressió. L'expressió repetició ad libitum significa que el passatge pot repetir-se un nombre arbitrari de vegades. | |
agògicaL'agògica designa les lleugeres modificacions de ritme o de tempo en la interpretació d'un fragment musical de manera transitòria, en oposició a una execució exacta i mecànica (metronòmica). | |
albadaUna albada és un poema o cançó destinada a cantar-se al matí; així mateix, es cataloga com albada la composició lírica o musical que tracta el tema de la separació dels amants a l'alba. Aquest tipus de composicions formaven part del repertori de la poesia trobadoresca medieval. El tema és també favorit a la música clàssica de finals del segle XIX i principis del XX: l'acte segon de l'òpera "Tristany i Isolda" de Wagner, les albades de Bizet, Lalo, Poulenc, l'Albada del Capritx espanyol de Rimsky- Korsakov i "l'Albada del graciós", part de la suite per a piano "Els miralls", de Ravel, i que està inspirada en Espanya.
| |
aleatòriaLa música aleatòria, també dita música estocàstica és un sistema de composició musical que permet la intervenció de processos d'atzar. | |
allemandeL'alemanda, o allemande com s'anomena en francès, a vegades també alemanya en català, és una peça de música i un ball que va tenir un lloc important en el repertori musical i coreogràfic, principalment al segle XVIII. En música, l'allemande. d'origen alemany, és un peça de tempo moderat i de compàs binari a dos o quatre temps (usualment 4/4, de vegades 2/2 o 2/4). En la suite de danses barroca, l'allemande ocupa en general la primera posició abans de la courante; pot, eventualment, ser precedida d'una peça de forma lliure, com per exemple, un preludi, una obertura, o una tocata. | |