Migració a Nodes?

Migració a Nodes?

per Xavier Marsal Molero -
Nombre de respostes: 6

Bon dia,

Estic mirant la informació sobre Nodes i el meu dubte és si cal migrar des de la Intranet sí o sí. Durant tot aquest temps des que vam instal·lar la Intranet al meu centre l'hem treballat moltíssim i, a més a més, tenim web pròpia pel que fa al tema d'estètica.

Cal fer-ho igualment aviat o tard?

Es conserven totes les funcions? utilitzem agendes, formularis, reserves, galeries d'imatges (aquestes des de picassa i incrustant) i creem usuaris per a cadascun dels alumnes i per a cada família ... (per fer el csv a partir de les llistes tinc tot un entramat de codi visual basic per executar des de excel abans de copiar a l'oocalc per generar el csv on tenim controlat a quins grups pertany tothom...). La importació de dades és similar?

És una feinada de por feta durant molt temps i m'agradaria saber què podré seguir tenint i aprofitant si és que he de fer el canvi obligatòriament.

Gràcies

Xavi

En resposta a Xavier Marsal Molero

Re: Migració a Nodes?

per XAVIER MELER GUTIERREZ -

Hola Xavier, 

El servei Intraweb és discontinuarà més aviat que tard. Us podem garantir el servei durant aquest any però no et puc dir què passarà al setembre del 2016.  

Intraweb va ser un magnífic projecte en el seu moment, però per varies raons, els centres han abandonant aquesta plataforma. El gestor de contingut Zikula (plataforma base de la Intraweb) ha perdut molts usuaris en els últims anys i hi ha un risc de que pugi desapareixer. WordPress, al contrari, té molt bona salut i no deixa de millorar com a gestor de continguts amb centenars de plugins i extensions (no només serveix per fer blogs com fa uns anys). 

Respecte a les funcionalitats: 

  • Nodes no té formularis. Google Forms fa molt bé la feina.
  • Nodes no té agendes. Google Calendar amb l'extensió Google Calendar Events fa molt bé la feina. Exemple1. Exemple 2.
  • Nodes no té reserves. Proposem una solució senzilla basada en Google Forms + Google calendar. Instruccions i Demo. És funcional però tenim la idea de millorar aquesta solució. 
  • Galeria d'imatges: Solucions equivalents amb la galeria nativa del propi WordPress i amb els Carrusels (només cal posar enllaç picassa i ja es veu bé, també als dispositius mòbils)  
  • Importació d'usuaris: no cal. Pots fer que els teus usuaris es validen fent servir el seu usuari Àgora moodle o Google Apps per educació.

Hem preparat una eina per fer l'importació d'usuaris, articles, pàgines des de Intraweb. Amb 2 clics pots migrar gaire bé tot el contingut. 

Nodes ofereix una relació funcionalitat/facilitat d'ús imbatible. Aquest va ser l'objectiu numero 1 quan es va plantejar el canvi de plataforma. Un alumne o professor mai ha tingut tan fàcil publicar un article a la web de l'escola. I l'administrador o editors, poden validar l'article amb un clic. La xarxa interna és molt atractiva de fer servir (semblant a Facebook) i és molt senzilla de configurar. Més de 400 centres ja han adoptat Nodes.

Més informació http://agora.xtec.cat/nodes 

Potser alguns dels usuaris habituals del fòrum poden donar la seva opinió. Tot i que respecto molt el projecte Intraweb i el que va representar, jo no deixo de tenir una mirada parcial, esclar. 

Salutacions,
Xavi

En resposta a XAVIER MELER GUTIERREZ

Re: Migració a Nodes?

per Xavier Marsal Molero -

Hola Xavier,

Gràcies per la informació. Ara que em començo a fer la idea de canviar, alguns dubtes més, si us plau:

1. Tenim tota la documentació ISO a la intranet, com a Continguts\content, i la podem cosultar els usuaris amb un rol que vaig anomenar Personal de l'escola. Existeix també alguna opció similar, on ho poguem tenir ordenat i classificat i a la qual es pugui restringir l'accés a un grup o rol particular? Hauríem de tenir contents també als de protecció de dades.

