ACTIVITATS I SOLUCIONARI. PAISATGES

Fixeu-vos en la pauta "com llegir i interpretar un paisatge" i a continuació intenteu plasmar-ho en el comentari

Com llegir i interpretar un paisatge

El motiu o objecte de l’estudi geogràfic és la comprensió d’allò que veiem. La Geografia ens ajuda a comprendre tots aquells paisatges que veiem quan

fent una sortida,passegem pels carrers de la nostra ciutat o poble, contemplem els camps i les hortes agrícoles. No es tracta només d’una simple

descripció dels paisatges, ja que ens hem d’introduir en ells per poder-los percebre.

L’eina que s’utilitza per arribar a aquesta comprensió és l’observació, a través de la qual aprendrem a llegir les imatges, els paisatges, trobarem els

seus significats i els podem interpretar.

Podem citar, doncs, molts exemples de paisatges que requereixen formes i models

diferents d’interpretació. No és el mateix, per exemple, observar una muntanya(paisatge natural no humanitzat) que observar un polígon industrial,

una ciutat, un sistema de comunicacions o uns camps agraris.

Així , doncs, ens introduirem en l’estudi dels paisatges humanitzats.

1.Paisatge agrari.

2.   “         industrial.

3.   “         comunicacions i sistemes de transport.

 

Exercici:

1. Observeu la imatge següent i responeu a les qüestions plantejades

[Font: <http://thaoweb.com/sites/default/files/images/Vista%20aerea.JPG> [en línia]

1. Descriviu el paisatge que veieu en aquesta fotografia

2. Definiu els termes " paisatge i banalització del paisatge"

3. Relacioneu els elements naturals d'aquest paisatge  amb el clima i tipus de relleu. Per què el bosc no arriba fins al cim de

   les muntanyes?

4. Identifiqueu els elements antròpics del paisatge

Solucionari

1. Descriviu el paisatge que veieu en aquesta fotografia

Hauríeu  de comentar que es tracta d’una fotografia d'una vall de muntanya (es tracta de la Vall d’Aran i de la ciutat de Viella, encara que no es

demana aquest nivell de precisió en la identificació). S’observa una vall fluvial al fons de la qual s’estén el nucli d'una ciutat que ocupa pràcticament tot

el fons de la vall. L’eix de la vall es travessat pel curs del riu i les vies de comunicació que el voregen. S’observen altres petits nuclis de població als

vessants de les muntanyes. Els vessants de les muntanyes que encerclen la vall estan recoberts per masses forestals i claps de conreus i prats.

A les muntanyes que tanquen l'horitzó s'observa un estatge de prats  alpins (per sobre del nivell del bosc)

2. Definiu els termes " paisatge i banalització del paisatge"

Paisatge:  la fesomia o l'aspecte del territori, resultat de la interacció entre els elements del medi físic i l’acció humana.
Banalització del paisatge: la pèrdua de la diversitat i de les característiques específiques d'un paisatge, és a dir la seva uniformització

3. Relacioneu els elements naturals d'aquest paisatge  amb el clima i tipus de relleu. Per què el bosc no arriba fins al cim de les muntanyes?

a) Es un paisatge de muntanya on s'observa un relleu enèrgic, amb carenes agrestes, amb arestes, que suggereixen un modelat de tipus glacial, propi

del Pirineu axial. El curs d'un riu ressegueix el fons de la vall. És un tipus de paisatge al que li correspon un clima humit, ja sigui submediterrani o atlàntic

a les valls, i d'alta muntanya als sectors més elevats.

b) Els prats alpins colonitzen l'espai situat, de mitjana, per sobre els 2.300 m d'altitud, on les baixes temperatures impedeixen que hi pugui prosperar el bosc.

4. Identifiqueu els elements antròpics del paisatge

- A les àrees  de muntanya s'observa un paisatge agrari i forestal en mosaic, on les masses boscoses alternen amb camps i prats esglaonats i en alguns

   casos limitats per fileres d’arbres.

- A les àrees de muntanya les activitats tradicionals estan en retrocés des de fa dècades, aquest fet ha comportat un declivi econòmic i demogràfic a

   l'esperonar l'emigració cap a les ciutats.

- Els conreus i els prats de pastura abandonats es veuen progressivament colonitzats per la vegetació forestal.

Darrera modificació: dijous, 29 de juny 2017, 13:32