Algunes reflexions personals

Algunes reflexions personals

per ANTONI GINARD LLADO -
Nombre de respostes: 11

Aquest inici de curs, i especialment aquestes darreres setmanes, els servidors d'Àgora han patit (i estan patint) una saturació molt acusada. Quan això succeeix, el servei és molt deficient, arribant en ocasions a interrompre's, cosa que provoca greus problemes als usuaris amb la conseqüent reacció airada i totalment justificada d'alguns d'aquests usuaris.

Malgrat que és innegable la raó dels qui protesten, m'agradaria que no perdéssim les formes. Determinats escrits en els fòrums no ajuden gaire a tirar el projecte endavant. Us ho creieu o no, el cert és que hi ha un equip de persones treballant dur per arreglar-ho, en unes condicions que no són les més adequades.

En aquests moments hi ha més d'1 milió cent-mil alumnes en el sistema educatiu i prop de 70.000 docents. Això fa que el nombre de potencials usuaris sigui de gairebé 1.200.000. Un error en les previsions de l'1% suposa uns 12.000 accessos més, que poden ser simultanis, suficient per enfonsar un servidor d'altes prestacions.

La realitat és que no tenim manera de saber quants usuaris tindrem ni quin ús en faran. Si abans de començar el curs féssim una enquesta, la majoria dels docents, no tots, no sabria dir ben bé quin ús en farà durant el curs, això per no dir que n'hi ha molts que ho van descobrint durant el curs i pugen al tren en marxa. Llavors l'única alternativa que queda és posar restriccions.

En el Departament d'Educació hi ha dos models de desenvolupament: de dalt a baix i de baix a dalt. De dalt a baix vol dir que des de les altes esferes es decideix que cal fer un desenvolupament, s'assignen diners i es fa. Exemples d'això són l'educampus i el SAGA. De baix a dalt vol dir que els tècnics (nosaltres) detectem necessitats no cobertes i fem un desenvolupament. Exemples d'això són el clic, els QV, el projecte Intraweb, Àgora, ...

Una cosa que caracteritza aquest segon cas és la manca de recursos. Fins que el projecte no demostra la seva utilitat, el seu avanç és lent i el seu ús ha de ser, per força, minoritari. Fins a aquest curs, Àgora tirava endavant amb els recursos "ordinaris", amb un cost econòmic irrisori. Ha estat recentment que hem començat a disposar d'equipament addicional pel projecte. Aquest equipament estava previst, però no havia d'entrar en funcionament fins ben entrat el curs. L'increment exponencial de la demanda ens ha obligat a córrer per posar-lo en funcionament.

Les persones que tirem endavant els projectes de baix a dalt no som consultors de corbata, sinó un equip de docents, tècnics externs i becaris que treballem en un entorn informal i agradable. Som molt propers als centres i molt sensibles a les seves demandes. Per això en aquest tipus de projectes hi ha fòrums oberts a tothom, on les persones implicades donem la cara i no ens amaguem. Això no passa a tots els projectes. És més fàcil no obrir cap fòrum i transmetre el missatge de "truqueu al SAU".

Els fòrums aporten proximitat amb els usuaris i agilitzen la detecció i correcció d'errors. A més, aporten un gran valor: creen comunitat. Per això és important que tots siguem correctes, propers, constructius i cooperatius. És important que les mancances es comuniquin perquè forma part de la construcció de la comunitat. Les crítiques són benvingudes i els suggeriments de millora, siguin realistes o idealistes, encara més. Però desfogar-se a costa de persones que estan compromeses amb un projecte, no aporta res de positiu al projecte. Per això demano la col·laboració de tots.

Àgora no és un servei obligatori. Hi ha alternatives i tothom és lliure d'anar-se'n si no s'hi troba a gust. Qui vulgui fer-ho no trobarà cap trava que no sigui purament tècnica. En aquest cas, per descomptat, comptarà amb la nostra col·laboració per superar-la.

Per últim, vull deixar clar que no estem satisfets amb el servei que s'ha ofert darrerament i treballem per solucionar tots els problemes que van apareixent. Pensem que el model de funcionament d'Àgora és bo i sostenible i per això hi treballem. A dia d'avui la millora és innegable. Ja veurem si serà suficient. En qualsevol cas, si no ho és, treballarem per a que hi hagi més ampliacions. Al cap i a la fi, tot és una qüestió de recursos i no podem garantir que n'hi hagi prou, perquè no tenim la clau de la caixa i Àgora no és un servei obligatori.


