Literatura catalana (modalitat) - bloc 1

Pla de treball del Lliurament 5

Continguts

1. Repàs dels continguts sobre el noucentisme estudiats en la unitat anterior.

2. El cor quiet (1925) de Josep Carner.

En aquest lliurament llegim, analitzem i interpretem les seccions 3, 4 i 5:

Busqueu el significat dels mots que els donen nom. Ús guarà en el sentit de la secció concreta.

1.- "Les estampes"

2. "Les adreces"

3. "L'assenyament"

3. Com treballarem els poemes? Seguim el mateix mètode utilitzat en la Unitat anterior. Ara cal consolidar la manera d'entendre el llibre, els conceptes generals i l'evolució temàtica exposada en cada secció.

Per tant, novament, és fonamental que us imprimiu i estudieu i llegiu els poemes seleccionats a partir del document que teniu en la pestanya: Mètode de lectura. És un desplegable del llibre moodle de l'aula amb els següents apartats:

- El comentari de text. S'hi explica en què consisteix fer un comentari d'un poema. Cal aplicar el mètode en els vostres comentaris de text.

- L'art carneriana: s'explica com Carner construeix els poemes.

- Els espais carnerians: el jardí, el carrer, la casa: Es donen les pautes dels espais que hi trobarem; tenen un sentit homogeni que podem aplicar a tots els poemes.

- La mètrica i el recompte de síl·labes: recordeu que el recompte sil·làbic es fa a partir de la fonètica (no de la grafia) i que és distint en català i en castellà. Aquí hi trobareu la manera de fer-ho. Cal aprendre'n!!

- Mots específics per referir-nos al poeta i als poemes: Hi ha un vocabulari específic per escriure sobre poesia. Cal aprendre'l!

4. Lectura i comentari dels següents poemes seleccionats:

-  De la secció 3 -  "Estampes": "Casa que fou de pescadors", "Els tres altars", "El retorn al poble", "Arts de bruixeria", "A un gripau", "A muntanya", "Cançons de llogarret", "Ramats", "Idil·li", "Idil·li"(2), "Neva", "Volts de Nadal"i "Divendres Sant".

- De la secció 4 - "Les adreces": "La naixença d'un noi" i "De Maria Antònia Salvà".

- De la secció 5 - "L'assenyament": "Una casa tancada", "Poema de la Contrarietat", "Cançó de quarantena" i "L'home que fa giravoltar l'espasa".

Orientacions

Per portar a terme el treball d'aquest lliurament és imprescindible llegir El cor quier de Josep Carner, Ed. Educaula, col. Les Eines, 96. (El pròleg a càrrec de Jordi Cornudella també us serà molt útil).

Seqüència de treball

1. En primer lloc heu d'accedir a l'apartat Recursos (material d'estudi). Llegiu i estudieu el llibre electrònic que teniu a l'aula i, també, el pròleg i altres recursos.

2. L'estudi té dues parts ben separades. Fem a la inversa que en el lliurament anterior:

a) Llegiu i interpreteu els poemes concrets seguint el procediment descrit en el material.

b) Traieu-ne conclusions a tots nivells: temàtics, d'evolució del poeta, de la relació amb la poètica noucentista...

3. Activitats avaluables:

- Abans de fer les activitats avaluables cal haver llegit i estudiat el material de l'aula i haver llegit atentament els poemes i els comentaris.

- Cal saber comptar versos i conèixer les tècniques avantguardistes que s'estudien en aquesta unitat.

- Feu les activitats en un document word, odt o similar del vostre ordinador i treballar-hi al llarg de diverses sessions. Treballar tant el contingut com l'expressió, i assegurar-vos que responeu les preguntes plantejades. Un cop fetes, copieu el text en l'activitat en línia i envieu-lo.

És imprescindible escriure en llengua estàndard i sense faltes.

- També heu de fer els qüestionaris autocorrectius. Dediqueu-hi temps. Respondre'ls implica conèixer el tema. S'hi fa referència a conceptes teòrics que cal estudiar prèviament. Podeu desar-los i reprendre'ls en més d'una sessió abans d'enviar-los. Estudieu els conceptes que defineixen el llibre i memoritzeu-los per a l'examen.

4. Altre material consultable:

També podeu consultar material d'internet, tant a Lletra (UOC) com a les Pàgines d'autor de l'Associació d'Escriptors en Llengua Catalana. Les adreces generals d'aquests dos recursos la teniu en l'apartat "Literatura catalana a Internet" de l'inici de l'aula.

Si consulteu altres pàgines web cal que les ressenyeu com a webgrafia del vostre treball.

 

Darrera modificació: dimecres, 4 de setembre 2019, 10:35