divendres, 29 de març 2024, 08:04
lloc: Portal de suport d'Àgora-EIX
Curs: Portal de suport d'Àgora-EIX (Suport d'Àgora-EIX)
Glossari: Preguntes freqüents
Administrador/a Espai de suport

INTRANET: Com fer que el grup X només accedeixi a les notícies de la categoria Y?

per Administrador/a Espai de suport - dilluns, 9 de febrer 2015, 12:31
 

El Zikula proporciona un mòdul de categories que poden ser utilitzades per altres mòduls, com són les notícies i les pàgines.

Inicialment, estan definides 6 categories: alumnat, professorat, ampa, comunitat, informacions i no registrats. Cada una de elles té assignat un codi intern (ID) que es fa servir per aplicar els permisos.

 

ID Nom de la categoria Grups que hi poden accedir (*)
10001 alumnat alumnat, professorat, direcció i famílies
10002 professorat professorat i direcció
10003 ampa direcció i famílies
10004 comunitat tots els grups excepte els no registrats
10005 informacions tots els grups inclosos els no registrats
10006 no registrats No registrats (usuaris que no han entrat)


* En el moment de l'alta de la intranet, en la majoria dels casos, estan definits els permisos que proporcionen els accessos indicats a la columna Grups que hi poden accedir. Si no estan definits els permisos de les categories generals, tots els usuaris tenen accés a totes les categories.

El comportament indicat a la columna Grups que hi poden accedir (grup X que pot accedir a la categoria Y) s'aconsegueix amb la configuració de permisos de la taula següent. Si els permisos no existeixen es poden crear (cal respectar l'ordre):

Grup Component Instància Nivell de permís
Professorat Categories::Category (10001|10002):: Lectura
Direcció Categories::Category (10001|10002|10003):: Lectura
Editors Categories::Category :: Lectura
Alumnat Categories::Category 10001:: Lectura
Famílies Categories::Category (10001|10003):: Lectura
Usuaris Categories::Category (10004|10005):: Lectura
No registrats Categories::Category 10006:: Lectura
Tots els grups Categories::Category :: Sense accés
Tots els grups Categories:: :: Lectura
Aquests permisos han d'estar, necessàriament abans dels permisos següents:

 

Grup Component Instància Nivell de permís
Usuaris .* .* Comentari
No registrats .*
.*
Lectura


Nota 1: els administradors no apareixen a les taules, però poden accedir a totes les categories.

Nota 2: el permís amb component Categories:: serveix per a que es puguin veure les imatges associades a les categories en el mòdul de notícies.
Nota 3: els 7 primers permisos de la primera taula poden intercanviar el seu ordre, en canvi, els dos darrers, han d'estar necessàriament després dels altres 7.

 

Important: Algunes de les intranets tenen aquesta configuració de permisos. Altres no. Per saber-ho cal mirar la taula de permisos (Administració | Usuaris | Permisos). Si aquests permisos no existeixen tots els usuaris tenen accés a totes les categories.

 

Es pot fer que determinats grups accedeixin a determinades categories modificat les instàncies a la taula de permisos. Només cal afegir o treure l'ID de la categoria a la columna de les instàncies del permís corresponent.
 
Administrador/a Espai de suport

INTRANET: La intranet no envia correu electrònic. Com ho puc solucionar?

per Administrador/a Espai de suport - dimecres, 29 de maig 2013, 17:46
 
La intranet pot enviar correu electrònic automàtic en determinats casos:
  • Quan els usuaris es subscriuen a les novetats (s'envia un correu de resum al dia).
  • En contactar amb el centre mitjançant el mòdul formicula.
  • Quan es creen usuaris nous.
  • Quan s'envien documents en el mòdul de descàrregues (Downloads).
  • Manualment, a determinats grups des de l'administració del mòdul Users.

Per a que l'enviament de correu electrònic funcioni el mòdul Mailer (Enviament de correu electrònic) ha d'estar correctament configurat.

Per configurar el mòdul Mailer, cal entrar amb un usuari/ària administrador a la intranet, anar a Administració | Utilitats (pot estar a Sistema) i, a continuació, fer clic a l'opció Enviament de correu electrònic.

Cal introduir els paràmetres indicats a la imatge i desar fent clic a la icona de color verd que apareixerà davall el formulari.

