Aplicatiu de tutoria a Moodle

Aplicatiu de tutoria a Moodle

by SEBASTIAN CUADRAS JAUME -
Number of replies: 18
Si com sembla ja imminent, el servidor phobos deixa de funcionar, quina possibilitat hi ha que instal·leu l'aplicatiu de tutoria GPL següent:  



que venim utilitzant fa dos cursos al nostre centre:   http://phobos.xtec.cat/iesmanolohugue/tutoria


Moltes gràcies!
In reply to SEBASTIAN CUADRAS JAUME

Re: Aplicatiu de tutoria a Moodle

by Fèlix Casanellas Berges -
Hola Sabastià,

Tot i que els enllaços que l'enllaç que ens has adjuntat està trencat, he vist que l'aplicatiu que comentes serveix, en part, per gestionar les absències dels alumnes a classe.

És complicat posar en funcionament aquest tipus de serveis a Àgora ja que, segons estipula la LOPD, requereixen un augment del nivell de seguretat de les dades del sistema, fet que avui en dia és poc viable.

Tot i això hi ha oberta una incidència per tal d'incorporar el mòdul Attendance (que també serveix per gestionar l'assistència) al Moodle d'Àgora, afegeixo la teva sol·licitud a la incidència

Si hi ha alguna altra funcionalitat que realitzi aquesta aplicació, a part del control d'absències, que requeriu, potser es pot implementar utilitzant algun dels serveis actuals d'Àgora.

Sento no poder-te donar una millor solució.

Fèlix
Servei Tècnic Àgora
In reply to Fèlix Casanellas Berges

Re: Aplicatiu de tutoria a Moodle

by ENRIQUE SORRIBES COLELL -
Hola Fèlix,

Soc Enric Sorribes Colell, nosaltres podriam penjar l'attendance però necessitem permisos per tal de poder accedir al nostre moodle, ens falten saber usuari i contrasenya i amb FILEZILLA podriam aconseguir.

El meu correu es esorribe@xtec.cat

Salutacions

Enric Sorribes Colell
Coordinador Pedagògic
Coordinador de la WEB
Institut Illa dels Banyols
In reply to ENRIQUE SORRIBES COLELL

Re: Aplicatiu de tutoria a Moodle

by Sara Arjona Téllez (Moodle HQ) -
Hola Enric!
Si revises la pregunta freqüent "Com s'accedeix a l'espai FTP i/o a la base de dades d'Àgora?", veuràs que a Àgora no és possible accedir per FTP. A més, et recomanem que li facis una ullada a la intervenció d'el Toni Ginard dins d'aquest mateix fil on explica els problemes "legals" que es poden derivar de la instal·lació de mòdul de l'estil del que proposes.
Una abraçada i fins aviat!
Sara
Equip Tècnic Àgora
In reply to SEBASTIAN CUADRAS JAUME

Re: Aplicatiu de tutoria a Moodle

by ANTONI GINARD LLADO -
      Hola Sebastià,

Voldria fer un afegit a la resposta del Fèlix. Hi ha un problema molt important en relació a aquesta aplicació que comentes: la llei orgànica de protecció de dades (LOPD).

Una aplicació de tutoria, es vulgui o no es vulgui, acaba contenint dades de caràcter personal dels alumnes que, segons la llei, requereixen mesures de seguretat de tipus alt. Desconec les funcionalitats de l'aplicació, però el que sí que et puc dir és que el phobos no permet les comunicacions xifrades, requisit marcat per la llei. Així mateix, dubto que, com marca la llei, el responsable de l'aplicació faci els informes mensuals d'incidències que també marca la llei. I això només per anomenar dos dels molts requisits.

Per tant, utilitzar una aplicació de tutoria a phobos és un risc. De fet, no és possible complir al 100% amb la llei i, per això, et desaconsello fer-ho. Àgora tampoc no reuneix les mesures de seguretat que marca la llei per fer-ho i, per això, de moment no contemplem la possibilitat d'incorporar una aplicació de tutoria.

L'única aplicació que ofereix el Departament als centres i que compleix els requisits de la LOPD per a aquests tipus de dades és SAGA.

Trobaràs un resum entenedor de la LOPD aquí: http://www.segurolopd.es/resumen-lopd.htm


Salutacions,

Toni Ginard
In reply to ANTONI GINARD LLADO

Re: Aplicatiu de tutoria a Moodle

by SEBASTIAN CUADRAS JAUME -
Hola Toni,

Moltes gràcies per la teva resposta tan aclaridora. Pensant en una manera operativa i fàcil de controlar només les faltes d'assistència, que en penses d'utilitzar uns fulls de càlcul compartits de google docs. En principi sembla una bona opció atès que no cal utilitzar dades de caràcter personal tret del nom i el curs.

In reply to SEBASTIAN CUADRAS JAUME

Re: Aplicatiu de tutoria a Moodle

by Montse Pujol i Caimel -
Al meu centre fem servir els Googles docs per a controlar les faltes d'assistència i ens va de fàbula.

