[MOODLE] Activació de l'autenticació amb IDI | ||
---|---|---|
A partir de setembre de 2023 els centres tenen l'opció de fer servir l'autenticació mitjançant l'IDI tant per a l'alumnat com per al professorat. En cas que vulgueu feu servir aquest mètode d'autenticació us recomanem que comenceu amb usuaris nous al centre, és a dir a partir de 1r d'ESO, i a partir d'aquí anar fent un canvi progressiu d'autenticació. De moment no hi ha prevista una migració d'antics usuaris disponibles i en ús al Moodle, per això no es recomana l'ús d'aquest mètode d'autenticació per a usuaris ja existents.
Com activar aquest mètode d'autenticació al Moodle?
Tant professorat del centre com alumnat poden accedir amb el seu compte d'IDI, a més, el sistema disposa d'una restricció per codi de centre. Això fa què els usuaris només puguin accedir al Moodle del centre que tenen informat a l'IDI. En el cas que el codi de centre no coincideixi es mostrarà un missatge similar a aquest:
El codi de centre de l'usuari xxxxxx@edu.gencat.cat (Nom Cognom) a l'IDI és 08000001. Només poden entrar al Moodle els usuaris amb el codi de centre 08000002.
En el cas que a IDI no hi hagi cap codi de centre informat, el sistema també mostra un error. En aquest cas, caldrà afegir la informació correcta a l'IDI.
En tots dos errors, cal obrir un tiquet al SAU indicant el problema, si és que el codi de centre a l'IDI no apareix o bé que és erroni.
Accés del professoratEn
el cas del professorat si l'usuari ja existeix al Moodle i es vol fer servir aquest mètode
d'autenticació, caldrà editar els usuaris abans que accedeixin per
modificar el mètode manual d'autenticació per OAuth2. És necessari que el compte del Moodle abans d'accedir amb IDI tingui la mateixa adreça de correu electrònic que apareix a l'IDI, normalment el correu XTEC.
IMPORTANT! si hi ha un compte al Moodle amb un correu diferent del que hi ha a l'IDI es crearà un compte nou. En aquest cas caldrà eliminar l'usuari nou, editar l'antic amb el correu XTEC i tornar-hi a accedir. Un cop accedit, el professorat pot posar l'adreça de correu que vulgui ja que aquesta comprovació només es fa el primer cop.
Accés de l'alumnatAccés recomanat només per a alumnat nou a 1r d'ESO en cas d'educació secundària, i d'alumnat de 5è de primària que encara no tingui compte creat al Moodle.
Càrrega prèvia per CSV1. Exportar alumnat de l'IDI 2. Crear un CSV amb l'alumnat a carragar al Moodle. El camps que ha de contenir són els següents
username,firstname,lastname,password,email,auth 00000000@edu.gencat.cat,Nom,Cognoms,not cached,00000000@xtec.invalid,oauth2 3. Carregar l'alumnat anant a Administració del lloc | Usuaris | Carrega usuaris. Podeu trobar com pujar un fitxer CSV amb usuaris en aquest enllaç. 4. Si l'alumnat del centre té correu electrònic (Workspaces per exemple) caldrà que aquests editin el seu perfil i el posin per rebre les notificacions del Moodle. Creació automàtica de comptes en accedir per primer copAccedir amb l'usuari "admin" a Administració del lloc | Connectors | Gestió de l'autenticació i comprovar que el paràmetre "Evita la creació de comptes nous durant el procediment d'autenticació" està desmarcat.
Un cop desmarcada aquesta opció i configurat l'accés mitjançant OAuth vist a l'inici d'aquest document, quan un usuari accedeix amb el seu compte IDI, l'usuari es crearà automàticament al Moodle.
