divendres, 29 de març 2024, 13:26
lloc: Portal de suport d'Àgora-EIX
Curs: Portal de suport d'Àgora-EIX (Suport d'Àgora-EIX)
Glossari: Preguntes freqüents
Administrador/a Espai de suport

MOODLE: Tinc problemes amb l'enviament de correus, què puc fer?

per Administrador/a Espai de suport - dijous, 19 de maig 2011, 12:06
 

L'enviament de correu a Moodle s'utilitza per confirmar els usuaris nous que es registren a la web manualment i també per rebre les notificacions dels fòrums als quals s'estigui subscrit, entre d'altres coses. Ara bé, per poder rebre aquests missatges cal configurar prèviament el servidor de correu SMTP que serà l'encarregat d'enviar aquests missatges. Per fer-ho, cal accedir a l'espai Moodle com a usuari/ària administrador/a, fer clic sobre l'apartat Servidor | Correu que hi ha al bloc d'Administració del lloc i emplenar el formulari amb les dades següents (apareixen només les que s'han de modificar):

Configuració del correu SMTP

  • Servidors SMTP: smtp.gmail.com:465
  • Nom d'usuari SMTP: nom d'usuari/ària XTEC (amb @xtec.cat!). Tot i que funciona amb qualsevol nom d'usuari/ària, és recomanable posar el del centre (el que comença per una lletra i va seguit de set números).
  • Contrasenya SMTP: contrasenya del nom d'usuari/ària XTEC especificat al camp anterior.
Administrador/a Espai de suport

MOODLE: Què s'ha de fer si no apareixen tots els llibres contractats a la llista d'algun dels proveïdor de continguts?

per Administrador/a Espai de suport - dimarts, 18 d’octubre 2011, 11:15
 

S'ha de contactar amb el SAU d'Àtria ja que la informació que apareix al vostre espai Moodle s'obté d'allà. Ara bé, abans de fer-ho és recomanable que entreu amb un usuari/ària amb permisos d'administració, accediu a Recursos remots | Continguts | Nom del proveïdor i feu clic sobre el botó Descarrega/Actualitza l'estructura de llibres per garantir que les dades que teniu estan actualitzades. 

Administrador/a Espai de suport

MOODLE: Què s'ha de fer si falta algun proveïdor de continguts?

per Administrador/a Espai de suport - dimarts, 18 d’octubre 2011, 12:45
 

S'ha de contactar amb el SAU d'Àtria ja que la informació que apareix al vostre espai Moodle s'obté d'allà. Ara bé, abans de fer-ho és recomanable que entreu amb un usuari/ària amb permisos d'administració, accediu a Recursos remots | Proveïdors | Sincronitza proveïdors per garantir que les dades que teniu estan actualitzades. 

Administrador/a Espai de suport

MOODLE: Com funciona la gestió de les llicències de l'alumnat a Àtria?

per Administrador/a Espai de suport - dimecres, 19 d’octubre 2011, 10:18
 
L'esquema següent mostra el procés que han de seguir els centres per gestionar les llicències dels llibres digitals mitjançant Àtria:

Gestió de llicències de l'alumnat a Àtria

Al Manual de centres d'Àtria es pot consultar més informació sobre aquest procés.
Administrador/a Espai de suport

MOODLE: Què s'ha de fer si, en intentar accedir a un llibre, em demana la credencial?

per Administrador/a Espai de suport - dilluns, 24 d’octubre 2011, 08:26
 

Si en intentar accedir a un llibre, apareix una pàgina on es demana la credencial del llibre i:
  1. Ja heu fet els passos que es comenten a Com activar i configurar Marsupial per poder incorporar al Moodle els llibres digitals contractats? 
  2. Ja heu sincronitzat correctament els usuaris tal i com s'explica a Què s'ha de fer per sincronitzar els usuaris del meu espai Moodle amb Àtria?
  3. Heu actualitzat la llista de credencials fent clic sobre el botó Recursos remots | Credencials | Sincronitza credencials
 poden passar dues coses:
  • O bé que es tracti d'un professor/a que no té la llicència a Àtria però que la conegui perquè el proveïdor de continguts li hagi fet arribar. En aquest cas, el professor/a podrà introduir aquesta clau de forma manual i, a partir de llavors, ja podrà accedir sempre al llibre sense haver-la de tornar a introduir.
  • Que l'usuari/ària no disposi d'aquesta credencial ni el proveïdor de continguts li hagi fet arribar. En aquest últim cas, tant si l'usuari/ària disposa de les credencials d'accés directe a Àtria com si no, s'ha de contactar amb el proveïdor de continguts.
Administrador/a Espai de suport

MOODLE: Què s'ha de fer per accedir als llibres digitals si tenim llicències que no hem obtingut mitjançant Àtria?