2. Per altra banda, es podrien crear més rols amb perfils o rols personalitzats?

3. I també: a la informació dels rols de Nodes hi ha un asterisc en l'apartat crear usuaris que diu "només si són usuaris de l xtec" No ho veig clar: els alumnes no ho són.

4. Per últim, donada la gran quantitat d'usuaris nous que incloem cada any m'interessa seguir creant-me el nom d'usuari, nom i cognoms, contrasenya, mail... de forma personal i després entrar-los al sistema automàticament. Em dius que ho puc fer des de Moodle, però hi ha usuaris que ara mateix accedeixen a Intranet i no a Moodle. Podria fer un sistema tipus: els entro a Moodle mitjançant csv, els bolco a Nodes i després els esborro de Moodle. O existeix alguna vinculació tal que si els trec de Moodle desapareguin de Nodes? Espero haver-me explicat bé.

5. Hi ha intenció de crear algun tutorial en forma de curs telemàtic? Cada any m'inscric en algun i, ja que m'hauré d'espavilar, estaria bé formar-me a fons per esprémer al màxim les funcionalitats i, de pas, poder reconèixer les hores de formació.

Gràcies

Xavier Marsal


En resposta a Xavier Marsal Molero

Re: Migració a Nodes?

per XAVIER MELER GUTIERREZ -

Hola Xavier, 

Et contesto sobre el teu missatge.

1. Tenim tota la documentació ISO a la intranet, com a Continguts\content, i la podem cosultar els usuaris amb un rol que vaig anomenar Personal de l'escola. Existeix també alguna opció similar, on ho poguem tenir ordenat i classificat i a la qual es pugui restringir l'accés a un grup o rol particular? Hauríem de tenir contents també als de protecció de dades.

Sí, encara que la filosofia canvia una mica. No existeixen grups d'usuaris. Existeixen els Nodes que son espais amb un mur, un fòrum i un repositori de documents associat. Com que pots fer Nodes privats, pots fer que només els usuaris membres del Node pugin veure els missatges i documents del Node. 

Així, per exemple, pots tenir un node privat Professorat i penjar allà tota la documentació que només pot veure el professorat. 

El repositori de documents de Nodes no és jeràrquic, es basa en etiquetes i té un bon cercador. Té avantatges i inconvenients. Més informació i demo (fes login com a mredondo/1234). També pots veure el node de Dep.Mates per fer-te una idea.

2. Per altra banda, es podrien crear més rols amb perfils o rols personalitzats?

No, no es pot. Hem valorat molt aquest tema i pensem que als entorns escolars els perfils estan molt ben definits i amb els rols per defecte, és suficient. El permisos són un dels temes més complexos en qualsevol gestor de continguts i desanima a molts usuaris no avançats. Va ser un dels problemes que va tenir Intraweb. El que guanyes en flexibilitat, el perds en usabilitat. 

Si parlem de la publicació d'articles, hi ha 4 perfils principals: Administrador, editor, autor i col·laborador. 

  • Administrador: el webmaster o webmasters de la escola. Poden tocar tot. Una o dues persones de total confiança. Una bona contrasenya.

  • Editor: Equip directiu, docents amb una bona competència digital i de confiança. Poden publicar articles directament i moure de categoria o editar articles d'altres. 

  • Autor: Docents i alumnes de confiança (delegats, membres de la revista de l'escola) que tingui clares les regles de publicació. Poden publicar articles directament sense supervisió.

  • Col·laborador: Resta d'alumnes. Poden escriure els articles però es necessita la validació d'un editor per sortir a la web. 

Hi haurà alguns casos (pocs) on aquest sistema serà insuficient però en general és suficient, els beneficis són més grans que els inconvenients.

Tenim intenció d'afegir la possibilitat de que un usuari autor pugi ser editor només d'algunes categories en concret. Per exemple: El tutor de 3r A, pot editat, corregir o classificar tots els articles classificats a la categoria 3rA. Això seria força interessant. 

Respecte els documents, els rols per penjar i editar documents, es molt configurable:


3. I també: a la informació dels rols de Nodes hi ha un asterisc en l'apartat crear usuaris que diu "només si són usuaris de l xtec" No ho veig clar: els alumnes no ho són.

