COLOR_COMPARACIÓ ENTRE IMATGES

Exemple extret de les proves PAU de Dibuix Artístic.

Analitzeu i compareu les característiques cromàtiques de les imatges 1 i 2. Escriviu deu línies com a màxim.

Imatge 1. Don Eddy (1944- ). C/V/II, 1980. Oli sobre tela, 400 × 392 cm. Coŀlecció privada.
A: Don Eddy. <http://www.doneddyart.com/1973-90/> [Consulta: 22 octubre 2013].

Imatge 2. Andreas Gursky (1955- ). 99 Cent II Diptych, 1999. Còpia fotogràfica, 207 × 337 cm.
Coŀlecció privada.
A: Andreas Gursky. Andreas Gursky. Edició a cura de Thomas Weski. Colònia: Snoeck, 2007.

La imatge 1 és una pintura de gran format realitzada amb oli sobre tela. En aquest cas la imaginació del format real ajuda a la interpretació. Cal destacar la gran acumulació d’objectes que s’hi veuen representats, i que fan que les relacions cromàtiques adquireixin gran rellevància. Les relacions de color tenen la clara funció d’aportar contrast, usant les marcades diferències de to i de valor per tal de diferenciar els objectes en el conjunt de la imatge. Predominen els colors secundaris i terciaris de gammes ocres i marrons amb algun verd puntual. Els pocs colors primaris (blaus i algun vermell) no són purs. El fons de la imatge és fosca, apropant-se al negre que ajuda al contrast. En el caos visual de la imatge hi juguen un paper molt rellevant els blancs, tant dels objectes com dels efectes de reflexos de la llum i la transparència dels objectes de vidre. 


La imatge 2 és una fotografia, també de dimensions grans, que es caracteritza per una gran acumulació i ordenació d’objectes, sota la llum freda i uniforme dels fluorescents. Els colors ofereixen una visió immediata de desordre, que es desmenteix en una observació més atenta en la que els colors reforcen l’estructura de la imatge dominada per franges horitzontals i la seqüència de profunditat. Cal destacar la rellevància del contrast i la saturació del color. Colors clars, lluminosos i repetitius ocupen la globalitat de les superfícies sense contrasts rellevants provocant una contradicció visual entre profunditat i planimetria.

En ambdues imatges el color contribueix a la intenció artística, caos a la imatge 1 produïda pel contrast i focalització cromàtica, i ordre a la imatge 2 produïda per la uniformització, els ritmes cromàtics i la llum homogènia; si bé des de situacions espacials del pintor o fotògraf diferents: propera i immediata a la imatge 1 i global o paisatgística a la imatge 2, la qual cosa exigeix els dos tractaments cromàtics descrits.

Amb dues imatges són extretes de l’àmbit comercial d’objectes, i per tant les gammes cromàtiques es veuen influenciades pel món industrial i del disseny.

 

Darrera modificació: dimecres, 18 de març 2015, 12:00