divendres, 25 de juny 2021, 06:32
lloc: Àgora
Curs: Àgora (agora)
Glossari: Preguntes freqüents
Imatge Administrador/a Espai de suport

Què he de fer per configurar les extensions de Vicens Vives?

per Administrador/a Espai de suport - dimecres, 3 de maig 2017, 08:07
 

Tant els blocs per a la creació i gestió de llicències com el tema de Vicens Vives estan desactivats per defecte. Per tant, si els voleu fer servir els haureu d'activar accedint amb l'usuari administrador del vostre Moodle i seguint els passos següents:

  • Activeu els blocs Cursos Vicens Vives i Llicències Vicens Vives. Per fer-ho, aneu a Administració del lloc | Connectors | Blocs | Gestió de blocs i feu clic sobre la icona de l'ull (que hauria d'estar tatxada) per habilitar cadascun d'ells:

Habilita el bloc "Cursos Vicens Vives"


Habilita el bloc "Llicències Vicens Vives"


  • Activeu el format de curs Format Vicens Vives. Per fer-ho, aneu a Administració del lloc | Connectors | Formats de curs | Gestiona els formats de curs i feu clic sobre la icona de l'ull (que hauria d'estar tatxada) per habilitar-ho:

Habilita format de curs VV


Trobareu informació sobre com configurar i utilitzar els connectors anteriors al Manual de Vicens Vives.


Aquests connectors els ha desenvolupat Vicens Vives. Per tant, en cas de dubte, aclariment o incidència relacionada amb ell, heu de contactar directament amb l'equip de Vicens Vives amb qui hagueu gestionat les llicències dels llibres.

Imatge Administrador/a Espai de suport

MOODLE: Quins proveïdors de continguts s'han provat a Àgora amb el mòdul de Marsupial?

per Administrador/a Espai de suport - dimarts, 22 d’agost 2017, 15:58
 

A continuació s'especifica la informació següent per cadascun dels proveïdors de continguts que s'han provat a Àgora:
  • Nom del proveïdor de continguts o editorial
  • Resultat de les proves d'accés a algun dels llibres digitals proporcionats. Així:
    • El color verd indica que l'accés en el moment de fer les proves va funcionar.
    • El color groc indica que l'accés funciona correctament en alguns casos (s'ha afegit una nota a la columna de comentaris per donar més detalls sobre els errors detectats).
    • El color vermell indica que les proves han donat error i/o que encara no s'han pogut realitzar. De nou, si s'escau, en alguns casos s'ha afegit informació addicional a la columna de comentaris.
    • La manca de color (-), indica que el proveïdor no implementa Marsupial i que, per tant, no és possible accedir des d'Àgora-Moodle als seus materials mitjançant aquest mòdul.
    • Els que contenen les lletres RC utilitzen les activitats de tipus "Contingut remot", els que tenen RS fan servir "SCORM remot" i els que tenen S utilitzen "SCORM".
  • Resultat de les proves a l'hora de desar els resultats d'alguna de les activitats.
    • El color verd indica que en el moment de fer les proves es van desar resultats al Moodle d'Àgora.
    • El color vermell indica que a les proves que s'han fet no s'ha aconseguit desar cap resultat.
    • La manca de color (-), indica:
      • Que el proveïdor no implementa Marsupial, o bé,
      • Que el proveïdor no ha implementat aquesta opció i, per tant, tot i que des d'Àgora-Moodle es pot accedir als seus llibres digitals, no és possible desar els resultats de les activitats fetes per l'alumnat.

