Dibuix artístic II (Bloc 1) 

Guia d'estudi

Introducció

La matèria Dibuix Artístic II de Batxillerat és una matèria de modalitat i és la continuació, pel que a continguts es refereix, a la impartida a primer i segon bloc de la Matèria Dibuix artístic I, dels itineraris d’Arts de l’IOC (Institut Obert de Catalunya).

La matèria s’estructura per tal de potenciar el desenvolupament de les capacitats de retenció visual; en el descobriment de les estructures dels volums i espais; en la investigació d’alternatives a la representació cònica; en el descobriment, anàlisi i observació del detall per arribar a la comprensió global de la forma; en el coneixement del cos humà; i en la potenciació de l’expressivitat personal.

Les característiques duals en el Dibuix Artístic tenen el seu correlat en les aptituds i facultats que la matèria ha de desenvolupar a l'alumnat. Per una banda, el pensament lògic i analític en la utilització d'informació, control de mitjans i procediments, construcció d'hipòtesis i projecció. Per l'altra banda, la intuïció, l'emotivitat i especialment l'empatia, com a qualitats de pensament que participen en l'activitat i experiència artística, que són determinants de la creativitat.

En resum, es proposa conduir l'alumne/a a través de l'expressió artística, tot emprant el dibuix i d'altres mitjans gràfico-plàstics, en un itinerari d'aprenentatges d'observació, selecció, memorització, enginy i elaboració de missatges amb imatges bidimensionals.

El caràcter de totes les matèries vinculades al Departament de Visual i Plàstica, tant en l'assimilació dels seus continguts com en la forma del seu aprenentatge, ve molt condicionat pel seu caire operatiu i instrumental. Els resultats en l'aprenentatge del llenguatge gràfic i plàstic estan molt relacionats amb les pràctiques gràfiques que es proposen a cada lliurament. Per tant, és necessari que l'estudiant realitzi els exercicis que es vagin proposant al llarg del curs.

La matèria de Dibuix Artístic lI del batxillerat té com a finalitat el desenvolupament de les capacitats següents:

  • Descriure gràficament formes naturals i artificials, a partir de l'observació directa de la realitat, tot atenent al seu aspecte visual, geometria i estructura d'acord amb la intencionalitat representativa pretesa.
  • Conèixer els procediments, els materials i els estris propis, i saber-los emprar de manera adient tant en realitzacions graficoplàstiques com en descripcions verbals o escrites.
  • Representar en el pla formes tridimensionals, reals o imaginaries, concretant-ne la posició en l'espai, les proporcions relatives i els efectes de la llum. Conèixer els fonaments bàsics del color i adequar la seva aplicació plàstica a la intencionalitat compositiva i expressiva de les representacions.
  • Desenvolupar habilitat i destresa expressiva en l'ús dels mitjans graficoplàstics, com a resultat de la recerca i l'experimentació constants, de manera que possibilitin la millora de la sensibilitat i facilitin el desenvolupament de la mateixa personalitat.
  • Saber identificar i explicar els elements formals i els valors semàntics presents en obres del patrimoni artístic, atenent al context social i cultural, per tal que esdevingui recurs propedèutic per a les mateixes creacions.creacions.

Programació

Relació dels temes generals de la matèria de cada lliurament.

  • Lliurament 1: Per què dibuixem? Anàlisi de les finalitats del dibuix.
  • Lliurament 2: Anàlisi compositiu de la imatge. Dibuix i composició.
  • Lliurament 3: Anàlisi espacial de la imatge. Dibuix i perspectiva.
  • Lliurament 4: Anàlisi cromàtic de la imatge. Dibuix i color.
  • Lliurament 5: Dibuix i l'expressió de la subjectivitat.

Material didàctic

A l'apartat Recursos trobareu el material d'estudi. En aquesta matèria utilitzarem els apunts de l'aula, i pel que fa al material de dibuix i pintura, el material a utilitzar pot ser molt variat, i en moltes de les orientacions per a l’execució de les activitats dels lliuraments se’n fan recomanacions.

Una llista de material mínim és el següent:

  • Llapis (dureses 3H , HB i 2B).
  • Llapis tipus conté: blanc, negre.
  • Goma de llapis.
  • Papers de dibuix (mida 50 x 70 cm).
  • Llapis de colors.
  • Colors al tremp (gouache).
  • Tinta negra i de colors.
  • Pinzells nombres 1, 3 i 5.
  • Retoladors de punta fina.
  • Llibreta de registre personal.
  • Altres tècniques d’opcional aplicació.

Es recomana que el material sigui el de millor qualitat, dins de les possibilitats personals. I es pot anar comprant progressivament, en funció de les necessitats per a realitzar les activitats dels lliuraments.

En el Tauler de notícies i orientacions el professorat donarà indicacions i informacions del bloc.

En el Fòrum Dubtes de la matèria podreu exposar els dubtes del bloc. Podran intervenir per resoldre'ls tant el professorat com l'alumnat.

En cada lliurament trobareu:

  • El Pla de treball on s'indiquen els continguts i les activitats a fer en el lliurament.
  • Els Recursos específics del lliurament.
  • Les activitats del lliurament. Les activitats d'avaluació s'han de realitzar dins del termini del lliurament.

Sistema d'avaluació

A l'enllaç següent podreu consultar el sistema d'avaluació: cliqueu aquí

Darrera modificació: dijous, 25 de gener 2018, 10:00