Configuració del mòdul Mailer

Després d'haver completat aquest pas, cal comprovar si l'enviament de correu electrònic funciona. La manera de fer-ho és anar a Administració | Utilitats, fer clic a l'opció Enviament de correu electrònic i després clicar a Prova la configuració. Apareixerà un formulari a on cal indicar:
  • Un nom de destí
  • Una adreça de correu electrònic a on rebre el correu de prova (pot ser qualsevol adreça a la que tingueu accés).
  • Un assumpte pel missatge de prova.
  • Un text de prova (serà el cos del missatge).

Si en fer clic a Tramet apareix un text de color verd indicant que s'ha enviat el missatge, la intranet està a punt per enviar correu electrònic i hauríeu de rebre el missatge de prova a l'adreça que heu indicat en el formulari de prova.

Si apareix un text de color vermell indicant que no s'ha pogut enviar el missatge, en primer lloc, assegureu-vos de que teniu tots els paràmetres del correu electrònic tal i com s'indica a la imatge. En cas afirmatiu, poseu-vos en contacte amb el SAU (via correu electrònic o via telèfon). Indiqueu que la vostra intranet a Àgora no pot enviar correu electrònic i que heu configurat la intranet tal i com s'indica en aquesta PMF (pregunta més freqüent).

Atenció: Si canvieu la contrasenya del correu XTEC del centre, l'enviament de correu deixarà de funcionar. En aquest cas, heu de contactar amb el SAU per a que posin una incidència per sincronitzar la contrasenya nova amb els serveis d'Àgora.

Si la prova d'enviament de correu electrònic funciona poden ser necessàries algunes accions addicionals:
  • La subscripció a les novetats l'ha de fer cada usuari/ària anant a El meu compteConfigura i marcant la casella corresponent.
  • El mòdul de descàrregues (Downloads) només envia correu electrònic si es configura una adreça a l'administració d'aquest mòdul.

Administrador/a Espai de suport

AGORA: Què necessito? Moodle o Intraweb?

per Administrador/a Espai de suport - dilluns, 10 de març 2014, 17:21
 

El Moodle és un programari que serveix per fer aules virtuals. La intranet, també anomenada intraweb (nom del projecte en el marc del qual es desenvolupa), està basada en el programari Zikula i serveix per fer la web del centre.

El Moodle gira en torn al concepte de curs. De manera sintètica, un curs és un conjunt de recursos (informacions), activitats i usuaris amb un rol determinat (professor/a, estudiant, administrador/a). El curs, per tant, està organitzat com una aula, a on els estudiants troben informació i exercicis relacionats amb aquesta informació i els professors disposen d'eines per avaluar els coneixements dels alumnes. El Moodle es pot utilitzar (i s'utilitza) pel treball a l'aula, tot i que està pensat per anar més enllà, permetent el treball des de casa seguint la mateixa dinàmica que es dóna en una aula presencial.

Portada del moodle de l'Institut de Sant Vicenç de Castellet


La intranet és una web amb part pública i part privada, concebuda com a element de comunicació interna i externa. La part pública està pensada per mostrar aquella informació que el centre posa a disposició de qualsevol que visita la web. La part privada ofereix eines de gestió i comunicació interna i alguns mòduls amb finalitat docent. La intranet incorpora un sistema de permisos que personalitza la informació que veu cada visitant en funció del nivell d'accés que té concedit.

Portada de la intranet de l'Institut de Castellbisbal


Els cursos de Moodle tenen una data d'inici i una de finalització i, per tant, tenen un cicle molt lligat al curs escolar. En canviar de curs, la decisió lògica és esborrar totes les dades generades pels usuaris durant l'any anterior: entregues d'exercicis, participacions als fòrums, converses al xat, ... per tornar a començar de nou, tot inscrivint professorat i alumnat nou a partir de la taula d'usuaris general del Moodle.

La informació continguda a la intranet es pot canviar completament cada any, però no és necessari que sigui així. La informació pública del centre no acostuma a canviar molt d'any en any i les dades que generen els usuaris (notícies, documents, enviament de formularis, missatges interns, ...) no perden necessàriament vigència en canviar el curs. La intranet no té un caràcter cíclic intrínsec.