Montse Pujol
In reply to Montse Pujol i Caimel

Re: Aplicatiu de tutoria a Moodle

by SEBASTIAN CUADRAS JAUME -
Hola Montse, nosaltres estem valorant el seu ús. Em podries explicar una mica com ho feu?

Moltes gràcies!!
In reply to SEBASTIAN CUADRAS JAUME

Re: Aplicatiu de tutoria a Moodle

by Montse Pujol i Caimel -
Sí, cap problema.

Hem creat en un full de càlcul dels docs, un quadrant amb totes les hores lectives del curs o cursos.
Hem donat format condicional segons siguin faltes F (en vermell), retards R (en groc) o faltes justificades J en blau. A les sumes globals setmanals també els hem donat un format condicional, de manera que quan el resultat és distint de 0 queda assenyalat de color. Tot plegat és molt visual.
Aquest full el clonem per setmanes per a cada un dels trimestres. Un cop el tenim tot complet el compartim tot el professorat de l'equip docent del grup classe. Tot el professorat cal que faci servir el compte de l'XTEC o un compte de Gmail, perquè amb la resta de servidors dóna problemes i cal obrir-se un compte de Google tant si es vol com si no.
Els professors poden posar les faltes a casa seva o al centre mateix (a cada classe hi ha ordinador, o a la sala de profes). És opcional també posar el nom de la matèria en una "validació de dades", però va bé, sobretot quan els grups són nombrosos i corres el risc de "perdre't" en la llista.
Penso que també és convenient que ningú no pugui modificar les llistes ni alterar-les en cap sentit. Cal que algú ho gestioni i en sigui l'únic responsable, per evitar problemes. en aquest cas, que sóc jo mateixa, tot i que els Docs tenen un historial de revisió procuro fer-ne una còpia cada setmana o deu dies.
T'adjunto una captura de pantalla perquè vegeu com ho tenim muntat. Espero haver-vos ajudat una miqueta.
Attachment capturafaltes.jpg
In reply to Montse Pujol i Caimel

Re: Aplicatiu de tutoria a Moodle

by ENRIQUE SORRIBES COLELL -
Hola Montse,

Com ho feu amb el GoogleDocs ?

Salutacions

Enric Sorribes
In reply to ENRIQUE SORRIBES COLELL

Re: Aplicatiu de tutoria a Moodle

by Montse Pujol i Caimel -
Si mires la resposta que he donat a Sebastià Cuadras veuràs com ho fem. Espero que us serveixi.

Montse
In reply to SEBASTIAN CUADRAS JAUME

Re: Aplicatiu de tutoria a Moodle

by ANTONI GINARD LLADO -
Hola Sebastià,

Si et llegeixes atentament la secció de "Mesures de seguretat exigides", veuràs que el Google docs no les compleix. D'altra banda, no és només una qüestió de l'aplicació; també hi ha qüestions organitzatives: assignar responsables de les dades i persones autoritzades a accedir-hi, definir procediments (accés, modificació, còpia de seguretat, ...), elaborar documents de seguretat, registres d'incidències, ...

Vull incidir en que la LOPD és una llei i, per tant, el seu compliment no és opcional.


Salutacions,

Toni Ginard
In reply to ANTONI GINARD LLADO

Re: Aplicatiu de tutoria a Moodle

by SEBASTIAN CUADRAS JAUME -
Hola Toni, moltes gràcies un altre cop per les teves respostes. M'he mirat les mesures de seguretat que hem comentes i no acabo de veure on està el problema. Estem parlant només d'un registre de les faltes, al qual només tenen accés les persones de l'equip docent del grup classe corresponent, del qual el tutor en fa un buidat mensual, posa una llista nova  i se'n guarda una còpia. 
Per altra banda, si amb aquesta eina que ens dona el departament no es pot fer, i amb l'aplicatiu de tutoria, tal com em vas comentar tampoc, com ho podem fer?
In reply to SEBASTIAN CUADRAS JAUME

Re: Aplicatiu de tutoria a Moodle

by ANTONI GINARD LLADO -
Hola Sebastià,

Els possibles problemes provenen del tipus d'informació que es desa a l'aplicació. Si estem parlant de registrar que un alumne/a ha faltat a classe, es pot considerar una dada de nivell de seguretat baix, tot i que la llei no anomena explícitament aquest tipus de dada i queda una mica a la interpretació que se'n faci.

Tot i això, el nivell de seguretat baix marca un seguit de requisits entre els que destacaria: definir un responsable de les dades (persona que assumeix la responsabilitat en cas d'alguna incidència), definir qui pot accedir a aquestes dades i definir qui fa còpies de seguretat i com les custòdia. També és imprescindible que hi hagi un accés restringit a les dades.

