MOODLE: Quins són els mòduls d'activitat, blocs i filtres actius a l'Àgora? | ||
---|---|---|
El servei Moodle d'Àgora està basat en la versió Moodle 4.1 i incorpora algunes millores addicionals, com ara mòduls d'activitat, blocs i filtres extres desenvolupats des del Departament d'Educació.
Els mòduls d'activitats i recursos que hi ha actius a l'Àgora en aquests moments són:
Els blocs que estan instal·lats a l'Àgora actualment són bàsicament els que venen per defecte al nucli d'Àgora, és a dir:
Àgora també incorpora alguns blocs desenvolupats pel Departament d'Educació:
Els filtres que hi ha actius a l'Àgora en aquests moments són:
Eines disponibles a Àgora:
|
MOODLE: Quins continguts multimèdia funcionen al Moodle? | ||
---|---|---|
Per tal d'afegir continguts multimèdia al Moodle cal activar els filtres multimèdia en cas que no estiguin activats. Aquest filtre està activat per defecte a l'Àgora i es troba a Administració del lloc | Connectors | Filtres | Gestiona els filtres.
En segon lloc, és necessari configurar el Moodle perquè permeti les etiquetes EMBED i OBJECT. Per fer-ho, cal anar a Administració del lloc | Seguretat | Normativa del lloc i activar el paràmetre corresponent.
Finalment, en aquesta mateixa pàgina, cal activar l'opció Habilita el contingut de confiança.
Un cop activats aquests tres paràmetres ja es poden incloure continguts multimèdia a la majoria dels recursos i activitats del Moodle. Però cal tenir en compte que no tots els continguts multimèdia es poden incloure ni tampoc funcionen a tot arreu. A trets generals es pot dir que:
Per tal d'afegir aquests tipus de continguts i facilitar-ne la seva incrustació, també es poden configurar diferents repositoris que ofereix el Moodle com el de Picasa (les dades de configuració són les mateixes que les de Google Docs) o el de Youtube (aquest repositori no necessita configuració addicional).
Podeu trobar més informació sobre els continguts multimèdia a les pàgines següents:
|
MOODLE: Com descarregar un fòrum sencer del Moodle 1.9? | ||
---|---|---|
Una de les necessitats que us podeu trobar amb la migració al Moodle 2 és que en no poder restaurar cursos amb dades d'usuari/ària necessiteu alguna forma per accedir de forma estàtica a fòrums de discussió de cursos anteriors.
Per poder descarregar un fòrum sencer (amb intervencions i fitxers adjunts) cal instal·lar una extensió al navegador Firefox anomenada ScrapBook. Existeixen altres extensions per altres navegadors que també poder fer el mateix servei.
Instal·lar el complement ScrapBookObriu el Firefox i aneu a l'enllaç per descarregar el complement ScrapBook. Seguidament feu clic al botó +Afegeix al Firefox.
A continuació se us obrirà una finestra per instal·lar el complement. Feu clic al botó Instal·la-ho ara.
Un cop instal·lat el complement reinicieu el Firefox.
Quan s'hagi reiniciat el Firefox cal anar a Eines | Complements | Extensions per tal de configurar el complement. A la pàgina que se us obrirà apareixeran tots els complements que teniu instal·lats al vostre navegador. Trobeu l'anomenat ScrapBook i feu clic al botó Preferències.
A la pantalla de configuració del complement haureu de fer clic a la pestanya Organize i triar la carpeta on voleu desar les vostres exportacions. Feu clic al botó Save data to i escolliu el directori que desitgeu. A continuació feu clic a Tanca i reinicieu de nou el navegador.
Com descarregar un fòrum?
Per descarregar un fòrum concret dins d'un Moodle (o qualsevol altra pàgina que es desitgi) en primer lloc cal accedir a la pàgina principal del fòrum que voleu descarregar.
