Solucions de les activitats proposades 4.1
CAS 1
Definiu missió, visió i valors d'una empresa.
Tracteu de esbrinar a quines conegudes empreses reals corresponen les següents descripcions
descripció | missió, visió o valor? |
empresa? |
1. mantenir la privacitat de les dades dels usuaris 2. organitzar la informació a nivell global i aconseguir que sigui útil i accessible per a tothom 3. aconseguir ser el motor de recerca més prestigiós, conegut i utilitzat |
1. VALORS 2. MISSIÓ 3. VISIÓ |
ex. GOOGLE |
1. refrescar el món i inspirar moments d'optimisme i felicitat amb el consum de les nostres marques 2. potenciar el talent col·lectiu, ser responsables i transparents 3. ser l'empresa líder del sector begudes refrescants mantenint la màxima sostenibilitat i creixement |
1. MISSIÓ 2. VALORS 3. VISIÓ |
ex. COCA-COLA |
1. ser la companyia número 1 d'atletisme al món 2. portar inspiració i innovació a cada atleta del món 3. rendiment, passió, integritat i diversitat |
1. VISIÓ 2. MISSIÓ 3. VALORS |
ex. NIKE |
1. prendre decisions consensuades i aprendre del errors 2. mantenir-se com empresa lider en la confecció, comercialització i distribució de peces de vestir 3. creació de dissenys tèxtils nous, avançant-se a la moda, oferint els productes a un preu acord a la qualitat |
1. VALORS 2. VISIÓ 3. MISSIÓ |
ex. INDITEX |
1. prestació de serveis de transport de viatgers i mercaderies 2. compromís social i ètic, orientació al client, respecte pel medi ambient 3. ser l'operador de transport ferroviari de referència tant en qualitat com en eficiència |
1. MISSIÓ 2. VALORS 3. VISIÓ |
ex. RENFE |
CAS 2
L’empresa AGUT té com a activitat fonamental la producció i distribució de roba de treball per a usos industrials. En els últims mesos està tenint una baixada de les vendes conseqüència de l'entrada de competidors estrangers que ofereixen productes de qualitat semblant a uns preus inferiors. Respecte d'això, la direcció de l'empresa es planteja diferents estratègies:
a) instal·lar maquinària més moderna que permeti a l'empresa produir amb qualitat més alta
ESTRATÈGIA OPERATIVA. Afecta només a un departament concret de l'empresa
b) implantar una campanya de promoció agressiva amb molta publicitat que reafirmi la imatge de marca de l'empresa i permeti fidelitzar clients
ESTRATÈGIA DE NEGOCI. Tracta de fer més competitius els productes dintre del seu mercat
c) reconsiderar l'activitat de l'empresa, i dins del sector de la roba, especialitzar-se en altres productes, com ara la roba esportiva
ESTRATÈGIA CORPORATIVA. Té abast global, respon a expectatives dels propietaris
d) implementar millores en la gestió de proveïdors per abaratir les compres, baixar costos i poder competir en preus amb els competidors estrangers
ESTRATÈGIA OPERATIVA. Afecta només a un departament concret de l'empresa
Expliqueu quin tipus de nivell d'estratègia suposa cada alternativa.
CAS 3
L’empresa MARIAM SA produeix galetes en la seva fàbrica de L'Armentera (Baix Empordà).
Aquesta fàbrica té perill de tancament degut a la seva baixa rendibilitat, ja que el costum tradicional de menjar galetes d’aquest tipus amb el cafè amb llet a primera hora del matí està sent substituït per molts altres com la llet amb cereals, els sucs de fruita, les llavors de chia, etc... Al mercat n’hi ha moltes marques d’aquest producte i és molt difícil diferenciar el producte per la marca. Les cooperatives proveïdores de farina i oli per l’elaboració de les galetes tenen molt poder al mercat. El sector té grans empreses que poden aprofitar economies d'escala per reduir costos i per tant preus per sota dels de MARIAM. El canvi de normativa sanitària i les facilitats d'instal·lació d'empreses de la Unió Europea està facilitant l’entrada de noves empreses en el mercat de galetes.