Aquesta opció només és recomanable per a usuaris nous, si l'usuari ja existeix al Moodle i en fer la validació no coincideix l'adreça de correu electrònic es creaerà un compte nou totalment diferent al compte que ja existia al Moodle.
|
Activitats H5P i banc de contingut | ||
---|---|---|
Des del juliol de 2022 Àgora passa a utilitzar el connector natiu d'H5P millorant així la seva integració amb el sistema. A continuació trobereu explicat el funcionament de les noves activitats H5P i la seva integració dins del banc de contingut de Moodle. Activitats H5P nativesEls continguts interactius H5P passen a ser una activitat que s'anomena Activitat H5P integrada al codi base del Moodle. Les novetats i avantatges que ofereix aquesta activitat són les següents:
Cal triar si es vol fer una còpia de fitxer o crear un accés directe. En aquest segon cas, si s’edita el fitxer des del banc de continguts, aquest s’actualitzarà de forma automàtica al curs. Si es fa una còpia del fitxer, aquest quedarà associat només al curs
IMPORTANT: En cas de triar fer una còpia, el fitxer no s’afegirà al banc de continguts.
El banc de contingutEl banc de continguts és un repositori del curs on es poden guardar, editar i crear continguts H5P. A aquests continguts es pot accedir també des del selector de fitxers.
El banc de contingut permet crear continguts H5P (1) o carregar un contingut en format fitxer H5P extern (2) Al fer clic al botó Afegeix es mostren els tipus de contingut H5P que permet crear. Els continguts existents també tenen l'opció d'editar-los al banc de continguts. Per defecte les activitats es creen amb visibilitat pública. Aquest paràmetre va associat a l'usuari i es pot canviar accedint a les preferències del banc de contingut des del seu perfil. En cas de voler que no ho sigui, un cop creada, cal marcar l’opció Fes-ho ocult. |
MOODLE: Com s'activen les còpies de seguretat/restauracions asíncrones? | ||
---|---|---|
Des de la versió 3.11 de Moodle, l'administrador del lloc pot activar l'opció "Còpia de seguretat/restauració asíncrona" En quins casos és d'utilitat activar aquesta opció?
NOTA: la còpia de seguretat o restauració s'iniciarà amb l'execució del cron. Podeu trobar més informació dels crons a la PMF Què són els crons d'Àgora i cada quan s'executen? Per realitzar l'activació cal accedir amb l'usuari "admin" al Moodle i anar a Administració del lloc | Cursos | Còpies | Còpia de seguretat/restauració asíncrona. Tal com es mostra a la imatge anterior, també es pot habilitar l'opció d'enviar un correu electrònic a l'usuari que ha executat el procés. L'administrador del lloc pot editar aquest missatge, i personalitzar-lo. Cal mantenir les paraules que hi ha entre { } que es corresponen a camps automàtics. Podeu trobar més informació sobre les còpies de seguretat i consells per a fer-les a la PMF Són realment necessàries les còpies de seguretat dels meus cursos? Consells per fer-les. |
MOODLE: Com podem ajustar els estils del nou tema visual de Moodle XTEC Boost? | ||
---|---|---|
Amb el pas de Moodle 3.11 a 4.1 s'ha fet necessari actualitzar el disseny visual de la plataforma, degut a que l'utilitzat fins ara ja no era compatible amb les noves versions de Moodle. El nou tema visual s'anomena "XTEC Boost" i està basat en el tema Boost de Moodle. Les configuracions de colors, imatges de capçalera i estils CSS específics que teníeu en la versió anterior de Moodle s'han traslladat al nou tema visual, però els canvis en la distribució, mida i colors dels components poden fer que no es vegin
exactament igual, o que es presentin problemes de contrast entre els colors originals i els nous valors per defecte. És convenient que les persones administradores dels espais en reviseu el nou aspecte, i que hi introduïu els ajustaments oportuns
en cas que fos necessari.
Un canvi important és l'estil del bàner que es mostra a la portada dels Moodle. En cas que no encaixi aquest bàner o que el vulgueu eliminar, us aconsellem seguir aquests passos:
display: none; }
En aquesta mateixa pàgina hi trobareu moltes altres opcions de configuració de colors, estils, tipus de lletra, imatges de capçalera i altres elements. També us permet afegir enllaços als comptes de xarxes socials del centre.
És important que les combinacions de colors que apliqueu al vostre Moodle (i, en general, a qualsevol espai web) tinguin un contrast suficient. En aquesta pàgina podeu
comprovar l'índex de qualsevol combinació de colors, que per a satisfer els estàndards d'accessibilitat "AA" ha de tenir un valor mínim de 4,5 amb text normal i 3,0 en negreta.