No, no és correcte. Em pots passar l'enllaç de la pàgina on surt això? No la trobo. 
Pots autoritzar la entrada de qualsevol domini google (xtec, gmail o domini de centre amb google apps per educació). Si no vols dependre del mail dels alumnes, pots fer servir moodle del centre o també pots penjar un CSV amb usuaris i Nodes farà validació "local" (opció que no et recomano). 

4. Per últim, donada la gran quantitat d'usuaris nous que incloem cada any m'interessa seguir creant-me el nom d'usuari, nom i cognoms, contrasenya, mail... de forma personal i després entrar-los al sistema automàticament. Em dius que ho puc fer des de Moodle, però hi ha usuaris que ara mateix accedeixen a Intranet i no a Moodle. Podria fer un sistema tipus: els entro a Moodle mitjançant csv, els bolco a Nodes i després els esborro de Moodle. O existeix alguna vinculació tal que si els trec de Moodle desapareguin de Nodes? Espero haver-me explicat bé.

Nodes permet incorporar usuaris directament amb un arxiu CSV (separat per comes). Has d'activar aquesta opció des del gestor d'Àgora perquè no està activada per defecte. I no està activada per defecte perquè no és la millor opció. Duplicar usuaris amb contrasenya en cadascuns dels sistemes és un error. No sé la quantitat de contrasenyes que he canviat d'alumnes i professors perquè la van canviar només en un lloc i ja no recorden l'altre.

Quin problema veus en que els usuaris estiguin també al moodle? Si no els subscrius a cap curs, no podran veure res. Només utilitzaran el moodle per validar-se contra Nodes. Fés la prova amb un parell d'usuaris i veuràs les avantatges. 

5. Hi ha intenció de crear algun tutorial en forma de curs telemàtic? Cada any m'inscric en algun i, ja que m'hauré d'espavilar, estaria bé formar-me a fons per esprémer al màxim les funcionalitats i, de pas, poder reconèixer les hores de formació.

Sí, hi ha previst un curs telemàtic del que estem preparant els materials. No et puc concretar dates però la construcció del curs i materials està molt avançada. 

Has fet ja el taller? http://agora.xtec.cat/nodes/taller/

Bon cap de setmana 
Xavi



En resposta a XAVIER MELER GUTIERREZ

Re: Migració a Nodes?

per Xavier Marsal Molero -

Hola Xavi,


Primer de tot, moltes gàcies per la rapidesa i precisió de les respostes.

T'incloc l'enllaç on veig veure allò de la creació d'usuaris només xtec:

https://sites.google.com/a/xtec.cat/ajudaxtecblocs/usuaris/rols

tot i que crec que ho vaig interpretar jo malament. Suposo que es refereix que qui ha de ser usuari xtec és aquell qui vulgui crear usuaris, a més de tenir el rol admin, és clar.

Per altra banda, encara que no estiguin clares les dates, creus que es podrà fer el curs telemàtic en el segon torn de cursos telemàtics d'aquest any? per allà el febrer?

i permet-me una altra qüestió que suposo que és clara però em vull assegurar per la importància:. Puc demanar Nodes i anar-lo muntant durant aquest curs sense desfer encara la intranet per fer el canvi el curs que ve amb la feina ja feta, no?

Gràcies i bon cap de setmana

Xavi

En resposta a Xavier Marsal Molero

Re: Migració a Nodes?

per XAVIER MELER GUTIERREZ -

Hola Xavier, 

Encara que la documentació comparteix el 99% del contingut, en aquest cas que comentes, no aplica a Nodes, només a XTECBlocs. Des de Nodes pots crear els usuaris que vulguis amb correus de qualsevol domini (gmail, hotmail, yahoo) etc, no només xtec.  

Respecte a la segona qüestió, sí, sí, pots demanar Nodes i anar fent durant tot el curs escolar fins a finals de setembre on tenim previst desactivar el servei intraweb. 

Veuràs que la migració de articles i pàgines és immediata amb l'eina de migració. Després et toca adaptar els blocs (ginys) que tenies a intraweb als ginys de Nodes i muntar els menús al teu gust. Aprofita per fer neteja i repensar si tot el que tens a la intraweb és necessari que estigui a Nodes.  

Fins ara!