Solucionari primera pregunta

Comparació temples ( 4 punts) , un punt per cada justificació:

    • Primer de tot cal indicar que el temple A correspon al temple de la Maison Carrée, d'estil romà i que  per contra el segon temple correspon a un temple grec, en aquest cas el d'Atenea Niké.
    • El segon punt a comentar és justificar que el temple romà correspon al temple A, la Maison Carrée per diverses raons com:
      • És un temple romà ja que està elevat sobre un podi amb una sola escala d'accés a la façana principal, per contra els temples grecs s'edificaven a peu de terra i únicament comptaven amb el crepidoma  ( estilòbat) al voltant de tot el temple.
      • Un altre altre factor que podem observar és en relació a la seva ubicació. En general els temples romans s'ubicaven a les ciutats de forma integrada, com s'observa amb la Maison Carrée, i generalment al foro. Per contra els temples grecs s'ubicaven en llocs elevats i fora de l'àmbit urbà, com l'Acròpoli i al voltant del terreny sagrat anomenat Temenos.
      • Un altre fet que ens indica que el temple romà és el A, és el fet que els temples romans tenien generalment columnes adossades a la paret de la cel·la, cosa que no s'aprecia en el grecs com el d'Atenea Niké.
      • Finalment comentar que la cel.la en en temple romà ocupava tot el perímetre a diferència del temple grec. A diferència dels temples grecs, els temples romans estaven pensats per a celebrar la litúrgia en el seu interior (així com el cultes als emperadors). És per aquesta raó que a diferència dels temples grecs, els romans tenen ampliada la cel·la que va passar a ocupar tot el perímetre de la base rectangular ( a diferència dels grecs que comptaven amb la prónaon, la cel·la i l'opisthódomos).

Solucionari segona pregunta

A- Resposta tipus de gènere escultòric Ara Pacis i August de Prima Porta ( 3 punts)

Els alumnes han d'indicar primer quina tipologia d'escultura és i en segon terme explicar-ne les característiques, per tant 0.75 cada apartat.

    • Pel que fa a al primera obra, l'Ara Pacis, correspon a un tipologia d'escultura típica de l'etapa romana com és el relleu històric. En aquest cas concretament seria un relleu de baix relleu ja que la part adossada sobresurt menys de la meitat del volum.( 0.75 per indicar quin tipus de gènere és)
    • Pel que fa al relleu històric podem comentar que és una de les tipologies escultòriques més emprades en l'art romà en el que la iconografia no és religiosa sinó contemporània.  La seva finalitat era propagandística i normalment representaven grans gestes imperials. ( 0.75, per indicar-ne les característiques)
    • Pel que fa a l'obra d'August de Prima Porta, és una escultura exempta dempeus( o de volum rodó) ja que es pot observar des de tots els angles. Concretament la seva tipologia és un retrat imperial, l'altre tipologia escultòrica més emprada en l'etapa romana a part del relleu com hem comentat. (0.75)
    • En aquest cas, els retrats romans es distingien pel realisme tot i no deixar del tot l'idealisme grec. La seva principal funció era la glorificació i la propaganda política dels emperadors i la gran majoria per tant té una funció commemorativa. Els tallers romans a més van divulgar els coneguts com a " caps de substitució" en el que els cors era prefabricat i només s'havia de canviar el retrat quan era necessari. Els retrats doncs servien per decorar edificis urbans,lúdics...per legitimar el poder. (0.75)

Per acabar de completar la resposta es pot afegir que altres tipologies escultòriques emprades en l'art romà són l'arc de triomf i la columna commemorativa. Les dues tipologies estan a cavall entre l'escultura i l'arquitectura. En el primer cas les obres il·lustraven victòries militars de diferents emperadors. Per contra les segones estaven destinades a contenir cendres. Les columnes però també representaven escenes esculpides de campanyes militars.

B- Resposta característiques formals August de Prima Porta

    • Escultura d'embalum rodó dempeus sobre un pedestal.
    • Unifacialitat
    • Material bronze en original i marbre de Carrara en la còpia de l'any 14 d.C. L'original estava policromat amb colors vius.
    • Composició oberta
    • Línies compositives en diagonal; una des de la mà alçada amb la que s'adreça a les tropes i que va fins el peu i l'altre per la roba. Aquestes línies aporten moviment a l'obra.
    • La composició reprodueix el model clàssic tot  i que el rostre no reflecteix la bellesa ideal sino les personals i pròpies d'August.
    • L'obra reflecteix realisme a partir dels relleus de la cuirassa, els plecs de la capa (paludamentum)
    • Ús del contrapposto amb un peu avançat i l'altre una mica enrere a la manera del Dorífor de Policlet.
    • Utilització d'un tercer peu per donar estabilitat a l'estàtua, en forma de dofí en record a la batalla naval contra Marc Antoni i Cleopatra a Egipte i amb un Cupido.
    • L'emperador va descalç símbol dels Déus.Per tant l'escultura es va fer després que es deïfiqués August.

      





Darrera modificació: dilluns, 9 de setembre 2019, 15:05