Recordeu que podeu plantejar qualsevol dubte o suggeriment sobre els estils i la personalització al fòrum de suport d'Àgora-Moodle. |
ÀGORA: Com restauro un curs de GESO al Moodle? | ||
---|---|---|
Els Centres d'Adults trobareu dins del repositori Fitxers del vostre Moodle una sèrie de còpies de seguretat de diferents cursos que ha compartit l'IOC. La restauració de les còpies de seguretat es pot fer tant amb un usuari administrador o gestor, com amb un usuari professor editor. Tots tres perfils podran restaurar cursos, però des de diferents vessants:
Els passos seran els mateixos però l'accés es realitza des de diferents llocs.
Accediu des d'on accediu, feu clic a Restaura; s'obrirà una finestra per triar el fitxer per restaurar. Feu clic a Tria un fitxer i seguidament feu clic a Fitxers. Trieu la còpia de seguretat que voleu restaurar.
A la part superior dreta trobareu unes icones que us permetran mostrar les còpies de seguretat en format llista i les podreu ordenar per data de modificació. Això us permetrà trobar les darreres còpies per diferenciar-les de les que ja teníeu al vostre Moodle.
En fer clic a Restaura, s'iniciarà el procés de restauració. Es mostrarà un resum del curs on podreu fer-vos una idea del seu contingut. Desplaceu-vos al final de la pàgina i feu clic a Continua. A la pantalla següent haureu de triar entre les diferents opcions de restauració:
Segons el perfil amb el que estigueu restaurant el curs, veureu més o menys opcions. Les tres opcions només les veuran els usuaris administradors o gestors. El usuaris professor editor només veuran l'opció "Sobre el mateix curs".
El més habitual és restaurar com a un curs nou. Trieu la categoria on voleu restaurar el curs i feu clic a Continua. A les pantalles següents haureu de fer clic a Següent fins que arribeu a la pantalla final on haureu de fer clic a Inicia la restauració. |
MOODLE: Alliberar recursos que ja no s'utilitzen al nostre Moodle | ||
---|---|---|
Moodle conserva per un temps indefinit tota la informació que s'hi va introduïnt, incloent el contingut de cursos que ja estan tancats, fitxers adjunts als lliuraments de tasques, intervencions als fòrums o resultats de les activitats. Amb el temps, l'acumulació de tota aquesta informació pot provocar problemes de rendiment i dificultar la correcta administració dels servidors, que inclou una còpia de seguretat diària de totes les dades.
Accions a fer en acabar el curs escolarÉs molt recomanable fer una neteja i reinicialització de tots els espais en acabar cada curs escolar, tal com s'explica en aquesta pregunta freqüent. Revisió i neteja a fons de cursos anticsDe tant en tant convé fer una revisió i neteja a fons de cursos antics. En cas que us interessi conservar l'estructura d'un curs antic feu-ne una còpia de seguretat sense dades dels usuaris, tal com s'explica més avall, abans de procedir a esborrar-lo. El procediment per a identificar aquests cursos antics podria ser el següent:
Revisió i neteja d'usuaris inactiusEls alumnes i docents que ja no són al centre s'haurien d'eliminar de la plataforma passat un temps prudencial, ja que poden tenir fitxers associats (lliuraments de tasques, adjunts a missatges, etc.) que ocupen de manera innecessària espai d'emmagatzematge. Per identificar aquests usuaris podeu anar a Administració del lloc | Usuaris | Comptes | Explora la llista d'usuaris. Feu clic dues vegades al títol de la columna Darrer accés, fins a tenir ordenats aquests accessos de manera ascendent,
començant pel més antic. Això us permetrà identificar usuaris que fa anys que no accedeixen al Moodle i que, molt probablement, poden ser eliminats sense problema. Ho podeu fer amb la icona paperera des d'aquesta mateixa pantalla. Una darrera opció és anar a Administració del lloc | Usuaris | Comptes | Accions amb usuaris en bloc, fer clic a Mostra'n més... del primer apartat Filtre nou, baixar fins a Darrer accés, marcar Habilita a "abans del" i seleccionar una data antiga, com ara dos anys enrere. Després feu clic al botó Afegeix filtre (més avall) i el sistema us mostrarà la llista dels usuaris que fa almenys dos anys que no han accedit al Moodle. Comproveu aquesta condició a l'apartat
