ESTRUCTURA DE L'EXAMEN

1. Cada prova constarà d'una pregunta amb treball de fonts i subapartats. Pregunta 1 i d'altres preguntes a contestar.( 4 punts en total)

2Pregunta 1  tindreu un exercici amb qüestions referides a una font ( text, mapa, organigrama, gràfic, sèrie estadística, fotografia, etc.).

    1. comentar  seguint les pautes que ja coneixeu ( identificació, descripció, anàlisi i conclusions).

Heu d'explicar les preguntes que fan referència a la font.

3. Preguntes 2 i ,4  tindreu exercicis amb qüestions orientades a definir i/o explicar termes, descriure, contestar preguntes...etc.

Recorda't:

- que hauràs de respondre les qüestions referides a cada apartat.

- que es valorarà la comprensió de termes, les capacitats d'anàlisi i de comunicació o síntesi de coneixements geogràfics.

- que es tindrà en compte aspectes com : la claredat conceptual, l'ordre lògic i el rigor en l'exposició, la capacitat d'argumentació, comprensió i comunicació dels coneixements,

la riquesa del llenguatge (especialment pel que fa a la utilització del vocabulari específic de la geografia), la correcció gramatical, la presentació, la cal·ligrafia llegible...etc.

4.

Pregunta 3  tindreu un exercici amb qüestions referides a una font ( text, mapa, organigrama, gràfic, sèrie estadística, fotografia, etc.).

    1. comentar  seguint les pautes que ja coneixeu ( identificació, descripció, anàlisi i conclusions).

Heu d'explicar les preguntes que fan referència a la font.


MODEL D'EXAMEN


MODEL I SOLUCIONARI   1

Pregunta 1 (5 punts)

Llegiu el text següent i contesteu les qüestions.

Els rius comporten recursos i, també, a la vegada, riscos. Particularment, els centres urbans que han crescut prop dels rius poden sofrir seriosos problemes derivats

de les inundacions.En molts casos aquests problemes d’inundacions són causats per una ocupació poc adequada del sòl urbà que envolta les àrees fluvials.

Una altra amenaça per a les localitzacions fluvials és la derivada de la contaminació dels rius. Aquesta contaminació és normalment el resultat de l’abocament riu avall de residus urbans

i industrials i si a les zones desenvolupades la sensibilització és força important i es genera una legislació que els protegeix als països emergents i subdesenvolupats encara no s’ha fet

front econòmicament a la infraestructura necessària per al tractament i eliminació de residus.

Font: Reelaboració a partir de fonts diverses

      1. Comenteu el text seguint les pautes que ja coneixeu ( identificació, descripció, anàlisi i conclusions). [1 punt]

                          b.Digueu dos tipus de riscos naturals associats a la localització dels assentaments humans, a part dels esmentats al text. Argumenta de quina manera es pot actuar o reduir-ne els

                          efectes (2 punts)

                          c. Exposeu les semblances i diferències entre recurs energètic renovable i no renovable, i esmenteu tres exemples de cada  tipus de recurs. (1 punt)

 

Preguntes, 2, 3,  (5 punts)

Definiu els termes i contesteu a les preguntes.

L'exercici pot comptar amb definicions, i preguntes de resposta curta o bé qüestions més llargues de respondre.

Tipus:

2.1. Definiu el concepte de sostenibilitat . Punts ?

2.2  Assenyaleu la resposta correcta d'aquesta frase. Punts

      En la vegetació espanyola estan representades les tres grans regions

     - La Atlàntica, la Mediterrània i la Canària

     - La Cantàbrica, la Mediterrània i la Macaronèsica

     - La Eurosiberiana, la Mediterrània i la Macaronèsica

Solucionari de la primera part 

        1. Comenteu el text seguint les pautes que ja coneixeu ( identificació, descripció, anàlisi i conclusions). [1 punt]


               Recordeu que heu de citar la font

               Haureu de descriure que es tracta d’un text que recull:

               Rius, recurs, riscos

               Creixement urbà i inundacions

               Contaminació per abocament

               Eliminació de residus

  

2. Digueu dos tipus de riscos naturals associats a la localització dels assentaments humans, a part dels esmentats al text. Argumenteu de quina manera es pot

      actuar o reduir-ne els efectes.

      El risc d’inundacions: derivat de les crescudes ordinàries i extraordinàries dels rius. Es localitza en els llits d’inundació dels cursos d’aigua, tant permanents com esporàdics.

     Les mesures de prevenció són les següents: evitar la urbanització dels espais inundables; regular el cabal dels cursos d’aigua, construir obres de defensa per mitigar

     l’efecte de les crescudes.  El risc d’incendi forestal: en les darreres dècades ha anat en augment acausa de l’abandonament de les activitats tradicionals a moltes àrees rurals,

    fet que ha motivat un augment de la superfície forestal, que actualment és més densa i continua que en el passat. Aquest fet ha provocat que el risc d’incendi augmenti.

