ACTIVITATS I SOLUCIONARI SOBRE ELS TRANSPORTS i COMERÇ

 

ACTIVITATS SOBRE EL TRANSPORT

Observeu els gràfics següents i responeu a les qüestions plantejades.

Transport de passatgers a Europa (2004) Transport de mercaderies a Europa (2005)

FONT: COMISSIÓ EUROPEA. EUROSTAT. Panorama of Transport. Luxemburg, 2007.

1. Descriviu el tipus de gràfic emprat i la informació que es proporciona.

Es tracta de dos gràfics de tipus pastís o circulars sectors que ens mostra les dades en percentatge. Tot el cercle o pastís és un 100% , cada porció

pintada de color diferent representa una fracció del total..

Un ens ofereix   la distribució del transport de passatgers i l’altre el de mercaderies en percentatge sobre el transport total de la Unió Europea.

La font de les dades: FONT: COMISSIÓ EUROPEA. EUROSTAT. Panorama of Transport. Luxemburg, 2007.

El primer gràfic ens mostra  el percentatge de transport utilitzat pels passatgers dins de la Unió Europea.

Podem veure que la majoria del transport es fa per carretera i que el mitjà de transport més utilitzat és el cotxe 74% i l’autobús en un 8% igual.

Seguidament trobem  l’avió amb el mateix percentatge del  8%, el  tren en un 6%  i dels altres transports més minoritaris:  moto, tramvia-metro i el vaixell.

El segon gràfic fa referència al percentatge del transport de mercaderies a Europa.

Veiem que el transport més utilitzat, com passa en el transport de passatgers, és el cotxe i per tant que gran part del transport es fa per carretera.

En aquest cas, però, el vaixell per mar amb el 39% té una gran importància. Seguit per l’oleoducte amb un 10%, del tren i el vaixell fluvial. L’avió amb un

0% ens mostra clarament que aquest tipus de transport no es fa servir en el cas de les mercaderies.

 

2. Definiu el concepte transport i exposeu les funcions que acompleix una xarxa de transport. Quins factors determinen que la xarxa de transport

d’un territori sigui més o menys densa?

Transport: traslladar persones o mercaderies de qualsevol tipus (aliments, manufactures, combustibles, etc.) d’un lloc a un altre o bé

com  el moviment de  persones i mercaderies, de tot tipus,  d’un lloc a un altre.

 Les funcions d’una xarxa de transport són:

  • Garantir els desplaçaments de les persones d’un lloc a un altre, ja sigui per feina, per turisme, etc.
  • Garantir els desplaçaments de les  mercaderies  entre els llocs de producció  i els de  distribució.
  • Garantir el creixement econòmic i cultural als diferents territoris.
  • Garantir  l’equilibri del territori ja que uneix les zones més desenvolupades amb aquelles que estan mes allunyades

Europa disposa d'un sistema ferroviari, autopistes, canals interns, oleoductes i línies aèries, entre altres, que fan que poques zones del continent es puguin considerar

aïllades..

La densitat de la xarxa possibilita l'accessibilitat i millora les condicions competitives i, per això, els transports i les comunicacions constitueixen un sector estratègic

de primer ordre. Amb la integració dels mercats a Europa, el creixement econòmic i uns nivells més alts d'ingressos, el transport també és un sector amb un creixement

important. La internacionalització de l'economia i, per altra banda, la construcció política i econòmica d'Europa són factors que configuren un sistema de transports

d'escala continental.

Per tant, els factors de la densitat d’una xarxa de transport són en primer lloc: el creixement econòmic, la densitat d’assentaments humans i les condicions físiques del territori.

 

3. Utilitzeu la informació representada en els gràfics anteriors per a explicar l’especialització dels diferents sistemes de transport (carretera, tren, vaixell, avió,

    etc.) en el transport de passatgers o de mercaderies, per una banda, i en la distància curta, mitjana o llarga, per l’altra. 

La majoria del transport  es fa  per carretera, tant pels passatgers com per a les mercaderies, això pot ser degut a que la xarxa de carreteres és més gran que els altres mitjans.

El tren és un bon mitjà per transportar mercaderies i persones en trajectes curts. En el cas de les mercaderies ofereix més seguretat per transportar  productes perillosos i

el cost és més baix que en el cas de la carretera. En el cas de les de persones és més utilitzat en les distàncies curtes i mitjanes i pels desplaçaments dins de la

mateixa..ciutat.
En el primer gràfic veiem  que el transport marítim és molt escàs, en canvi en el segon gràfic, el de mercaderies, aquest té una gran importància.

