Estimats alumnes de 4t A,

Desitjo que les vostres famílies i vosaltres estigueu bé de salut.

Durant el vostre confinament podeu seguir les classes d'EVP en línia. 

Heu de veure els tres documentals sobre el color i després fer un  resum amb les idees clau:



Una abraçada,

Mayra



 


CALENDARI DEL 15 DE MAIG AL 7 DE JUNY

UNITAT DIDÀCTICA: BARROC 

Competència 2. Mostrar hàbits de percepció reflexiva i oberta de la
realitat sonora i visual de l’entorn natural i cultural.
Competència 8. Valorar amb respecte i sentit crític les produccions artístiques en els seus contextos i funcions. 
Competència 9. Gaudir de les experiències i creacions artístiques com a font d’enriquiment personal i social.
Dimensions: percepció i escolta - societat i cultura.
Competències transversals: àmbit digital, àmbit lingüístic (llengües estrangeres) i àmbit social.
Continguts clau: Percepció visual i audiovisual. – El procés de comunicació visual: elements i factors que hi intervenen. – Codificació i descodificació dels missatges visuals.  Art i societat. – L’obra d’art: context, funcions, similituds i diferències respecte a altres societats i cultures. – El paper de l’artista en els diferents moments històrics. Art i compromís. – Funció social de les produccions artístiques en l’actualitat. – Els mitjans de comunicació de massa.

ACTIVITAT 2: L'estètica barroca en els vídeos musicals




RECORDA...

El Barroc com a moviment cultural

L'estil Barroc s'ha d'entendre com una resposta contrària als cànons artístics del Renaixement anterior, que es considerava que limitaven l'artista. Si el primer va ser senzill, el barroc volia ser per damunt de tot una obra de lluïment que destaqués les habilitats tècniques de l'artista. Si el renaixement havia preferit la senzillesa de les línies rectes, al barroc hi va predominar l'abundància de les línies corbes. El resultat fou un art exuberant, ple d'artifici, fins i tot exagerat o extravagant, que es presentava en escena d'una manera molt efectista.

Cal entendre'l també com un art religiosament apassionat i pessimista, que li agrada mostrar el dolor humà, tant físic com psicològic. Als països catòlics fou un estil àmpliament utilitzat com a instrument didàctic al servei dels nous principis de la Contrareforma de l'Església.

S'ha de matisar, però, que l'art barroc també va destacar pel realisme de llurs representacions, més enllà del que havia anat l'art del renaixement i el gòtic. En aquest sentit, la tècnica del clarobscur en les arts plàstiques fou una de les constants d'aquest estil. Si de cas, la fantasia i la imaginació emergien de la individualitat de l'ésser humà com a individu, fos aquest l'artista o el seu client. En conseqüència, l'art va escurçar distàncies amb les persones, que van començar a interpretar-lo.

Fou un estil sofisticat i emocional, sovint extravagant, per bé que no tingué uniformitat, atès que al segle XVII hi havia diversos sectors enfrontats en el que es refereix a la producció artística: la cúria romana, la cort reial de Versalles, l'Holanda calvinista i burgesa... (Viquipèdia).


I COM DISTINGIM FORMALMENT EL RENAIXEMENT DEL BARROC? 

El David de Miguel Angel vs el David de Bernini:

  • Quants segles separen el Renaixement del Barroc?
  • Quina va ser la font d'inspiració del Renaixement?
  • Amb quina època trenca el Renaixement?
  • Amb quin estil t'identifiques més, amb el Renaixement o amb el Barroc? Per què?
  • Quina de les dues èpoques creus que està més en línia amb l'esperit contemporani del segle XXI? Per què?


TORNEM LA MIRADA ENRERE...

Ara viatgem en el temps, però no cap al segle XVII del Barroc històric sinó cap als anys vuitanta del segle XX, una dècada de grans canvis socials i econòmics (us sona?!). Es tracta d'una època que a vosaltres us queda llunyana però els seus batecs encara se senten en la societat actual, la vostra. 

  • Podeu identificar els 6 fets històrics que apareixen en la imatge següent i que corresponen a la dècada dels vuitanta? Anomena'ls.



  • Quina famosa frase en anglès fa servir l'expresident nord-americà en el seu discurs l'any 1987? Què vol dir?
  • A quin mur s'estava referint?


Now, headphones on and turn up the music!


                                                              Pink Floyd Another Brick in the wall (1980)

  • Coneixies la cançó de Pink Floyd?
  • Coneixies el videoclip de la cançó?
  • Quin creus que és el significat?
  • Creus que les imatges ajuden a explicar el significat de la cançó? 


EL VIDEOCLIP COM A FORMA D'ART

Més enllà dels trets formals que defineixen l'estètica del Barroc històric, trobem paral·lelismes profunds amb l'actualitat com ara: la globalització, la crisi del sistema capitalista, la decadència de la societat de consum de masses, el xoc de la ciència amb els integrismes religiosos o la teatralització de la classe política on la democràcia agonitza.

