Nom pel repositori de cursos Moodle... Què us sembla Alexandria?

Nom pel repositori de cursos Moodle... Què us sembla Alexandria?

par Sara Arjona Téllez (Moodle HQ),
Nombre de réponses : 18
Holoooo!

Com ja sabeu (perquè ho hem comentat en algun altre fil d'aquest fòrum), des del Departament d'Educació estem desenvolupant un repositori pels cursos (i recursos) Moodle que ens agradaria publicar, si tot va bé, durant el primer trimestre del curs 2009-2010.

Ara bé, per poder-ho fer necessitem la vostra col·laboració perquè ens ajudeu a buscar i triar el nom que tindrà aquest repositori. Alguna idea? El nom provisional que hem pensat és Alexandria (gràcies Joan i Irene!!). Què us sembla? Si teniu alguna altra proposta ja ens la fareu arribar abans del 30 de juliol!

Bezos, abrasos i mil gràcies per anticipat!!

Sara

En réponse à Sara Arjona Téllez (Moodle HQ)

Re: Nom pel repositori de cursos Moodle... Què us sembla Alexandria?

par Victòria Oliu,
Hola,

bé pel repositori!

M'agrada Alexandria, la idea de la gran biblioteca. Però pot ser és un nom una mica llarg. Jo proposo que li posem Hypatia. Ella n'havia sigut directora, i de passada aprofitem l'ocasió per posar un nom de dona científica:

  • Hypatia de Alexandria va néixer l'any 370 dC. El seu pare, Teó d'Alexandria, dedicat completament a la recomposició de les més celebrades obres científiques, la va iniciar molt aviat al món de les matemàtiques i la va convertir en professora de l'Escola d'Alexandria, on a més de matemàtiques explicava doctrines filosòfiques i va arribar fins i tot a ser la directora. L'any 415, però, va ser víctima d'una multitud de cristians que, alentits pel bisbe de la ciutat, la van martiritzar fins a matar-la al carrer, arribant al punt de maltractar el seu cos després de morta.
hypatia2.gif

Victòria Oliu

En réponse à Sara Arjona Téllez (Moodle HQ)

Re: Nom pel repositori de cursos Moodle... Què us sembla Alexandria?

par MARIA TERESA BAUS ROSET,
Hola,
Genial el projecte de repositori de cursos Moodle!

Tot i que Hypatia és una bona proposta, a mi m´agrada més Alexandria. És més fàcil de recordar i reflexa millor la idea de gran biblioteca.

Salutacions,
Teia
En réponse à MARIA TERESA BAUS ROSET

Re: Nom pel repositori de cursos Moodle... Què us sembla Alexandria?

par Carles Ignasi Gómez Ruiz,

Hola:

Jo també celebro la idea del repositori. Això estarà en concordança amb el significat del terme Àgora, Segons una definició que he trobat, àgora és un espai que cerca enfortir la cultura dels integrants d’una comunitat determinada. I ja se sap, “la unió fa la força”. Encara que sigui a poc a poc, “els petits canvis són poderosos”. De vegades repetim feines que ja estan fetes, i distribuint les tasques podrem arribar més lluny.

És cert que l’àgora més famosa va ser la d’Atenes,  però quan parlem de biblioteques de seguida ens ve al cap Alexandria.

Sí que existeix una connexió Àgora- Hypatia d’Alexandria: La pel·lícula de Alejandro Amenábar, que s’estrena a l’octubre després del seu pas per Cannes, i de la qual podeu veure el “trailer”al you tube.

Si la veiem, segurament ens ajudarà a valorar els indiscutibles mèrits de Hypatia.

Però jo m’inclino també pel nom d’Alexandria, que té un caràcter més global (sense menysprear el feminisme). Tant l’antiga biblioteca com la moderna es poden considerar com importants temples del saber universal.

Quan Ptolomeu I Sóter estableix allí la capitalitat de l’imperi hel·lènic, s’inicia un llarg i fecund període. Alexandria va brillar amb llum pròpia, irradiant la seva claror molt lluny i durant molt temps, i no va ser només el seu famós far.

