Preguntes freqüents


Apartat amb les preguntes més habituals relacionades amb el projecte Àgora.

Des d'aquesta pàgina es pot consultar l'índex de totes les preguntes freqüents donades d'alta al sistema.


Ordenació actual Per l'última actualització descendent Ordena cronològicament: Per l'última actualització canvia a ascendent | Per data de creació

Pàgina:  1  2  3  4  5  6  7  8  9  10  11  (Següent)

MOODLE: Quins són els mòduls d'activitat, blocs i filtres actius a l'Àgora?

per Administrador/a Espai de suport - dimecres, 21 de juliol 2021, 08:59
 
El servei Moodle d'Àgora està basat en la versió Moodle 3.11 i incorpora algunes millores addicionals, com ara mòduls d'activitat, blocs i filtres extres desenvolupats des del Departament d'Educació.
 

Els mòduls d'activitats i recursos que hi ha actius a l'Àgora en aquests moments són:

  • Els que venen per defecte al nucli de Moodle:
    • Tasca (assignment): Permet al professorat recollir treballs elaborats per l'alumnat en diferents formats.
    • Carpeta (folder): Permet organitzar fitxers. Dins d'una carpeta poden haver altres carpetes.
    • Consulta (choice): És una activitat de preguntes senzilles, els alumnes han de triar la resposta d'una llista.
    • Base de dades (data): L'alumnat pot entrar dades en un formulari dissenyat pel professorat.
    • Eina externa (external tool): Permet als participants interaccionar amb recursos que compleixen l'estàndard LTI d'altres llocs web.
    • Enquesta (survey): Permet l'ús d'enquestes prefixades.
    • Etiqueta (label): Permet posar etiquetes de text als cursos.
    • Fitxer (file): Permet afegir qualsevol tipus de fitxer, document de text, full de càlcul, so, vídeo...
    • Fòrum (forum): Permet crear fòrums de discussió.
    • Glossari (glossary): Permet crear i mantenir llistats de definicions.
    • Llibre (book): Permet crear un recurs amb moltes pagines amb l'estil d'un llibre.
    • Lliçó (lesson): Permet la generació de contingut.
    • Paquet de contingut IMS (imscp): Permet afegir material estàtic amb format IMS Content package provinent d'altres llocs fora del Moodle.
    • Pàgina (page): Pàgina web creada per professor/a editor dins del Moodle. 
    • Qüestionari (quiz): Permet la creació de qüestionaris.
    • Retroacció (feedback): Permet crear enquestes per tal de recollir dades. Conté preguntes predeterminades però també se'n poden crear de noves.
    • SCORM (scorm): Sharable Content Object Reference Model. Permet integrar paquets de material que segueixen aquest format.
    • URL (url): Permet enviar l'estudiant a qualsevol lloc web, per exemple, la wikipedia.
    • Wiki (wiki): Permet la creació col·laborativa de documents.
    • Taller (workshop): Activitats per a treballar en grup.