Cordialment,

Toni Ginard


(Editat per Administrador/a XTEC - Dilluns, 30 Novembre 2009, 20:41)

En resposta a ANTONI GINARD LLADO

Re: Algunes reflexions personals

per Alejandro Hernández -
Crec que la bona acollida que ha demostrat tenir Agora entre la comunitat educativa, a partir d'una iniciativa "de baix a dalt" és suficient justificació per rebre una resposta de la mateixa magnitud des de "dalt a baix" en forma de major inversió en recursos, personal, servidors o potència de gestió de dades.

Una empresa privada ho tindria molt clar per no perdre clientela.

Ànim amb la vostra feina !.
En resposta a ANTONI GINARD LLADO

Re: Algunes reflexions personals

per Josep Maria Viñolas Auquer -
Hola,

Estic al càrrec de dur a terme la iniciativa Moodle a L'Escola del Treball, un Moodle amb més de 60 professors i més de 1300 alumnes. Per la part que em toca, us demano disculpes si algun missatge meu creieu que no ha entrat dins les formes.

Dit això, i sense que serveixi de disculpa, ens trobem amb tot un plà d'impuls del Moodle a l'escola que s'ensorra quan els fas una presentació i no funciona, els muntes un qüestionari i ens surt un 'Proxy Error' degut segurament a una falta de previsió en les llistes d'accés del proxy, dius als alumnes que accedeixin a una pràctica i l'obren deu alumnes i ja surt el famós missatge, etc... Imagineu quina acollida té el sistema si, a més, en arribar època de proves perds el temps muntant un qüestionari i no pots realitzar-la perque t'avisen d'un canvi de servidor amb menys d'una setmana de marge per planificar el canvi, quan vols accedir a corregir entregues el sistema va a pedals...

Per cert, segueixo pensant que tenir el fòrum de consultes/queixes al mateix servidor que el Moodle és un error, per molt que digueu que això us permet detectar quan falla. Crec que hi ha mecanismes molt més professionals per a saber si un servidor funciona, com SNMP, que no inhabiliten a l'usuari la comunicació amb el servei de queixes.

Es fa present la màxima que 'amb el meu excel anava molt més ràpid'. Des del meu punt de vista, si la tecnologia no hi ajuda, més val no promocionar-la, perque es converteix en contraproduent. Tampoc hi ajuda que la informació que se'ns dona per poder 'capejar' la situació sigui tard i poc professional (posar en marxa un servidor nou sense fer-ne les proves pertinents, de manera que ens passem una setmana sense poder fer ús del servei, no és permissible per a una empresa privada, però pel que veig si ho és per a nosaltres).

Ara ens estem plantejant l'opció que planteges de migrar el Moodle a una empresa professional, on podem reclamar ja que es de pagament (potser menys del que costa ara, però això possiblement no ho sabrem mai). El problema és que tampoc tenim cap mena d'accés a la base de dades, ni de lectura. Tampoc disposem de cap mecanisme per a fer-nos amb les dades del directori moodledata, ni de lectura. Hi ha eines professionals, com el CPanel, el gratuit Penguinator o un simple ftp/phpmyadmin, que permeten proporcionar-nos tot això de manera fàcil i ràpida. Una migració del vostre sistema ens porta a consumir moltíssims recursos de la nostra banda. Potser hauríeu d'informar d'aquestes restriccions en la promoció del servei.

Finalment, vull agrair-vos el vostre esforç, tot demanant-vos que feu arribar les nostres queixes 'més amun't, i que intenteu proporcionar-nos els detalls tècnics que siguin possibles el més aviat possible per tal de poder reconduir la situació a temps.

Salutacions.
En resposta a ANTONI GINARD LLADO

Re: Algunes reflexions personals

per Josep Maria Viñolas Auquer -
P.D.: Just acabar el correu anterior, a les 9:51, ha caigut de nou el servidor durant més d'una hora. Durant aquest temps l'únic que he vist al navegador ha estat el missatge que també descriu la meva 'barra d'estat' personal:
Esperando a agora.xtec.cat...

En resposta a ANTONI GINARD LLADO

Re: Algunes reflexions personals

per LUIS REY CABRERIZO -
Si tu fas unes valoracions personals jo en faig unes altres:

Si què és cert que alguns missatges en el fòrum no han tingut un caire de crítica constructiva.Però encara gràcies que les formes s'han mantingut. El que jo he sentit als alumnes aquest dies i el que jo mateix he pensat de vosaltres és millor no deixar-ho per escrit enlloc.