Per a aquesta documentació s'ha fet servir el Fòrum de notícies d'Àgora ubicat a l'adreça següent: http://educaciodigital.cat/moodle/moodle/mod/forum/view.php?f=53&showall=1
Un cop accediu a l'adreça desitjada aneu al botó que s'ha generat a la barra del navegador que diu ScrapBook i feu clic a Save Page As...
A continuació accedireu a la finestra de configuració de la descàrrega. Depenent del tipus de fitxers que contingui el fòrum o pàgina que voleu descarregar haureu de tirar unes opcions o unes altres:
Seguidament se us obrirà una finestra amb tots els enllaços que el complement descarregarà al vostre ordinador. Com veureu, al principi de la llista, hi ha enllaços com http://www.gencat.cat/educacio o http://www.xtec.cat que no cal descarregar i per tant, cal definir l'URL a partir de la qual es vol iniciar la descàrrega.
Per fer-ho cal fer clic al botó Pause (abans que comenci el procés) i a continuació al botó Filter.
De les diferents opcions que apareixeran en fer clic a Filter cal triar la que diu Filter by String i escriure la URL a partir de la qual s'iniciarà la descàrrega.
L'adreça que s'ha d'afegir en aquest punt ha de ser la mateixa adreça de punt de partida, en aquest exemple l'adreça és:
i eliminar tot el que hi ha a partir de la última barra.http://educaciodigital.cat/moodle/moodle/mod/forum/view.php?f=53&showall=1 I afegir al final l'expressió "discuss.php". Segons l'exemple, quedaria per tant de la forma següent:http://educaciodigital.cat/moodle/moodle/mod/forum/view.php?f=53&showall=1 http://educaciodigital.cat/moodle/moodle/mod/forum/discuss.php Recordeu fer aquesta modificació de l'URL a partir del fòurm que vosaltres voleu descarregar i copieu-la al porta retalls.
Finalment, cal fer clic a D'acord.
Per reiniciar la descàrrega dels fitxers feu clic a Start.
Un cop finalitzat el procés trobareu tots els documents dins de la carpeta data ubicada a la ruta que hàgiu especificat als paràmetres del complement. Dins d'aquesta carpeta data, es crearà una subcarpeta per cadascuna de les descàrregues que realitzeu. Per obrir la pàgina principal de fòrum haureu de buscar el fitxer index.html.
Com enllaçar aquest fòrum estàtic a un curs del Moodle 2?El Moodle 2, tal i com passava amb el Moodle 1.9, permet pujar fitxers comprimits (ZIP), descomprimir-los en el servidor i indicar quin és el fitxer principal. La millora afegida a aquest tipus de recurs en el Moodle 2 és que per met afegir més d'un fitxer, fins i tot carpetes senceres.
Per enllaçar un fòrum estàtic a un curs del Moodle 2 seguiu els passos següents:
A continuació
Un cop finalitzi el procés de descompressió veureu tots els fitxers que contenia el ZIP. En aquesta finestra:
Un cop retorneu a la finestra principal del curs trobareu el recurs i quan hi entreu s'obrirà el fòrum que havíeu descarregat.
Cal recordar que aquest fòrum és un recurs estàtic i de consulta, en cap moment es podrà realitzar cap intervenció al fòrum.
