Disseny d’agora

Disseny d’agora

per Enric Mujal Colilles -
Nombre de respostes: 6

Hola,

No es un dubte, es una proposta que crec necessària i urgent. Es sobre el tema del disseny d’agora. Tots els professors de la meva escola estant utilitzant classroom ja que el disseny és infinitament superior a àgora. 

Per poder incentivar l’ús de moodle, tant als docents com als estudiants, s’hauria de proporcionar dos o tres temes d aparença per poder fer àgora mes agradable. I mes ara, que molts docents han provat classroom i s’han acostumat a un disseny molt agradable i lleuger, i també a la seva usabilitat. 

Tinc bastants alumnes que critiquen el fet que utilitzi moodle per fer l’ensenyament on-line, ja que els hi entra mes a la vista la plataforma de Google. Ja els hi puc dir que moodle em proporciona un control total de l’aula i bla bla bla. Ells només veuen en moodle una plataforma “antiga”.

Si no es proporcioneu temes daparença, molts docents s’aniran passant a Google classroom, i la feina que feu des d’agora serà poc utilitzada.

Salut!

En resposta a Enric Mujal Colilles

Re: Disseny d’agora

per Gloria Soler Garcia -

Totalment d'acord!

Em sento exactament igual!

M'hauria traslladat a classroom si hi hagués pogut bolcar tot el material que ja tenen endreçat per preparar les PAU, perquè de seguida van començar a rondinar que la majoria de profes (precisament els que s'han estrenat en aules virtuals) els havien obert classrooms i jo, en canvi, com si fos la quica passada de moda, tossuda a mantenir-m'hi...

Però no és només l'aparença, sinó el fet de disposar d'aplicació mòbil, el que els fa més simpàtic el classroom...

En fi...

Gràcies per treure el tema!

Salut, 

Glòria SOLER 


En resposta a Gloria Soler Garcia

Re: Disseny d’agora

per Enric Mujal Colilles -

Tan de bó siguem molts els que demanem això i ho facin de forma urgent.

Pel que fa a l'app de moodle, hi ha app tant per a iOS com per Android. El vostre admin ha d'activar el servei mòbil. Tot i això, en el sistema Android l'app no funciona per penjar arxiu allotjats al Drive (sé que ho estan arreglant perquè estic seguint un fil dels desenvolupadors).

Suposo que posen l'aspecte bàsic per no tenir problemes de compatibilitat en res, però la plataforma ha de motivar, i ara com ara desmotiva als professors i als alumnes.

En resposta a Gloria Soler Garcia

Re: Disseny d’agora

per JOAN GUILLEN PELEGAY -

Hola Enric i Glòria,

Doncs obriu tot un tema de debat molt interessant, encara que en aquests darrers temps tots i totes (famílies, centres, administració...) hem de donar respostes urgents i ràpides davant la situació actual i no ens deixa temps per anar una mica més lluny.

En tot cas, sí que veig dos aspectes molt diferenciats en el que plantegeu. Una cosa és la millora d'un entorn visual i l'altre la diferència que hi ha (i hi haurà) entre dos conceptes tan diferents com Moodle i Classroom.

Faig uns apunts inicials per situar aquests temes però, com deia, són certament objecte de discussió (que ja s'està fent) d'un abast més gran.
[Em temo que acabarà sent una mica rotllo (ho sento) però difícilment puc aportar una resposta d'altra manera]

- Tema entorn visual d'Àgora

Sí que ens cal millorar l'entorn visual. No només sempre es pot fer millor, sinó que des d'Àgora (i també Odissea) ja hem treballat maquetes amb "themes" més moderns (de Moodle 3.0). I si no s'han implementat ja no és només per manca de temps (que no sobra) sinó perquè s'ha de valorar l'impacte i trobar moments oportuns per fer el desplegament.