Independentment de si el projecte funciona de baix a dalt o de dretes a esquerra, es d'esperar que si es promet un servei aquest funcioni. I s'ha promès molt amb Agora.

Molta part de les crítiques rebudes venen per la falta reiterada de comunicació amb els centres. Des de un centre no tenim ni idea de la previsió sobre quan seran les actualitzacions, quan es fa el manteniment del servidor, les característiques d'aquest i un llarg etcètera. Jo enyoro el temps en que podies agafar un telèfon, trucar al departament i preguntant pel responsable t'explicaven la situació del servidor. La resposta no sempre era la que esperaves, però hi havia una resposta. Avui en dia això es impossible, sembla que no hi ha responsables.

En canvi tenim aquest fòrum, bé... pot estar bé per tractar problemes sobre com fer determinades coses amb moodle, com millorar la forma de treballar les classes. Però, quan hi ha problemes no dona informació del que està passant.

D'altra banda m'alegra molt el informal i agradable grup que treballeu per fer funcionar Agora. Però això no és excusa per quan usuari escriu molest pel mal funcionament, donar una resposta plena de BEZOZ i ABRAZOS. Hi ha moment per totes les coses, i una gracieta com aquesta en el moment inadequat (i ara ho era) s'entén per moltes persones com una falta de respecte.

També comentar que tot plegat no té un aspecte gaire professional. Si que reconec la dificultat de preveure la demanda del servei, però no és impossible. Hi ha moltes i variades tècniques per fer-hi una previsió. I si aquesta previsió falla entenc que seria preferible tancar el servei a noves utilitzacions fins tenir els recursos adequats. Igualment, les actualitzacions i millores millor fer-les quan no hi ha classes. És molt complicat esperar tres setmanes per actualitzar el servidor?

I per últim, hi ha una part de les teves reflexions absolutament inacceptables: "Hi ha alternatives i tothom és lliure d'anar-se'n si no s'hi troba a gust." Doncs no senyor, jo no estic utilitzant agora per divertir-me. Ho estic utilitzant com a eina a la meva feina. Si no ets capaç de rebre crítiques pel teu treball més val que busquis una altra feina on això no passi (val a dir que jo no conec cap). Si penses que els problemes dels darrers dies no són culpa teva, explica-ho (com ho has fet) però no cal fer xantatges a la gent per què ens sentim culpables de protestar.
En resposta a ANTONI GINARD LLADO

Re: Algunes reflexions personals

per Glòria Pallejà i Rosich -
Benvolgut Toni,

Agraeixo personalment el teu missatge, ple d'informacions que m'hagués agradat llegir des del primer moment que es van produir els problemes a Àgora i quan vosaltres més que nosaltres sabíeu a què eren deguts.

Però no estic d'acord en el fet que s'hagin perdut les formes. Compta!! Hem saltat davant de la manca d'informació o d'expressions i tracta que ens ha semblat inapropiat i mancat d'arguments, precisament per a que prenguéssiu nota si calia. En cap moment s'ha atacat personalment a persones, sinó que hem establert crítica constructiva pensant que se sabria entendre.Si no ha estat així, sóc la primera en disculpar-me, tot i que agraeixo la reacció d'obtenir més claredat en les respostes.

Si malament us he pogut sentir vosaltres davant les nostres desesperacions, més malament ens hem sentit nosaltres donant la cara dia darrera dia i personalment davant d'alumnes, professorat i pares/mares que ens fan responsables del campus dels nostres respectius IES com si nosaltres haguéssim creat àgora (segur que podríem explicar tots/es els qui estem diàriament a les aules tantes hitòries amb les que compaginar aquest problema, que per a nosaltres no és més que un més d'entre tots els que tenim laboralment, que no paga la pena ni intentar-ho). No penseu, doncs, que no ens sabem posar en la vostra pell. Però hagués estat de conya tenir totes aquestes explicacions els dies que ens preguntàvem i no sabíem què respondre sobre per què no funciona tot plegat.

Ara sí, i em sembla de fàbula a la vegada que terriblement depriment, podem donar resposta -que confirma tantes hipòtesis formulades aquests dies- sobre tot plegat.

