ESTRUCTURA DE L'EXAMEN

1. Cada prova constarà d'una pregunta amb treball de fonts i subapartats. Pregunta 1 i d'altres preguntes a contestar.( 4 punts en total)

2Pregunta 1  tindreu un exercici amb qüestions referides a una font ( text, mapa, organigrama, gràfic, sèrie estadística, fotografia, etc.).

    1. Comentar  seguint les pautes que ja coneixeu ( identificació, descripció, anàlisi i conclusions).

Heu d'explicar les preguntes que fan referència a la font.

3. Pregunta 2  


Tindreu un exercici amb qüestions referides a una font ( text, mapa, organigrama, gràfic, sèrie estadística, fotografia, etc.).

    1. Comentar  seguint les pautes que ja coneixeu ( identificació, descripció, anàlisi i conclusions).

Heu d'explicar les preguntes que fan referència a la font.


Recorda't:

- que hauràs de respondre les qüestions referides a cada apartat.

- que es valorarà la comprensió de termes, les capacitats d'anàlisi i de comunicació o síntesi de coneixements geogràfics.

- que es tindrà en compte aspectes com : la claredat conceptual, l'ordre lògic i el rigor en l'exposició, la capacitat d'argumentació, comprensió i comunicació dels coneixements,

la riquesa del llenguatge (especialment pel que fa a la utilització del vocabulari específic de la geografia), la correcció gramatical, la presentació, la cal·ligrafia llegible...etc.

4. Preguntes 3 i 4

Definicions

 

MODEL D'EXAMEN 

 

 

Exemple o model 1

Pregunta 1 [5 punts]

Llegiu el text següent i responeu a les qüestions plantejades.

Article 137. L’Estat s’organitza territorialment en municipis, en províncies i en les Comunitats Autònomes que es constitueixin. Totes aquestes entitats

gaudeixen d’autonomia per a la gestió dels interessos respectius. […]

Article 143. 1. En l’exercici del dret a l’autonomia reconegut en l’article 2 de la Constitució, les províncies limítrofes que tinguin característiques històriques,

culturals i econòmiques comunes, els territoris insulars i les províncies d’entitat regional històrica podran accedir a l’autogovern i constituir-se en Comunitats Autònomes d’acord amb el que preveuen aquest

Títol i els estatus respectius. […]

Article 144. Per motiu d’interès nacional, i mitjançant una llei orgànica, les Corts podran:

a) Autoritzar la constitució d’una comunitat autònoma encara que el seu àmbit territorial no superi el d’una província […].

b) Autoritzar o acordar, en el seu cas, un Estatut d’Autonomia a territoris que no es trobin integrats en l’organització provincial.

c) […]

 

FONT: Constitució Espanyola, 1978.

 1. Comenteu el text seguint les pautes que ja coneixeu ( identificació, descripció, anàlisi i conclusions). [1 punt]

 

2. Definiu els termes municipi i comarca. [1 punt]

 

3. a) Segons el text, quines escales fixa l’ordenació del territori? Atès el contingut de l’article 144, indiqueu si hi ha comunitats autònomes uni provincials

i si existeixen territoris que, sense ser províncies, tinguin estatut d’autonomia.

b) Esmenteu les institucions responsables de la gestió provincial i la forma d’elecció dels membres que en fan part. [1,5 punts]

 

4. Exposeu les principals característiques de l’organització territorial pròpia de Catalunya, d’acord amb l’esquema següent:

a) Escales territorials supramunicipals.

b) Institucions responsables i competències que corresponen a cada escala territorial. [1,5 punts]

 

PREGUNTES 2, 3 4 i 5  [5 punts]


Definiu els conceptes següents:

 

  Què vol dir la sigla PAC? [1 punt]

 

 Expliqueu la diferència entre una àrea metropolitana i una conurbació [1 punt]

 

Digueu quines són les característiques principals  que tenen en comú els espais BRIC [1 punt]

 

Expliqueu què vol dir el terme monoconreu? [1 punt]

 

Digueu les característiques més  important del sector turístic en l'actualitat [1 punt]

 

* Observació...a vegades i segons la complexitat de les preguntes podeu trobar 4 o bé 5 com en aquest cas.

 

Pregunta 1 [5 punts]

Observeu el mapa següent i responeu a les qüestions plantejades

Densitat de població

Font: Geografia 2n batxillerat. 2013

1. Descriviu la informació representada en el mapa. [1 punt]

2. Definiu els termes "jerarquia urbana" i "desequilibri territorial". [1 punt]

3. Comenteu el següent text " Durant els últims 30 anys s'han incrementat les diferències entre les províncies catalanes. Mentre que en determinats llocs

s'ha millorat les infraestructures, els equipaments i els serveis, en d'altres la situació és més o menys la mateixa que fa molts anys, el que ha provocat el

despoblament i l'increment de diferències socioeconòmiques dintre de Catalunya " . [1 punt]

4. Fixeu-vos en el mapa i contesteu les qüestions següents.

Corredor ferroviari mediterrani

Font:http://www.fcaf.cat/portal/wp-content/uploads/2012/12/Corredor-Mediterr%C3%A0ni.jpg

4.a. Expliqueu l'impacte econòmic i de desenvolupament que implicaria per a Catalunya aquesta xarxa viària. [1 punt

4.b. Concreteu quins efectes negatius té per a Lleida el fet de quedar fora d'aquesta infraestructura viària. [1 punt]

Preguntes 2, 3 4 i 5  [5 punts]

1. Definiu el concepte d’ IDH i indiqueu a partir de quines dades es calcula. [1 punt]

2. Digueu dues característiques que tenen en comú els països BRICS i els noms d'aquests. [ 1 punt]

3. Responeu a la qüestions següents relacionades amb l adivisió territorial d'Espanya.

Divisions administratives a Espanya. Comunitats Autònomes

Font:

 

3.a ) Esmenteu les institucions bàsiques de l'organització territorial i administrativa de l'Estat Espanyol. [ 1 punt]

3.b) Escriviu el nom el nom de totes les províncies del nord (des de Galícia fins a Catalunya. [1 punt]

4. Expliqueu què és una organització interestatal i poseu-ne un exemple. [1 punt]

 

 

Darrera modificació: dimarts, 20 de novembre 2018, 12:31