  • Alguns mòduls no estàndards:
    • JClic (jclic): Permet integrar activitats JClic als cursos i recollir-ne les puntuacions.
    • Questionnaire (questionnaire): Permet la creació de qüestionaris de valoració i/o enquestes.
    • Contingut remot (rcontent). Permet integrar paquets de material de les editorials.
    • Qüestionari Hot Potatoes (hotpot): Permet integrar activitats HotPotatoes a un curs.
    • Diari (journal): Versió 2019011500. Permet la comunicació entre professorat i alumnat.
    • Marsupial: Fa possible la integració amb Moodle dels llibres digitals contractats, de manera que se simplifica l'accés i, si el llibre ho permet, es desen els resultats al Moodle.
    • Format de curs senzill: Senzill és un format de curs molt visual que està especialment orientat a l’alumnat dels centres d'infantil i primària, tot i que es pot utilitzar amb altres finalitats des de qualsevol dels espais Moodle d’Àgora.
    • Elecció de grup: Permet que l'alumnat d'un curs triï un grup i s'inscrigui automàticament al grup triat.
    • H5P: Permet la creació d'activitats interactives. Les activitats s'incorporen de manera molt senzilla sense la necessitar de saber programar en HTML5.
  • Per motius de seguretat s'han desactivat els mòduls següents:
Els blocs que estan instal·lats a l'Àgora actualment són bàsicament els que venen per defecte al nucli d'Àgora, és a dir:
  • Activitat recent: Mostra en una llista breu els esdeveniments que hi ha hagut des de l'últim accés al curs, incloent els missatges nous i els usuaris nous.
  • Activitats: Permet la navegació entre els tipus d'activitats diferents disponibles a la pàgina principal.
  • Activitats socials: Només es pot afegir a cursos de tipus social. Afegeix un menú de recursos i activitats del curs.
  • Compleció
  • Calendari: Mostra els esdeveniments següents.
  • Cerca fòrums: Facilita la localització d'una paraula o frase en els fòrums de la pàgina principal. És recomanable afegir-ho en cas que la pàgina principal contingui un fòrum (per exemple el de notícies) per facilitar la localització de la informació.
  • Cercador de col·lectivitat: Permet als usuaris accedir a hubs de la comunitat i descarregar cursos.
  • Client RSS: Permet sindicar canals de notícies de llocs web externs i mostrar-los dins de Moodle. D'aquesta forma, com la informació d'aquests llocs web externs va canviant amb el temps, el contingut del bloc s'actualitza automàticament.
    • Global. Esdeveniment visible per tots els cursos. Només el pot crear l'administrador/a.
    • Curs. Esdeveniment visible només pels membres del curs. El pot crear el professorat.
    • Grup. Esdeveniment visible només pels membres del grup. El pot crear el professorat.
    • Usuari/ària. Esdeveniment personal. El pot crear tant el professorat com l'alumnat i només és visible per l'usuari/ària que el dóna d'alta.
  • Comentaris: Permet als usuaris afegir comentaris.
  • Configuració: Proporciona menús contextuals que donen accés a les pàgines d'administració del lloc o del curs. 
  • Descripció del curs/lloc: Mostra el contingut definit a la Descripció per a la pàgina inicial dels Paràmetres de la primera plana.
  • Dreceres d'administració: Permet als administradors desar als favorits les opcions d'administració consultades amb més freqüència per simplificar l'accés.
  • Enllaç a la secció: Crear un menú amb accés als temes i seccions del curs.
  • Entrada: Mostra un diàleg d'inici de sessió.
  • Entrada aleatòria al glossari: Mostra cada vegada que s'accedeix a la pàgina principal, una entrada diferent del glossari escollit.
  • Entrades recents al blog: Aquest bloc pot ser configurat per mostrar les darreres entrades d'un blog.
  • Esdeveniments propers: Mostra els esdeveniments futurs en una llista resumida. El nombre de dies d'antelació es pot determinat mitjançant un dels paràmetres de configuració que hi ha a Administració del lloc > Aparença > Calendari.
  • Estat de compleció del curs: Mostra l'estat de compleció del curs en el cas que s'estigui fent servir.
  • Etiquetes: Mostra el núvol d'etiquetes del lloc amb mides diferents de forma que, com més gran sigui l'etiqueta, més elements tindrà associada.
  • Etiquetes del blog: Mostra la llista de bitàcoles on la mida de la font indica visualment l'ús que té cada bloc. D'aquesta forma, les bitàcoles més utilitzades apareixen en una mica de font més gran.
  • Flickr: Afegeix fotografies de Flickr al Moodle.
  • HTML: Permet crear blocs amb qualsevol contingut HTML, com ara enllaços d'interès, imatges, vídeos…
  • L'usuari ha entrat: Mostra informació sobre l'usuari/ària que està autenticat al Moodle.
  • Llista de Cursos: Mostra un menú amb accés als cursos donats d'alta al Moodle.
  • Menú de blog: Conté enllaços a funcionalitats relacionades amb les bitàcoles o blocs. En concret, facilita l'accés per afegir una entrada nova, veure les entrades, editar les preferències de la bitàcola, veure les entrades del lloc i afegir/eliminar etiquetes.
  • Menú principal: Permet als administradors del lloc afegir recursos i activitats per a la pagina principal del lloc.
  • Missatges: És un enllaç directe a la missatgeria interna de Moodle. Donat que es tracta d'un sistema força més precari que el correu electrònic és recomanable evitar-ho i motivar tant a l'alumnat com al professorat a utilitzar eines més col·laboratives com ara els fòrums.
  • Navegació: Bloc contextual que apareix a totes les pàgines del Moodle i inclou informació sobre: La meva pàgina inicial, Pàgines de lloc, El meu perfil, Els meus cursos...
  • Persones: Mostra la llista de participants dels curs. Només els administradors poden veure aquest bloc a la primera pàgina d'un lloc Moodle.
  • Progrés de compleció: Control del progrés de l'alumnat en el curs.
  • Resultats del qüestionari: Mostra les qualificacions més altes i/o més baixes d'un qüestionari del curs. Ha d'existir un qüestionari al curs.
  • Resum del curs: Mostra el resum o la descripció del curs definida als Paràmetres del curs.
  • Retroacció: Ofereix un enllaç a totes les activitats de Retroacció afegides a la pàgina principal.
  • Servidors en xarxa: Mostra la llista d'espais Moodle i/o Mahara que estan connectats a aquest entorn.
  • Tutelats: Proporciona al mentor/a un accés directe a la pàgina de perfil dels seus tutelats.
  • Últimes notícies: Mostra els darrers enviaments realitzats al Fòrum de notícies.
  • Usuaris en línia: Mostra la llista de persones que es troben en un moment donat connectats a l'espai Moodle.
  • Youtube: Afegeix un vídeo de Youtube al Moodle.
Àgora també incorpora alguns blocs desenvolupats pel Departament d'Educació:
  • Avisos (advises): Permet als administradors del servei Àgora enviar comunicats als espais Moodle que apareixen en un bloc HTML a la part superior dreta del la pàgina principal que pot consultar tothom o només els administradors de l'espai Moodle (en funció dels destinataris als que s'hagi adreçat cada missatge).
  • Els meus llibres (my_books): Està vinculat als mòduls de Contingut remot i SCORM remot i facilita a l'alumnat l'accés als llibres digitals des de la pàgina principal del Moodle.