I tot plegat, desesperant i desencoratjador... Però som com som, "tot-terrenys", i si vosaltres seguiu aquí lluitant per àgora (¿amb comissió de serveis? ¿com? ¿es pot saber d'alguna manera? Hi ha companys/es que m'ho han preguntat, interessats per saber si tenen opció), nosaltres seguim lluitant dia darrera dia, perdó, millor dit hora darrera hora, per salvar un ensenyament públic pel que cada dia sembla que hi ha menys persones "amb capacitat de decissió i inversió" que hi facin l'aposta.

Si les coses són com són, agrairem seguiu essent així de clars en les informacions i el que hi ha. Així tots i totes podrem saber on estem i com seguir endavant.

Gràcies.
En resposta a ANTONI GINARD LLADO

Re: Algunes reflexions personals

per Josep Maria Viñolas Auquer -
Hola de nou Toni,

Vosaltres sabeu quí som nosaltres, professors que duem a terme la tasca de promocionar el Moodle al nostre centre. En concret, en el primer missatge que he creuat amb tu, ja t'he explicat que sóc l'encarregat del Moodle a l'Escola del Treball. Entre les informacions que m'agradaria que em proporcioneu, m'agradaria que us presenteu o signeu els missatges per tal que ens anem coneixent. És a dir, a mi em contesta els missatges la Sara, en Pau, tu... Quí sou cadascú de vosaltres? Quin és l'organigrama? El missatge anterior l'envies a títol personal, en nom del vostre grup o ets el Cap d'aquest grup???

També m'agradaria saber fins a quin punt feu feina tècnica o bé només pareu els cops als tècnics reals . Això t'ho dic perque la Sara m'ha comentat que ni vosaltres teniu accés de lectura a les bases de dades i fitxers del servidor per tal de fer una migració, lo qual em deixa amb el dubte de què feu realment.

No ho veig gens clar tot plegat, podríeu il·luminar-me una mica per tal de saber amb quí parlo i quí és el cap d'aquest servei?

Salutacions.
En resposta a Josep Maria Viñolas Auquer

Re: Algunes reflexions personals

per Sara Arjona Téllez (Moodle HQ) -
Hola a tots!

Intentaré aclarir alguns dels dubtes que plantegeu als diferents missatges que heu enviat a aquest fil:
  • Tant el Toni, com el Pau com jo treballem a la Unitat de Programari i Estàndards (amb el Francesc Busquets com a cap) dins del Servei TAC, que està dirigit per Jordi Vivancos i cap de nosaltres està amb comissió de serveis. El nostre paper dins del projecte, tal i com li explicava al Josep Maria Viñolas en un altre fil, és el de desenvolupar les aplicacions que formen part d'Àgora: el Toni principalment les intranets de centre i tant el Pau com jo la part del Moodle. Per tant, aquest és un dels motius pels quals nosaltres moderem aquest fòrum ja que coneixem com està feta l'eina i els vostres missatges alguna ocasió ens han ajudat a detectar i solucionar errors en el funcionament de les aplicacions.
  • Per altra banda, la Unitat d'Arquitectura Tecnològica (dirigida per Jordi Orgué) que forma part del Servei TIC (amb l'Assumpta Rocosa com a cap) és qui s'encarrega del manteniment dels servidors on estan instal·lades les aplicacions que desenvolupem (entre les que es troben l'Àgora).
  • El passat dijous 19 de novembre es va haver de fer una actuació d'urgència(fora de l'actualització que hi havia programada de 13:30 a 15:30 i que us havíem anunciat al portal amb temps) perquè el servidor de fitxers va falla. Des de llavors s'han produït els talls, aturades i problemes amb el rendiment als que feu referència als vostres missatges i, de moment, sembla que la Unitat d'Arquitectura Tecnològica (que és l'encarregada dels servidors) no aconsegueix donar amb la solució. Ara bé, tal i com he comentat en més d'una ocasió vull deixar clar que aquestes persones no han descansat des de que es van produir les primeres aturades i que, tot i que pugui no semblar-ho, estan fent tot el possible per solucionar-ho el més aviat possible.
  • Per últim, informar-vos també que divendres de la setmana passada vam fer un recull dels missatges que vau enviar a aquest fòrum perquè els nostres caps (que estan al cas dels problemes) els escalessin a qui consideressin necessari (perquè tinguin constància del malestar que produeixen aturades en el servei com les que s'estan produint durant els darrers dies).
Espero que aquest missatge us llenci una mica més de llum sobre les persones que treballem amb el projecte... De totes formes, si tot i així hi hagués alguna cosa que no quedés prou clara us prego que ens ho feu saber. Si una cosa tinc clara és que el servei Àgora es va posar en marxa per ajudar-vos a les persones que treballeu als centres a utilitzar plataformes com ara el Moodle o la intranet de centre i, per tant, farem tot el que estigui a la nostra mà per aconseguir-ho!!