|
MOODLE: Configuració de Moodle per utilitzar el repositori de Dropbox | ||
---|---|---|
Podeu trobar tota la informació necessària sobre la configuració del repositori Dropbox a l'enllaç següent: http://ateneu.xtec.cat/wikiform/wikiexport/cmd/tac/moodle2/b9_fitxers/dropbox |
MOODLE2: Què cal fer per tal que la Intraweb i el Moodle 2 d'Àgora treballin de forma conjunta? | ||
---|---|---|
Índex de contingutsEls principals avantatges que té fer que la Intraweb i el Moodle treballin de forma conjunta són:
Activació de la validació al Moodle 2 per tal que reconegui als usuaris de la IntrawebPer aconseguir que el Moodle sigui capaç de reconèixer els usuaris de la Intraweb amb validació única o Single Sign-On (SSO) cal activar la validació des d'una base de dades externa. Accediu com a administrador/a al vostre Moodle, aneu a Administració del lloc | Connectors | Autenticació | Gestió de l'autenticació i activeu la validació des d'una Base de dades externa fent clic la icona amb l'ull gris.Veureu que l'opció de validació des d'una Base de dades externa queda activada. Activació i configuració del mòdul de Moodle de la IntrawebPer defecte el mòdul de la Intraweb que fa possible la sincronització amb el Moodle està desactivat. El primer que s'ha de fer és activar-lo. Entreu a la Intraweb com a administrador/a i aneu a Administració | Sistema | MòdulsBusqueu el mòdul IWmoodle dins de la llista, comproveu que es mostri com Actiu. En el cas que no aparegui Actiu, feu clic a la fletxa verda per instal·lar-lo. A continuació trobareu activat l'enllaç IWmoodle que us permetrà accedir a la configuració del mòdul. Feu clic sobre l'enllaç IWmoodle per visualitzar la llista de cursos que teniu a Moodle. Per configurar el mòdul feu clic a l'enllaç Configura el mòdul i ompliu el formulari amb les dades que se sol·liciten.Creació del bloc de cursos de MoodleUn cop hagueu configurat el mòdul, tindreu a la vostra disposició un tipus de bloc nou anomenat Moodle2/Cursos disponibles al Moodle que donarà accés als usuaris de la Intraweb al Moodle i on es mostrarà la llista de cursos als que té accés l'usuari/ària. Entreu a la Intraweb com a administrador/a, aneu a Administració | Sistema | Blocs i feu clic a Crea un bloc. Pot passar que un usuari/ària tingui accés al bloc de cursos, però que encara no hagi accedit mai al Moodle. En aquest cas, en el bloc se l'informarà d'aquesta situació i se li demanarà que entri al Moodle per primera vegada i activi, així, el compte d'usuari/ària. Així mateix, si l'usuari/ària està preinscrit a cursos, ja sigui com a alumne/a o professor/a, també serà informat per mitjà del mateix bloc. A la pregunta freqüent Què cal fer per sincronitzar usuaris al Moodle i a la Intraweb? s'explica la sincronització d'usuaris entre Intraweb i Moodle. |
MOODLE: Importació d'alumnat a partir de SAGA | |||
---|---|---|---|
Incorporació de l'alumnatSAGA ens permet exportar l'alumnat del centre en un fitxer CSV que servirà per incorporar aquest alumnat al Moodle de centre.
L'opció més recomanada és la de pujar-los a través d'un fitxer CSV, que crearem a partir d'una consulta al sistema SAGA, i tractant el fitxer resultant mitjançant un fitxer OpenCalc amb macros.
Exportació a un fitxer des de SAGAAbans de començar cal assegurar-se que teniu permisos per crear consultes dins SAGA. L'administrador/a de SAGA (el director/a del centre sol tenir permisos per assignar-vos la capacitat de crear (no només executar) consultes.
Entreu a la pàgina de SAGA, a continuació aneu a l'enllaç de l'aplicatiu:
Feu servir l'identificador d'ATRI per entrar al sistema SAGA. Podeu veure com crear la consulta al vídeo següent: De SAGA a Moodle - Consulta SAGA.
Tingueu en compte que és molt possible que apareguin els alumnes repetits, ja sigui per grups de desdoblaments o per optatives.
Exemple d'un fitxer exportat del SAGA: resultatsconsulta.csv.
Preparació del fitxer CSV per pujar a MoodleEl SAGA proporciona un fitxer de text amb els camps separats per ;, i amb els caràcters codificats amb Latin (no UTF-8). Per aquest motiu cal convertir el fitxer CSV de SAGA a un fitxer ods. Per fer-ho, obriu el fitxer resultatsconsulta.csv que ha creat SAGA amb l'OpenCalc i trieu les opcions següents:
A continuació, reviseu el resultat en el full de càlcul i esborreu aquelles dades que no voleu importar a Moodle (grups d'instrumentals, optatives…) i deseu el fitxer en format ods.