Els filtres que hi ha actius a l'Àgora en aquests moments són:

Eines disponibles a Àgora:

  • Recursos remots (rcommon): Facilita la gestió dels llibres digitals que es poden utilitzar amb els mòduls d'activitats de Contingut Remot.
 

AGORA: Què és Àgora?

per Administrador/a Espai de suport - dimarts, 13 de juliol 2021, 14:03
 

Logotip d'ÀgoraÀgora és un sistema d’allotjament múltiple de Moodle i Nodes (web de centre) que ofereix el Departament d'Ensenyament als centres docents de Catalunya. Per tant, no és possible demanar l'alta a cap servei a nivell personal.

Es pot trobar més informació sobre aquest servei a les condicions d'ús.


MOODLE: Bones pràctiques amb Moodle. Recomanacions per optimitzar un curs

per Administrador/a Espai de suport - dimecres, 7 de juliol 2021, 15:30
 

Índex de continguts

Format dels fitxers recomanats

Tipus d'activitats de Moodle com alternativa als fitxers

 



FORMAT DE FITXERS RECOMANATS

Ús de fitxers PDF sempre que sigui possible

La majoria de les vegades es poden substituir els documents de text i les presentacions de diapositives per fitxers PDF que ocupen molt menys espai. Aquesta recomanació és adient tant quan el professorat ha de posar documents a l'abast de l'alumnat com quan els ha de rebre mitjançant una tasca. En tots els casos, un cop l'usuari/ària ha enllestit el document, el pot imprimir en PDF i publicar/enviar en aquest format.

En l’actualitat els paquets ofimàtics ja porten incorporada aquesta opció per defecte així que no ha de comportar cap feina extra pels usuaris/àries.


Mida i format de les imatges

Les imatges són un material molt útil que es fa servir sovint als cursos Moodle. Abans de posar una imatge a un curs és recomanable comprovar que aquesta imatge s’ha reduït i no ocupa més d’uns 800px (aproximadament) d’amplada. A continuació, trobareu algunes recomanacions que us ajudaran a reduir-la:

  • JPEG: Aquest format és recomanable per a imatges amb molts colors (més de 256, que són els que admeten els GIF), com ara les fotografies.
  • GIF: Format adequat per a imatges amb poca varietat de colors, com ara captures de pantalla. També és un format vàlid per a imatges amb transparències.
  • PNG: És l'evolució del GIF i accepta més colors. De totes formes, encara hi ha navegadors que no accepten les transparències fetes amb PNG. Per tant, aquest format és recomanable per a imatges sense transparències, com ara captures de pantalla.

