CONTINGUTS a les PAU (DOGC) |
Llibre MOODLE |
Activitats |
BLOC 1. La informació econòmica i financera a l’empresa
- La comptabilitat: concepte i objectius.
- El patrimoni empresarial: concepte, masses patrimonials d’actiu i de passiu.
- La partida doble i la normativa comptable.
- El cicle comptable. Concepte i fases.
- Concepte i objectius de l’anàlisi d’estats financers. Confecció dels comptes anuals.
- Classificació del Balanç de Situació en masses patrimonials.
- Estructura del compte de Pèrdues i Guanys.
- Concepte, càlcul i interpretació de fons de maniobra, actiu corrent, passiu corrent, actiu no corrent i recursos permanents.
- El cicle d’explotació. Interpretació del període mitjà de maduració (econòmic i financer), en relació amb el capital Corrent mínim.
- Anàlisi financera: càlcul i interpretació de les ràtios de disponibilitat, tresoreria, liquiditat, solvència (o garantia), endeutament i estructura del deute.
- Anàlisi econòmica: càlcul i interpretació de la rendibilitat econòmica, la rendibilitat financera, la rendibilitat de les vendes.
- La verificació comptable: l’auditoria. Concepte i tipologia.
|
- La comptabilitat
- Comptes anuals: el balanç
- Exemple de Balanç
- Comptes anuals: Compte de pèrdues i guanys
- Exemple d'integració de Comptes anuals
- Estats comptables de l'empresa: Anàlisi patrimonial i financera
- Estats comptables de l'empresa: Anàlisi econòmica
|
- Activitats proposades 1.1
- Solucions activitats proposades 1.1
- Activitats proposades 1.2
- Solucions activitats proposades 1.2
- Activitats proposades 1.3
- Solucions activitats proposades 1.3
- Activitats proposades 2.1
- Solució de les activitats proposades 2.1
- Activitats proposades 2.2
- Solució de les activitats proposades 2.2
- Qüestionari 1.1
- Qüestionari 1.2
- Qüestionari 1.3
- Qüestionari 2.1
- Qüestionari 2.2
|
BLOC 2. Gestió financera
- Estructura econòmica i financera de l’empresa i classificació de les principals fonts de finançament:
- Fonts de finançament propi: capital, reserves i amortitzacions.
- Fonts de finançament aliè: préstecs, emprèstits, lísing, pòlissa de crèdit, crèdit comercial o de proveïdors, descompte d’efectes, facturatge i renting.
- Concepte i tipologies d’inversió.
- Mètodes de selecció d’inversions estàtics. Càlcul i interpretació del període de recuperació (payback).
- Mètodes de selecció d’inversions dinàmics. Càlcul i interpretació del VAN (Valor Actual Net) i interpretació de la TIR (Taxa Interna de Rendibilitat).
|
- La inversió a l'empresa
- Exercicis resolts
- La funció financera
|
- Activitats proposades 3.1
- Solucions activitats proposades 3.1
- Activitats proposades 3.2
- Solucions activitats proposades 3.2
- Activitats proposades 3.3
- Solucions activitats proposades 3.3
- Qüestionari 3.1
- Qüestionari 3.2
- Qüestionari 3.3
|
BLOC 3. Direcció estratègica i creixement empresarial
- La direcció estratègica: Concepte, necessitat i nivells d’estratègia: Estratègia corporativa, de negoci i funcional (o operativa).
- Procés de disseny i presa de decisions estratègiques. De la definició de la visió i la missió a la implementació de l’estratègia. Anàlisi extern: Competidors, mercat, barreres d’entrada i sortida, proveïdors, clients i poder negociador.
- Anàlisi intern: Concepte i anàlisi de cadena de valor. L‘avantatge competitiu i les estratègies de desenvolupament: lideratge en costos, diferenciació i segmentació (o d’enfocament o d’especialització).
- Factors que condicionen les decisions de localització i dimensió de l’activitat econòmica de l’empresa. La deslocalització. Els clústers.
- Anàlisi de les estratègies de creixement intern i extern de l’empresa (integració de societats: fusió pura i fusió per absorció; i participació en societats). Avantatges i inconvenients.
- Estratègies de diversificació i hòldings empresarials: Concepte i valoració de la seva incidència sobre els mercats.
- El procés d’internacionalització de l’empresa. Concepte i estratègies d’internacionalització: Multidomèstica, global i transnacional.
- Les PIMEs i les multinacionals. Avantatges i inconvenients de cadascuna enfront un mercat global. Efectes de la globalització en l’estratègia de les petites i mitjanes empreses.
|
|
- Activitats proposades 4.1
- Solucions activitats proposades 4.1
- Qüestionari 4.1
|
BLOC 4. El projecte empresarial
- Idea de negoci, promotors i requisits previs.
- L’esperit emprenedor. Perfil d’un emprenedor.
- Creació d’una empresa. Passos i continguts del pla d’empresa
- Viabilitat legal: elecció de la forma jurídica. Principals formes jurídiques de l’empresa (empresa individual, societat limitada, societat anònima i les cooperatives) segons costos i responsabilitat.
- Viabilitat comercial del projecte empresarial. L’estudi de mercat. Anàlisi DAFO. Pla de Marketing. Estratègies per a cada variable del marketing mix.
- Viabilitat econòmica: concepte i càlcul del punt mort o llindar de benefici.
- Viabilitat financera: anàlisi de la inversió. Pla d’inversions i finançament.
- Viabilitat tècnica i medioambiental.
|
|
- Activitats proposades 5.1
- Solucions activitats proposades 5.1
- Qüestionari 5.1
|