Es demana: identifica amb les frases dels text adients com funcionen les cinc forces de Porter en la posició competitiva de MARIAM SA
Amenaces de productes substitutius: el costum tradicional de menjar galetes d’aquest tipus amb el cafè amb llet a primera hora del matí està sent substituït per molts altres com la llet amb cereals, els sucs de fruita, les llavors de chia,
Amenaces de nous competidors: El canvi de normativa sanitària i les facilitats d'instal·lació d'empreses de la Unió Europea està facilitant l’entrada de noves empreses en el mercat de galetes
Poder de negociació dels clients: Al mercat n’hi ha moltes marques d’aquest producte i és molt difícil diferenciar el producte per la marca
Poder de negociació dels proveïdors: Les cooperatives proveïdores de farina i oli per l’elaboració de les galetes tenen molt poder al mercat
Grau de rivalitat dels competidors: El sector té grans empreses que poden aprofitar economies d'escala per reduir costos i per tant preus per sota dels de MARIAM
CAS 4
Identifiqueu el tipus d'estratègia competitiva adoptat per les següents empreses. Argumenteu les respostes. Els tipus d'estratègia poden ser:
- de diferenciació
- d'enfocament orientat a la diferenciació
- d'enfocament orientat a costos baixos
- de lideratge de costos baixos
descripció | estratègia competitiva |
SAMSUNG, una de les líders al mercat dels Smartphone, no té tant d'èxit al mercat de portàtils. Per aquest motiu, l'empresa ha optat per oferir un avantatge diferent en el seu producte més enllà de les seves característiques internes o de disseny, la inclusió d'una bateria amb una durada aproximada de 14 hores | de diferenciació: l'element diferenciador que confereix avantatge competitiu és la durada de la bateria |
Ela automòbils FERRARI estan dissenyats per a persones amb gran poder adquisitiu i que a més els agradi el disseny esportiu amb la qualitat i durabilitat d'aquests vehicles |
d'enfocament (per a persones amb gran poder adquisitiu) orientat a la diferenciació (qualitat i durabilitat) |
COMAIR és una aerolínia orientada a directius d'empreses petites i mitjanes que viatgen entre estats i que desitgen fer-ho de forma més ràpida que conduint. No ofereixen menjar, ni begudes en els vols, no numeren els seients ni tenen classe exclusiva... això els estalvia costos i els ajuda a garantir preus baixos | d'enfocament (per a directius d'empreses petites i mitjanes) orientat a costos baixos (no presta serveis als vols) |
IKEA posseeix un bon avantatge ja que els seus mobles poden ser transportats pel mateix comprador, qui també pot fer el muntatge, reduint així els costos de l'empresa en lliuraments i muntatge, a més de que redueix els espais ja que els mobles es poden guardar en grans magatzems | de lideratge en costos baixos (traspassant als clients els costos de transport i muntatge, reduint costos d'emmagatzematge) |
MOTEL 6 és un proveïdor d'habitacions per a turistes poc exigents i amb pocs diners; posseeix instal·lacions senzilles en disseny i mobles, el que garanteix preus baixos a canvi d'allotjament decent | d'enfocament (per a turistes poc exigents i amb poc diners) orientat a costos baixos (instal·lacions senzilles) |
WAL MART es va implantar com a líder entre les cadenes de supermercats gràcies a que va redissenyar els sectors de la seva cadena de valor, va compartir informació amb els venedors de forma extensa, va centralitzar les compres i va automatitzar la seva cadena de distribució, entre molts altres aspectes | de lideratge en costos baixos (totes les accions van encaminades a la reducció de costos) |
Les característiques pròpies i l'exclusivitat dels automòbils INFINITI contribueixen i justifiquen el fet que els seus preus siguin majors que els d'altres marques luxoses com Mercedes o BMW | de diferenciació: l'element diferenciador que confereix avantatge competitiu és l'exclusivitat |
LG, una empresa amb productes d'alta qualitat, ha inclòs un valor agregat a les seves rentadores d'última tecnologia, una garantia de 10 anys, cosa que no ofereix cap altra marca actual | de diferenciació: l'element diferenciador que confereix avantatge competitiu és la garantia de 10 anys |
CAS 5
L’empresa TROTABICI està produint en l'actualitat 2.940 bicis al mes, mentre que la seva capacitat productiva a ple rendiment és de 4.200 bicis mensuals.
Es demana:
a) diferencieu els conceptes de dimensió, ocupació i subactivitat.
dimensió: és la capacitat productiva de l'empresa
ocupació: part de la dimensió utilitzada
subactivitat: part de la dimensió no utilitzada
b) quantifiqueu la dimensió, l'ocupació i la subactivitat de TROTABICI en valor absolut (nombre de bicicletes) i en % de la dimensió (dimensió = 100 %)
dimensió: 4.200 bicis mensuals (100 %)
ocupació: 2.940 bicis (70 % de la capacitat productiva)
subactivitat: 1.260 bicis (30 % de la capacitat productiva)
CAS 6
L'empresa SCREENSHOT SA porta anys mantenint una posició estable en el mercat nacional de pantalles d'ordinador. Degut a aquests anys de beneficis continuats, la direcció ha decidit emprendre una estratègia d'increment de la capacitat productiva.
Aquest increment es materialitzarà en la producció de teclats i de ratolins de tipus wireless, on preveu una bona oportunitat de negoci en el mateix mercat, i implicarà una ampliació de les instal·lacions, l'adquisició de maquinària i inversions en formació del personal. Totes les inversions es finançaran amb els estalvis generats (reserves) al llarg dels últims anys.
Es demana:
a) quin tipus de creixement està seguint SCREENSHOOT
Creixement intern, l'augment de la capacitat productiva es fa amb noves inversions finançades amb les reserves generades
b) quina estratègia de creixement ha adoptat la direcció
Estratègia de diversificació (nous productes) en el mateix mercat (es manté al mercat nacional, no busca, per exemple, internacionalitzar-se)
Argumenteu les respostes.
CAS 7
El Walt Disney Parks & Resorts és la divisió de l'empresa Walt Disney Company que construeix, dirigeix i coordina tots els seus parcs temàtics.
Té parcs a diversos països, però a cadascun d'ells les atraccions són diferents i cada parc atén als costums locals. Per tenir èxit, la direcció ha d'investigar les preferències dels consumidors locals i adaptar-se a aquestes.
Argumenteu sobre l'estratègia d'internacionalització que segueix l'empresa.
L'empresa segueix una estratègia d'internacionalització multidomèstica: es pot parlar d'un conjunt d'empreses domèstiques unides per una propietat comuna. Tot l'enfocament comercial va dirigit al país on s'operarà.