    Les mesures de prevenció són: crear franges de seguretat al voltant de camins i urbanitzacions; fragmentar les grans masses forestals; establir plans de prevenció i defensa

    contra els incendis forestals.

     El risc d’allaus: es produeix quan es produeixen desplaçaments en massa de neu i gel per un vessant a causa de la inestabilitat de la neu acumulada, sovint per un augment

    de la temperatura ambiental. Les mesures de prevenció són: evitar construir al final dels canals d’allau; implementar sistemes d’avís que alertin les persones que poden  freqüentar

     les àrees de risc (excursionistes, esquiadors, etc.).

 3. Exposeu les semblances i diferències entre recurs energètic renovable i no renovable, i esmenteu tres exemples de cada tipus de recurs.

     Les semblances que poden citar entre recurs renovable i no renovable és que tots dos són recursos energètics; que els dos tipus de recursos s’obtenen de la natura i que els dos

     s’utilitzen en l’actualitat.

     La diferència més important seria la mateixa definició de cada un d’ells, és a dir, que un és il∙limitat i no s’exhaureix mentre que l’altre és limitat i s’exhaureix. Altres diferències

     poden ser els diferents graus de contaminació entre recurs renovable i no renovable. O que generalment els recursos no renovables estan més concentrats geogràficament i hi ha

     menys estats que en tenen.

     Com a recurs no renovable poden citar el carbó, el petroli, el gas natural o l’ urani i com a renovables el vent, el Sol, l’aigua en els seus diferents usos energètics o la matèria orgànica.

 

MODEL 2

Pregunta  1 (5 punts)

 Observeu el gràfic següent i responeu a les qüestions plantejades

                                                           Moviment natural de la població

 

 FONT: Institut Cartogràfic de Catalunya. Atles Nacional de Catalunya. Barcelona, 2009.

1. Descriviu la informació que proporciona el gràfic.(1 punt)

2. Definiu els conceptes fecunditat i creixement vegetatiu.(1 punt)

3. Observeu el gràfic i expliqueu quines són les causes del comportament que mostren les tres variables representades.(1'25 punt)

4. Quines són les causes i les conseqüències demogràfiques d’un creixement vegetatiu
molt baix o negatiu? Quins fenòmens demogràfics podrien modificar aquesta tendència negativa i com ho podrien aconseguir?
(1'75 punt)

Preguntes 2, 3, 4 (5 punts)

Contesteu a les següents qüestions escrivint al menys dos respostes

2.. Quin són els riscos naturals més freqüents a Catalunya?

  •  
  •  

3. Posa els organismes que actuen per a prevenir o reduir-ne els efectes.

4.  Defineix i explica el concepte de recurs natural.

5. Esmenteu una conferència internacional que hagi proposat la limitació de les emissions de gasos hivernacle.

6. Quins canvis en els moviments migratoris ha provocat  a Espanya  la crisi econòmica iniciada l'any 2008?

MODEL 3

Observeu el gràfic i responeu a les qüestions plantejades

a).

      1. Comenteu el text seguint les pautes que ja coneixeu ( identificació, descripció, anàlisi i conclusions). [1 punt]


b). Definiu els conceptes «índex de fecunditat i esperança de vida» [1 punt]

c). Expliqueu les causes del descens d'efectius de 0 a 20 anys. [1 punt]

d). Exposeu les raons de l'envelliment de la població que mostra la font. [1 punt]

e). Escriviu dues actuacions possibles que el govern hauria de portar a terme per tal de frenar l'envelliment de la societat. [ 1 punt]

2. Definiu el concepte «sostenibilitat» i digueu els tres pilars sobre els que es fonamenta

[1'25 punts]

3. Fixeu-vos en el mapa següent i contesteu a les qüestions [2 punts]

a) Definiu el terme " Xarxa hidrogràfica catalana" [0'6 punts]

b) Escriviu o assenyaleu les vessants corresponents [0'8 punts]

c) Digueu quins factors hidrogràfics expliquen el gran nombre d'embassaments de la xarxa

pirinenca [0'6 punts]

4. Observeu l'estadística següent i contesteu a les preguntes

a) Definiu el terme "saldo migratori" [0'25 punts]

b) Digueu els principals països de destí de la Unió Europea [0'50 punts]

4. Assenyaleu la resposta correcta d'aquesta frase [1 punt]

En la vegetació espanyola estan representades les tres grans regions

- La Atlàntica, la Mediterrània i la Canària

- La Cantàbrica, la Mediterrània i la Macaronèsica

- La Eurosiberiana, la Mediterrània i la Macaronèsica

Darrera modificació: dimarts, 20 de novembre 2018, 12:18