Podeu fer servir el GIMP per optimitzar la mida d'una imatge:

  • Obriu la imatge amb el GIMP (si no el teniu, el podeu descarregar gratuïtament de Softcatalà).
  • Si es tracta d'una imatge de mides grans, el primer que heu de fer és reduir-ne les dimensions. Recordeu que és recomanable no fer servir imatges superiors a 800px d'amplada. Així doncs, aneu a l'opció Imatge > Escala la imatge... i, mantenint la proporció, introduïu l'amplada (si manteniu la proporció, l'alçada es determinarà automàticament).
  • Aneu a l'opció de Fitxer > Desa'n una còpia... de la part superior de la imatge.
  • Se us obrirà una finestra nova amb diferents opcions:
    • Nom: escolliu el nom que li voleu donar al fitxer final
    • Desa en la carpeta: escolliu la carpeta on voleu desar la imatge
    • Navega per altres carpetes: navegueu per altres carpetes on voleu desar la imatge
    • Seleccioneu tipus de fitxer (Per extensió): escolliu el format de fitxer amb què voleu desar la imatge

NOTA: Si, en posar el nom del fitxer, hi poseu també l'extensió que voleu, ja no caldrà seleccionar el tipus de fitxer posteriorment.

  • Un cop escollides les opcions anteriors, cliqueu al botó Desa.
  • Se us obrirà una finestra nova amb unes opcions per controlar la qualitat de la compressió de l'arxiu. Els paràmetres per defecte ja estan bé, però, si ho preferiu, podeu anar fent proves i quedar-vos amb el fitxer que s'adapti millor a les vostres necessitats.

Mida i format dels fitxers de so

Cal saber que el format mp3 és dels més lleugers que es poden trobar. Així doncs qualsevol fitxer de so que s’hagi de posar a un curs Moodle hauria de:

Mida i format dels fitxers de vídeo

Procurar, sempre que sigui possible, que els fitxers de vídeo i/o animacions estiguin fora del Moodle. Es poden fer servir diferents serveis per allotjar-lo com Youtube o Vimeo. Prenent aquesta mesura també estalviarem molt espai dins del nostre curs. Tot i així, abans de pujar qualsevol vídeo a aquests servidors externs és important garantir que es disposa dels drets necessaris per publicar-lo.

Esquema a mode de resum

Formats de fitxers


TIPUS D'ACTIVITATS DE MOODLE COM ALTERNATIVA ALS FITXERS

Tasques en línia

Sovint es demana a l’alumnat que enviïn documents de text amb escrits fets per ells. Depenent del tipus d’escrit és molt més adient fer servir una “Tasca en línia” on l'alumnat pugui escriure un text i donar-li un format adient per la seva lectura i/o correcció.

Bases de dades

Altres vegades es demana a l'alumnat que es descarreguin un document de text per editar i omplir per després trametre’l al tutor/a per a la seva posterior avaluació. Sovint aquest tipus de tasca pot ser substituïda per una base de dades amb diferents camps a omplir per l'alumnat. D’aquesta manera s'evita tenir el mateix document 20, 30 o més vegades dins del nostre curs Moodle. A l'apartat Activitats avançades dels Materials sobre el Moodle 2 s'explica com elaborar aquest tipus d'activitats.

Ús de qüestionaris i/o Quaderns Virtuals

Una altra forma d’evitar l’enviament de documents per part de l’alumnat és fer servir els qüestionaris de Moodle que donen la possibilitat de fer un seguiment i avaluació de l’alumnat en línia a l’igual que les bases de dades. D'aquesta forma, a més de reduir l'espai, també es facilita la correcció.

Ús de La meva XTEC per allotjar la documentació per a l'alumnat

Sovint els materials de consulta proporcionats a l’alumnat estan enllaçats com a documents estàtics que s’han de tornar a pujar en el moment que es modifiquen.

Per tal d’evitar aquesta feina és molt recomanable fer servir els Llocs Web de la Xtec (Google Sites) o bé, els Documents de la Meva Xtec per crear aquesta documentació i després enllaçar-la des del Moodle. D’aquesta forma en modificar qualsevol part dels materials, ja sigui un document o un lloc web, no s’haurà de tornar a canviar el fitxer dins dels cursos Moodle i, a més, també s'aconseguirà un estalvi a l'espai consumit pel curs.

MATERIAL DE SUPORT

Guies i manuals:
Aplicacions 2.0 a la formació del professorat
XTEC i Google

Creació d'un lloc web o Google sites


MOODLE: Què s'ha de fer per activar els connectors de la Wiris?

per Administrador/a Espai de suport - dimarts, 13 d’abril 2021, 09:19
 

Actualment Àgora incorpora els plugins per Wiris Editor (editor de fórmules) i Wiris Quizzes (mòdul pels qüestionaris):

  • El connector Wiris Editor integra totes les funcionalitats de la calculadora i permet crear fórmules matemàtiques en navegadors mitjançant HTML.
  • Wiris Quizzes dóna potència matemàtica als qüestionaris de Moodle, permetent la creació de variables aleatòries, la inserció de fórmules complexes per part de l'alumne i l'avaluació automàtica de la resposta usant criteris matemàtics.