Hereva de tota la saviesa antiga des de la seva fundació per Alexandre, va posseir una rica i fascinant biblioteca, que formava part del Museu. Només citant alguns matemàtics famosos, hem de recordar que l'obra d'Euclides neix a l'escola d'Alexandria.  Arquimedes va ser deixeble d'Euclides en la seva famosa escola. Eratòstenes va exercir com a director de la biblioteca. Aristarc també hi va estudiar, gaudint de la saviesa acumulada en els seus nombrosos volums per les ments més privilegiades de tots els confins del món conegut. I posteriorment, en aquesta mateixa ciutat, Diofant va elaborar la seva interessant Arithmetica.

Aquest floreixement cultural es va mantenir durant molts anys. Ja n'havien passat 400 des la mort d'Euclides quan el gran astrònom Ptolemeu hi va desenvolupar la seva obra.

Malhauradament, la biblioteca va patir diverses destruccions. De fet, es pot considerar a Hypatia com a l’última directora, si bé en el període final la biblioteca ja era més reduïda.

Perdoneu el rollo, però ja sabeu que això de donar un nom (com a les millors famílies) sempre porta polèmica.

De totes maneres, a part del nom, l’important és que “la cosa” funcioni.

Cordialment:

Carles Gómez

 

En réponse à Sara Arjona Téllez (Moodle HQ)

Re: Nom pel repositori de cursos Moodle... Què us sembla Alexandria?

par Artur J. Tallada Cervera,
Hola,

jo proposo un d'aquests tres noms:

- Delfos . "El santuari va ser un gran recinte sagrat dedicat principalment al déu Apol·lo i que tenia a la part central un gran temple, al que acudien els grecs per a preguntar als déus sobre qüestions que els inquietaven."

Fent el paral·lelisme podria ser el santuari/oracle sourire on els usuaris/àries anirien a buscar recursos relacionat amb el semi-déu Moodle langue tirée

http://ca.wikipedia.org/wiki/Oracle_de_Delfos


- Kronos . Tots sabem que el cor, el batec de Moodle, és el seu cron. Trobo que seria un nom força escaient i casualment coincident sourire

http://ca.wikipedia.org/wiki/Cronos

- Deimos . Ara que sembla que els serveis de phobos van reduint-se, i tenint en compte que ha estat un espai que ha servit com a motor d'innovacio docent i on s'han instalat multitud d'espais Moodle entre altres (pero sobretot Moodles), que poc a poc hauran d'anar pensant en migrar a espais de major suport tècnic i fiabilitat, com ara ÀGORA, crec que tindria el seu punt de gràcia homenatgear-lo merescudament.

Les llunes mes conegudes de Mart (al menys les que jo conec) són Fobos i Deimos. Per tant crec que seria un bon acte de reconeixement anomenar al nou espai com a Deimos, com a digne hereu de la feina que s'ha desenvolupat a Phobos, caigut en desgràcia, qual déu diví.

Si mori Phobos, que visqui Deimos !! sourire

http://ca.wikipedia.org/wiki/Deimos

Fins aquí les meves tres propostes !!

Artur tallada
En réponse à Artur J. Tallada Cervera

Re: Nom pel repositori de cursos Moodle... Què us sembla Alexandria?

par Carles Ignasi Gómez Ruiz,

Hola, Artur (i tots els interessata en aquest fil)

Després de llegir el teu missatge, se m’ha acudit una nova proposta: REA.

Encara que no ho sembli, també pot tenir relació amb alguna de les teves propostes, perquè és una paraula polisèmica (amb diferents significats). M’explico:

  • D’entrada, és la manera abreujada de dir REpositori Àgora.
  • Dintre de la clau mitològica, Rea és filla del cel (Uranus) i la terra (Gea) i mare de molts déus importants, entre d’altres Zeus com podeu veure aquí

Però té una connotació curiosa: cansada de què Cronos es mengés els seus fills, substituí al seu fill Zeus per una pedra, la qual es menjà Cronos pensant que era el seu fill. El repositori d' àgora salvarà molts cursos de ser devorats per l’oblit (o pels seus pares/mares). En un altre llibre (mitologia grega i romana de J. Humbert) he llegit que quan Cronos (Saturn) va ser expulsat del cel, Rea el va seguir en la seva fugida a Itàlia. Allí van practicar el bé plegats, van obtenir l’estimació dels pobles i els poetes anomenen aquesta època com el segle de Rea, els temps feliços de l’edat d’or.

  • Per altra banda, Rea és un satèl·lit.

