Terminologia musical
Terminologia musical
Especial | A | B | C | Ç | D | E | F | G | H | I | J | K | L | M | N | O | P | Q | R | S | T | U | V | W | X | Y | Z | TOTES
B |
---|
bagatelaComposició musical àgil i curta originària del moviment romàntic. La seva forma sol ser ABA, amb coda final, i normalment s'interpreta al piano. | |
baix continuEl baix continu (o simplement continu o en terminologia italiana basso continuo o continuo), és l'acompanyament musical utilitzat gairebé en tots els gèneres durant l'època barroca. | |
baix d'AlbertiEl baix Alberti és una forma d'acompanyament musical pròpia del piano i altres instruments de teclat molt utilitzada durant el classicisme. | |
baix obstinatEn música, un obstinat (de l'italià, "obstinat") és un motiu o frase que es repeteix persistentment en la mateixa veu musical. La idea que es repeteix pot ser un patró rítmic, part d'una tornada, o una melodia sencera. En un sentit estricte, els obstinats (també s'usa el plural italià: ostinati) haurien de ser una repetició exacta, però també s'acostumen a acceptar petites variacions per a adaptar l'obstinat a canvis interns de la música, especialment a canvis harmònics i canvis de to. Basso ostinato | |
baix xifratPart instrumental de suport a l'harmonia, en la qual junt amb les notes del baix, l'autor indica per mitjà de xifres, l'acord que li correspon. Al període barroc, la realització del baix continu es pot guiar mitjançant la indicació, a la partitura, de nombres i alteracions sota la nota corresponent. Aquests nombres indiquen quins intervals cal tocar per sobre de la nota del baix i quines inversions d'acords cal fer. El terme tasto solo indica que només s'ha d'interpretar la línia de baix (sense acords superiors), normalment fins a trobar altra vegada una xifra. La notació del baix xifrat no sempre ha estat consistent. Especialment al segle XVII els compositors ometien els nombres quan creien que l'acord era obvi. A vegades també s'especificava l'octava utilitzant intervals compostos, com 10, 11 i 15. | |
baladaUn tipus d'ajust musical de la poesia francesa comuna en els segles XIV i XV. Oferia típicament una veu superior prominent, que era cantada, i dues veus més baixes que van poder haver estat vocalitzades o es van realitzar amb instruments. Guillaume de Machaut és el compositor més famós de balades polifòniques. | |
balletGènere dramàtic on l'acció és representada per mitjà de pantomimes i danses. El ballet cortesà francès és contemporani dels primers assajos de la monodia dramàtica de Florència (els intermedis, de finals del segle XVI). De les representacions dels ballets de la cort neixen l'òpera-ballet i la comèdia-ballet de Lully i de Molière. El ballet intercalat, inserit en una òpera, és específic de l'art líric francès, com es reflecteix en les representacions de les tragèdies líriques de Lully i de Rameau. La reforma de Noverre (ballet d'acció) i fins i tot les de Gluck. | |
bandaLa banda de música és un grup de música format per músics de vent i percussió amb la possibilitat d'incorporar instruments de corda (pinçada, percudida i fregada) en l'anomenada banda simfònica. A diferència de les orquestres, les bandes tenen la seva essència al carrer, sent especialment idònies per a la música festera, com els pasdobles. Les bandes acostumen a ser molt properes al gran públic gràcies a la seva participació en actes de festa major com són les processons, els concerts a l'aire lliure, etc. | |
barcarolaCançó folklòrica cantada pels gondolers venecians, o una obra musical escrita en aquell estil. En la música clàssica, les dues més famoses són la de l'òpera Els contes de Hoffmann de Jacques Offenbach, i la Barcarola en fa sostingut major, per a piano, Opus 60 de Frédéric Chopin. | |