Criteris de correcció activitats d'H. de l'art ( bloc 1)

  1. Es tindrà especial cura en la terminologia artística específica. Es corregiran els errors en l'ús d'aquesta al temps que s'explicitarà en cada cas la denominació correcta. En cas de confusió entre la terminologia catalana-castellana, s'anotarà al costat del terme la correcció pertinent.
  2. En aquells exercicis en els que s'hagi de situar obres, artistes o trets característics dins de períodes, estils, escoles o moviments, es valorarà la precisió en l'encert així com si es classifica de forma general o bé segons moments i períodes.
  3. Es valorarà la concreció i la síntesis a l'hora de desenvolupar les idees i respostes a contestar. Tot i això en els casos necessaris si la descripció del paràgraf és correcte es considerarà vàlida.
  4. Els errors, imprecisions i vaguetats expressives i conceptuals es marcaran en color vermell. Quan es consideri pertinent corregir un error s'escriurà la correcció mitjançant l'us de lletra vermella. Si convé fer una explicació a base d'aportacions que depassen els continguts dels materials es farà en lletra de color blau.
  5. Es tindran en compte i s'indicaran les faltes d'ortografia i sintaxis greus mitjançant el color vermell al temps que s'escriurà la correcció mitjançant el mateix color.
  6. Per acabar la correcció de l'activitat i a fi d'impulsar la interactivitat amb l'alumne en els casos necessaris al final del full de correcció es proporcionarà la solució o possible solució dels exercicis errats o no contestats.


Pauta de correcció: Discòbol de Miró

  a) Situeu l'obra en el context cronològic, històric i cultural corresponent. ( cronologia 0.40 i context 1.6) 

    • Cronologia: 460a.C
    • Context històric i cultural: pertany a l 'època clàssica de l'escultura grega per això l'obra reflexa més moviment que l'escultura del període sever.
    • S'inicia després de les Guerres Mèdiques on l'Atenes de Pèricles guanya i implanta la democràcia.
    • Durant aquesta etapa els atletes eren considerats herois de les diferents polis que competien. Aquells que guanyaven adquirien un gran reconeixement social i alhora els dedicaven monuments que els commemoraven.
    • Moment pels historiadors Tucídices i Herodot. Dramaturgs: Sòfocles, Esquil i Eurípides ( tragèdies) i Aristòfanes ( comèdies).
    • En filosofia destaca Sòcrates, Plató i els sofistes

b) Digueu a quin estil pertany l'obra i enumereu tres característiques formals de l'escultura d'aquest estil. (0'5 l'estil i 0'5 cada característica formal)


  • Estil grec clàssic.
  • Característiques conceptuals:
    • Recerca de l'ideal de bellesa i naturalitat. Art focalitzat en la natura, l'ordre, la natura, l'harmonia i la bellesa. "L'home és la mesura de totes les coses" Protàgores.
    • Idealització de la bellesa i preocupació per reproduir l'anatomia humana de forma equilibrada. Tot i això de vegades aquest fet creà contradiccions on el cos està fent un gran esforç que no es reflecteix en l'expressió de la cara ( ex. Discòbol, de Miró).
    • Es perd la rigidesa i la frontalitat de l'etapa anterior.
    • Introducció del moviment a partir de l'ús del contrapposto on la figura té una meitat tensa i l'altre distesa trencant la simetria i creant un equilibri en l'obra.
    • Domini de la tècnica escultòrica. Utilització de cànons  per trobar relació-proporció matemàtica entre les parts de la figura- Policlet el Vell utilitzà  el cànon 1/7 en obres com El Dorífor o el Diadumen.
    • Els grans escultors per excel·lència d'aquesta etapa són: Policlet, Miró i Fídies. Aquest últim fou l' autor dels relleus del Partenó o les obres de l'Acròpoli d'Atenes per ordre de Pèricles. Els relleu de Fídies destaquen pel seu moviment i l'adaptació natural de les figures al timpà.

 

c) Expliqueu tres característiques formals d'aquesta obra. (característiques formals 0.66 cada encert)

    • Escultura exempta, embalum rodó, és a dir treballada en tot el seu volum.
    • Composició: oberta
    • Línies compositives: dues línies de mitja circumferència ( del disc- al peu esquerre/ del peu dret- al cap) i també una ziga-zaga del disc al peu esquerre. El resultat dóna moviment a l'obra. Estructura: triangle invertit.
    • Joc de corbes i contracorbes ( rhytmos): és crea un equilibri en la composició del disc que actua com a contrapès a la cama on es recolza el braç.
    • Unifacialitat, és a dir té un únic punt de vista.
    • Deutes de l'escultura arcaica: sense expressivitat en el rostre,tors frontal i cames i braços de perfil. Tot i això en general trenca amb la frontalitat i rigidesa per reflectir moviment .
    • Bona descripció anatòmica del cos ( músculs en tensió) però en el cap encara fort hieratisme i geometrització dels cabells
    • Contradicció realisme del cos amb l'esforç i concentració que requereix el moviment del discòbol.
    • Tècnica i material: talla. Original de bronze i sense peu, còpia romana de marbre amb suport.

d) Expliqueu el tema representat en l'obra. Digueu-ne el significat i la funció. (0.66 cadascun)


Tema: Imatge d'un jove atleta, Jacint, que va morir en uns jocs dedicats a Apo·lo, representat en el moment de màxima concentració abans de llançar el disc. Representa la màxima plenitud física en plena activitat.
Significat: Captació d'un instant. Expressió de la força del moviment.
Funció: Monument públic o exvot en homenatge a un atleta. Funció commemorativa del discòbol Jacint, que va morir en uns jocs dedicats a Apol·lo.

 

e) Enumereu tres obres ( amb el seu autor) d'arquitectura o escultura grega.

Resposta oberta. És correcte qualsevol obra que pertanyi al període demanat.


Darrera modificació: dijous, 26 de setembre 2019, 08:19