per Administrador/a Espai de suport - divendres, 11 de novembre 2011, 13:52
 

Els centres que disposin de llicències de llibres digitals però que no utilitzin Àtria han de seguir els passos següents per poder-hi accedir:
  1. Activar el servei Marsupial al seu espai Moodle des del portal d'Àgora. Aquesta acció només la poden realitzar els Gestors de centre.
  2. Accedir amb permisos d'administració a l'espai Moodle i fer clic sobre el botó Notificacions.
  3. Donar d'alta el proveïdor de continguts amb les dades facilitades per aquest fent clic sobre el botó Afegeix proveïdor nou de l'apartat Recursos remots | Proveïdors | Administra proveïdors del bloc d'Administració del lloc.
  4. Descarregar l'estructura de llibres del proveïdor de continguts, fent clic sobre el seu nom des de l'opció Recursos remots | Continguts | Llista de proveïdors | Nom proveïdor del bloc d'Administració del lloc. En fer-ho s'actualitzarà la llista de llibres disponibles.

A partir d'aquest moment, el professorat editor podrà afegir activitats de tipus "SCORM remot" i/o "Contingut remot" per accedir als llibres contractats. Cada proveïdor de continguts incorpora, com a mínim, llibres a un dels dos tipus d'activitats (SCORM remot o Contingut remot). A més, alguns proveïdors també permeten accedir directament a una unitat del llibre o, fins i tot, a alguna activitat concreta.

Un cop creada l'activitat, l'alumnat ja podrà accedir al llibre automàticament sempre i quan l'administrador/a de l'espai Moodle hagi introduït manualment les seves credencials d'accés al llibre des de l'apartat Recursos remots | Credencials | Administra credencials del bloc d'Administració del lloc. Ara bé, en cas que l'administrador/a no hagi afegit aquestes credencials, quan un alumne/a o professor/a intentin accedir a qualsevol dels llibres, el sistema li mostrarà un formulari per tal que pugui introduir-la (en cas que la conegui).

Trobareu més informació sobre les tipologies d'activitats que es poden crear a la pregunta freqüent: "
Quines activitats s'han de crear dins d'un curs per poder accedir als llibres digitals?".
Administrador/a Espai de suport

MOODLE: Què s'ha de fer per sincronitzar els usuaris del meu espai Moodle amb Àtria?

per Administrador/a Espai de suport - dimarts, 22 de novembre 2011, 13:43
 

Per tal que l'alumnat i el professorat pugui accedir de forma automàtica desdel Moodle d'Àgora als llibres digitals contractats a Àtria, els usuaris han d'estar sincronitzats amb Àtria. Ara bé, hi ha dues formes de fer aquesta sincronització:
  • Sincronització des d'Àtria (opció recomanada)
Des d'Àtria hi ha una opció que permet a cada centre indicar l'identificador numèric de Moodle que li correspon a cada usuari/ària d'Àtria. Per accedir a aquest apartat cal entrar a Àtria amb el codi de centre i clicar sobre el menú "Accions usuari | Gestió avançada | Sincronització d'EVAs". En fer-ho, cal seleccionar a la llista desplegable EVA l'opció "Àgora - 001" i triar, un a un, tots els nivells (Docents, 1 ESO, 2 ESO...) per consultar la llista d'usuaris i poder editar els identificadors externs corresponents.
Sincronització amb Àtria

La llista amb els identificadors externs d'Àgora-Moodle es pot obtenir amb els passos següents:
  • Accedir a l'espai Moodle d'Àgora com administradors i fer clic sobre l'opció Usuaris | Comptes | Accions amb usuaris en bloc del bloc d'Administració del lloc.
  • Fer clic sobre el botó Afegeix tots a Seleccionats. En fer-ho, tots els usuaris del sistema es mouran a la columna de la dreta.
  • Seleccionar l'opció Descarrega llista del desplegable Amb els usuaris seleccionats....
  • Fer clic sobre el botó Endavant. En fer-ho, es podrà descarregar un full de càlcul amb tots els usuaris del Moodle que, entre d'altres, conté a la primera columna l'identificador numèric que és el que s'ha d'escriure a Àtria per sincronitzar cada usuari/ària.a
Al Manual de centres d'Àtria hi ha una breu explicació sobre el funcionament de l'apartat de sincronització d'EVAs. 