Una abraçada,
Sara

P.D.: Aprofito per demanar disculpes a les persones que es van sentir ofeses pels meus típics bezos i abrasos... Si reviseu tots els missatges que havia enviat fins el moment a aquest fòrum podreu comprovar que es tracta de la meva forma de signar i que, per tant, en cap cas pretenien molestar a ningú (més aviat tot el contrari!!).

En resposta a Sara Arjona Téllez (Moodle HQ)

Re: Algunes reflexions personals

per LUIS REY CABRERIZO -
Moltes gràcies per les explicacions.

Aquestes són les explicacions que esperàvem des de fa dies, explicacions clares i sense excuses del que ha passat. Em sembla molt bé que els missatges del fòrum arribin més a dalt de vosaltres. I us prego que aquest divendres torneu a fer el mateix amb els missatges d'aquesta setmana. I si està al vostre abast que els ajunteu als missatges sobre el mal funcionament dels blocs que podeu trobar al fòrum de l'XTEC.

Per cert jo també suggeriria que el fòrum de suport de Moodle es desenvolupés juntament amb els altres fòrums a http://phobos.xtec.cat/forum ja que considero que d'aquesta forma no es dispersaria tant la informació. I d'altra banda phpBB sembla un programa més adequat i lleuger per a uns fòrums.

I torno a repetir. moltes gràcies per les explicacions.

Cordialment
Luis Rey, Coordinador d'informàtica de l'IES l'Alzina
En resposta a Sara Arjona Téllez (Moodle HQ)

Re: Algunes reflexions personals

per Josep Maria Viñolas Auquer -
Hola de nou,

Ara crec que anem posant fil a l'agulla. Us agraeixo els aclariments i us demanaria també que eleveu setmanalment el nostre malestar a qui correspongui.

Salutacions i ànims.
En resposta a Sara Arjona Téllez (Moodle HQ)

Re: Algunes reflexions personals

per Glòria Pallejà i Rosich -
Em sumo a l'agraiment per posar les coses clares i en ordre. Així, sabent tots/es amb què comptem, és molt més fàcil anar a una.

Em sembla molt correcte que passeu les nostres queixes a qui correspongui, i agrairia ens donéssiu a conèixer la resposta que n'arriba, fins i tot si aquesta és el silenci.

Per la resta, agrair l'interés i demanar que puguem seguir amb aquest nivell de comunicació, podent saber on estem i quines explicacions hem de donar quan se'ns demanen a nosaltres en els nostres respectius centres (al professorat, alumnes i famílies).

Pel que fa a la teva manera d'expressar-te, Sara, no volia, sincerament, causar cap malestar, però sí expressar d'alguna manera que necessitem informació clara i precisa. Missatges que he rebut en relació al tema els he respost a nivell personal precisament per no iniciar debats sobre qüestions que no eren el cas ni es volien magnificar. Si us comuniqueu amb nosaltres amb la claredat d'ara, sense tapar la situació, penso que tots sabrem molt millor on som i què fer per poder solucionar cada un/a la papereta que ens toca solucionar.

Gràcies novament per la claredat a tots vosaltres.
En resposta a ANTONI GINARD LLADO

Re: Algunes reflexions personals

per Juan Rincón Casado -
Jo també demano disculpes si en alguna intervenció en el fòrum m'he passat però es que no es possible, actualment, anar a classe i treballar amb el moodle (àgora) amb un grup desdoblat de 15 alumnes. Però això va ser des de l'inici del projecte -que era quant jo intervenia en el fòrum- no parlem amb la incorporació de les intranets.....
Ja se que no es el lloc però una petita reflexió: vosaltres (treballadors de l'àrea TIC) els problemes que teniu. Doncs no parlen dels centres. El meu centre: prop de 400 màquines o més (850 alumnes) dos coordinadores de informàtica que no donen abast!!! i només tenim el suport de un "xiquet" (perquè fa allò que puede) el dilluns i cada 15 dies els dimecres a mitja jornada (FP, xarxa heura, moodle, intranet....) tanta impotència con vosaltres
(De moment tenim una excusa: es que l'espai àgora no funciona)