Exemple d'un fitxer desat en ods: resultatsconsulta.ods.
Creació del fiter CSV a partir del saga2moodle2.odsUn cop heu creat el fitxer ods amb les dades extretes del SAGA, obriu el fitxer següent: saga2moodle2.ods
Aquest fitxer ja té l'estructura per tal de fer correctament la conversió de SAGA a Moodle. Al obrir-lo el OpenCalc mostrarà una pantalla d'advertència:
Aneu a Eines | Opcions | OpenOffice.org | Seguretat i feu clic sobre el botó Seguretat de macros… i canvieu la seguretat a Mitjana.
Tanqueu el fitxer, torneu-lo a obrir i feu clic sobre Habilitar macros…
A continuació heu de copiar les dades exportades del SAGA dins les columnes corresponents, automàticament es calcularan les les columnes a exportar. El full de càlcul conté les funcions username i password que a partir de les caselles dels noms i cognoms crea un nom d'usuari/ària vàlid per a Moodle. La funció password genera aleatoriament una contrasenya.
Exemple: A partir del nom Joan El Masnou Espot, generen joan.masnou i jm8465 respectivament. Recordeu replicar la fòrmula a totes les cel·les que calguin.
El fitxer saga2moodle2 està dissenyat per fer coincidir el nivell dels usuaris (per exemple BATX 1A) amb les cohorts del Moodle. Per aquest motiu, és important crear una cohort per cadascun dels nivells (BATX 1A, BATX 1B...) que contingui el fitxer abans de fer la importació dels usuaris. D'aquesta forma, les inscripcions als cursos de l'alumnat, entre d'altres, serà molt més ràpida. Podeu trobar més informació sobre les cohorts i els seus usos a la pregunta freqüent Ús de les cohorts.
Un cop creeu les cohorts i tingueu les dades generades, copieu el resultat a un altre full. (Atenció, cal fer servir l'opció enganxament especial… i NO copiar les fórmules), i deseu com a fitxer text CSV. El programa demanarà si voleu conservar el format, cal dir SÍ. Com a paràmetres heu de posar:
Al darrer camp delimitador de text cal esborrar el contingut per no posar-ne cap.
Podeu veure el procés explicat al vídeo següent: Preparació del fitxer per pujar a Moodle
Assegureu-vos que el fitxer generat està codificat en UTF-8, en cas contrari podeu trobar problemes amb els caràcters especials. Per fer aqeusta comprovació podeu obrir el fitxer amb un programa de text, com ara el Notepad ++ o el Gedit.
Exemple d'un fitxer preparat per importar a Moodle: moodle.csv
Pujada al Moodle del fitxer CSVUn cop tingueu generat el fitxer de text separat per comes, com el de l'exemple aneu a , seleccioneu el fitxer, pejeu-lo i finalment feu clic a Administració del lloc | Usuaris | Carrega usuaris.
Trieu els Paràmetres i Valors per defecte per continuar amb la importació.
Paràmetres
Valors per defecte
Un cop tingueu configurats els paràmetres i els valors per defecte, feu clic a carrega usuaris.
En cas que trobeu alumnes diferents que coincideixi el seu nom d'usuari/ària, en el resum el Moodle indicarà quin son els noms d'usuari/ària nous. És important modificar aquests noms d'usuari/ària al fitxer CSV, per tal de tenir una base de dades correcta amb el que existeix al Moodle.
Quan el nombre d'alumnes és elevat, no és fàcil controlar tots els canvis de noms que s'han produït. En aquest cas, podeu copiar el contingut de la pàgina de resum d'importació a un full de càlcul de OpenCalc. D'aquesta manera podeu filtrar pel camp Estat, i obtenir tots els canvis de noms que s'han fet.
