Introducció

La matèria de modalitat de Literatura Universal de batxillerat repassa els moments més rellevants de la literatura occidental i se centra en l'estudi d'autors que hi han destacat. Complementa l'aprenentatge de les literatures autòctones i proporciona una millor comprensió del fet literari i, en general, de l'art i la cultura.

A través dels autors i els textos seleccionats, proposa un recorregut cultural que ha de servir per interpretar les manifestacions artístiques des dels orígens, afermar la consciència històrica i aprofundir l'esperit crític. L'objectiu més important és gaudir de la lectura com una font de nous coneixements i experiències i com una activitat plaent per a l'oci, tot desvetllant la curiositat pel fenomen literari i les literatures.

Però també ha de servir per dotar-se de cultura literària, mentalitat multiculturalista i capacitat investigadora científica i crítica. Així mateix, acréixer el respecte a la diversitat de pobles, cultures i llengües i comprendre les aportacions universals de persones i cultures.

Aquesta assignatura es cursa en dos blocs i, per tant, els continguts es distribueixen en Bloc 1 i Bloc 2. En aquest segon bloc estudiarem la poesia del Romanticisme amb deteniment, aturant-nos a llegir l'obra de Mary Shelley Frankenstein, que es correspon amb aquest moviment. 

Prosseguirem amb el període de la Il·lustració i la poesia del Simbolisme, el Postsimbolisme i les Avantguardes. Pel que fa al gènere novel·lístic, seguidament treballarem l'obra El romanç de Tristany i Isolda, de Joseph Bédier, un dels cims de la narrativa medieval. Per acabar, ja en clau més contemporània resseguirem la trajectòria dels novel·listes que van revolucionar la narrativa del segle XX i paral·lelament ens endinsarem en la misteriosa obra de Franz Kafka La metamorfosi.  

Programació

Lliurament 1

El Romanticisme  

- Context històric europeu.

- Idees i conceptes generals del moviment.

- La poesia: expressió de l'individu. Contrast amb el segle XVIII i el racionalisme.

- Lectura d'alguns poetes romàntics: Leopardi, Hölderlin, Byron. 

        Lectura: Frankenstein de Mary Shelley (1)

Material:

- Material de l'aula: teoria del llibre electrònic i poemes seleccionats.

- Unitat 4 del llibre de text i Antologia de la poesia universal.

Llibre Frankenstein de Mary Shelley (Ed. La Butxaca)

Lliurament 2

La Il·lustració i el Neoclassicisme

1. Voltaire (1694-1778) i la proposta racional de la realitat.

2. L'expressió poètica durant el romanticisme europeu (2): Novalis, P.B. Shelley, John Keats i Victor Hugo.

   Lectura:  Frankenstein de Mary Shelley (2)

Material:

- Material de l'aula: teoria del llibre electrònic i poemes seleccionats.

- Unitats 3 i 4 del llibre de text i Antologia de la poesia universal.

- Llibre Frankenstein de Mary Shelley (Ed. La Butxaca)

Lliurament 3

El simbolisme: unitat 5 del llibre de text

— Lectura de 4 autors de l'Antologia de la poesia universal.

    Lectura: El romanç de Tristany i Isolda de Joseph Bédier (1)

Lliurament 4

La novel·la del segle XX: unitat 5 del llibre de text

—Principals novel·listes d'aquest període

—Lectura de 4 autors de l'Antologia de la poesia universal.

   Lectura: El romanç de Tristany i Isolda de Joseph Bédier (2)

Lliurament 5

El postsimbolisme i les avantguardes: unitat 5 del llibre de text

—Franz Kafka. Significació de la seva obra, en especial de La metamorfosi.

—Lectura de 4 autors de l'Antologia de la poesia universal.

    Lectura: La metamorfosi de Franz Kafka

Material didàctic

El Tauler de notícies i orientacions és un espai importantíssim on els professors comuniquem regularment novetats, canvis i notícies d'interès. Convé que el consulteu sovint.

Al Fòrum Dubtes de la matèria podreu exposar-hi dubtes, comentaris, problemes i qüestions relacionades amb els continguts de l'assignatura. També podeu intervenir-hi per resoldre'ls. Enviar directament els dubtes sobre els temes tractats a aquest fòrum fa que tothom es pugui beneficiar de la resposta.

A l'apartat Recursos de la matèria de l'aula, hi trobareu orientacions generals per a l'estudi, i als Recursos de cada lliurament el material d'estudi concret i les orientacions específiques dels temes que s'hi estudien.

Els llibres que farem servir són el manual de text (Ed. Teide) i els de lectura obligatòria:

Llibre de textLiteratura universal -Trajecte, R. Sanz i M. Gallart, ed. Teide.

Llibres de lectura obligatòria, la traducció dels quals sempre es recomana en llengua catalana i, si fos possible, en llengua original.

  • Antologia de poesia universal comentada per Miquel Desclot, Edicions 62.

  • Frankenstein, de Mary Shelley. Traducció de Quim Monzó, Ed. La Butxaca. 

  • El romanç de Tristany i Isolda, de Joseph Bédier, traducció de Carles Riba. Ed. Quaderns crema
  • La metamorfoside Franz Kafka. Traducció de Jordi Llovet, Ed. La Butxaca.

Cada lliurament inclou:

  • El Pla de treball que especifica els continguts, les orientacions i les activitats que cal fer.
  • Els Recursos necessaris dels temes que s'hi estudien.
  • Les activitats d'avaluació que s'han de lliurar dins del termini.

Pel que fa al pes de cadascuna de les activitats, els qüestionaris representen el 40% de la nota del lliurament, mentre que l'activitat de correcció personalitzada representa un 60% de la nota global. Això s'indica al Pla de treball de cada lliurament. 

Sistema d'avaluació

Consulteu-lo a l'enllaç que trobareu en prémer aquí.

Domini de la llengua

Cal aconseguir un domini satisfactori de la llengua i dels mecanismes del discurs escrit així com saber expressar-se en un llenguatge estàndard i culte adequat. També cal tenir un coneixement pràctic de la gramàtica i de l'ortografia; si es detecten mancances en aquests aspectes el professorat pot recomanar una formació complementària en aquest terreny.


Darrera modificació: dijous, 26 de setembre 2019, 14:38