L'accés directe al llibre no funciona. Per tant, sempre s'ha d'especificar una unitat i/o activitat.
El 23/12/2012 es va identificar una incidència relacionada amb l'esborrament de les activitats que referencien algun llibre d'aquest proveïdor que fa que no s'eliminin completament si l'usuari/ària té activades les característiques avançades d'AJAX i Javascript al seu perfil (L'activitat es manté al curs sense títol)
Proveïdor de continguts Accedir al llibre digital Desar resultats Comentaris
2 Clics RC -  
Ancora Audiovisual, SA - - No implementa Marsupial. És un portal
Barcanova RC    
Baula RC   Algunes activitats contenen enllaços trencats
Cambridge University Press RC   Pendent disposar de credencials vàlides
Castellnou Edicions RC    
Cruïlla - Grup SM RC    
Digital-Text RC    
DINSIC Publicacions Musicals, S.L RC   Moonlight no funciona correctament amb Linux
Edebé RC    
Editorial Casals RC -  
EstudiTec - - No implementa Marsupial. És una plataforma
KTON y Cia - - No implementa Marsupial. És una plataforma
Macmillan RC   De moment només funciona l'accés als llibres de McMillan Voices eSchool
McGraw-Hill RC   Al seguiment no es desa ni la data ni el temps
Net Languages RS    
Octaedro RC   Pendent rebre dades d'accés i credencials
Oxford RC    
Pearson RS    
Publicacions de l'Abadia de Montserrat RC   Moonlight no funciona correctament amb Linux
RACC - - No implementa Marsupial
Rosetta Stone RS   No implementa Marsupial. Treballa amb paquets SCORM
Saganet Multimedia, SL RS    
Sangakoo - - No implementa Marsupial
Santillana RS   L'accés directe al llibre no funciona. Per tant, sempre s'ha d'especificar una unitat i/o activitat. A més a les activitats que contenen algun caràcter especial (com ara accents o dièresi) no es desen els resultats.
Teide RC    
Text - La Galera RC   Els resultats de l'alumnat s'envien al Moodle d'Àgora cada 5 minuts.
TutorMates - - No implementa Marsupial. És una aplicació d'escriptori
Vicens Vives RS  
Wiris - - No implementa Marsupial. Són mòduls de Moodle (Chemistry, Editor i, en breu, Quizzes) que els centres interessats han de contractar per poder-los utilitzar dins d'Àgora


* A la llista anterior només consten els proveïdors de continguts que han proporcionat les dades d'accés a, com a mínim, un dels seus llibres digitals o bé que han respost la sol·licitud que va enviar l'equip d'Àgora.
Imatge Administrador/a Espai de suport

MOODLE: Quins continguts multimèdia funcionen al Moodle?

per Administrador/a Espai de suport - dimarts, 29 d’agost 2017, 13:09
 
 
Per tal d'afegir continguts multimèdia al Moodle cal activar els filtres multimèdia en cas que no estiguin activats. Aquests filtre està activat per defecte a l'Àgora i es troba a Administració del lloc | Connectors | Filtres | Gestiona els filtres.
 
Paràmetres dels filtres
 
En segon lloc, és necessari configurar el Moodle perquè permeti les etiquetes EMBED i OBJECT. Per fer-ho, cal anar a Administració del lloc | Seguretat | Normativa del lloc i activar el paràmetre corresponent.
 
Permet etiquetes EMBED i OBJECT
 
Finalment, en aquesta mateixa pàgina, cal activar l'opció Habilita el contingut de confiança.
 
contingut_confian.png
 
Un cop activats aquests tres paràmetres ja es poden incloure continguts multimèdia a la majoria dels recursos i activitats del Moodle. Però cal tenir en compte que no tots els continguts multimèdia es poden incloure ni tampoc funcionen a tot arreu. A trets generals es pot dir que:
  • Els recursos multimèdia funcionen correctament a gairebé totes les activitats i/o recursos i etiquetes HTML dins dels cursos a excepció dels fòrums on, per qüestions de seguretat Moodle no permet la seva incrustació. 
    • Als fòrums dels cursos es poden afegir continguts com Youtube i Vimeo però no d'altres com Prezi, SlideShare, Picturetrail... Tot i que aquests recursos no es poden encastar al cos del missatge, sempre és possible referenciar-los mitjançant un enllaç al seu URL original.
  • Al fòrum de notícies de la pàgina principal del Moodle es poden afegir continguts com Youtube i Vimeo però cal tenir en compte que aquest fòrum és el que té més restriccions.
Per tal d'afegir aquests tipus de continguts i facilitar-ne la seva incrustació, també es poden configurar diferents repositoris que ofereix el Moodle com el de Picasa (les dades de configuració són les mateixes que les de Google Docs) o el de Youtube (aquest repositori no necessita de configuració addicional).
 