Per tal de donar als estudiants els seus noms d'usuari/ària i contrasenya, podeu fer servir el OpenBase per tal de crear un informe amb les dades que heu pujat al moodle. D'aquesta manera es poden donar aquestes dades als tutors/es per tal que les comuniquin a l'alumnat. Podeu partir d'aquest exemple simple de base de dades i afegir-li la taula CSV que heu fet servir per pujar els alumnes, tot fent un copia enganxa sobre la taula creada.
NOTA: Aquesta pregunta freqüent és una adaptació pel Moodle 2 de la Pràctica 2 del Mòdul 5 del curs Gestió i administració d'un Moodle de centre (ja que l'original es basa en Moodle 1.9).
Podeu trobar més informació sobre la importació d'alumnat a través de SAGA l'Apartat 2 del Bloc 2 dels materials de la Sessió tècnica del Moodle 1.9 al Moodle 2. |
MOODLE: Configuració del Moodle per utilitzar els repositoris de Google Docs | ||
---|---|---|
Des d'abril del 2012, Google requereix una confirmació per poder accedir als fitxers de Google Drive i Google Fotos través dels repositoris del Moodle. El sistema de confirmació es coneix com OAuth i proporciona una major seguretat, tot i que necessita una configuració addicional al Moodle.
El procediment serà: Aneu a Google APIs Console i
autentiqueu-vos amb el nom d'usuari i contrasenya del centre,
perquè no quedi lligat a cap usuari personal. Aquestes dades només
serviran per configurar el repositori, un cop configurat, cada
usuari haurà de fer servir les seves dades personals per accedir-hi
i només veurà els seus propis documents.
2. Configuració del repositori de Google Drive a Moodle
Després, aneu a Administració | Administració del lloc | Connectors | Repositoris | Gestiona els repositoris i activeu el repositori de Google Drive triant Habilitat i visible del menú desplegable. Finalment, accediu als Paràmetres i comproveu que estigui seleccionat Google com el servei OAuth 2 i després, feu clic a Desa. A partir d'aquest moment ja podreu accedir al documents de Google a través del selector de fitxers.
Podeu trobar més informació sobre la configuració dels repositoris al Bloc 9: Fitxers del curs Materials sobre el Moodle 2.
|
MOODLE: Ús de les cohorts | ||
---|---|---|
Com crear una cohort?Les cohorts les poden crear tant els administradors com els gestors. Des de la primera plana del Moodle aneu a Administració del lloc | Usuaris | Comptes | Cohorts i feu clic a Afegeix una cohot nova.A la finestra Afegeix una cohort nova ompliu les dades que es demanen i feu clic a Desa els canvis.
Un cop generada la cohort feu clic a l'eina d'engranatge i trieu Assigna per afegir-hi els usuaris. Seleccioneu els usuaris potencials que voleu que estiguin a la cohort, feu clic a Afegeix. i finalment, feu clic a Torna a les cohorts. Com inscriure una cohort a un curs (sincronització de la cohort)?Entreu al curs on voleu sincronitzar la cohort i aneu a Participants. Al desplegable Usuaris inscrits trieu Mètodes d'inscripció. A continuació, al desplegable Afegeix un mètode tireu Sincronització de la cohort. Trieu una cohort de la llista de disponibles i feu clic a Afegeix un mètode. Finalment trobareu la llista de tots els usuaris que s'han inscrit en bloc a través d’aquesta cohort. Fent servir aquest mètode, en el moment que s'edita la cohort, els usuaris s'afegiran o eliminaran del curs de forma automàtica. Com inscriure els usuaris d'una cohort a un curs?Entreu al curs on voleu fer la inscripció d’usuaris mitjançant una cohort i aneu a Administració | Administració del curs | Usuaris | Usuaris inscrits i feu clic a Inscriviu usuaris i marqueu l'opció Visualitza les cohorts per veure les cohorts disponibles. A continuació feu clic a Enrol "x" users de la cohort desitjada.Finalment trobareu la llista de tots els usuaris que s'han inscrit en bloc a través d’aquesta cohort. Fent servir aquest mètode, els usuaris s'incriuen com si fos una inscripció manual de forma que, encara que s'editi la cohort, els usuaris del curs no es veuran afectats. Afegir usuaris a una cohort a través d’un fitxer CSVL'administrador/a del lloc també pot afegir usuaris a través d'un fitxer CSV a cohorts existents. Per fer-ho:
username,password,firstname,lastname,email, cohort1 on idcohort1 i idcohort2 són els ID de les cohorts que ja existeixen, no els seus noms. NOTA: Si els correus electrònics dels usuaris no són vàlids, feu servir el correu electrònic següent: username@mail.invalid, d'aquesta manera, el sistema obviarà l'enviament de correu a aquests usuaris i, per tant, es millorarà
el rendiment.