Després de Phobos, també podem canviar de planeta. Si Mart representa (com a planeta d’Àries) als pioners, ara ens anem a un de més contundent. Concretament Rea és la segona lluna més gran de Saturn, com podeu veure aquí

Aquest planeta deu el seu nom al déu romà Saturn (equivalent a Cronos en la mitologia grega). Entre altres coses, és el déu del temps. (D’aquí li ve el nom a cron, dimoni que regula tots els processos temporals del moodle, és una mena de cronòmetre).

Rea va ser germana i esposa de Cronos (cosa ben compatible en el món mitològic), i no és estrany que el seu nom vagi lligat a una lluna (satèl·lit) de Saturn. Per cert, és l’únic satèl·lit que té un anell.

Dintre de la simbologia astrològica, Saturn simbolitza la constància i perseverança, i per tant representa als científics i savis.

Quan he trobat aquestes relacions, retiro la candidatura d’Alexandria, tot i que també té connotacions interessants i em quedo amb REA.

Victòria, té nom de dona... i és curt. Què us sembla?

Sara, com veus la polèmica segueix, doncs, oberta. S'admeten noves idees. Ànim, que s'acaba el temps i la platja (o altres llocs d'esbarjo) ens esperen.

Cordialment:

Carles Gómez

En réponse à Carles Ignasi Gómez Ruiz

Re: Nom pel repositori de cursos Moodle... Què us sembla Alexandria?

par Victòria Oliu,
Hola!

quina erudició! Com a concepte no està malament "Rea", però no m'acaba de sonar massa bé. Em sona millor Hypatia o Alexandria. Segurament Alexandria és més popular i no necessita massa explicada perquè la gent entengui de què va.

Bé, desprès de tot, el més important és que "la cosa" funcioni i que ho faci el més aviat possible!

Bon estiu a tothom!

Victòria
En réponse à Victòria Oliu

Re: Nom pel repositori de cursos Moodle... Què us sembla Alexandria?

par JOAN GUILLEN PELEGAY,
Hola a tothom,

La meva opinió...
També m'agrada força la idea de REA. Potser sí que no sona molt bé? però com a acrònim crec que s'enten ràpidament (Repositori d'Àgora o, potser més clar Recursos d'Àgora). No sé si podria fer un mix tipus 'Repositori i rEcursos a l'Àgora'. Potser aquesta darrera sembla més forçada però crec que tindria força possibilitats per a fer un logo, destacant el REA i al mig quedaria la paraula 'cursos' que també és prou adient.

Voldria comentar alguna cosa sobre els continguts...
-Per una banda potser es podria dissenyar per a encavir diferents recursos d'Agora. No només cursos de Moodle, sinó tot alló que es pot fer servir des d'Agora. Així estaria bé que hi hagués diferents seccions. Per exemple podria haver un magatzem de formularis de la Intraweb (que també es poden restaurar) i també altres enllaçats (per no duplicar) com el magatzem d'activitats jclic o qv.

-Per altra banda, també podria haver algun contingut que no tingués sentit per Agora però si pels que estiguin fer la mateixa feina en un altra servidor (ja que seran igual usuaris d'aquests recursos). Estic pensant en temes o entorns visuals de Moodle i Intraweb dissenyats pels usuaris, enllaços a mòduls interesants (per exemple als mòduls que té Agora i que no estan a la distribució standard (jclic, qv,...)).

Atentament,
Joan
En réponse à JOAN GUILLEN PELEGAY

Re: Nom pel repositori de cursos Moodle... Què us sembla Alexandria?

par Carles Ignasi Gómez Ruiz,

Hola a tothom:

La idea de REA em va venir ahir com un flash, i vaig lliurar-la al forum al comprovar els diferents significats que pot tenir. Per cert, avui en dia l’erudició no té el mèrit d’abans, ja que tenim a l’abast internet, a on es pot trobar de tot (abans només es podia dir això dels llibres, de no tan fàcil ni ràpid accés).

Aquesta tarda, quan encara no havia mirat les darreres intervencions (no sé si és telepatia o coincidència, Victòria) pensava que potser REA no és una paraula amb encant, ni té la sonoritat o la màgia d’Alexandria. Té la fredor de totes les sigles, malgrat que conté i amaga interessants secrets pels iniciats.

Però no penso “menjarme més el coco”, i per tant ho deixo en les mans de qui hagi de decidir, Sara, que a part de vosaltres només som 4 gats... excepte que en 2 dies això s’ompli d’intervencions. I tampoc es tracta de fer un referendum, poseu el nom que us vingui de gust, benvinguda sigui la criatura.