Podeu trobar més informació sobre els continguts multimèdia a les pàgines següents:
Imatge Administrador/a Espai de suport

MOODLE: Bones pràctiques amb Moodle. Recomanacions per optimitzar un curs

per Administrador/a Espai de suport - dimarts, 29 d’agost 2017, 13:38
 

Índex de continguts

Format dels fitxers recomanats

Tipus d'activitats de Moodle com alternativa als fitxers

 



FORMAT DE FITXERS RECOMANATS

Ús de fitxers PDF sempre que sigui possible

La majoria de les vegades es poden substituir els documents de text i les presentacions de diapositives per fitxers PDF que ocupen molt menys espai. Aquesta recomanació és adient tant quan el professorat ha de posar documents a l'abast de l'alumnat com quan els ha de rebre mitjançant una tasca. En tots els casos, un cop l'usuari/ària ha enllestit el document, el pot imprimir en PDF i publicar/enviar en aquest format.

En l’actualitat els paquets ofimàtics ja porten incorporada aquesta opció per defecte així que no ha de comportar cap feina extra pels usuaris/àries.


Mida i format de les imatges

Les imatges són un material molt útil que es fa servir sovint als cursos Moodle. Abans de posar una imatge a un curs és recomanable comprovar que aquesta imatge s’ha reduït i no ocupa més d’uns 800px (aproximadament) d’amplada. A continuació, trobareu algunes recomanacions que us ajudaran a reduir-la:

  • JPEG: Aquest format és recomanable per a imatges amb molts colors (més de 256, que són els que admeten els GIF), com ara les fotografies.
  • GIF: Format adequat per a imatges amb poca varietat de colors, com ara captures de pantalla. També és un format vàlid per a imatges amb transparències.
  • PNG: És l'evolució del GIF i accepta més colors. De totes formes, encara hi ha navegadors que no accepten les transparències fetes amb PNG. Per tant, aquest format és recomanable per a imatges sense transparències, com ara captures de pantalla.

Podeu fer servir el GIMP per optimitzar la mida d'una imatge:

  • Obriu la imatge amb el GIMP (si no el teniu, el podeu descarregar gratuïtament de Softcatalà).
  • Si es tracta d'una imatge de mides grans, el primer que heu de fer és reduir-ne les dimensions. Recordeu que és recomanable no fer servir imatges superiors a 800px d'amplada. Així doncs, aneu a l'opció Imatge > Escala la imatge... i, mantenint la proporció, introduïu l'amplada (si manteniu la proporció, l'alçada es determinarà automàticament).
  • Aneu a l'opció de Fitxer > Desa'n una còpia... de la part superior de la imatge.
  • Se us obrirà una finestra nova amb diferents opcions:
    • Nom: escolliu el nom que li voleu donar al fitxer final
    • Desa en la carpeta: escolliu la carpeta on voleu desar la imatge
    • Navega per altres carpetes: navegueu per altres carpetes on voleu desar la imatge
    • Seleccioneu tipus de fitxer (Per extensió): escolliu el format de fitxer amb què voleu desar la imatge

NOTA: Si, en posar el nom del fitxer, hi poseu també l'extensió que voleu, ja no caldrà seleccionar el tipus de fitxer posteriorment.

  • Un cop escollides les opcions anteriors, cliqueu al botó Desa.
  • Se us obrirà una finestra nova amb unes opcions per controlar la qualitat de la compressió de l'arxiu. Els paràmetres per defecte ja estan bé, però, si ho preferiu, podeu anar fent proves i quedar-vos amb el fitxer que s'adapti millor a les vostres necessitats.

Mida i format dels fitxers de so

Cal saber que el format mp3 és dels més lleugers que es poden trobar. Així doncs qualsevol fitxer de so que s’hagi de posar a un curs Moodle hauria de:

Mida i format dels fitxers de vídeo

Procurar, sempre que sigui possible, que els fitxers de vídeo i/o animacions estiguin fora del Moodle. Es poden fer servir diferents serveis per allotjar-lo com Youtube o Vimeo. Prenent aquesta mesura també estalviarem molt espai dins del nostre curs. Tot i així, abans de pujar qualsevol vídeo a aquests servidors externs és important garantir que es disposa dels drets necessaris per publicar-lo.

Esquema a mode de resum

Formats de fitxers


TIPUS D'ACTIVITATS DE MOODLE COM ALTERNATIVA ALS FITXERS

Tasques en línia

Sovint es demana a l’alumnat que enviïn documents de text amb escrits fets per ells. Depenent del tipus d’escrit és molt més adient fer servir una “Tasca en línia” on l'alumnat pugui escriure un text i donar-li un format adient per la seva lectura i/o correcció.

