Habilitar la utilització de navegadors en mode segur

Re: Habilitar la utilització de navegadors en mode segur

de FRANCESC BUSQUETS BURGUERA -
Número de respuestas: 0

Benvolgut Josep Ramon,

Abans que res, disculpa pel retard en respondre. Hem estat analitzant la teva petició.

El complement que proposes requereix de la instal·lació d'un "navegador web" especial a tots els ordinadors de tots els alumnes. Aquest "navegador" no es correspon amb cap dels coneguts (no és ni Chrome, ni Firefox, ni Edge...), i suposo -no ho he provat- que deu bloquejar totalment el sistema per tal d'impedir que l'alumne engegui un altre navegador o qualsevol altre programa pel seu compte.

Aquí ho expliquen:

Safe Exam Browser is a customised web browser, available for Windows (7, 8.1, 10), macOS (starting 10.7, recommended 10.11 or newer) and iOS (9.3.5 or newer). The application must be downloaded and installed on the device that the student uses to attempt the quiz. 

En un primer anàlisi hi veiem aquests problemes:

  • El connector de Moodle juga un paper secundari, el bloqueig s'ha de produir efectivament al dispositiu que estigui utilitzant l'alumne.

  • Només ofereixen versions per a Windows, Mac OS i iOS. No hi ha opcions per a Linux ni per a Android ni per a Chrome OS.

  • Tot i que tenen un projecte a GitHub (https://github.com/SafeExamBrowser), no hi ha manera d'accedir a tot el codi font de l'aplicació. El repositori conté fitxers binaris (DLL i JAR, entre altres), que no sabem a partit de quin codi s'han compilat. Això significa que és impossible auditar què fa realment aquest "navegador" un cop engegat, on envia la informació i quines mesures de seguretat aplica. En principi, recomanem no instal·lar mai binaris tancats per als quals no es faciliti l'accés al codi font.

  • Els autors del "navegador" informen que la versió per a Windows és incompatible amb dos dels antivirus més utilitzats en l'àmbit educatiu català: Karspersky i Panda (veure: https://safeexambrowser.org/faq/faq_en.html)

  • Pensem que pot ser una font d'incidències difícils de resoldre, ja que la fiabilitat del sistema depèn de factors externs com ara el programari instal·lat als ordinadors dels alumnes, molt difícils de reproduir.

  • Finalment, no veiem a Àgora-Moodle com una plataforma per a fer exàmens, sinó més aviat com a un entorn col·laboratiu amb diverses opcions d'avaluació de la feina feta i/o dels aprenentatges consolidats pels alumnes.


Per tot plegat, no veiem clar afegir aquest complement a Àgora.


Cordialment,



Francesc Busquets
Àrea de Cultura Digital
Departament d'Educació