El Moodle i la intranet tenen funcionalitats duplicades, cosa que dóna flexibilitat. És possible utilitzar el Moodle com a entorn per publicar notícies i tenir-hi un fòrum global. També és possible fer Quaderns Virtuals i activitats JClic amb la intranet. Aquesta superposició evita la obligatorietat de disposar dels dos entorns en cas de voler fer un ús parcial d'un d'ells. Per exemple, un centre pot basar el seu treball en el Moodle i utilitzar-lo com a punt de publicació de notícies. Igualment, un centre interessat en potenciar la web pública també pot utilitzar la intranet per treballar amb els alumnes.

Per tant, l'elecció d'una opció o una altra depèn de l'objectiu que es persegueixi. A Àgora el Moodle i la intranet estan connectats, de manera que es poden traspassar usuaris fàcilment d'un a l'altre, es poden fer inscripcions a Moodle des de la intranet i es pot configurar per a que hi hagi entrada única a través de la intranet.

Administrador/a Espai de suport

INTRANET: Quins mòduls puc trobar a la intranet? Per a què serveixen?

per Administrador/a Espai de suport - dilluns, 9 de febrer 2015, 12:14
 

Podeu trobar els Mòduls de sistema i opcionals de la Intraweb a l'enllaç següent:

Administrador/a Espai de suport

MOODLE: Què s'ha de fer per activar i utilitzar l'activitat d'SCORM remot?

per Administrador/a Espai de suport - dissabte, 17 de juliol 2010, 11:51
 
Per poder disposar de l'activitat d'SCORM remot dins del Moodle d'Àgora el primer que cal fer és activar-ho. Per fer-ho cal accedir al Moodle amb l'usuari/ària administrador/a, anar a l'apartat Notificacions, el mòdul s'instal·larà sol:
Sel·leccionar Notificacions
Instal·lació

Ara cal anar a l'apartat Mòduls | Activitats | Gestió d'activitats i, si la icona corresponent a SCORM Remot està tancat, fer clic sobre la icona de l'ull per mostrar-ho:
Activar el mòdul i configurar-lo

En fer clic sobre Paràmetres ens mostrarà els paràmetres del mòdul.
Administrador/a Espai de suport

INTRANET: Què puc fer per a que la pàgina inicial sigui més ràpida?

per Administrador/a Espai de suport - divendres, 7 de juny 2013, 11:08
 
En la configuració per defecte, la portada de la intranet es carrega en el mínim temps possible. A mida que el centre personalitza la intranet i hi introdueix continguts, la quantitat d'informació que es mostra a la pàgina inicial s'incrementa i es carrega més lentament. Per evitar que aquest alentiment sigui considerable, es recomana seguir aquestes bones pràctiques:
  • No utilitzar blocs de mapes. El bloc que incrusta mapes del Google a la intranet fa que es carreguin una trentena de recursos provinents dels servidors de Google, afegint alguns segons al temps de càrrega total de la pàgina. L'alternativa recomanada és crear una pàgina del mòdul content (contingut) amb el mapa i enllaçar-la des d'un menú.
  • Limitar el nombre d'imatges i la seva mida. Una pràctica molt habitual és crear notícies i blocs HTML amb imatges ubicades en directoris públics dels fitxers del lloc. Les imatges tenen una mida molt superior als fitxers HTML i això fa que necessitin molt més temps per carregar-se. Així mateix, si les imatges provenen d'una càmera digital, fàcilment poden tenir mides superiors a 1 MB (megabyte). Les imatges que es carreguen a la portada haurien de tenir mides màximes d'entre els 50 i els 100 KB (kilobytes). Si són més grans, convé reduir-les prèviament amb algun programa de tractament d'imatges.
  • Reduir el nombre de continguts externs: vídeos, presentacions, comptadors externs, àudios, etc. Igual que en el cas dels mapes de Google, els continguts externs (vídeos del youtube, presentacions de l'Slideshare, àlbums de picasa, etc.) fan que es carreguin continguts addicionals provinents d'altres servidors, alentint la càrrega de les pàgines. L'alternativa recomanada és, com abans, crear pàgines del mòdul content i enllaçar-les des d'opcions dels diferents menús.
  • Reduir el nombre de blocs. Cada bloc que es carrega suposa una o vàries connexions a la base de dades i un cert temps d'execució que alenteix la càrrega. El factor més important en relació al temps de càrrega és el tipus de bloc: els que carreguen contingut extern alenteixen molt més que la resta. Així i tot, esborrar o desactivar blocs té un efecte positiu. La recomanació és valorar la necessitat de la presència de cada un dels blocs. Si és un bloc que ara no es necessita però que es necessitarà en el futur, es pot desactivar. Si ja no es necessitarà més, es pot esborrar.
  • Reduir el nombre de notícies visibles pels no registrats. En la gran majoria dels casos, el mòdul de notícies és el que es carrega inicialment. Si aquestes notícies tenen imatges, el temps de càrrega augmenta significativament. Es pot reduir el nombre de notícies que es carreguen inicialment modificant el paràmetre Nombre de notícies a l'índex, al qual es pot accedir des d'Administració | Continguts | Notícies | Configuració de la publicació de notícies.

