Criteris de correcció activitats d'H. de l'art ( bloc 1)

  1. Es tindrà especial cura en la terminologia artística específica. Es corregiran els errors en l'ús d'aquesta al temps que s'explicitarà en cada cas la denominació correcta. En cas de confusió entre la terminologia catalana-castellana, s'anotarà al costat del terme la correcció pertinent.
  2. En aquells exercicis en els que s'hagi de situar obres, artistes o trets característics dins de períodes, estils, escoles o moviments, es valorarà la precisió en l'encert així com si es classifica de forma general o bé segons moments i períodes.
  3. Es valorarà la concreció i la síntesis a l'hora de desenvolupar les idees i respostes a contestar. Tot i això en els casos necessaris si la descripció del paràgraf és correcte es considerarà vàlida.
  4. Els errors, imprecisions i vaguetats expressives i conceptuals es marcaran en color vermell. Quan es consideri pertinent corregir un error s'escriurà la correcció mitjançant l'us de lletra vermella. Si convé fer una explicació a base d'aportacions que depassen els continguts dels materials es farà en lletra de color blau.
  5. Es tindran en compte i s'indicaran les faltes d'ortografia i sintaxis greus mitjançant el color vermell al temps que s'escriurà la correcció mitjançant el mateix color.
  6. Per acabar la correcció de l'activitat i a fi d'impulsar la interactivitat amb l'alumne en els casos necessaris al final del full de correcció es proporcionarà la solució o possible solució dels exercicis errats o no contestats.


Pauta de correcció: Marededéu de Sallent de Sanaüja


    • Característiques formals


      És un grup escultòric exempt i dempeus que representa una Mare de Déu que sosté un nen Jesús. Li acarona el peu dret. El nen Jesús porta un colorm a la mà esquerra ( símbol de l'Esperit Sant)i amb l'atre mà s'agafa al mantell de la mare per l'escot. La corona que porta és posterior a l'original

      La composició és tancada i les linies compositives es basen en una S que forma un contrapposto marcat ( hanchement)

      Material: alabastre tallat  policromat.La textura és llisa, polida i suau.

      Equilibri i harmonia en les proporcions.

      Formes suaus i corbades

      Expressivitat dolça allunyada del hieratisme del romànic

      Pel que fa al color, es va utilitzar una policromia blava pel mantell de la Mare de Déu i vermella per les carnadures de les figures.

      Utilització del contrapposto fet que trenca la simetria romànica, per tant destaca en moviement. Utilització del hanchement, és a dir, la lleugera inclinació del maluc de la Verge.

      Estil

      Estil gòtic. De forma opcional pots afegir les característiques d'aquest estil comentant que pel que fa l'arquitectura hi destaca per l'arc apuntat, la volta de creueria, els vitralls o els arcbotants entre d'altres. Destaca en aquest període no sols l'arquitectura religiosa si no la civil com en el cas dels palaus, llotges, drassanes...Pel que fa al camp de l'escultura destaca per l'increment del naturalisme, el moviment, per la confecció de retaules escultòrics i sarcòfags... Finalment en pintura hi trobem tres estils com són el francogòtic o lineal, l'italogòtic i l'internacional.

      En aquest cas concret és la típica escultura gòtica amb un marcat contrapposto. És una figura que transmet la naturalitat de les figures representades.

      Tema, significat i funció

      Representació d'un Déu que estima la humanitat i una verge que s'apropa al ésser humà. Mare de Déu coronada com a Reina del Cel, amb el nen Jesús que porta un colom a la seva mà. Aquest recurs iconogràfic va ser molt popular durant el gòtic, tret dels evangelis apòcrifs, que narren que el nen Jesús jugant a fer ocellets de fang els va convertir en reals.

      Funció: apropament de la religió al poble, de caràcter devocional.

      Context històric

      Cronologia: Circa 1350, o mitjans del segle XIV.

      - Context: És l'Europa de les capitals.

      - Destaca el paper de la burgesia

      - Apareixen nous ordres mendicants (franciscans i dominics) que aporten una visió més flexible que l'època romànica.És arrel d'aquest fet que es comencen a representar la vida dels sants de forma més natural.

      - S'inicia l'Humanisme.

      - Període a cavall entre el Romànic amb una societat teocèntrica i el Renaixement  amb una societat antropocèntrica.

      - Es comença a formar la base del món modern

      - Les ciutats passen a ser centres artístics, aquestes han crescut molt ja que han acollit l'excedent de població provinent del camp. Amb aquesta gran expansió comença l'oposició als senyors feudals i la monarquia. En elles hi trobem el gran símbol que representa el període: la catedral.

      - Es funden universitats amb el que l'església comença a perdre el control sobre la cultura, aquesta comença un procés de laïcització

      - Durant el segle XIV amb la Pesta Negra de 1348 aixi com diverses guerres es generen dues visions del món: una apocalíptica i una d'oposada basada en el Carpe Diem així com el conseqüent devallament demogràfic.

      - A finals del segle XIV es produeix el Cisma d'Occident (1378) amb el trasllat del nou papa a Avinyó.

      - Reforma protestant de Luter al 1483-1546 ( primera meitat del segle XVI

      Context artístic

      En quan a models i influències podem comentar que rep influències de l'escultura francesa, d'aquí que la composició presenti "hanchement" ( alçament del maluc per contrastar el pes del nen). Aquest moviment té origen en les talles del segle XIII a França.

      Una segon influència que rep ve donada per l'escultura italiana en relació a l'esveltesa de la figura de la Mare de Déu.

      La Mare de Déu de Sallent fou un model a seguir en l'evolució escultòrica d'aquest període del gòtic català

Darrera modificació: divendres, 27 de setembre 2019, 14:05