Tot això ens acosta a l'home del barroc i el seu temps convuls, i determina una era "neobarroca" que defineix els comportaments estètics de la nostra època: hipèrbole de la realitat, una realitat disfressada de si mateixa (una realitat virtual?), èxtasi dels sentits, exaltació de les emocions, hipercomunicació, al·legoria, teatralitat, aparences, inestabilitat, rebuig del fet normatiu. 

Pensem per exemple en els videojocs, l'art urbà, el tatuatge, les xarxes socials, la contracultura, les tribus urbanes, el còmic, la publicitat, els mitjans de comunicació de masses, el consumisme desfermat, etc. 

Nosaltres ens centrarem en els vídeos musicals (videoclips) per tal d’analitzar aquest paral.lelisme. 

History of music videos

History of music videos

  • Coneixes alguna cançó que no tingui videoclip? Quines imatges et venen a la ment quan l'escoltes?
  • Estàs d'acord amb vídeo quan diu que els videoclips ens imposen una manera d'entendre la cançó limitant la nostra imaginació?
  • Quina és l'avantatge de veure vídeos musicals segons diu el vídeo que acabes de veure?
  • Quin és el teu videoclip favorit i com aquest ha canviat la teva percepció de la cançó?
  • Mires videoclips? A on?
  • A continuació, veieu els següents videoclips i intenta trobar referències artístiques i trets barrocs. Explica-ho breument. Adjunta captura de pantalla del fotograma que estiguis analitzant i qualsevol informació visual que creguis et pot ajudar a reforçar les teves reflexions.

AmaiaQuiero que vengas

RosalíaPienso en tu mirá

Madonna - Like a prayer


  • Fes un videoclip amb el mòbil a través de TikTok. Selecciona una cançó que t'agradi i que tingui videoclip. Canvia-li totalment el missatge visual fent-li un nou videoclip d'estètica barroca. També pots utilitzar l'App iMovie o qualsevol altra per fer l'edició de vídeo. Adjunta el teu TikTok a la tasca.

      Want to create a video in TikTok using your song’s hook? It’s pretty simple. Here’s how:

  1. Get your music on TikTok 
  2. Open TikTok and click the + icon — This will open the camera function so you can record video in the TikTok app.
  3. Click “Sounds” at the top of the screen — Then search for the artist or song title you want to add to your video.
  4. Click “Trim” — Once you’ve selected the song, you’ll want to swipe to the correct 15 second snippet. To do that, hit the “Trim” icon, which looks like a musical note being cut by scissors.
  5. Swipe through the audio — Once you’ve got the timing right, it’s time to record!
  6. Shoot your video! — Go wild. Get funky. Dance like a maniac. And know that you can record video in segments, editing as you go. The audio for your song will stop and start again accordingly. And if you shoot video in fast or slow motion, the audio will slow down or speed up automatically; then when you’re finished shooting, the song will play at normal speed for the final video.


MATERIAL D'AMPLIACIÓ

QUÈ PASSA QUAN GRANS DIRECTORS DE CINEMA FAN VIDEOCLIPS?

Sophia Coppola:

The Flaming Lips - This Here Giraffe

AIR - Playground Love


Tim Burton:

The Killers - Here With Me

The Killers - Bones

Martin Scorsese:

Michael Jackson - Bad

David Lynch:

Moby - Shot In The Back Of The Head

QUAN LA LÍNIA ENTRE L'ART I ELS VIDEOCLIPS ES DIFUMINA

Ai Weiwei:

Dumbass

Laoma Tihua

Damien Hirst:

Blur - Country House

David Lynch:

Moby - Shot In The Back Of The Head

Ryan McGinley:

Sigur Rós - Varúð

Alex da Corte:

St. Vincent - New York

PRESENTACIÓ DE LA TASCA

  • Escriu les teves respostes i reflexions directament al Moodle (Text en línia).
  • Adjunta arxius (videoclip TikTok, captures de pantalla, imatges addicionals...) clicant el botó Afegeix tramesa
  • Recorda que tots els documents han de portar el teu nom i cognoms, grup, curs i franja d'optativa.






Us animeu a recrear una obra d'art utilitzant objectes que tingueu per casa? Milers de persones arreu del món ja ho han fet. 

Escolliu una obra de la col.lecció del Getty Museum a Los Àngeles i feu volar la imaginació!

Podeu compartir les vostres creacions al Fòrum o a Instagram.

The Getty Challenge

THE GETTY CHALLENGE - 4t ESO


Estimades i estimats alumnes, 

Desitjo que tant vosaltres com les vostres famílies estigueu bé. 

Iniciem les classes en línia en mig d'una situació molt complicada per a tothom. A través de la plataforma Moodle continuarem amb la vostra formació artística i seguirem connectats. 

La ràpida adaptació als canvis juntament amb la creativitat i la competència digital són sens dubte les habilitats més valuoses pel vostre futur. 

L'Art, en temps difícils, agafa una magnitud gegantina pel seu component creatiu i catalitzador, i com a amortidor de la realitat. Cal que ho aprofitem! 

Un dels avantatges de l'educació en línia és que podeu accedir a qualsevol curs. Us animo que fullegeu la matèria d'Educació Visual i Plàstica de 3r ESO i que, de forma complementària, realitzeu qualsevol de les activitats que us motivin si us ve de gust.