Bases de dades

Altres vegades es demana a l'alumnat que es descarreguin un document de text per editar i omplir per després trametre’l al tutor/a per a la seva posterior avaluació. Sovint aquest tipus de tasca pot ser substituïda per una base de dades amb diferents camps a omplir per l'alumnat. D’aquesta manera s'evita tenir el mateix document 20, 30 o més vegades dins del nostre curs Moodle. A l'apartat Activitats avançades dels Materials sobre el Moodle 2 s'explica com elaborar aquest tipus d'activitats.

Ús de qüestionaris i/o Quaderns Virtuals

Una altra forma d’evitar l’enviament de documents per part de l’alumnat és fer servir els qüestionaris de Moodle o bé els Quaderns Virtuals. Ambdós donen la possibilitat de fer un seguiment i avaluació de l’alumnat en línia a l’igual que les bases de dades. D'aquesta forma, a més de reduir l'espai, també es facilita la correcció.

Ús de La meva Xtec per allotjar la documentació per a l'alumnat

Sovint els materials de consulta proporcionats a l’alumnat estan enllaçats com a documents estàtics que s’han de tornar a pujar en el moment que es modifiquen.

Per tal d’evitar aquesta feina és molt recomanable fer servir els Llocs Web de la Xtec (Google Sites) o bé, els Documents de la Meva Xtec per crear aquesta documentació i després enllaçar-la des del Moodle. D’aquesta forma en modificar qualsevol part dels materials, ja sigui un document o un lloc web, no s’haurà de tornar a canviar el fitxer dins dels cursos Moodle i, a més, també s'aconseguirà un estalvi a l'espai consumit pel curs.

MATERIAL DE SUPORT

Guies i manuals:

Aplicacions 2.0 a la formació del professorat

XTEC i Google

Creació d'un lloc web o Google sites

Creació d'una activitat de tipus Quadern Virtual a Moodle

Imatge Administrador/a Espai de suport

MOODLE: Perquè no puc fer segons quines coses en hores punta? Què puc i no puc fer?

per Administrador/a Espai de suport - dimarts, 29 d’agost 2017, 13:44
 
A les hores de més ús d'Àgora s'han deshabilitat certes funcionalitats de Moodle. Aquesta mesura s'ha pres per temes de rendiment. Les funcionalitats deshabilitades són molt costoses i per evitar aturades del servei es prioritzen les operacions d'ús comú i vital pel funcionament a classe amb els alumnes.

Després d'un estudi realitzat al 2010, les hores considerades com a hores puntes són:
  • De dilluns a divendres entre les 9:00 i les 14:00 i entre les 15:00 i les 17:00.
Fora d'aquests horaris i els caps de setmana estan habilitades totes les funcionalitats normalment. En períodes de vacances Àgora es reserva el dret d'obrir aquestes hores punta i d'habilitar aquestes característiques tot el dia.

En el cas de l'Agora-EOI aquest horari s'ha adaptat a les necessitats concretes de les EOI:
  • De dilluns a divendres de les 0:00 a les 15:59.
  • Els caps de setmana NO es podran fer còpies de seguretat.

Quines funcionalitats es deshabiliten en hores punta?

Durant aquests períodes de temps, ara per ara estan deshabilitades les característiques següents:
  • Creació i restauració de còpies de seguretat
  • Consulta d'informes de curs i de centre.
Esperem que aquesta mesura no suposi moltes molèsties i disculpeu aquelles que us pugui ocasionar.


Imatge Administrador/a Espai de suport

MOODLE: S'ha produït un error durant la baixada del fitxer Operation timed out after... Què faig?

per Administrador/a Espai de suport - dimarts, 29 d’agost 2017, 15:26
 

Sovint els cursos que es restauren des dels repositoris Dropbox o Google Drive són cursos que ocupen més de 100 o 200MB. 

En casos així, sobretot en cursos de més de 200MB, acostuma a aparèixer el següent error:


Per tal d'ampliar aquest temps d'espera, l'administrador del Moodle pot editar el paràmetre "Temps d'espera per a obtenir el fitxer repositorygetfiletimeout" que trobarà a Administració del lloc | Connectors | Respositoris | Paràmetres comuns dels repositoris i ampliar-lo de forma provisional per exemple a 120 segons.


