Terminologia musical
Terminologia musical
Especial | A | B | C | Ç | D | E | F | G | H | I | J | K | L | M | N | O | P | Q | R | S | T | U | V | W | X | Y | Z | TOTES
S |
---|
salmòdiaLa salmòdia és la forma de cantar els salms en les diverses litúrgies cristianes i jueves. Les litúrgies cristianes van adoptar aquesta forma per al càntic de les oracions neotestamentàries (Magnificat, Benedictus, etc. ) I per a alguns himnes. Aquest cant es realitzava en forma gairebé recitada i alternada entre un solista i el cor, o entre dos cors.
| |
saltarelloDansa alegre que es va desenvolupar a partir de la Gaillarde de Nàpols, al XIII a Itàlia. | |
sarabandaLa sarabanda és una dansa lenta, escrita en un compàs ternari es distingeix en fet que el segon i tercer temps van sovint lligats, donant un ritme distintiu de negra i blanca alternativament. Les blanques corresponen als passos arrossegats en el ball. La sarabanda fou una de les danses més populars de la música instrumental del Barroc i un dels moviments estàndards -juntament amb l'allemande, la courante i la giga- de la suite barroca. El seu origen és al segle XVI com una dansa cantada a Iberoamèrica i Espanya. Arribà a Itàlia a començaments del segle XVII com a part del repertori de guitarra espanyola de cinc ordres. Durant la primera meitat del segle es van desenvolupar diferents tipus de sarabanda a França i a Itàlia, primerament basats en patrons harmònics i més tard en característiques de ritme i tempo. Finalment n'emergiren dos tipus, un de ràpid i un de lent; el primer es va preferir a Itàlia, Anglaterra i Espanya, i l'altre, a França i Alemanya. La nomenclatura francesa sarabande també es va emprar a Alemanya i, a vegades, a Anglaterra, però es preferia la de sarabanda. Els italians també preferien sarabanda, i en castellà, zarabanda. | |
sarsuelaLa sarsuela és un gènere musical teatral que es va desenvolupar a Espanya en dos períodes, el període barroc (aproximadament entre 1650 i 1790) i el període modern (aproximadament entre 1845 i 1965). Es caracteritza principalment per combinar parts cantades amb parts parlades i per haver estat conreada en llengua castellana, encara que també hi ha exemples notables en altres llengües, principalment en català. Fora de les fronteres espanyoles, la sarsuela s'ha conreat especialment a Cuba i Filipines, països en què ha desenvolupat característiques peculiars, lligades a les formes de la seva música popular. A la resta dels països llatinoamericans de parla castellana ha tingut una important difusió. El nom del gènere prové del Palau de la Zarzuela de Madrid, lloc on van tenir lloc les primeres representacions. Al seu torn, el palau va prendre el nom de l'indret on es va edificar, un paratge ric en esbarzers (en castellà, zarzas). | |
scatL'scat consisteix a vocalitzar paraules i síl·labes sense sentit (com "bippity-bippity-doo-wop-razzamatazz-skoobie-doobie-bee-bop-a-lula-shabazz") tal com fan els cantants de jazz que creen l'equivalent a un sol instrumental utilitzant únicament la veu. També és un tipus de veu instrumental. Encara que l'ús de síl·labes sense sentit en la cançó ha sigut tradicionalment característic de l'scat,
aquest es distingeix en el fet que en lloc de fer que els sons
reprodueixin exactament la melodia, les improvisacions es fan amb la
melodia i amb ritme, com en altres improvisacions. | |
scherzoEs va desenvolupar a partir del minuet, i gradualment ho va ser substituint en el tercer (o de vegades segon) moviment de la sonata, el quartet de cordes i la simfonia. Tradicionalment conserva la forma ternària del minuet, però és més ràpid i gairebé sempre de naturalesa alegre. | |
seccióUna secció és una unitat estructural important percebuda com el resultat de la coincidència d'un nombre relativament gran de fenòmens estructurals. És una "una idea musical completa, però no independent". | |
seqüènciaEn música el terme seqüència pot tenir diversos significats:
| |
serenataForma musical concebuda per a orquestra de corda, de vent, mixta o conjunt de cambra. Va ser un divertiment que va aconseguir enorme popularitat durant el segle XVIII: La serenata es tocava a la tarda, al vespre, i l'origen està en les balades que els enamorats cantaven enfront de les finestres de l'estimada al capvespre. | |