Però el més important ara mateix és seguir connectats tots plegats. Si us voleu afegir al grup de WhatsApp de l'optativa o si teniu qualsevol dubte, contacteu-me a través del correu electrònic:

                                         alumnesenxarxa@gmail.com

I com sempre, recordeu que per millorar la competència artística és imprescindible gaudir del que fem!


Una abraçada a tots i totes, 

Mayra Sanchez

Departament de Dibuix

   

(Contingut de caràcter informatiu)


Us trobeu en un curs clau on heu de decidir quin camí escollir. Moltes vegades això genera incertesa i por. És normal.

Deixo d'estudiar i em poso a treballar? Segueixo estudiant? I si segueixo estudiant, què vull estudiar: un cicle de grau mitjà o Batxillerat? Però quin cicle de grau mitjà o quin Batxillerat? Vull anar a la universitat, fer un cicle de grau superior o incorporar-me al món laboral? 

Abans de decidir res, és important que primer et coneguis a tu mateix, que reflexionis sobre quines són les teves aptituds i capacitats, els teus interessos, el teu rendiment acadèmic i el més important: quina és la teva passió. Aquí trobareu un seguit d'eines i recursos que us ajudaran amb aquest procés d'autoconeixement.

Orientació Generalitat de Catalunya

I recordeu, el vostre futur el decidiu vosaltres i ningú més ;)

ORIENTACIÓ ACADÈMICA: L'autoconeixement és clau! - EVP

CALENDARI DEL 14 D'ABRIL AL 17 MAIG

UNITAT DIDÀCTICA: BARROC 

Competència 2. Mostrar hàbits de percepció reflexiva i oberta de la realitat sonora i visual de l’entorn natural i cultural.
Competència 8. Valorar amb respecte i sentit crític les produccions artístiques en els seus contextos i funcions Competència 9. Gaudir de les experiències i creacions artístiques com a font d’enriquiment personal i social..
Dimensions: percepció i escolta - societat i cultura.
Competències transversals: àmbit digital, àmbit lingüístic (llengües estrangeres) i àmbit social.
Continguts clau: Percepció visual i audiovisual. – El procés de comunicació visual: elements i factors que hi intervenen. – Codificació i descodificació dels missatges visuals.  Art i societat. – L’obra d’art: context, funcions, similituds i diferències respecte a altres societats i cultures. – El paper de l’artista en els diferents moments històrics. Art i compromís. – Funció social de les produccions artístiques en l’actualitat. – Els mitjans de comunicació de massa.

L'Art, en temps difícils, agafa una magnitud gegantina pel seu component creatiu i catalitzador, i com a amortidor de la realitat. Cal que ho aprofitem! 

Penseu com en temps convulsos els grans creadors del Barroc (segle XVII), per exemple, van crear obres extraordinàries mentre Europa es dessagnava en les guerres de religió conegudes com La Guerra dels Trenta Anys (1618-1648), "un dels conflictes més destructius de la història de la humanitat amb vuit milions de víctimes mortals no només per fets militars, sinó també per violència, fam i pesta." (Wikipedia) 

Bernini i Caravaggio

amb les seves obres apassionades i exuberants, la llum màgica de Vermeer, la força psicològica de les pintures de Rembrandt, el geni de Velázquez...o la música intensa i complexa de Johann Sebastian Bach!!! 

 

 

Segles després ens segueixen emocionant i reconfortant, molt especialment en moments dramàtics com els que ens han tocat viure. 


ACTIVITAT 0 (tasca opcional)Benvinguda 

Expliqueu com us trobeu i com us sentiu, com porteu el confinament, què heu fet aquests dies, de quins recursos tecnològics disposeu per seguir les classes en línia o si penseu que serà un problema per falta de dades mòbils, connectivitat a internet o dispositius... o qualsevol altra cosa que vulgueu lliurement compartir. 


ACTIVITAT 1: Barroc Exuberant

QUÈ HAS DE FER?

  1. Observa i gaudeix de les imatges d'estudi mentre escolteu la música de Bach.
  2. Consulta els recursos en línia.
  3. Reflexiona al voltant de les següents qüestions: 
  • Què et semblen les obres del Barroc seleccionades? 
  • Què has sentit contemplant les obres? 
  • Coneixies les obres? 
  • Què tenen en comú? 
  • Quina és la que més t'ha agradat i per què? 
  • Quines són les temàtiques que es repeteixen en les obres?
  • Saps identificar als personatges de les obres?
  • Trobes alguna similitud entre les obres d'art seleccionades i la música de Bach? Quines?
      4. Publica i comparteix les teves reflexions al Fòrum.

RECURSOS EN LÍNIA

IMATGES D'ESTUDI

        El rapte de Proserpina. Bernini (1621)                La jove de la perla. Vermeer (1665)


      El sacrifici d’Isaac. Caravaggio (1603) 

       Bathsheba al seu bany. Rembrandt (1654)


       El rapte de les filles de Leucipo. Rubens (1616) 

       Nens menjant raïm. Murillo (1645) 

       Las Meninas. Velázquez (1656)