CAS 1 [7 punts]

Al mercat gironí de viatges de fi de curs a la Cerdanya per a alumnes d'ESO competeixen només les empreses ALP SA  i DAS SA. El total de vendes d'aquest mercat és, en diners, de 5 milions d'euros anuals, que de moment es reparteixen a parts iguals entre ambdues empreses, ja que cadascuna compta amb una quota de mercat del 50% (2,5 milions d'euros anuals d'ingressos per a cada empresa).

En un moment donat, però, l'empresa ALP decideix que intentarà augmentar aquesta quota de mercat, traient-li clients a l'empresa DAS. Sospita, a més, que l'empresa DAS intentarà fer el mateix, abaixant els preus dels seus viatges.

Per aconseguir ser ella qui augmenti la seva quota, als directius de ALP se'ls acudeixen dues estratègies diferents:

1) Abaixar els preus ells també. Si els abaixessin, podria passar que l'empresa DAS no fes el mateix, cas que donaria a l'empresa ALP un 15% més de quota de mercat, o que l'empresa DAS finalment abaixés també els preus, cas que deixaria les coses tal com estaven fins ara.

2) Llançar una campanya publicitària. Si ho fa, i l'empresa DAS no hi fa res, la quota de mercat de ALP augmentaria un 20%. Si l'empresa DAS finalment decideix abaixar els seus preus, però, la quota de ALP baixaria un 5%.

Es demana:

a) Representeu la matriu de decisió que pot fer servir l'empresa ALP per decidir entre les dues estratègies [1 punt]

b) Quina decisió prendrà l’empresa si se sap segur que l’empresa DAS abaixarà els preus

c) Es pot avaluar que les probabilitats de que DAS abaixi els preus ès del 70 % i de que no faci res el 30 %

d) No es pot avaluar cap probabilitat sobre la possible reacció de DAS. Apliqueu tots els criteris coneguts (al de Hurwicz α = 0,6), raonant quina seria la millor decisió segons cadascun d'ells. Totes les respostes han de ser argumentades en relació a la matriu de decisió i, quan sigui convenient, amb els càlculs adients.

CAS 2 [3 punts]

Una empresa de cotxes, FEAT SA, ha de decidir si fabrica un cotxe completament nou o si en fabrica un de molt semblant al d’una altra empresa de la competència, FLORD SA.

En qualsevol dels dos casos, produeixi el que produeixi, pot passar que la demanda de cotxes l’any següent sigui alta (amb el 30% de probabilitats, segons un estudi de mercat) o baixa.

A més d’això, si produeix el cotxe que s’assembla al de FLORD, el que li pot passar és que aquesta empresa llanci una campanya de publicitat per anunciar la seva marca, cosa que podria passar, segons preveuen, amb un 45% de probabilitats.

Si FEAT produeix un cotxe completament nou, no es preveu cap reacció de FLORD.

Els beneficis esperats de cada estratègia són:

  • Si produeixen el cotxe que és com el de FLORD: Si la demanda és alta i FLORD ha llançat la campanya, de 3.050 milions d’euros. Si la demanda és alta però no hi ha campanya, de 10.500 milions d’euros. Si al demanda és baixa i FLORD llança la campanya, de 503 milions d’euros. Si la demanda és baixa i no hi ha campanya, de 1.500 milions d’euros.
  • Si produeixen el cotxe totalment nou: Amb demanda alta, de 5.000 milions d’euros. Amb demanda baixa, de 1.500 milions d’euros.

Es demana:

Elaboreu l'arbre de decisions i raoneu la decisió que prendrà FEAT.

Darrera modificació: dimarts, 29 d’octubre 2019, 09:42