Rúbrica amb escala

Rúbrica amb escala

par JESUS LOPEZ GARIN,
Nombre de réponses : 10

Hola, 

Els diferents lliuraments d'un curs seran qualificats amb una escala No supera - Supera i a la vegada es fa servir rúbrica per poder orientar a l'alumnat en la resposta de cada tasca i homogeneitzar criteris de correcció entre diferents aules. 

Les rúbriques tenen diferents criteris i estan valorades amb 4 nivells (4, 3, 2 i 0). Volíem indicar que la qualificació mínima per poder obtenir el supera sigui un 50% de la puntuació, però al indicar que es tracta d'una escala dicotòmica no ens permet fer i ens trobem que de manera automàtica Moodle fixa que el Supera correspon a un 75% de la puntuació. 

Hi ha alguna manera de poder modificar aquest percentatge automàtic de Moodle? 

Poso d'exemple la rúbrica d'un exercici, puntuat sobre un màxim de 12 punts i que només amb el 75% de la puntuació màxima (9) es supera.

Supera: 


No supera: 


Indico l'adreça per si la necessiteu: https://educaciodigital.cat/dgfp/moodle/mod/assign/view.php?id=7761&rownum=0&action=grader&userid=4401

Gràcies, 

Jesús

En réponse à JESUS LOPEZ GARIN

Re: Rúbrica amb escala

par MONICA GRAU PRIETO,

Hola, Jesús,

crec que el problema és que la rúbrica l'heu feta a l'inrevés, també va de menys a més.

A més, hauríeu de tenir en compte com calcula la nota la rúbrica. Podeu trobar-ho explicat en aquesta pàgina de Moodle: https://docs.moodle.org/all/es/R%C3%BAbricas

Fins ara,

Mònica

En réponse à MONICA GRAU PRIETO

Re: Rúbrica amb escala

par JESUS LOPEZ GARIN,

Hola, Mònica, 

Gràcies per la resposta, però no he pogut solucionar la situació.

He posat  la rúbrica amb puntuacions creixents i hem sembla que entès el càlcul que s'explica a https://docs.moodle.org/all/es/R%C3%BAbricas#Calculo_de_calificaci.C3.B3n, però tot i així la rúbrica continua imposant el "Supera" amb el 75% dels punts. 

He provat a posar els nivells: 0,2,4,6 per aconseguir rebaixar el percentatge i no serveix. També he provat a posar una escala de 1, 2, 3, 4 i 5 i amb dos criteris. De tal manera que aplicant el càlcul de la pàgina, el 50% correspon al nivell 3 en els dos criteris, però continua mantenint el 75% per obtenir el "Supera". 

Hi hauria alguna manera de definir/modificar el mínim per aprovar, si la qualificació final de la tasca és amb escala dicotòmica?

Gràcies de nou, 

Jesús


En réponse à JESUS LOPEZ GARIN

Re: Rúbrica amb escala

par MONICA GRAU PRIETO,

Hola, Jesús,

puc fer proves amb aquesta tasca i editar la rúbrica? Veig que només estàs tu com alumne.

Per altra banda, hem creat una tasca (amagada) amb una rúbrica de proves i crec que el funcionament és l'esperat, pots fer-hi una ullada? Realment les rúbriques són un pèl complexes.

Fins ara,

Mònica

En réponse à MONICA GRAU PRIETO

Re: Rúbrica amb escala

par JESUS LOPEZ GARIN,

Hola, Mònica, 

He revisat la tasca que heu creat i penso que el resultat tampoc és l'esperat. Jo voldria que amb 50% de la puntuació total l'estudiant tingués un "Supera", però continua sent necessari assolit un 75% per obtenir-lo.

La tasca que heu creat està valorada sobre un total de 20 punts, i s'assoleix el "Supera" a partir de 15 punts. 

Suposo que el problema està al combinar la rúbrica amb una escala...

Fins aviat, 

Jesús 

En réponse à JESUS LOPEZ GARIN

Re: Rúbrica amb escala

par JESUS LOPEZ GARIN,

Hola de nou, 

Crec que l'opció més senzilla és posar la tasca amb qualificació per puntuació, indicant el màxim i al qualificador indicar al Bloc amb escala si Supera o No supera el bloc. 

Moltes gràcies, 

Jesús

En réponse à JESUS LOPEZ GARIN

Re: Rúbrica amb escala

par MONICA GRAU PRIETO,

Hola, Jesús,

ara veig el problema, la tasca quedaria superada amb el 51% i aquest valor no es pot donar amb la rúbrica.

Segurament el més senzill és el que dieu.