El principal avantatge d'utilitzar aquesta opció és que els usuaris als quals editeu l'identificador extern, s'estalviaran la sincronització manual amb Àtria el primer cop que intentin accedir a un llibre i, per tant, l'accés a aquests serà totalment automàtic.
  • Sincronització des de Moodle
En aquest cas, la sincronització és manual i s'ha de fer usuari/ària a usuari/ària des de Moodle. Per sincronitzar un usuari/ària d'Àgora-Moodle amb Àtria cal entrar a un llibre digital. Si l'usuari/ària encara no està sincronitzat, el primer cop que intenti accedir a un llibre digital, el sistema li redireccionarà a la pàgina d'identificació d'Àtria per tal que introdueixi el seu nom d'usuari/ària i contrasenya d'accés a aquest portal. En fer-ho, si les dades introduïdes són correctes, l'usuari/ària quedarà sincronitzat amb Àtria i, per tant, a partir d'aquell moment podrà accedir de forma automàtica als llibres digitals contractats, és a dir, sense haver de tornar a escriure el seu nom d'usuari/ària i contrasenya ni cap altra credencial.
Identificació a Àtria



Tots els usuaris sincronitzats podran accedir automàticament des d'Àgora-Moodle als llibres digitals contractats a Àtria ja que Marsupial té un sistema per consultar i descarregar automàticament les credencials d'accés als llibres. Per aquest motiu, si hi ha persones que tenen problemes per accedir als llibres digitals, el centre haurà de contactar amb l'editorial perquè revisin que les credencials que han enviat a Àtria (i que automàticament s'han enviat també a Àgora-Moodle) són correctes.

El diagrama següent mostra el procés de sincronització d'usuaris entre Àtria i Moodle:
Sincronització d'usuaris entre Àtria i Moodle

Administrador/a Espai de suport

GENERAL: Quina és la política de quotes dels serveis d’Àgora i què s'ha de fer per ampliar-la?

per Administrador/a Espai de suport - dijous, 19 de gener 2012, 18:25
 
A començaments del 2012 s’ha fet una revisió de la política de quotes als serveis d'Àgora per tal d’implementar noves millores i funcionalitats.

Amb la nova política de quotes es procedirà a l'enviament d'un correu electrònic en el cas que s’estigui arribant al màxim de la quota designada i/o es superi.

Quan s'enviarà aquest avís?

El gestor/a del centre i el mateix centre a través de la seva adreça Xtec rebran un correu electrònic d’avís quan:
  • s'hagi superat el 70% d'ocupació de la quota
  • i el 30% de l'espai restant no sigui superior a 1 Gb.

Com puc sol·licitar més espai?

Per tal de sol·licitar una ampliació d'espai s'ha d'anar a l’Eina de Gestió, identificar-se com a gestor/a, accedir a El meu Àgora | Serveis i fer clic a Sol·licita més espai. En la pregunta freqüent Com es designen els gestors de centre? s'explica els passos que ha de seguir un centre per donar d'alta els gestors.

Gestió de serveis

A l'apartat Sol·licituds disponibles seleccioneu Ampliació de quota, trieu el afectat (a l'exemple anterior, Moodle) i a continuació expliqueu els motius pels quals necessiteu aquesta ampliació.

Sol·licituds del centre

Un cop feu la tramesa de la sol·licitud apareixerà una pantalla resum amb les dades de la petició.

Estat de la sol·licitud

Per poder fer el seguiment de la petició podeu anar a Altres sol·licituds i a la columna Estat comprovar si diu En estudi, Solucionada o bé Denegada. En un període d'aproximadament una setmana obtindreu resposta a la petició. A la columna Resposta dels administradors trobareu una petita explicació de l'acció feta (espai ampliat, motius pels quals la petició no ha estat acceptada...).

Què passa si s'exhaureix el 100% de l'espai?

En el moment que la quota hagi arribat al seu límit màxim cap usuari/ària (tant alumnat com professorat) del Moodle podrà pujar cap fitxer i, quan intenti fer-ho, li apareixerà el missatge següent:

Quota exhaurida
Per tant, és important, en el moment que el centre rebi els missatges d'avís que anuncien que s'ha superat el 85% de la seva quota, alliberi tot l'espai possible i, si tot i així necessita més espai, faci la petició per ampliar-la. 

Què puc fer per alliberar espai?

Existeixen diversos mecanismes que permeten estalviar espai de la quota:
  • Esborrar cursos o continguts antics
  • Esborrar còpies de seguretat obsoletes
  • No crear còpies de seguretat o, en cas de crear-les, descarregar-les a l'ordinador local i esborrar-les de l'espai Moodle. Com s'explica a aquesta pregunta freqüent, a Àgora cada dia es fa una còpia completa de tota la base de dades i, tot i que sí que és recomanable fer còpies periòdicament (com ara a finals de cada trimestre) no és necessari fer-ho de forma habitual cada setmana.
Administrador/a Espai de suport

MOODLE: Què s'ha de fer per activar i utilitzar el filtre de Geogebra?

per Administrador/a Espai de suport - dimecres, 29 d’agost 2012, 18:46
 
Per poder disposar del filtre de Geogebra dins del Moodle d'Àgora el primer que cal fer és activar-ho. Per fer-ho cal accedir al Moodle amb l'usuari/ària administrador/a, anar a l'apartat Mòduls | Filtres i fer clic sobre la icona de l'ull per mostrar-ho:
Filtre Geogebra

