GRÀFIQUES A LES ACTIVITATS

En algunes activitats d'aquest curs (o d'altres cursos) es demana fer alguna gràfica i incloure-la a les vostres trameses. Això es pot fer utilitzant eines i procediments molt diversos. Segurament la majoria de vosaltres teniu prou competència informàtica com per a resoldre el problema amb els vostres propis coneixements, però sempre hi ha algú que necessita un cop de mà.

Que serveixi d'ajuda a aquests últims és l'objectiu d'aquest recurs.

El fem com el fem el problema es pot descompondre en dues parts:

1. Fer la gràfica i convertir-la en una imatge, un fitxer que podem desar a l'ordinador

2. Inserir la imatge a la nostra tramesa

1. Fer la gràfica i convertir-la en un fitxer d'imatge

Això es pot fer de moltes maneres. Veiem algunes:

a) Pels que sou poc aventurers però disposeu d'un escàner, una càmara de fotos o la càmara del mòbil, el mètode "manual"

Sempre podeu fer la gràfica en un foli amb boli i regle. Desprès escanegeu el full i guardeu el resultat com a una imatge. Poseu-li un nom i deseu-la a l'ordinador en alguna carpeta ben localitzable.

Si no poseu bé els paràmetres del vostre escàner, és possible que us resulti una imatge massa pesada (no volem fer la imatge de una gràfica que ocupi 3 o 4 MB, com si fos una foto de les nostres vacances!!!). Normalment una imatge amb qualitat suficient en format "png" no pesa més que unes poques KB. En aquesta web es pot redimensionar una imatge on line amb només dos o tres clics perquè pesi molt menys.

Si no teniu escàner, una altra possibilitat és fer una foto de la gràfica amb una càmara digital o amb la càmara del mòbil. Després us descarregueu la imatge a l'ordinador i la deseu en un lloc i amb un nom assequibles. En aquest cas segur que el resultat serà una imatge molt pesada que haureu de redimensionar.

b) Utilitzar algun programa específic per fer gràfiques. N'hi ha molts i segur que en coneixeu alguns.Us deixo l'enllaç a un programa gratuït que funciona en Windows i en Ubuntu amb Wine. El programa és diu GRAPH i el podeu descarregar aquí

http://www.padowan.dk/download/

Un gran avantatge de fer servir un programa de gràfiques és que el mateix programa us convertirà la gràfica en una imatge format "png" molt lleugera que podreu desar a l'ordinador i inserir sense cap tractament a la tramesa de les vostres activitats.

c) Un mètode molt, molt ràpid és utilitzar el mòdul de gràfiques d'un full de càlcul (Excel de Office o Calc de LibreOffice). Són senzills i ràpids d'utilitzar.

El problema és que desprès haureu d'utilitzar un altre programa que us faci la transformació de la gràfica en un fitxer d'imatge "png": Per a això teniu un parell d'alternatives:

- Podeu utilitzar el programa Paint, per exemple, que ja ve com a accesori de Windows. Seleccioneu el gràfic al full de càlcul, el copieu (CTRL+C) i l'enganxeu (CTRL+V) al Paint. Desprès guardeu la imatge de Paint al vostre ordinador.

- També podeu utilitzar qualsevol capturador de pantalles, com els gratuïts PicPick si treballeu en Windows, o Shutter si treballeu en Ubuntu). Captureu la gràfica amb el capturador i la guardeu com a imatge al vostre ordinador.

2. Inserir la imatge a la nostra tramesa

Una vegada teniu el fitxer amb la imatge de la gràfica al vostre ordinador, només cal inserir-lo a la tramesa de les activitats. Us podeu trobar dos casos:

a) Si les activitats s'han de lliurar en un fitxer de Word o de text de LibreOffice, haureu de Inserir la imatge en el document a l'activitat a la que correspongui la gràfica i desprès trametre el document a la tasca corresponent de l'aula.

b) Si les activitats es responen directament a l'editor de Moodle (sense tramesa de documents), haureu d'inserir la imatge directament a l'editor on esteu escrivint les activitats fent clic a la icona corresponent.

Bé, espero que aquesta informació us resulti ben útil.

Salutacions cordials

Darrera modificació: dijous, 6 d’octubre 2016, 09:51