Fent aquest canvi els fitxers de més de 200MB s'haurien de poder restaurar sense donar cap error.

NOTA: Un cop restaurat el curs, és recomanable tornar a deixar aquest paràmetre amb el valor original: 30 segons.

Imatge Administrador/a Espai de suport

MOODLE: Es pot utilitzar Àgora per gestionar l'assistència dels alumnes a classe?

per Administrador/a Espai de suport - dimarts, 29 d’agost 2017, 15:29
 


Àgora-Moodle permet controlar l'activitat dels alumnes en l'espai virtual d'aprenentatge (accessos a la plataforma, recursos que s'han consultat, data en què s'han fet els lliuraments de tasques, intervencions als fòrums...) però no està tècnicament dissenyat per "passar llista" o controlar la seva presència física al centre.

Aquesta funcionalitat, que té uns requeriments molt específics de concurrència i volum de dades, s'ofereix als centres públics des de les plataformes de gestió acadèmica del Departament. L'actual "Saga" disposa d'un mòdul específic de control d'assistència, i el futur "Esfera" incorporarà també aquesta funcionalitat en un entorn millorat pel que fa a usabilitat i funcionament amb dispositius mòbils.

Per a més informació sobre els serveis "Saga" i "Esfera" us podeu adreçar al Portal de Centre: http://educacio.gencat.cat/gestiocentre

Imatge Administrador/a Espai de suport

MOODLE: A qui va adreçat el format de curs “Senzill per temes”?

per Administrador/a Espai de suport - dimarts, 29 d’agost 2017, 15:38
 

Senzill per temes és un format de curs molt visual que està especialment orientat a l’alumnat dels centres d'infantil i primària, tot i que es pot utilitzar amb altres finalitats des de qualsevol dels espais Moodle d’Àgora. Es tracta d’un format de tema no estàndard de Moodle que l'equip d'Àgora ha adaptat per incorporar-hi algunes millores, com ara les icones personalitzades.

Ideat pel Govern d'Andorra i desenvolupat per UPCnet, amb l'objectiu d'apropar l'entorn virtual d'aprenentatge EDUC& als alumnes més petits.

Per veure com configurar aquest format podeu consultar la pregunta Com funciona el format de curs “Senzill per temes”?.

Imatge Administrador/a Espai de suport

MOODLE: Són realment necessàries les còpies de seguretat dels meus cursos? Consells per fer-les.

per Administrador/a Espai de suport - dijous, 31 d’agost 2017, 09:54
 
Els administradors de sistemes d'Àgora fan còpies de seguretat diàries de tots els Moodles que composen el servei. Aquestes còpies, però, només s'utilitzarien si es produís una pèrdua massiva de dades, o en casos molt concrets. Per tant, és responsabilitat dels centres mantenir les còpies dels cursos de Moodle.

Els moments en que està indicat realitzar còpies de seguretat dels cursos són:
  • En cas que sigui necessari traslladar un curs a un altre espai Moodle.
  • A final de trimestre o de curs escolar, per tal de procedir a netejar i reiniciar el curs de Moodle i preparar-lo per l'any següent.
L'horari en què és possible fer còpies de seguretat als Moodle d'Àgora és:
  • De dilluns a divendres abans de les 9:00, de 14:00 a 14:59 i després de les 17:00.
  • Els caps de setmana a qualsevol hora.
L'horari en què és possible fer còpies de seguetat als Moodle d'Àgora-EOI és:
  • De dilluns a divendres de les 0:00 a les 15:59.
  • Els caps de setmana NO es podran fer còpies de seguretat.
A més, cal tenir en compte que a Àgora està desactivada l'opció de les còpies de seguretat programades (per evitar carregar el sistema) i, per tant, les còpies dels cursos que es vulguin guardar s'han de generar una a una.