Aquests connectors es basen en la tecnologia Java i, per tant, estan suportats a qualsevol navegador web (Mozilla Firefox, Chrome, Internet Explorer...) a qualsevol sistema operatiu (Linux, Windows, ...).

Podeu accedir a les funcionalitats de l'editor mitjançant les icones  del Chemistry i  del Math, que trobareu a l'editor d'HTML. Abans, però, l'administrador/a de l'espai ha d'activar el filtre WIRIS des de les opcions d'administració del Moodle (Administració del lloc | Connectors | Filtres| Gestiona els filtres).


Per activar WIRIS math editor i WIRIS chemistry editor s'han de marcar les caselles corresponents a les eines que es vulguin fer servir i/o s'hagin contractat.



A continuació cal anar a l'apartat  Administració del lloc | Connectors | Tipus de preguntes | Gestiona els tipus de preguntes, fent clic sobre la icona de l'ull (Habilita) que apareix al costat de Wiris Quizzes. En fer-ho, s'activaran automàticament totes les tipologies de preguntes de Wiris Quizzes.


Quan volem incloure una pregunta a un qüestionari, si l'escollim del tipus Matemàtiques i ciències - Wiris tindrem l'opció d'utilitzar la WIRIS CAS per a la resposta o per crear algorismes.

Dins l'edició de la pregunta (resposta):
    
Dins l'edició de la pregunta (algorisme): 
 

Ara bé, tot i que Àgora incorpora els mòduls Wiris, no n'assumeix el cost de la llicència. Es poden fer 500 fórmules gratuïtament. Per aquest motiu, els centres interessats en utilitzar aquestes eines s'han de posar en contacte amb l'equip de la Wiris, tal i com s'explica a aquesta pàgina.



MOODLE: Què són els crons d'Àgora i cada quan s'executen?

per Administrador/a Espai de suport - dimarts, 10 de novembre 2020, 09:11
 

El cron és un procés automàtic que executa diferents tasques programades dins dels entorns web, per exemple al Moodle. Aquests crons, fan que s'enviïn els correus electrònics als usuaris dels fòrums, de les tasques i buida elements antics de la paperera, entre moltes altres coses.

Per aconseguir una màxima eficiència, els crons d'Àgora-Moodle s'executen en els períodes següents:

  • dues vegades per hora els centres més actius, 
  • una vegada cada dues hores els mitjans i,
  • una vegada al dia els que tenen menys ús.



MOODLE: Què s'ha de fer per pujar fitxers més grans de 25 MBs al servidor?

per Administrador/a Espai de suport - divendres, 30 d’octubre 2020, 11:24
 

Des de les aplicacions d'Àgora, només es poden pujar fitxers de fins a 25 MB. En algunes ocasions, per exemple, quan s'han de pujar restauracions de cursos del Moodle, amb 25MB no n'hi ha prou. Per tal de poder pujar fitxers d'una mida superior a 25MB i menor a 500MB el centre ha d'haver designat prèviament un usuari/ària gestor/a  a l'espai de gestió que s'encarregui de realitzar aquest tràmit.

A la pregunta freqüent Com es designen els gestors de centre? s'explica com designar aquest gestor/a.

Un cop designat el gestor, aquest pot accedir a l'espai de gestió d'Àgora i Àgora-EOI i dins l'apartat "El meu Àgora", en la secció "Gestió de fitxers" trobarà el formulari següent:



Aquest formulari indica el percentatge de disc ocupat sobre el total seguit d'un quadre de selecció de fitxers en el que cal especificar el fitxer a pujar. Ara bé, abans de fer-ho, cal tenir presents les restriccions següents:

  • Només s'admeten fitxers comprimits en format ZIP i MBZ que tinguin una mida compresa entre 10 MB i 500 MB.
  • Els fitxers de menys de 10 MB s'han de pujar des de l'espai web.
  • Els fitxers de més de 500MB no es poden pujar des d'aquest espai. Una possiblitat per restaurar còpies de seguretat de més de 500MB és pujar aquest fitxer al Dropbox o al Google Drive i restaurar-lo des d'un d'aquests repositoris. Tot i així, recordeu que és recomanable que els cursos ocupin el menor espai possible.
  • Mantingueu una còpia del fitxer en local fins que no estigueu segurs que es troba en el vostre espai de fitxers i que ha arribat correctament.
  • Si el fitxer seleccionat compleix les condicions indicades la pujada es realitzarà de forma immediata mostrant un quadre d'estat amb la informació següent.

pujada_fitxers_2

  • La pujada dels fitxers grans és automàtica i, per tant, en finalitzar el procés, aquest es copiarà automàticament en el repositori Fitxers del vostre Moodle.