Algú podrà valorar molt positivament un entorn "més modern"... però a molts altres, a mig curs (i més ara en un entorn totalment telemàtic), els pot crear un greu problema. Tenim centres que porten temps treballant amb Moodle, on mestres i alumnes coneixen perfectament l'entorn, saben on trobar les opcions que necessiten i tenen "hàbits consolidats " de treball. També tenim centres i formacions amb molta documentació (vídeos, tutorials amb captures de pantalla molt detallats...) que necessitaran actualitzar-la. I molts (ho puc garantir per l'experiència de força anys en aquest sector) passaran un temps recordant "les bondats" de l'antic i aprenent a conviure amb el nou disseny.

En definitiva, que estic d'acord amb la necessitat d'actualització (i "modernització") de l'entorn visual d'Àgora, però també veig la necessitat de fer-ho en un bon moment, amb una nova aposta estable (per un termini llarg) i amb la complicitat de tothom (acompanyada de formacions, de nova documentació, en un moment no crític...).

Però aquestes consideracions poden confondre el debat que encetàveu. Moodle no és ni serà Classroom!

Per situar-nos, primer cal dir que la meva opinió favorable a una evolució de l'entorn visual (que es farà properament) no vol dir que consideri l'entorn actual poc usable o molt desfasat. No! No heu de comparar-ho amb Google Classroom (en aquest sentit, de valorar quin entorn visual ha de tenir Àgora) sinó amb altres Moodles (Universitats, Entitats de recerca, departaments educatius d'atres llocs...)  i potser tindreu un altre criteri.

Classroom vs Moodle

I per tot el que hem comentat, potser el debat és un altre: Classroom o Moodle? I crec que és un tema massa gros per tractar en un fil "espontani". Però sí que puc compartir alguns apunts personals que crec que finalment tenen relació amb la "discussió" sobre els dissenys.

- Suposo que la diferència conceptual està clara.
Moodle és un programari (i és lliure, modular, amb una comunitat molt extensa en l'àmbit educatiu) i es pot instal·lar en recursos propis (d'un centre, de l'administració...) i modificar, adaptar, retallar, ampliar... Per tant és un entorn propi, on tens la teva pròpia "distribució" i on les dades són teves i les tens custodiades.
Per l'altre banda Classroom és un servei de Google. Ofereix unes funcionalitats orientades a l'educació, encara que el seu fort és la integració de les seves eines generalistes (drive, docs, sites, youtube...) Sen's ofereix un servei "tancat" que no podem modificar i on tampoc podem custodiar les nostres pròpies dades.

- Molts centres han triat Àgora aquests dies perquè no tenien altra opció legal (sense autoritzacions no es poden donar dades ni penjar els treballs dels alumnes a altres empreses). Això pot haver "amagat" temporalment una valoració Moodle/Classroom més exhaustiva (ja la faran més endavant)... però també mostra en part el tema que serà recurrent: les millors opcions i les que ens faran més lliures no sempre seran la més fàcils.

- Altres centres també han vist que sense tenir un Gsuite propi (que seria un tema que aniria més enllà d'aquest debat) Classroom ja no és igual d'eficient i la gestió ja no és tan àgil i el control es perd totalment.

- També hi ha una dependència total de la resta d'eines Google. No és una posició a favor o en contra, només una evidència. El treball amb documents Google (docs, sheets, slides...) és certament òptim amb Classroom. Però no així altres possibilitats de treball. [Tenim centres que ens demanen que materials en format de vídeo que estan publicats al web els pengem al Youtube perquè des de Classroom no deixa afegir altres vídeos (ni incorporar html ni res).] Per tant, si un centre no opta per Google, tota la "usabilitat" deixa d'existir. Pel contrari, un centre que opta per Google trobarà una integració immillorable .

- I arribem al final... i seguim al principi.
Com millorar la "usabilitat" d'una plataforma que ens vol donar llibertat i poder de decisió? Si en crear un recurs tenim un ventall de desenes de recursos (fets per Moodle o per altres entitats educatives) i cada recurs té desenes i desenes d'opcions per configurar. Si podem tenir els fitxers en local, o connectar al Drive, o al Dropbox, o a qui sap quin núvol... Si podem treballar utilitzant el correu electrònic (notificacions) com a eina bàsica i també ho podem fer sense ni tan sols informar de correus electrònics de ningú....