Altres consideracions.

Una pàgina inicial molt atapeïda tarda molt a carregar-se, dificulta l'accés a la informació als qui no la tenen per mà i dóna una imatge de desendreçament. La tendència actual en temes de disseny web és la simplicitat combinada amb una estètica treballada perquè aporta facilitat d'ús a la vegada que dóna una imatge de seriositat.

En aquest sentit, es recomana ubicar tota la informació que es pugui en pàgines dels mòduls Pages i content i en pàgines externes enllaçables mitjançant el mòdul portal (iw_webbox) i utilitzar els menús que proporciona la intranet. En el cas d'haver de disposar de moltes pàgines relatives al mateix tema, a part de crear moltes opcions en un submenú del menú horitzontal de la capçalera, es pot optar per crear, manualment, una pàgina de índex.
Administrador/a Espai de suport

GENERAL: Quina és la política de quotes del Moodle i el Nodes?

per Administrador/a Espai de suport - dimecres, 23 de setembre 2020, 16:07
 

La quota dels espais d'Àgora és diferent segons el servei:

  • A Moodle cada centre disposa d'una quota inicial de disc de 20000MB, ampliables (en casos molt justificats es pot sobrepassar aquesta quota). IMPORTANT: l'ampliació de quota per sobre dels 20GB estarà condicionada per la presència de còpies de seguretat dels cursos (vegeu les indicacions de la part final d'aquesta pregunta freqüent).
  • A Nodes cada centre disposa d'una quota inicial de disc de 10000MB, ampliables (en casos molt justificats es pot sobrepassar aquesta quota). 

Des de gener de 2012, el sistema envia un correu electrònic en el cas que s’estigui arribant al màxim de la quota designada i/o se superi. En el cas de les EOI, aquest missatge s'envia des de març de 2012.

Quan s'enviarà aquest avís?

S'enviarà un missatge de correu electrònic a la bústia del correu XTEC dels gestors del centre i al codi de centre quan es donin aquestes dues condicions:
  • S'hagi superat el 85% d'ocupació de la quota.
  • L'espai lliure sigui inferior a 3 GB.

Com puc saber l'espai que em queda?

Per tal de consultar l'espai de disc ocupat en cadascun dels serveis Àgora cal accedir a l'espai de gestió ja sigui mitjançant l'usuari genèric del centre (codi de centre) o bé mitjançant algun dels gestors que el centre hagi designat. En la pregunta freqüent Com es designen els gestors de centre? s'explica com donar d'alta aquest gestor/a.

Un cop dins, a l'apartat El meu Àgora apareixen un seguit de dades relatives als diferents serveis que el centre ha sol·licitat entre les quals es mostra el percentatge de disc ocupat sobre el total, així com els valors en MB i el botó Actualitza per refrescar l'ocupació actual.

 
Espai de disc

En el cas del Moodle, disposeu d'una funcionalitat per saber quant d'espai ocupa cada curs de manera individual. Per accedir-hi heu d'entrar al Moodle amb un usuari/ària amb rol d'administració i, en el bloc Administració del lloc, heu de clicar a Informes | Ocupació del disc. A la pestanya de Cursos disposeu del detall d'ocupació per a cada curs i a la pestanya Còpies de seguretat disposeu del llistat de totes les còpies de seguretat que hi ha al Moodle, l'usuari al que pertanyen i una icona d'una paperera que us permetrà eliminar la còpia. Heu de tenir en compte que degut a la gran quantitat de fitxers, la càrrega d'aquesta pàgina pot tardar alguns minuts.

informe_ocupacio.png
En aquest enllaç podeu trobar amb més detall el procés per eliminar còpies de seguretat dels usuaris.

