Criteris de correcció activitats d'H. de l'art ( bloc 1)

  1. Es tindrà especial cura en la terminologia artística específica. Es corregiran els errors en l'ús d'aquesta al temps que s'explicitarà en cada cas la denominació correcta. En cas de confusió entre la terminologia catalana-castellana, s'anotarà al costat del terme la correcció pertinent.
  2. En aquells exercicis en els que s'hagi de situar obres, artistes o trets característics dins de períodes, estils, escoles o moviments, es valorarà la precisió en l'encert així com si es classifica de forma general o bé segons moments i períodes.
  3. Es valorarà la concreció i la síntesis a l'hora de desenvolupar les idees i respostes a contestar. Tot i això en els casos necessaris si la descripció del paràgraf és correcte es considerarà vàlida.
  4. Els errors, imprecisions i vaguetats expressives i conceptuals es marcaran en color vermell. Quan es consideri pertinent corregir un error s'escriurà la correcció mitjançant l'ús de lletra vermella. Si convé fer una explicació a base d'aportacions que depassen els continguts dels materials es farà en lletra de color blau.
  5. Es tindran en compte i s'indicaran les faltes d'ortografia i sintaxis greus mitjançant el color vermell al temps que s'escriurà la correcció mitjançant el mateix color.
  6. Per acabar la correcció de l'activitat i a fi d'impulsar la interactivitat amb l'alumne en els casos necessaris al final del full de correcció es proporcionarà la solució o possible solució dels exercicis errats o no contestats.

 

Pauta de correcció: El Tapís de la Creació

a) Situeu l'obra en el context cronològic, històric i cultural corresponent.

Pel que fa la cronologia és polèmica. Tot i que data de la darreria del segle XII, últimament el daten un segle abans, XI per tant. Els seus orígens el relacionen amb el nord d'Itàlia, amb influències diverses com la carolíngia o la bizantina.

És l'època de plenitud feudal, on hi destaca una economia agrària. Cal destacar també la importància de l'ordre del Císter i la predicació de les Croades.

Al segle XII s'inicia el naixement del futur art gòtic amb el creixement de les ciutats així com els intercanvis culturals i comercials. La cultura encara era religiosa però comencen a sorgir manifestacions de caràcter civil que aniran prenent importància.

Pel que fa el context concret de l'obra es pot destacara que a Girona hi havia en aquella etapa una gran comunitat jueva. Així doncs, hi ha imatges jueves que poden estar a la base del disseny del tapís. No es coneix però la ubicació original del tapís però quan el rei Carles I va visitar Girona va voler tornar a admirar-lo anys més tard. Finalment al 1952 va ser restaurat i va ingressar al Museu de Girona, l'any 1961.


b) Digueu a quin estil pertany l'obra i enumereu tres característiques formals de l'arquitectura d'aquest estil.

Estil romànic.

Caràcter eminentment religiós, caràcter defensiu en les construccions civils ( castells), hi destaquen la gran proliferació de monestirs i catedrals...Ús d'elements heretats de l'arquitectura romana tals com l'arc de mig punt, la volta de canó..


c) Expliqueu tres característiques formals d'aquesta obra.

Obra de gran claredat compositiva

Ús dels colors plans amb figures i textos

Format quadrangular amb una estructura quadrangular on s'hi inscriu un cercle a l'interior combinant així les dues figures geomètriques ( la quadratura del cercle)

L'estructura es desenvolupa entorn a la figura central de Crist, envoltat de vuit escenes del Gènesi i disposades en el cercle concèntric que alhora es divideix en vuit compartiments irregulars que estan separats per unes línies blanques primes. Finalment tot queda enquadrat per un rectangle els angles dels quals estan decorats amb els quatre vents cardinals.

Cròmaticament parlant destaquen els colors vermells, blaus, gris, verd i grocs purs sense gaire tonalitats.

Pel que fa la tècnica i el suport parlem d'una superfície plana de dues dimensions, teixida amb llana de colors sobre sarja de llí. Així doncs és un tapís teixit que resulta original artísticament parlant.


d) Expliqueu el significat i la funció de l'obra.

Pel que fa l'obra, representa els dotze mesos de l’any (també cada estació); els quatre vents,el Pantocràtor, el mite de la creació del món (segons la presenta el llibre del Gènesi), en les seves diferents parts: l’Esperit creador de Déu (com un colom), llum i tenebra, diferenciació de la Terra i l’Aigua, divisió de les Aigües, el Sol i la Lluna, les diferents criatures, creació de l’Home i de la Dona.
 

En quan al significat, la imatge presenta alhora dos cicles temporals: el de Déu creant el Món, circular i centralitzat,que es va donar una vegada, i el dels homes (el cicle anual), quadrangular, que es repeteix contínuament.


Funció:
No es coneix la ubicació original tot i que possiblement tenia la funció de decoració mural, baldaquí (damunt de l’altar, coronant-lo) o frontal d’altar

Darrera modificació: divendres, 27 de setembre 2019, 13:02