Repositori fitxers

Podeu consultar la política de quotes a aquesta pregunta freqüent.


MOODLE: Què cal fer si un usuari/ària no pot accedir a algun dels llibres digitals d'un proveïdor de continguts?

per Administrador/a Espai de suport - dijous, 8 d’octubre 2020, 13:39
 

En principi, si heu configurat correctament el mòdul de Marsupial, donat d'alta el proveïdor, descarregat els seus llibres i assignat les credencials que us ha fet arribar, tot hauria de funcionar correctament. 

Si en algun cas detecteu que alguna persona no pot accedir a un llibre d'un proveïdor, podeu seguir els passos següents per comprovar si les credencials són vàlides:

  1. Accediu a l'apartat Administració del llocRecursos remots | Continguts | Nom del proveïdor.
  2. Feu clic sobre el botó Visualitza del llibre al qual no pot accedir l'alumnat.

    Visualitza les credencials del llibre

  3. Feu clic sobre el botó Comprova que apareix al costat del nom de la persona que té problemes per visualitzar el llibre.

    Comprova credencials

  • Si tot va bé, apareixerà el missatge "Connexió correcta" al camp Comentaris
  • Si hi ha algun problema, sortirà un text de color vermell amb informació sobre l'error. 
Sigui quin sigui el resultat de la prova anterior, la recomanació és que, si alguna persona té problemes per accedir a algun dels llibres, contacteu amb el proveïdor de continguts i li feu arribar la informació obtinguda perquè el més probable és que hi hagi algun problema amb les credencials facilitades.
 
Recordeu que a la pàgina "Quins proveïdors de continguts s'han provat a Àgora amb el mòdul de Marsupial?" podeu consultar la llista d'editorials que s'han validat a Àgora així com els resultats obtinguts.
 

MOODLE: Què ha de fer l'alumnat per accedir als llibres digitals?

per Administrador/a Espai de suport - dijous, 8 d’octubre 2020, 13:17
 
 

L'alumnat té dues opcions per accedir als llibres digitals des dels espais Moodle d'Àgora: 

  • Des d'un curs (opció recomanada). El professorat pot afegir activitats de tipus "Contingut remot" dins dels cursos que faciliten l'accés als llibres digitals. La pregunta freqüent Quines activitats s'han de crear dins d'un curs per poder accedir als llibres digitals? explica com afegir aquestes activitats. El principal avantatge d'enllaçar els llibres d'aquesta forma és que, en alguns casos, si el proveïdor de continguts ho permet, els resultats de l'alumnat queden registrats al llibre de qualificacions del Moodle. Per conèixer quins proveïdors de continguts permeten desar els resultats es pot consultar la pregunta freqüent Quins proveïdors de continguts s'han provat a Àgora amb el mòdul de Marsupial?.

    Si l'alumnat intenta accedir a un llibre pel qual encara no té assignada cap credencial, el sistema li mostrarà un formulari perquè la pugui introduir manualment si la coneix. En aquest cas, si la credencial que introdueix l'alumnat és vàlida, el sistema no li tornarà a demanar mai més.
  • Des del bloc Els meus llibres. En aquest cas, si l'administrador/a afegeix aquest bloc a la primera pàgina de Moodle, a l'alumnat li apareixerà automàticament la llista de llibres pels quals tingui assignada alguna credencial. 

Si està activat el paràmetre Botó afegeix credencial de l'apartat Administració del lloc | Connectors | Blocs | Els meus llibres, l'alumnat també podrà afegir manualment la credencial d'algun llibre (sempre i quan la conegui).

Per afegir un llibre i la seva credencial al bloc Els meus llibres l'alumnat ha de fer clic al botó Afegeix.
 

A continuació l'alumnat ha de triar el llibre del qual vol afegir la credencial i fer clic a Desa els canvis.

Afegeix llibre


Si el llibre s'ha afegit correctament l'alumnat hi podrà accedir des del bloc "Els meus llibres".
 
En cas de voler que l'alumnat pugui editar les seves credencials caldrà donar un permís als usuaris autenticats. 
Per fer-ho cal anar a Adminsitració del lloc | Usuaris | Permisos | Definició de rols, editar el rol Usuari autenticat, cercar el permís editowncredentials, fer clic a Permet  i desar els canvis.
Un cop fet això, els apareixerà el botó Gestiona al bloc Els meus llibres.