Si voleu fer còpies de seguretat, és recomanable que seguiu els següents consells:

Consells per fer còpies de seguretat

  • Feu les còpies de seguretat a la nit: Quan la càrrega dels servidors és més baixa es tenen menys problemes per fer les còpies.
  • Si teniu problemes, feu les còpies per parts: Desmarqueu opcions a l'hora de fer les còpies de seguretat, sobretot les dades d'usuari dels qüestionaris fets amb HotPotatoes. Feu diverses proves, desmarcant les opcions on creieu que pot fallar.
  • Treieu els usuaris administradors: El fet de realizar còpies de seguretat de cursos on hi hagi inscrit algun usuari administrador pot portar a problemes a l'hora de restaurar-les. Assegureu-vos sempre, abans de fer cap còpia, que al curs no hi hagi cap d'aquests usuaris, i doneu-los de baixa del curs en cas que en trobeu algun.
  • Si seguiu tenint problemes: Poseu-vos en contacte amb nosaltres a través del fòrum, adjunteu captures de pantalla i missatges d'error. També l'adreça del Moodle i del curs en el que teniu el problema.
  • Descarregueu les vostres còpies: És molt recomanable descarregar els fitxers de les còpies de seguetat a un ordinador i esborrar-les de l'espai Moodle per tal de no exhaurir ràpidament la quota de disc disponible. Per a més informació consulteu la pregunta feqüent sobre la política de quotes de Moodle.
Imatge Administrador/a Espai de suport

MOODLE: Quines tasques cal fer quan finalitza el curs?

per Administrador/a Espai de suport - dimarts, 23 d’octubre 2018, 09:57
 

Quan finalitza el curs és recomanable fer certes tasques de manteniment per deixar el Moodle preparat pel següent i optimitzar l’espai de manera que segueixi essent una eina útil i no es converteixi en un repositori de cursos passats.

  • Còpies de seguretat dels cursos: generar-les, descarregar-les a l’ordinador I eliminar-les del Moodle.
  • Reinici dels cursos: netejar els cursos que es faran servir el curs vinent, eliminant els usuaris matriculats, les seves trameses i qualificacions.
  • Gestió d’usuaris i arxius antics: esborrament dels usuaris que canvien de centre (professorat i alumnat), així com dels arxius antics. 

Còpies de seguretat dels cursos

backup_pmf.png

Davant de possibles errors, pèrdua de dades o possibles canvis de centre, és recomanable realitzar aquestes còpies i descarregar-les a l’ordinador abans d’eliminar-les del Moodle perquè no ocupin espai.

 

Trobareu més informació sobre la creació de còpies de seguretat en aquest enllaç.


Reinici dels cursos

reload_pmf.png

Tots els cursos del Moodle han d’estar preparats per tornar a afrontar un nou curs escolar. Per això és necessari reiniciar-los, esborrant així els alumnes inscrits, totes les seves intervencions, qualificacions i trameses, i deixar-lo totalment net. És important marcar l'opció Esborra totes les trameses durant el reinici del curs, perquè no quedin innecessàriament allotjades al Moodle.

Si teniu algun curs que no s’ha de fer servir, podeu emmagatzemar-ne la còpia de seguretat després de reiniciar el curs i eliminar-lo del Moodle.

Trobareu més informació sobre la reinicialització de cursos en aquest enllaç.

En cas de tenir Cohorts associades a cursos podeu reanomenar-les abans d’inscriure-les als cursos nous. Per fer-ho cal anar a Administració del lloc | Usuaris | Comptes | Cohorts. També hi podreu afegir i treure els alumnes que siguin necessaris a cadascuna de les cohorts que tingueu creades i vulgueu mantenir.

Trobareu més informació sobre Cohorts al següent enllaç.

 

Gestió d'usuaris i arxius antics

users_pmf.png

És necessari mantenir el Moodle net d’usuaris i arxius que ja no es fan servir. Per això és convenient esborrar els usuaris que deixen el centre, tant si són professors com alumnes.

Per eliminar USUARIS cal accedir a Administració del lloc | Usuaris | Comptes | Explora la llista d’usuaris o bé Accions amb usuaris en bloc on es poden fer cerques i accions massives d’usuaris amb diferents criteris.

Trobareu més informació sobre la gestió dels usuaris en aquest enllaç.

Quant a la gestió dels ARXIUS, heu de procurar esborrar aquells arxius que ja no s’utilitzen tant si formen part del contingut del curs com si són trameses antigues, que per alguna raó no s’han eliminat amb el reinici del curs.

Per eliminar arxius cal accedir a Administració del lloc | Informes | Gestió de fitxers. Podreu fer cerques amb diferents criteris i eliminar els arxius manualment.



De cara al curs que ve us recomanem algunes Bones pràctiques per optimitzar el curs.