Hola Gemma,
Sí que és possible treballar en diferents grups dins un curs i no té molta dificultat. Apunto els punts principals.
- De la documentació de Moodle no cal embolicar-se amb els Agrupaments si es vol treballar amb una estructura de grups senzilla, com tenir el grup A i el grup B en una mateixa aula.
- Tots els alumnes (grups A i B) han d'estar inscrits en el curs de forma normal. Es pot fer la inscripció massiva amb un csv (s'haurien d'adaptar les plantilles dels exemples que creaven un curs per grup) o inscriure'ls manualment (Administració del curs -> Usuaris -> Usuaris inscrits)
- Un cop inscrits els alumnes, s'han d'assignar als grups corresponents. Si esteu utilitzant les pujades d'alumnes amb un fitxer csv es pot indicar el grup en aquest fitxer i fer-ho tot de cop). També es pot fer manualment:
+ Cal anar a Administració del curs -> Usuaris -> Grups
+ Teniu el botó "Crea grup" on podeu crear els dos grups i posar un nom prou identificatiu ("Grup A" i "Grup B")
+ Un cop creats, seleccioneu cada grup i utilitzeu el botó de la dreta "Afegeix/suprimeix usuaris". Trobareu tots els alumnes del curs i els podreu afegir o treure del grup classe seleccionat.
- Si consulteu ara la llista de participants, veureu que tenen el grup assignat. Des d'allà també es pot fer la gestió individual de cada alumne (canviar de grup, esborrar...)
- Cal també configurar el curs correctament. Aneu a Administració del curs -> Edita paràmetres i baixeu fins la secció "Grups".
+ Trieu l'opció "Grups separats". D'aquesta manera en les activitats d'aula només "es trobaran" els alumnes d'un grup classe.
+ Podeu triar l'opció "Sí - Imposa el mode de grups" i així tindreu garantit en aquest comportament en totes les activitats. Si penseu que voldreu fer activitats conjuntes, llavors trieu "No imposa", però haureu de vigilar que cada activitat estigui ben configurada.
- Com gestionar ara el curs de forma fàcil?
+ Tots els recursos (etiquetes, pàgines, llibres, enllaços, fitxers, carpetes...) seran visibles per tot l'alumnat (pels dos grups).
+ A les activitats grupals (com per exemple els fòrums) els grups aniran per separat (un grup no veurà les intervencions dels altres).
+ Moltes activitats (com les tasques) ja són normalment individuals (cap alumne veu els treballs dels altres). Però en estar en grups, també fa més fàcil la gestió de la classe, ja que el mestre pot trobar tots els alumnes de cada classe separats.
+ Si més endavant hi ha la necessitat de posar algun contingut només per un grup, teniu en l'edició de cada recurs/activitat un apartat (editant-la, sempre apareix al final) que es diu "Restriccions d'accés". Allà podreu imposar diferents restriccions i, per exemple, podeu fer que només ho vegi un dels grups. Això va bé per "fer excepcions"... si tot té restriccions hauria estat més fàcil fer dos cursos separats.
- Notes per als tutors i mestres
+ Si un mestre no és l'editor de l'espai i té assignat només un grup, podrà actuar de forma fàcil en el curs, ja que només veurà el seu grup.
+ El mestre que sigui editor o que tingui assignat els dos grups, ha de vigilar quan actua, ja que ha de triar el grup sobre el que vol fer l'acció. Això ho pot fer en cada activitat, on tindrà un desplegable i triarà un dels dos grups.
+ Insistim en el desplegable de grup! Una errada molt comuna és quan entra el mestre editor (potser el tutor del grup A) en un fòrum. Si s'oblida de triar grup, aquella intervenció es grava "sense grup" i la veu tothom (els dos grups) i, a més a més, no la pot contestar ningú (perquè els alumnes només poden intervenir en el seu grup).
Crec que amb aquesta guia podeu tirar endavant la distribució. Ja anireu veient els petits detalls... i si hi ha algun problema, ens pregunteu!
Joan