A continuació podeu consultar un esquema amb els passos anteriors:
 
Què ha de fer l'alumnat per obrir un llibre digital?
 

MOODLE: Quines activitats s'han de crear dins d'un curs per poder accedir als llibres digitals?

per Administrador/a Espai de suport - dijous, 8 d’octubre 2020, 13:03
 
 
Per poder accedir als llibres digitals des dels espais Moodle d'Àgora s'ha d'activar i configurar el mòdul de Marsupial. Es pot consultar més informació sobre com fer-ho a la pregunta freqüent: Com activar i configurar Marsupial per poder incorporar al Moodle els llibres digitals contractats.
Per afegir un llibre digital cal accedir al curs de Moodle on s'incorporarà el contingut i crear una activitat del tipus Contingut remot mitjançant el selector "Afegeix una activitat o un recurs".
 
Selecciona el tipus d'activitat

A continuació cal omplir el formulari.
Configuració activitat marsupial
  • Nivell. Permet seleccionar el nivell educatiu del llibre (p.ex. 1r ESO).
  • Llibre/ISBN. Permet seleccionar el llibre que es vol utilitzar. Aquesta llista conté tots els llibres disponibles per al nivell seleccionat i mostra entre parèntesi el nom del proveïdor de continguts.
  • Unitat i Activitat. Opcionalment, el mòdul també permet escollir una unitat o, fins i tot, en alguns casos, una activitat del llibre seleccionat. Ara bé, aquests camps no són obligatoris i, en alguns casos, poden no contenir cap informació.
A banda dels paràmetres anteriors, aquestes activitats també ofereixen la possibilitat de configurar altres aspectes relatius a l'aparença dels continguts:
  • Al'apartat Aparença de les activitats de tipus Contingut remot es pot indicar, entre d'altres, si els continguts s'han de visualitzar a la mateixa finestra o a una finestra nova (opció recomanada). Per veure totes les opcions cal fer clic a l'enllaç Mostra'n més...

Aparença: altres opcions de configuració de l'activitat
  •  Finalment cal configurar la resta de paràmetres comuns a totes les activitats del Moodle i fer clic a Desa els canvis i torna al curs.

MOODLE: Què cal fer per importar i assignar les credencials dels llibres de forma massiva?

per Administrador/a Espai de suport - dijous, 8 d’octubre 2020, 12:32
 
Des de setembre de 2012 el mòdul de Marsupial incorpora unes funcionalitats noves que permeten la incorporació de credencials de forma massiva per facilitar-ne la seva gestió. 
 
Aquestes eines són accessibles des de l'Administració del lloc | Recursos remots | Credencials | Administra llibres i bàsicament permeten:

Importació de credencials a partir d'un fitxer CSV

Per importar credencials a partir d'un fitxer CSV cal accedir amb un usuari/ària amb permisos d'administració a l'apartat Administració | Administració del lloc | Recursos remots | Import/Export Credentials | Importa des d'un fitxer.

Admisitra llibres

A continuació, feu clic sobre el botó Tria un fitxer i un cop carregat feu clic a Carrega credencials.

Importa des d'un futxer

El fitxer d'importació ha de ser un CSV codificat amb UTF-8 i amb els camps següents separats per punts i comes (;):
 
isbn;credential;username;userid;pack;packid
 
  • isbn. Camp obligatori on s'especifica l'ISBN del llibre. Per poder-ho importar, aquest ISBN ha d'existir prèviament al Moodle.
  • credential. Camp obligatori que conté una credencial vàlida pel llibre especificat al camp anterior.
  • username. Camp opcional on es pot especificar el nom d'usuari/ària al Moodle. El valor especificat a aquest camp ha de concidir amb un nom d'usuari/ària existent.
  • userid. Camp opcional amb l'identificador numèric de l'usuari/ària al Moodle. El valor especificat a aquest camp ha de concidir amb un identificador d'usuari/ària existent.
  • pack. Camp opcional amb el nom de la motxilla. Aquest camp serà ignorat durant el procés d'importació.
  • packid. Camp opcional amb l'identificador de la motxilla. Aquest camp serà ignorat durant el procés d'importació.