Com crear grups a partir de cohorts?Per crear un grup a partir d'una cohort ja creada aneu a Administració del curs | Usuaris | Grups | Crea grups automàticament. Per tal de poder crear els grups a partir de les cohorts, cal que, prèviament
hàgiu inscrit els usuaris al curs. Si el curs no té cap usuari no es podrà fer aquest pas.
A continuació configureu els paràmetres necessaris per crear els grups a partir de les cohorts prèviament configurades:
Per desar el grup, feu clic a Tramet.
Podeu trobar més informació sobre l'ús de les cohorts al Bloc 10: Administració d'usuaris del curs Materials sobre el Moodle 2. |
MOODLE2: Traspàs directe de cursos del Moodle 1.9 des del Moodle 2 d'Àgora | ||
---|---|---|
Descripció de la funcionalitat Pel cas dels centres que tenen un Moodle 1.9 a Àgora i ara es passen al Moodle 2, Àgora incorpora una eina que permet fer una importació directa dels cursos. El comportament bàsic d'aquesta eina és el següent:
Cada etapa genera un registre d’activitat que l’administrador/a veu per pantalla i que és molt recomanable revisar per si s’hagués produït algun error durant el procés. Com traspassar un curs directament del Moodle 1.9 des del Moodle 2 El procediment per restaurar directament un curs del Moodle 1.9 d'Àgora al Moodle 2 és el següent: 1.- Entreu al Moodle 2 amb un usuari/ària administrador/a o gestor/a tenint en compte la informació següent:
3.- A la part inferior de la pàgina de restauració de cursos, a la secció anomenada Restaura des del Moodle 1.9 (que només apareix en cas que hi hagi algun curs al Moodle 1.9), seleccioneu el curs que s'ha d'importar i feu clic al botó Continua. 4.- Seguidament el sistema us demanarà a quina categoria voleu ubicar aquest curs un cop estigui restaurat. Si la categoria on estava al Moodle 1.9 existeix en el Moodle 2 per defecte sortirà marcada aquesta categoria. En el cas que no hi sigui, haureu de seleccionar-ne una. Finalment, feu clic a Continua. 5.- Per pantalla apareixerà el registre d’accions realitzades que condueixen a la creació de la còpia de seguretat. Aquest procés pot ser una mica llarg en funció de la mida del curs. Comproveu que no apareix cap error i cliqueu al botó Continua. 6.- Tot seguit es durà a terme la importació del curs en el Moodle 2. Espereu a que finalitzi, comproveu que no apareix cap error i feu clic al botó Continua. 7.- Automàticament sereu redirigits al curs. Un cop finalitza el procés de restauració cal tenir en compte que:
Ens cas de que apareguin errors, escriviu al fòrum de suport tot indicant de quin curs es tracta i quin error us ha aparegut. Podeu trobar més informació sobre el traspàs de cursos a l'Apartat 4 del Bloc 1 dels materials de la Sessió tècnica del Moodle 1.9 al Moodle 2. |