Però tanmateix el que motiva la meva primera intervenció no és res de l'anterior, sinó una qüestió més delicada: en les aplicacions de tutoria s'acostuma a introduir-hi informació de seguiment dels alumnes, a on s'hi inclouen dades de comportament, disciplina i circumstàncies personals que entrarien en els nivells de protecció mig i alt.

El nivell alt marca uns requisits molt exigents com la transmissió encriptada de la informació, l'emmagatzemament encriptat a la base de dades i un control d'accés molt estricte a les dades.

A phobos especialment, però a Àgora també, actualment només hi pot haver dades que requereixin un nivell de seguretat baix. Hem rebut en diverses ocasions peticions per incorporar aplicacions de tutoria a Àgora, però no ho podem fer perquè incompliríem la LOPD i fer canvis a Àgora per a que compleixi els requisits és, ara mateix, inviable.

En aquests moments, l'única aplicació que el Departament ofereix als centres que compleix els requisits per al nivell de seguretat alt és SAGA. La LOPD fixa uns nivells de protecció molt alts per a les dades en format digital i això condiciona els serveis telemàtics que pot oferir la XTEC.

Jo no et diré el que pots fer o no pots fer. Jo només t'explico el marc en el que ens trobem. Una vegada tens la informació, ets lliure de prendre les decisions que consideris convenients.


Salutacions,

Toni Ginard
In reply to ANTONI GINARD LLADO

Re: Aplicatiu de tutoria a Moodle

by Bingen Eguzkitza -
Hola,

respecte d'això:

> Però tanmateix el que motiva la meva primera intervenció no és res de l'anterior,
> sinó una qüestió més delicada: en les aplicacions de tutoria s'acostuma a
> introduir-hi informació de seguiment dels alumnes, a on s'hi inclouen dades de
> comportament, disciplina i circumstàncies personals que entrarien en els nivells
> de protecció mig i alt.

Si en els moodles d'Agora utlitzem qualsevol tipus d'avaluació de l'alumne com les que estan habilitades actualment, numèrica i fins i tot amb comentaris, seguirien essent dades de nivell de protecció baix? O serien ja de nivell mig-alt? Perquè en tal cas Agora tampoc no podria allotjar els Moodles...
I si aquestes són de nivell baix (em costaria entendre per què unes sí i les altres no), esteu segurs que ningú utilitza el Moodle per fer una avaluació completa de l'alumne, incloent per tant les qüestions relatives a comportament i disciplina?

Salutacions,

ßingen.

In reply to Bingen Eguzkitza

Re: Aplicatiu de tutoria a Moodle

by ANTONI GINARD LLADO -
Hola ßingen,

Per a aquelles persones interessades, us enllaço el Reglament de la LOPD. A l'article 81 es descriuen les casuístiques incloses a cada nivell. Si t'hi fixes veuràs que queden molts casos indeterminats i d'altres subjectes a interpretació.

L'article 81 paràgraf a diu que han de tenir nivell de seguretat mig els fitxers següents: "Los relativos a la comisión de infracciones administrativas o penales" i el paràgraf f hi afegeix: "Aquéllos que contengan un conjunto de datos de carácter personal que ofrezcan una definición de las características o de la personalidad de los ciudadanos y que permitan evaluar determinados aspectos de la personalidad o del comportamiento de los mismos."

Un aplicatiu de tutoria, típicament, inclou dades d'aquest tipus. Una retroacció d'una activitat del Moodle difícilment permetrà a ningú fer-se una idea de la personalitat de l'alumne, tot i que es podria argumentar que amb el conjunt de retroaccions això podria arribar a ser possible. En última instància tot depèn de la informació que introdueixi el mestre/a o professor/a en cada cas, cosa que no podem controlar. Per aquest motiu, assumim que només s'hi introdueixen dades que de nivell de seguretat baix (assumpció realista). En tot cas, les notes numèriques són de nivell baix.

Reglament LOPD: http://www.boe.es/aeboe/consultas/bases_datos/doc.php?id=BOE-A-2008-979


Salutacions,

Toni
In reply to SEBASTIAN CUADRAS JAUME

Re: Aplicatiu de tutoria a Moodle

by Montse Pujol i Caimel -
Hola Sebastià,

al final heu fet servir els google docs per a les faltes d'assistència? 
In reply to Montse Pujol i Caimel

Re: Aplicatiu de tutoria a Moodle

by SEBASTIAN CUADRAS JAUME -
Hola Montse, moltes gràcies per la teva informació tan valuosa respecte l'ús de Google docs. És una opció molt bona que estem valorant. De moment encara no han tret phobos i continuem amb l'aplicatiu de tutoria amb tots els dubtes del món vers la seva seguretat i confidencialitat tal com es veu en aquest post. Estem valorant instal·lar aquest aplicatiu en el nostre servidor propi, i d'aquesta manera millorarem la seguretat, encara que tècnicament hem de fer algunes millores per posar això en marxa. També contemplem utilitzar google docs... Estem pendents de prendre una decisió definitiva, ja veurem.