I sobretot, com volem tots, que funcioni! I si és amb més coses, com proposa Joan, millor.

Cordialment:

Carles
En réponse à Carles Ignasi Gómez Ruiz

Re: Nom pel repositori de cursos Moodle... Què us sembla Alexandria?

par Carles Ignasi Gómez Ruiz,

Hola de nou:

Malgrat la meva promesa recent, el coco em segueix donant voltes. Tan important és un nom? Suposo que sí, d'alguna manera és com la llavor del nou ésser, que el conté sencer.

Estava pensant que un possible criteri a l’hora de triar el nom del repositori és la facilitat o dificultat d’accedir-hi a través d’un cercador (ja que molt sovint no sabem l’adreça exacta).

És clar que Alexandria és, des d’aquest punt de vista, un competidor difícil, ja que els primers llocs estan molt ocupats.

Però avui en dia és difícil ser original. Acabo de fer la prova que no havia fet ahir, i m’he trobat unes quantes associacions REA ( a part de la deessa i el satèl·lit). Què us sembla la que podeu trobar si cliqueu aquí? (mirar al final de la pàgina)

O sigui, Nihil novus sub solem (traduït: res de nou sota el sol).

De totes les maneres, sembla que el rànking de REA no està tan ocupat.

Per altra banda, Alexandria és una ciutat (que tenia, i té també ara, una gran biblioteca, això sí). Però no s’ha de confondre el continent amb el contingut.

REA em torna a cridar i em recorda que el seu nom comença igual que repositori...

Perdoneu la insistència, però és com un nen petit que et clava aquella mirada que no pots oblidar... o sí.

Aquest missatge només té la importància que el vulgueu donar, i quan vegeu clar el nom definitiu, aquest serà el bo, sense dubte.

Bona nit, i perdoneu el rollo.

Cordialment:

Carles

En réponse à Carles Ignasi Gómez Ruiz

Re: Nom pel repositori de cursos Moodle... Què us sembla Alexandria?

par Luis Ugedo Ucar,
Llevo unos días sorprendido por el interés provocado por la elección del nombre a asignar al "repositori" (vaya palabrita dicho sea de paso).
Y también sorprendido por la erudición de los participantes.
Pero ahora al proponerse la denominación REA, me decido a participar para señalar que es la que más me gusta, la veo como más fácil de recordar, pronunciar y escribir (debo de tener el año vago); elección que hago independientemente de sus connotaciones culturales.
Saludos a todos los que seguís al pie del cañón en Julio.
Luis
En réponse à Sara Arjona Téllez (Moodle HQ)

Re: Nom pel repositori de cursos Moodle... Què us sembla Alexandria?

par Manel Carbó Moles,
Una altra opinió favorable per a REA. La trobo fàcil de recordar, amb molts significats i que obre molta imaginació i creativitat.
Alexandria també em sembla una proposta molt maca, però més utilitzada.
Manel Carbó
En réponse à Manel Carbó Moles

Re: Nom pel repositori de cursos Moodle... Què us sembla Alexandria?

par Sara Arjona Téllez (Moodle HQ),
Holoooo!!

En primer lloc agrair-vos a tots les vostres intervencions!!! Estem molt contents per la gran rebuda que ha tingut tant el projecte com la proposta de cercar-li un nom!! No sé si us havíeu parat mai a pensar qui i com "bateja" les aplicacions però, com heu pogut comprovar no és una tasca fàcil (tot i que alguns de vosaltres sembla que portin tota la vida treballant d'això, oi Carles??? :P).

Bé, després dels agraïments, us explico quina és la decisió final... prprprprprprprpr (heu d'imaginar que és un tambor, jejeje): Ha estat dificilíssim triar perquè les alternatives que heu proposat eren molt bones i estaven molt ben justificades però finalment l'opció guanyadora ha estat Alexandria (per tant, gràcies Irene i Joan per la vostra nova contribució a Moodle, jejeje). REA (Carles, ets un pou de sabiduria!!) també ha agradat molt però és massa curt (de fet, una altra de les opcions que ens vam plantejar inicialment va ser una de molt similar, REM); Hypatia (a qui he conegut gràcies a la Victòria) és maquíssim i encertat però és complicat d'escriure (llàstima!!); Kronos està bé però no està tan relacionat amb el concepte de dipòsit de recursos com la resta...