Com puc sol·licitar més espai?

Per tal de sol·licitar una ampliació d'espai s'ha d'anar a l'Eina de Gestió, identificar-se com a gestor/a, accedir a El meu Àgora | Serveis i fer clic a Sol·licita més espai. Ara bé, aquest botó per sol·licitar més espai només apareixerà quan a un servei es donin aquestes dues condicions:
  • S'hagi superat el 75% d'ocupació de la quota.
  • L'espai lliure sigui inferior a 3 GB.

Ampliació quota

A l'apartat Sol·licituds disponibles seleccioneu Ampliació de quota, trieu el servei afectat (a l'exemple anterior, Moodle, però podeu fer el mateix amb Nodes) i a continuació expliqueu els motius pels quals necessiteu aquesta ampliació.

Sol·licituds del centre

Un cop feu la tramesa de la sol·licitud apareixerà una pantalla resum amb les dades de la petició.

Estat de la sol·licitud

Per poder fer el seguiment de la petició podeu anar a Altres sol·licituds i a la columna Estat comprovar si diu En estudi, Solucionada o bé Denegada. En un període d'aproximadament una setmana obtindreu resposta a la petició. A la columna Resposta dels administradors trobareu una petita explicació de l'acció feta (espai ampliat, motius pels quals la petició no ha estat acceptada...).

Què passa si s'exhaureix el 100% de l'espai?

En el moment que la quota hagi arribat al seu límit màxim cap usuari/ària (tant alumnat com professorat) podrà pujar cap fitxer i, quan intenti fer-ho, en el cas del Moodle, li apareixerà el missatge següent:

Quota exhaurida
Per tant, és important, en el moment que el centre rebi els missatges d'avís que anuncien que ha superat el 85% de la seva quota, alliberi tot l'espai possible i, si tot i així en necessita més, faci la petició d'ampliació corresponent.

Què puc fer per alliberar espai al Moodle?

Existeixen diversos mecanismes que permeten estalviar espai de la quota:
  • Esborrar cursos o continguts antics.
  • Esborrar còpies de seguretat obsoletes.
  • No crear còpies de seguretat o, en cas de crear-les, descarregar-les a l'ordinador local i esborrar-les de l'espai Moodle. Com s'explica a aquesta pregunta freqüent, a Àgora cada dia es fa una còpia completa de tota la base de dades i, tot i que sí que és recomanable fer còpies periòdicament (com ara a finals de cada trimestre) no és necessari fer-ho de forma habitual cada setmana.
  • Fer servir serveis externs com Youtube, Vimeo, Google Drive... per enllaçar continguts multimèdia al Moodle en comptes de tenir-los al servidor.
  • Revisar les bones pràctiques que trobareu en aquesta pregunta freqüent.

Què puc fer per alliberar espai al Nodes?

  • Esborrar imatges que no es facin servir.
  • Fer servir serveis exerns com Youtube, Vimeo o Google Drive.
  • Revisar les bones pràctiques que trobareu en aquesta pregunta freqüent.



Administrador/a Espai de suport

MOODLE: Com se selecciona i configura l'aparença nova XTEC2020?

per Administrador/a Espai de suport - dimarts, 1 d’agost 2023, 14:28
 

Al Moodle d'Àgora només està disponible el tema XTEC Boost En aquest tema es poden personalitzar aspectes com la imatge de capçalera, colors, menús,… 


 
Administrador/a Espai de suport

MOODLE: Què s'ha de fer per amagar els blocs laterals dels cursos?

per Administrador/a Espai de suport - dijous, 9 de setembre 2010, 15:01
 
Els blocs laterals són caixes addicionals que permeten afegir contingut dinàmic a un curs, com ara el calendari o la llista d'activitats. Tot i així, a alguns centres els pot interessar amagar aquests blocs per millorar el rendiment o eliminar opcions dels cursos (per facilitar la navegació). Quan s'activi l'opció que permet amagar els blocs, cap curs del lloc tindrà blocs laterals quan hi accedeixin els estudiants (els blocs no s'amagaran pel professorat o els usuaris administradors).