Fins ara,

Mònica

En réponse à JESUS LOPEZ GARIN

Re: Rúbrica amb escala

par JOAN GUILLEN PELEGAY,
Hola Jesús,

Bé, el tema de les rúbriques és tot un món. Només vodria afegir dos aspectes (un més tècnic i un altre més estratègic (i per tant opinable)):

- Com deia la Mònica, Moodle està fent el càlculs normalment i arrodonint, amb el resultat que veieu. Però aquí el més important és el tema de les escales. Com ja sabeu en les escales el primer valor és 1, no 0 (un 0 seria no tenir nota). I aquí és el que més afecta. Heu de mirar el paràmetre de la rúbrica

Depenent com el tingueu marcat, refarà aquest escalat. Concretament, mirant sobre  4 punts (que seria un dels vostres indicadors) tenim:
    + Casella marcada. Les equivalències passen a ser 0->0, 1->0.5, 2->1, 3->1.5 i 4->2 (la puntuació màxima (4) passa a ser la màxima de l'escala (2) i un zero segueix sent zero). Per tant, un 2 passa a ser la Puntuació 1 (la baixa) de l'escala. Cal treure 3 punts per tenir un 1.5 i arrodonir al 2 (puntuació alta).
    + Casella desmarcada. Les equivalències passen a ser: 0->1, 1->1.25, 2->1.5, 3->1.75 i 4->2 (la puntuació màxima (4) seguix sent la màxima de l'escala (2) i ara el zero passa a ser la puntuació mínima de l'escala (1). Aquí amb 2 ja tens el 1.5 que, arrodonint és el 2.

Per tant, desmarcant la casella, potser ja tens el comportament que voldries. També pots considerar tot plegat i canviar els punts donats a cada columna.


- Tema estratègic - suggeriments.
Ja que teniu una rúbrica, crec que val la pena mantenir la informació de la rúbrica al qualificador. Per tant una opció és sempre crear una escala que correspongui a la rúbrica. Tants estats com nivells d'assoliment dels indicadors.
Segurament el noms de l'escala ja evidenciaran si està superada o no.
En tot cas, també podem crear un altre element al qualificador i aplicar una fórmula que agafi el valor de l'activitat (l'escala que correspon a la rúbrica) i faci el càlcul d'una forma molt clara i controlada per vosaltres.

Joan
En réponse à JOAN GUILLEN PELEGAY

Re: Rúbrica amb escala

par JESUS LOPEZ GARIN,

Hola, 

Havia llençat la tovallola, però desmarcant la casella que indica el Joan he obtingut el resultat esperat. Aquest missatge és or, per a mi! 

Tinc un dubte, que ja és simple curiositat, però m'he trobat que de vegades en Moodle fem rúbriques amb diferents criteris que no sempre tots tenen els mateixos nivells d'assoliment o en cada criteri el nivell puntua de manera diferent. En aquest cas el comportament de les equivalències continuaria sent com aquest rúbrica? 

Poso un exemple: 


Suposo que la recomanació seria fer servir sempre els mateixos nivells d'assoliment, tot i que la puntuació pogués variar. 

Gràcies per tot, 

Jesús

En réponse à JESUS LOPEZ GARIN

Re: Rúbrica amb escala

par JOAN GUILLEN PELEGAY,

Miro de continuar separant els dos aspectes (tècnic i estratègic-didàctic):

- Tècnicament fa un sumatori. És a dir, aplica el mateix criteri línia a línia.
Per tant, en el exemple que poses (que en cap línia canvia el valor mínim ni el màxim, només els intermitjos) funcionaria exactament igual.
Si tenim línies amb diferents màxims, l'escalat també funcionaria igual... però llavors els càlculs són més "liats".


- Pedagògicament aporto el meu criteri... encara que diferents situacions poden aconsellar diferents estratègies.

Per mi, la idea de rúbrica és sempre tenir una matriu rectangular homogènia, on cada "criteri de realització" (filera) té el mateix número de "criteris de resultat" (columnes) i, a més a més, tots els de la mateixa columna responen a una mateixa "qualitat o grau d'assoliment". Crec que això és part de la idea comunicativa (la visualització) d'aquest tipus d'avaluació (veure on estàs, què et cal millorar...)
Si es vol això, la recomanació és fer el mateix número de columnes i amb els mateixos punts en totes les fileres.

Però com veieu, Moodle permet fer-les de forma diferent, barrejant la idea de rúbrica amb la de guia d'avaluació (com una pauta de correcció). En aquest sentit, ja hem vist com van els càlculs, encara que si ens allunyem de la idea de rúbrica, algú preferiria tenir la suma de punts, com una correcció "convencional"... però era una rubrica!

Ja acabo el rotllo sourire

Joan