Filtres actius. A partir d'aquí, seleccioneu els usuaris que s'hagin d'eliminar (amb els botons de marcar i seleccionar) i marqueu l'opció Elimina a la llista desplegable Amb els usuaris seleccionats... Una variant d'aquest darrer mètode, si teniu els alumnes organitzats per cohorts, és buscar l'identificador de les cohorts més antigues, aquelles que estigueu segurs que ja han abandonat el centre, i utilitzar-lo com a filtre en les Accions per a usuaris en bloc (Filtre nou | ID de la cohort | és igual a | escriure
id). Els identificadors de cohort es poden consultar a Administració del lloc | Usuaris | Comptes | Cohorts, a la columna ID de la cohort. Còpies de seguretatUn altre motiu freqüent de l'augment d'ocupació d'espai és deixar les còpies de seguretat dels cursos emmagatzemades al mateix lloc Moodle. Les còpies de seguretat sempre s'han de descarregar, ser emmagatzemades en un altre suport i, finalment, esborrades
del Moodle que les ha generat. En aquesta pregunta freqüent trobareu explicat el procediment a seguir per identificar i eliminar
els arxius de còpia de seguretat emmagatzemats innecessàriament al vostre espai Moodle. En cas que hàgiu de fer còpies de seguretat noves (per exemple, abans d'esborrar definitivament un curs que potser us pot interessar recuperar més endavant), consulteu abans aquesta altra pregunta freqüent. Bones pràctiquesFinalment, us recomanem donar un cop d'ull a aquesta pregunta freqüent on es recullen algunes bones pràctiques amb Moodle i recomanacions per optimitzar un curs,
i us aconsellem fer-la arribar a tots els docents del centre que hagin de crear o editar cursos. Seguint aquestes recomanacions fareu un ús òptim dels múltiples recursos que ens ofereix Agora-Moodle! |
MOODLE: Afegir el botó "Cloze editor" a l'editor Atto | ||
---|---|---|
L'Àgora incorpora un connector addicional per facilitar la creació de preguntes dels qüestionaris del tipus "Respostes incrustades (cloze)". Aquest connector facilita la creació d'aquest tipus de preguntes, sovint complexes, als usuaris.
Aquest botó només apareixerà a l'editor quan s'afegeixi una pregunta de tipus "Respostes incrustades (cloze) a un qüestionari.
Per activar-lo, accediu al vostre Moodle amb l'usuari "admin" i aneu a Administració del lloc | Connectors | Editors de text | Editor HTML Atto | Configuració de la barra d'eines d'Atto . Al final de tot, a la caixa Configuració de la barra d'eines afegiu el text següent a la darrera fila: cloze=cloze.
Deseu els canvis.
|
MOODLE: Afegir botó d'enregistrament d'àudio a l'editor de text ATTO | ||
---|---|---|
La darrera versió de Moodle d'Àgora incorpora la funcionalitat d'enregistrament d'àudio i vídeo directament des de l'editor de text Atto. Donat el gran volum de dades que es poden generar amb aquesta funcionalitat, només serà possible enregistrar àudios i no vídeos. Els centres seran responsables de les dades generades i hauran d'anar revisant-ne la quantitat de fitxers per tal de fer neteja un cop finalitzin els cursos. Podeu trobar més informació a la PMF Quines tasques cal fer quan finalitza el curs? Des de l'apartat Administració del lloc | Informes | Gestor de fitxers podreu consultar en concret quins són els fitxers desats al Moodle. Per trobar-los només cal que cerqueu *.ogg a l'espai Nom del fitxer. En cas que hi hagi fitxers d'àudio, sortiran llistats i es podran reviar i/o eliminar des del mateix cercador. Com s'activa l'enregistrament d'àudio des de l'Atto?Accediu amb l'usuari "admin" a Administració del lloc | Connectors | Editors de text | Editor HTML Atto | Configuració de la barra d'eines d'Atto. A la fila "Files" afegiu el paràmetre recordrtc. Un cop afegit deseu els canvis. Un cop desats els canvis, a l'editor de text apareixerà el botó per a l'enregistrament d'àudio. |