Com hem pogut comprovar amb aquest fòrum hi ha gustos per a tots els colors i, per tant, som conscients de que el nom no agradarà a tothom però, com heu comentat molts de vosaltres, el més important és que, independentment de com es digui, funcioni! Bé, sigui com sigui, esperem posar en marxa aquest servei durant el mes de setembre o, a més tardar, a començaments d'octubre. Us mantindrem informats!!

Aprofito el missatge per desitjar-vos a tots unes molt bones vacances (que jo començo avui!!!).

Bezos, abrasos, bon estiu i mil gràcies a tots de nou per les vostres intervencions (tot i la calor)!!

Sara

En réponse à Sara Arjona Téllez (Moodle HQ)

Re: Nom pel repositori de cursos Moodle... Què us sembla Alexandria?

par Carles Ignasi Gómez Ruiz,

Benvingut sigui. Ara només falta que arribi a ser com un pou de saviesa del que tots puguem beure. I que ens il·lumini com ho va fer (i encara ho fa) l’altra Alexandria. Llarga vida tingui.

I que l’estiu que falta trigui molt en acabar-se. Gaudiu-ne.

Cordialment:

Carles

En réponse à Carles Ignasi Gómez Ruiz

Re: Nom pel repositori de cursos Moodle... Què us sembla Alexandria?

par Carles Ignasi Gómez Ruiz,
Hola, Sara:
Ara que s'acaba d'estrenar la pel·lícula "Àgora", m'ha vingut el record d'Alexandria, és a dir, del nou repositori. Ja tenim el nom. Ha nascut la criatura?
Com es farà perquè la gent que vulgui hi col·labori?
cordialment:
Carles

En réponse à Carles Ignasi Gómez Ruiz

Re: Nom pel repositori de cursos Moodle... Què us sembla Alexandria?

par Sara Arjona Téllez (Moodle HQ),
Holooo Carles!

Doncs la Biblioteca de recursos digitals per a l'aula ja gairebé està a punt!! Ja està desenvolupada la primera versió i estem ala fase de proves per garantir que quan l'obrim funcionarà correctament! De moment pots fer un tastet aquí (tot i que fins que no acabem aquesta fase de proves no obrirem el registre d'usuaris perquè tothom que vulgui pugui, a més d'avaluar i comentar els recursos existents, enviar els cursos i recursos educatius disponibles a les diferents bases de dades).

Bezos, abrasos i fins aviat!!

Sara

P.D.: Per cert, quina coincidència que la peli es digui Àgora (com aquest projecte), estigui ambientada en Alexandria (el repositori de recursos) i tingui com a protagonista Hypatia (el nom que va estar a punt de desbancar Alexandria)!!

En réponse à Sara Arjona Téllez (Moodle HQ)

Re: Nom pel repositori de cursos Moodle... Què us sembla Alexandria?

par Carles Ignasi Gómez Ruiz,

Hola, Sara:

Veig que el projecte tira endavant. Ja tenim les prestatgeries, només cal anar-les omplint.

És clar que si Alexandria ha de fer honor al seu nom, haurà de contenir molts volums (en aquest cas, cursos). S’hauran d’unificar molts esforços.

Aquesta setmana he visitat aquí el mercat del curs Moodle en català, que segurament coneixeu.

Podreu anar integrant aquestes iniciatives o començareu de zero?

Suposo que Alexandria serà obert a tothom. Quan acabi algun curs que valgui la pena ja us el lliuraré.

Sort. Llarga vida a Alexandria.


P.D. Sí que són curioses les coincidències, però de vegades les casualitats no són només producte de l’atzar...


Cordialment:

Carles

En réponse à Carles Ignasi Gómez Ruiz

Re: Nom pel repositori de cursos Moodle... Què us sembla Alexandria?

par Sara Arjona Téllez (Moodle HQ),
Holooo Carles!
Moltíssimes gràcies de nou per l'interès i els comentaris que ens has fet arribar! Sobre els dubtes que planteges la idea és que siguin els propis autors dels cursos qui els pugin a Alexandria (com veureu quan estigui obert només caldrà omplir un formulari). A més, per tal de començar a emplenar les prestatgeries (com tu dius), tenim previst contactar amb alguna de les persones i centres que han compartit en algun moment algun curs (com ara l'espai que ens comentaves).
Bezos, abrasos i fins moooolt aviat!
Sara