Amagar la barra lateral de tots els cursos

Per amagar els blocs laterals cal anar al menú d'Administració | Aparença | Temes | Paràmetres de tema i marcar l'opció Oculta els blocs laterals del cursos per als estudiants tal i com es mostra a la imatge següent:

Ocultar blocs a tots els cursos

Amagar la barra lateral d'un curs

El paràmetre de la barra lateral es pot sobreescriure per cada curs de forma independent. Per fer-ho, cal anar als paràmetres del curs i buscar el paràmetre Mostra els blocs laterals. Aquest paràmetre té tres opcions:
  • Per defecte: Mostra o oculta els blocs depenent del valor definit a Administració | Aparença | Temes | Paràmetres de tema | Oculta els blocs laterals del cursos per als estudiants explicat anteriorment.
  • Mostra: Mostra els blocs laterals per aquest curs sempre, independentment del valor del paràmetre global Oculta els blocs laterals del cursos per als estudiants.
  • Oculta: Oculta els blocs laterals per aquest curs sempre, independentment del valor del paràmetre global Oculta els blocs laterals del cursos per als estudiants.
Mostra els blocs laterals d'un curs

Administrador/a Espai de suport

MOODLE: Com funciona la barra d'índex del curs? Com s'indica quin és el tema actual d'un curs?

per Administrador/a Espai de suport - dijous, 9 de setembre 2010, 14:56
 
A la part superior de tots els cursos de Moodle s'ha afegit una nova barra de navegació que actua com a índex i facilita l'accés directe a qualsevol dels temes del curs. Aquesta barra treballa conjuntament amb un desplegable que podem trobar al capdavall del curs. Aquesta barra amb l'índex permet:
  • Saltar entre els diferents temes d'un curs fent clic sobre qualsevol dels números de l'1 a N (on N és el nombre total de temes del curs).
  • Mostrar tots els temes del curs (Mostra tots).
  • Veure les qualificacions (Qualificacions).
Barra d'índex

Per l'alumnat, per defecte, el cursos només mostraran 3 apartats:
  • Barra de navegació amb l'índex de temes i botó de qualificacions.
  • Apartat inicial/resum del curs (conegut com a tema 0).
  • Tema actual (només si està marcat).
A partir d'aquesta visualització, la barra d'índex permetrà navegar pels temes del curs. Els avantatges d'aquesta característica són:
  • Usabilitat: No cal que l'alumnat busqui per tot el curs quin és el tema actual. A més, en cas de voler consultar qualsevol altre tema té l'opció d'accedir-hi amb un sol clic.
  • Rendiment: La velocitat de navegació s'incrementa ja que la quantitat de dades per carregar és menor.

Com indico quin és el tema actual d'un curs?

Per marcar el tema actual cal Activar l'edició del curs i clicar al a bombeta del tema que vulguem marcar com a actual. La bombeta encesa indica el curs actual. A la següent imatge es mostra com fer aquest procés:
Marca un tema com a actual

Com configuro i oculto la barra de navegació avançada?

Des dels paràmetres de cada curs es pot configurar o ocultar la barra de navegació. Per fer-ho cal buscar l'apartat Paràmetres de navegació. Les opcions que es poden configurar són les següents:
  • Mostra la barra de navegació avançada: Permet amagar la barra de navegació o configurar el comportament que tindrà vers al curs marcat com a actual, les seves opcions són:
    • Mostra la barra avançada amb autosel·lecció del tema: A banda de mostrar la barra, quan l'usuari/ària entra al curs, mostra només el tema sel·leccionat. (Per defecte)
    • Mostra la barra avançada sense autosel·lecció del tema: Mostra la barra de navegació i no modifica el comportament de visualització del curs.
    • No mostris la barra de navegació avançada: Oculta la barra i inhabilita l'autosel·lecció del tema i l'enllaça a les qualificacions.
  • Mostra l'enllaç a les qualificacions a la barra de navegació avançada: Mostra o oculta l'enllaç directe a les qualificacions de l'alumnat.
Configuració de la barra de navegació