 

A la primera fila del fitxer s'han d'especificar els noms dels camps anteriors que hi conté. Així, si es volen importar les credencials dels llibres però no es volen assignar a cap usuari/ària, el fitxer pot contenir només les columnes "isbn" i "credential". 
 
isbn;credential
7777777777;1
7777777777;1
5555555555;1

En canvi, si les credencials ja es volen assignar a algun usuari/ària, caldrà especificar també el userid o el username corresponent a cada fila:
 
isbn;credential;username
7777777777;1;alumnat1
7777777777;1;alumnat2
5555555555;1;alumnat2
 
Si el fitxer proporcionat pel proveïdor de continguts no té el format anterior haureu de crear-ne un que contingui el camps anteriors (com a mínim isbn i credential) amb el Calc de l'OpenOffice o el LibreOffice o l'Excel de Microsfoft.
 
A continuació feu clic a Continua i finalment a Carrega credencials.

Importació de credencials

Abans de fer la importació, el procés revisarà el contingut del fitxer i mostrarà un informe amb els errors i avisos en cas que es donin. Cal tenir en compte que si hi ha errors, s'hauran de revisar i reparar per poder continuar amb el procés d'importació.
 
Els problemes més freqüents que es poden produir són els següents:
  • El ISBN no existeix. Per solucionar-ho és recomanable accedir a l'apartat  Administració | Administració del lloc | Recursos remots | Continguts | Nom del proveïdor i fer clic sobre el botó Descarrega/actualitza l'estructura dels llibres. Si tot i així el problema persisteix caldrà posar-se en contacte amb el proveïdor de continguts per demanar-li perquè al fitxer de credencials facilitat hi ha un ISBN que no es descarrega al Moodle.
  • L'usuari/ària no existeix. En cas que el fitxer a importar contingui informació sobre els usuaris als quals s'han d'assignar cadascuna de les credencials i algun d'ells no existeixi al sistema, el procés d'importació s'aturarà. En aquest cas, per solucionar-ho, caldrà revisar els camps username i/o userid del fitxer CSV i:
    • editar-los pels correctes (el més probable és que s'hagi produït un error en la transcripció).
    • o bé eliminar aquesta informació del fitxer si no està clar per quin usuari/ària cal substituir-ho. 
 

Assignació massiva de credencials

Per assignar credencials importades de forma massiva a partir d'un fitxer CSV (o creades manualment) cal accedir amb un usuari/ària amb permisos d'administració a Administració del lloc | Recursos remots | Continguts| Nom del proveïdor  i fer clic sobre el botó Visualitza del llibre al qual es volen assignar aquestes credencials.
 
Visualitza llibre
 
A continuació, cal marcar les credencials que es volen assignar (o totes mitjançant el botó Selecciona-ho tot) i seleccionar l'opció Assigna de la llista desplegable Amb les credencials seleccionades....
Assignació de credencials
 
En fer-ho, s'obrirà un formulari que permetrà assignar/dessassignar les credencials seleccionades. Així, a la part superior esquerra de la pantalla es mostra el número de credencials seleccionades i també les pendents d'assignar. Per assignar credencials cal seleccionar els usuaris "potencials" de la columna de la dreta i moure'ls cap a la columna de l'esquerra (credencials assignades) mitjançant el botó Assigna (en fer-ho els canvis es desen de forma automàtica). És possible marcar més d'un usuari/ària a qualsevol de les dues columnes mantenint polsada la tecla "Control" mentre es fa clic amb el ratolí sobre els usuaris que es volen seleccionar. 
 
Assignació usuaris
 
Una altra opció interessant que s'ha afegit a aquesta pantalla per facilitar la localització de l'alumnat és el filtre que apareix a la part inferior de la columna de la dreta. Aquest filtre, a més de fer cerques per nom, cognoms i noms d'usuari/ària, també permet mostrar només els usuaris inscrits a un determinat curs. D'aquesta forma, si es volen assignar les credencials d'un llibre per l'alumnat d'un determinat nivell (per exemple 1r d'ESO), es recomana utilitzar algun curs on ja estigui inscrit només aquest alumnat per facilitar-ne la cerca i assignació.

Assignació individual de credencials 

A banda de les assignacions massives de credencials, l'administrador/a també pot assignar les credencials manualment per cada alumne/a i cada llibre des de l'apartat Recursos remots | Credencials | Administra usuaris.

Administra credencials

A continuació feu clic a l'enllaç Gestiona les credencials que trobareu al costat de l'alumne/a que vulgueu.

Gestiona les claus

Finalment feu clic a Afegeix credencial per tal que aparegui la pantalla d'administració de credencials dels usuaris. Un cop triat el llibre i afegida la credencial feu clic a Desa els canvis.
 
Administració de credencials
 


Pàgina:  1  2  3  4  5  6  7  8  9  10  11  (Següent)