S'han actualitzat els paràmetres d'aquest filtre que permeten configurar la ubicació de les llibreries del Geogebra (fitxers .jar) així com les mides per defecte que es fan servir en cas de no especificar-ne cap. Modificar aquesta configuració, que afecta a tots els cursos i pàgines de Moodle, pot canviar l'aparença o funcionalitat d'alguns dels arxius de Geogebra:
Paràmetres geogebra

  • URL del fitxer geogebra.jar conté l'enllaç a les llibreries del geogebra. Per defecte s'utilitzen les llibreries del mòdul però és possible configurar-ho per utilitzar la darrera versió si es modifica amb els enllaços situats a sobre.
  • Amplada/alçada per defecte dels applets en px conté les mides per defecte amb les que es mostren les mini-aplicacions geogebra si no s'especifica cap.
  • Paràmetres de l'applet són un seguit de comandes que permeten configurar més l'applet o miniaplicació: Introduïu els paràmetres de la miniaplicació de GeoGebra en el format nom = valor (per exemple, enableRightClick = false). Cada paràmetre ha d'estar en una fila nova.

    Per consultar la llista completa dels paràmetres de l' applet visita la documentació oficial a GeoGebra.org. La següent és una llista incompleta dels paràmetres més comuns:

  • bgcolor=#FFFFFF (color de fons; #FFFFFF és blanc)
  • borderColor=#FFFFFF (color de la vora)
  • enableRightClick=false (permetre el clic dret)
  • enableLabelDrags=false (permetre arrossegar etiquetes)
  • enableShiftDragZoom=false (permetre fer zoom amb shift i arrossegar)
  • showMenuBar=true (mostrar la barra de menú)
  • showToolBar=true (mostrar la barra d'eines)
  • showToolBarHelp=true (mostrar la barra d'ajuda)
  • showAlgebraInput=true (mostra en format algebraic)
  • showResetIcon=true (mostrar la icona de reiniciar)
  • Xlanguage=ca (Idioma: ca és Català; es poden utilitzar altres: es, en, fr, it, de, sl, zh etc.)
Un cop fet això ja es pot utilitzar aquest filtre dins del Moodle als fòrums, activitats i/o recursos web. Per incrustar un applet Geogebra el que cal fer és:
1. Accedir a l'editor HTML de qualsevol recurs i/o activitat
2. Escriure el text
3. Seleccionar aquest text (o només una part segons convingui) i fer un enllaç al fitxer .ggb que, si cal, es pot pujar a l'espai de fitxers del curs.
4. Consulteu la documentació d'aquest filtre (en anglès) per veure com canviar l'amplada i l'alçada a cadascun dels recursos i activitats mitjançant el format següent de la pròpia URL del fitxer:

.../fitxer.ggb?w=#&h=#

per exemple:
  • .../fitxer.ggb?w=1000 (canvia l'amplada i agafa l'alçada per defecte)
  • .../fitxer.ggb?h=200 (canvia l'alçada i agafa l'amplada per defecte)
  • .../fitxer.ggb?w=200&h=800 (canvia ambdues mides)
 
Administrador/a Espai de suport

MOODLE: Comptes de correu dels usuaris

per Administrador/a Espai de suport - divendres, 26 d’octubre 2012, 12:07
 
Per a la creació d’un compte al Moodle és necessari que l’usuari/ària que es dóna d'alta tingui un compte de correu associat. Aquest compte però, no cal que sigui real, pot ser un compte inventat.

Per tant, si quan es dóna d'alta un usuari/ària, aquest no disposa d'adreça de correu, la que se li assigni hauria de ser totalment inventada, tant el nom d’usuari/ària com el domini del correu. Cal tenir en compte que si es fan servir dominis del tipus @hotmail.com, @terra.es, @gmail.com o similars i s'inventen els noms d'usuari/ària, aquests servidors pensen que Àgora és un generador de correu brossa i bloquegen l'enviament de tots els missatges provinents d'Àgora als usuaris que tinguin el mateix domini.

Si ja teniu els usuaris creats

  • Editeu el perfil dels usuaris i modifiqueu el paràmetre Correu electrònic activat per seleccionar l'opció Aquesta adreça de correu està inhabilitada:
Correu electònic inhabilitat


Si heu d'importar els usuaris a partir d'un fitxer CSV

  • Si els comptes d'usuari/ària els heu de crear a partir d'un fitxer CSV i les adreces de correu no són reals, és important que marqueu el paràmetre anterior per defecte:
username;password;firstname;lastname;city;auth
usu1;agora;Usuari1;Cognoms1;Santvi;manual
Valors per defecte



  •