Model d'examen.
ESTRUCTURA DE L'EXAMEN |
1. Cada prova constarà d'una pregunta amb treball de fonts i subapartats. Pregunta 1 i d'altres preguntes a contestar.( 4 punts en total)
2. Pregunta 1 tindreu un exercici amb qüestions referides a una font ( text, mapa, organigrama, gràfic, sèrie estadística, fotografia, etc.).
-
Comentar seguint les pautes que ja coneixeu ( identificació, descripció, anàlisi i conclusions).
Heu d'explicar les preguntes que fan referència a la font.
3. Pregunta 2 Tindreu un exercici amb qüestions referides a una font ( text, mapa, organigrama, gràfic, sèrie estadística, fotografia, etc.).
Comentar seguint les pautes que ja coneixeu ( identificació,
descripció, anàlisi i conclusions).
Heu d'explicar les preguntes que fan referència a la font.
Recorda't:
- que hauràs de respondre les qüestions referides a cada apartat.
- que es valorarà la comprensió de termes, les capacitats d'anàlisi i de comunicació o síntesi de coneixements geogràfics.
- que es tindrà en compte aspectes com : la claredat conceptual, l'ordre lògic i el rigor en l'exposició, la capacitat d'argumentació, comprensió i comunicació dels coneixements,
la riquesa del llenguatge (especialment pel que fa a la utilització del vocabulari específic de la geografia), la correcció gramatical, la presentació, la cal·ligrafia llegible...etc.
4. Preguntes 3 i 4Definicions
MODEL D'EXAMEN
|
Exemple o model 1
Pregunta 1 [5 punts]
Llegiu el text següent i responeu a les qüestions plantejades.
Article 137. L’Estat s’organitza territorialment en municipis, en províncies i en les Comunitats Autònomes que es constitueixin. Totes aquestes entitats
gaudeixen d’autonomia per a la gestió dels interessos respectius. […]
Article 143. 1. En l’exercici del dret a l’autonomia reconegut en l’article 2 de la Constitució, les províncies limítrofes que tinguin característiques històriques,
culturals i econòmiques comunes, els territoris insulars i les províncies d’entitat regional històrica podran accedir a l’autogovern i constituir-se en Comunitats Autònomes d’acord amb el que preveuen aquest
Títol i els estatus respectius. […]
Article 144. Per motiu d’interès nacional, i mitjançant una llei orgànica, les Corts podran:
a) Autoritzar la constitució d’una comunitat autònoma encara que el seu àmbit territorial no superi el d’una província […].
b) Autoritzar o acordar, en el seu cas, un Estatut d’Autonomia a territoris que no es trobin integrats en l’organització provincial.
c) […]
FONT: Constitució Espanyola, 1978.
1. Comenteu el text seguint les pautes que ja coneixeu ( identificació, descripció, anàlisi i conclusions). [1 punt]
2. Definiu els termes municipi i comarca. [1 punt]
3. a) Segons el text, quines escales fixa l’ordenació del territori? Atès el contingut de l’article 144, indiqueu si hi ha comunitats autònomes uni provincials
i si existeixen territoris que, sense ser províncies, tinguin estatut d’autonomia.
b) Esmenteu les institucions responsables de la gestió provincial i la forma d’elecció dels membres que en fan part. [1,5 punts]
4. Exposeu les principals característiques de l’organització territorial pròpia de Catalunya, d’acord amb l’esquema següent:
a) Escales territorials supramunicipals.
b) Institucions responsables i competències que corresponen a cada escala territorial. [1,5 punts]
PREGUNTES 2, 3 4 i 5 [5 punts]
Definiu els conceptes següents:
Què vol dir la sigla PAC? [1 punt]
Expliqueu la diferència entre una àrea metropolitana i una conurbació [1 punt]
Digueu quines són les característiques principals que tenen en comú els espais BRIC [1 punt]
Expliqueu què vol dir el terme monoconreu? [1 punt]
Digueu les característiques més important del sector turístic en l'actualitat [1 punt]
* Observació...a vegades i segons la complexitat de les preguntes podeu trobar 4 o bé 5 com en aquest cas.
Pregunta 1 [5 punts]
Observeu el mapa següent i responeu a les qüestions plantejades
Densitat de població |
Font: Geografia 2n batxillerat. 2013 |
1. Descriviu la informació representada en el mapa. [1 punt]
2. Definiu els termes "jerarquia urbana" i "desequilibri territorial". [1 punt]
3. Comenteu el següent text " Durant els últims 30 anys s'han incrementat les diferències entre les províncies catalanes. Mentre que en determinats llocs
s'ha millorat les infraestructures, els equipaments i els serveis, en d'altres la situació és més o menys la mateixa que fa molts anys, el que ha provocat el
despoblament i l'increment de diferències socioeconòmiques dintre de Catalunya " . [1 punt]
4. Fixeu-vos en el mapa i contesteu les qüestions següents.
Corredor ferroviari mediterrani |
Font:http://www.fcaf.cat/portal/wp-content/uploads/2012/12/Corredor-Mediterr%C3%A0ni.jpg |
4.a. Expliqueu l'impacte econòmic i de desenvolupament que implicaria per a Catalunya aquesta xarxa viària. [1 punt
4.b. Concreteu quins efectes negatius té per a Lleida el fet de quedar fora d'aquesta infraestructura viària. [1 punt]
Preguntes 2, 3 4 i 5 [5 punts]
1. Definiu el concepte d’ IDH i indiqueu a partir de quines dades es calcula. [1 punt]
2. Digueu dues característiques que tenen en comú els països BRICS i els noms d'aquests. [ 1 punt]
3. Responeu a la qüestions següents relacionades amb l adivisió territorial d'Espanya.
Divisions administratives a Espanya. Comunitats Autònomes |
Font: |
3.a ) Esmenteu les institucions bàsiques de l'organització territorial i administrativa de l'Estat Espanyol. [ 1 punt]
3.b)
Escriviu el nom
el nom de totes les províncies del nord (des de Galícia fins a Catalunya. [1 punt]
4. Expliqueu què és una organització interestatal i poseu-ne un exemple. [1 punt]