Estic totalment d'acord en que "tanta opció" no fa fàcil les coses. Que, encara que sigui subjectiu (perquè les opcions per defecte ja vagin bé) confon i també espanta...

Però aquí la discussió seria una altra. Es podria fer el mateix que fan moltes empreses, que ofereixen serveis de campus utilitzant Moodle, però oferint uns pocs elements i creant un "servei concret" decidit per ells. Potser alguns centres ho agrairien. Molts no ho acceptarien, ja que porten anys treballant i han pres les seves decisions i estratègies.
Trobareu centres utilitzant Àgora de formes molt diferents.

----

I ja acabo. Disculpeu el rotllo, però el tema necessitaria encara més... I només insisteixo:

* Sí que millorarà el tema visual d'Àgora però amb la lògica de Moodle (no pot ser d'una altra manera) i es triarà el moment òptim per la majoria de centres.

* La discussió Moodle vs Classroom (i també entre altres opcions) és interessant, important i no tancada. Però el disseny és només un dels aspectes a tractar, ja que va lligat a altres conceptes: llibertat d'opcions i configuració, privacitat i ús de les dades... Tot es relaciona amb els productes -serveis finals, i més que blancs o negres, tindrem diferents pros i contres a valorar.

Salut!


Joan

En resposta a JOAN GUILLEN PELEGAY

Re: Disseny d’agora

per Enric Mujal Colilles -

Agraeixo aquesta explicació tant ben feta. Es cert que la diferència entre moodle i classroom es bestial. Fins i tot considero que classroom es una opción immillorable per a etapes de primària. Sobretot classroom es un sistema de compartició massiva darxius, Poca cosa més.

Sobre la discusió del quan implementar els nous temes crec que hi ha una solució immediata. Es pot donar l'opció a escollir el tema. Es a dir, per defecte àgora manté l'aspecte actual, però per aquells que volem un aspecte més modern s'hauria de poder cambiar. D'aquesta manera aquells centres que tenen por als canvis poden mantenir l'aspecte actual i esperar a les formacions i vídeos tutorials.

Salutacions i gràcies per l'explicació.

En resposta a JOAN GUILLEN PELEGAY

Re: Disseny d’agora

per Gloria Soler Garcia -

Joan,

Resposta interessant-interessant! L'he traslladada a l'administrador del meu centre.

M'ha fet gràcia el "com no podria ser d'altra manera" perquè aquests últims cinquanta dies és un lloc comú a les rodes de premsa.

Jo tragino moodle a 2n de batxillerat i classroom a l'ESO. I potser és perquè en l'entorn drive mai m'hi he mogut amb fluïdesa, que prefereixo el moodle. També assumeixo que sóc de les culpables de la saturació, perquè els faig enviar les redaccions en word i jo els les retorno...i potser em caldria incorporar la novetat de fer-los enviar l'enllaç en comptes del fitxer...però, què vols que et digui, em va millor baixar el document, guixar-hi i fer la retroacció.

Va, seguim!

Cuideu-vos,

Glòria Soler

En resposta a JOAN GUILLEN PELEGAY

Re: Disseny d’agora

per Raül Fernández -

Hola, deixeu-me afegir al totxo d'en Joan, que la previsió de la propera versió de moodle 4.0, es centrará principalment en la millora de l'experiència de l'usuari (UX), que és justament del que us queixeu.

https://moodle.org/mod/forum/discuss.php?d=401669?utm_source=twitter&utm_medium=organicsocial&utm_campaign=name~uxsurvey%20cat~lms%20mp~no%20type~landingpage%20date~04-20

I no entraré en polèmiques sobre l'ús de classroom respecte moodle. Només diré que si el que et preocupa més de l'ensenyament a distància és l'aspecte... quedeu-vos amb classroom.