El cost és  baix i permet transportar-ne mes quantitat.
L’avió només és utilitzat pel transport de persones . Per a transportar mercaderies té un cost massa elevat i no permet transportar-ne gran quantitats.
En el segon gràfic hi surten altres mitjans de transport com els oleoductes i transport fluvial.

 

ACTIVITATS SOBRE EL COMERÇ

Exercici  1

Llegiu el text següent i responeu a les qüestions plantejades.

 "
Des d’una perspectiva històrica, els canvis i les transformacions en el comerç han estat motivats, a grans trets, pel pas definitiu d’una societat tradicional

bàsicament rural a una societat moderna urbana, fonamentada en la industrialització i la terciarització, tal com va posar de manifest Lluís Casassas (1978)

en la seva obra Fires i mercats a Catalunya. En les dues darreres dècades, els canvis s’han accelerat a l’empara de la revolución dels transports, que ha

reduït considerablement les distàncies en afavorir la mobilitat, de l’aparició de noves necessitats i del sorgiment de nous hàbits de consum.
Aquest conjunt de fets han modificat l’estructura del comerç interior i, evidentment, ha provocat l’aparició de noves activitats mercantils i n’han fet desaparèixer

altres de tradicionals. Per exemple, els mercats setmanals de caràcter local o comarcal han perdut la seva funció tradicional, la qual cosa ha provocat que

molts hagin desaparegut o hagin canviat funcionalment. Un fet semblant ha succeït amb les fires agrícoles i ramaderes, que han desaparegut pràcticament

totes o han disminuït notablement la seva activitat.

Font: Traducció feta a partir del text de Roser MAJORAL [coord.]. Cataluña. Un análisis territorial. Barcelona: Ariel, 2002

1.  Resumiu les idees principals del text.


- Els canvis i transformacions que ha anat experimentat el comerç a conseqüència de passar d’una societat rural a una societat urbana.


- Com aquests canvis  s’han vis accelerats per la revolució del transport.

- Efectes d’aquests canvis:

    Modificació de l’estructura del comerç interior,
    Naixement de noves activitats mercantils
    Desaparició d’activitats com les fires agrícoles, ramaderes i dels mercats setmanals

 2. Definiu els conceptes següents: comerç exterior i comerç interior; comerç majorista I comerç detallista; exportació i importació.

 -
Comerç majorista I comerç detallista; exportació i importació.


 - Comerç exterior: es el que s’ efectua entre persones d’un país i les que viuen en un altre.

- Comerç interior: és el comerç que s’estableix entre persones o empreses a l’interior d’un país .

 - Comerç majorista: conegut també com al major, és el que treballa amb grans quantitats de material, els emmagatzema i distribueix entre altres establiments comercials.

- Comerç detallista o minorista: és el que compra a l'engròs a distribuïdors o als mateixos  productors i els ven al consumidor  final, es a dir a qui  l’utilitza o consumeix.

-  Exportació és qualsevol bé o servei enviat a altres països  amb propòsits comercials.

-  Importació és el transport legítim de béns i serveis nacionals exportats per un país pretesos per al seu ús o consum en l'interior de l’altre país.

3. Expliqueu les principals característiques del sector comercial català, d'acord amb el següent esquema:

a) Les formes de comerç interior tradicional.

El comerç interior tradicional estava basat en les botigues de petites dimensions i en activitats periòdiques com ara mercats setmanals i fires.

b) Les noves formes de comerç en els últims decennis.

Les botigues tradicionals han anat perdent pes en favor d’establiments com ara autoserveis, supermercats, grans magatzems, hipermercats o centres comercials.

c) Els principals productes d'exportació i d'importació.

Catalunya exporta especialment productes industrials com ara maquinària, material de transport o productes químics, mentre que importa tot tipus de productes,

amb un pes significatiu de matèries primeres per a les indústries i per a la producció d’energia.

d) Els principals països d'exportació i d'importació.
L'exportació es dirigeix essencialment a la Unió Europea (70%) i resta d’Europa.

La importació prové també majoritàriament de la Unió Europea però en un percentatge creixent també d’Àsia.

Darrera modificació: dilluns, 3 de juliol 2017, 19:37