Navegueu pel glossari utilitzant aquest índex

Especial | A | B | C | Ç | D | E | F | G | H | I | J | K | L | M | N | O | P | Q | R | S | T | U | V | W | X | Y | Z | TOTES

Pàgina:  1  2  (Següent)
  TOTES

P

pasillo

Forma musical tradicional de la Gran Colòmbia (Panamà, Veneçuela, Colòmbia, Equador i el Perú) en l'època de la conquesta i colònia espanyol. Variant i descendent del Vals vienès.


passatge

Fragment d'un discurs o una obra musical que té certa independència temàtica.

També es parla de passatge, al transit d'una tonalitat a una altra.

Pot ser també  una idea musical que pot o no ser completa o independent. Per exemple, de farciment, riff ....


passatge pont

El pont és un passatge  extens de transició musical entre els dos grups temàtics que compleix una doble funció: de transició del caràcter del primer grup cap al segon i de modulació de la tonalitat principal cap a la del segon grup.

 

A la forma sonata, en la reexposició, aquesta segona funció desapareix, però es manté la primera.


passió

Una passió en música és una composició vocal que utilitza com a text el fragment dels Evangelis que narra la Passió de Jesús.

Des de l'Edat Mitjana, dins de les funcions litúrgiques corresponents als dies de Setmana Santa -sobretot Diumenge de Rams i Divendres Sant- es llegia aquest text amb cant gregorià. A mitjan segle XV, alguns passatges d'aquest text van començar a ser tractats polifònicament i a principis del segle XVI ja era completament polifònica i va seguir molt més de prop els estils i els gèneres de la resta de la música religiosa del moment. Així, del segle XVI data la primera passió composta amb la tècnica i l'estil del motet. D'aquell mateix segle daten les primeres obres del gènere provinents de l'església luterana i són obra de Johann Walter: els textos corresponents als personatges individuals hi són monòdics, i les aparicions del poble o de les multituds són polifòniques.

Les passions d'Orlando di Lasso al segle XVI i de Heinrich Schütz al XVII són considerats punts culminants de l'anomenada passió responsorial en la qual alternen aquests tractaments monòdic i polifònic amb una visió dramàtica.

Seguint els dictats de la moda, a finals del segle XVII les parts monòdiques van començar a aparèixer acompanyades del quasi inevitable baix continu, moda que havia imposat l'òpera italiana. De mica en mica, als textos bíblics s'hi anaven afegint altres textos que -a solo o bé polifònicament glossaven o comentaven els esdeveniments de la narració central. Així, durant tot el Barroc (i els períodes posteriors, tot i que ja no va gaudir de la mateixa dedicació per part dels compositors), la passió va seguir els cànons formals de l'oratori, tot i que va mantenir algunes peculiaritats, provinents del seu origen anterior i específic: un gènere d'origen medieval s'acomodà a un gènere nascut en el Barroc.

Les Passions s'acostumen a denominar en funció de quin dels quatre evangelis es pren com a base per al text. Així, es pot tractar d'una Passió segons Sant Joan, Passió segons Sant Mateu, etc.

Tot i que les Passions més conegudes són les de Johann Sebastian Bach, i en especial la Passió segons Sant Mateu, són destacables, també, la de Haendel segons Sant Joan, o les més de 40 que va deixar Telemann. Entre els compositors més actuals destaca la Passió segons Sant Lluc de Penderecki.

A Catalunya, es conserven Passions polifòniques de Francesc Escorsell (tres, corresponents als anys 1878, 1889 i 1890, a tres i a quatre veus), de Caietà Mensa a quatre veus, de finals del segle XVIII o principis del XIX, de Josep Pujol (del 1885), i una d'autor anònim del 1852), totes elles a l'Arxiu de Manuscrits Musicals de la Seu de Manresa, la qual cosa testimonia un cert grau d'ús d'aquest tipus de música a la Seu de Manresa durant aquell període.


patró

Esquemes o comportaments regularitzats o estandarditzats. Poden ser formals, melòdics,  rítmics, d'acompanyament...

 


pavana

Dansa processional comú a Europa durant el segle XVI. De ritme binari i temps lent.


poema simfònic

Obra d'origen musical, de caràcter poètic literari, la finalitat és moure sentiments i despertar sensacions, o descriure una escena mitjançant la música.


polifonia

La polifonia  és la tècnica consistent a juxtaposar dues o més línies melòdiques que interactuen en simultaneïtat i de forma independent. L'aparició de l'art polifònic va suposar la creació d'un nou llenguatge musical.


polka

Dansa popular apareguda a Bohèmia cap a 1830. La seva forma deriva directament del minuet, amb una instrucció que prepara l'entrada del tema i una coda que serveix de final a l'obra.


polonesa

Dansa polonesa de moviment moderat i en compàs de 3 /4. En el seu origen (segle XVI) era una marxa solemne que donava principi i fi a les festes de la noblesa, les parelles, preses de les mans i guiades per l'amo de la casa, travessaven sales, galeries i jardins, fent els més extravagants moviments. Durant el segle XVIII es va produir l'estilització de la polonesa. És en aquesta època on la polonesa s'entronca dins de la Suite, prenent la forma de Sarabanda o de Rondó.



Pàgina:  1  2  (Següent)
  TOTES