Recollim aquí algunes de les principals dificultats que poden sorgir en aquest tema:



1- Confusió entre problema i hipòtesi.

2- Confusió entre variable dependent i independent

3- Confusió entre control d’un experiment i les variables control.

4- Confusió entre resultats i conclusions d’un experiment.

5- No tenir en compte les rèpliques.

6- Dificultat en expressar els resultats amb taules i gràfics.



1- Un problema és un enunciat en forma de pregunta. Porta ?

Una hipòtesi és un enunciat en forma afirmativa començant per Potser. Es una resposta temptativa que volem trobar amb la recerca.

Per ex. Un problema és: Influeix la temperatura en el creixement de les plantes?

Una hipòtesi és: Potser la temperatura influeix en el creixement de les plantes.

2- La variable independent és sobre la qual l’investigador actua. La dependent és la que volem veure si ha variat com a resultat dels canvis en la independent.

Si volem veure si la temperatura afecta el creixement d’unes plantes, variarem la Tª (variable independent) i mesurarem durant uns dies les plantes (el creixement serà la variable dependent).

3- El control són les mesures que hem d’aplicar per assegurar que el resultat obtingut és degut només al canvi de la variable independent. Totes les variables s’han de fixar excepte la independent.

En el cas de les plantes, hauran de ser les mateixes, de la mateixa mida, amb la mateixa terra, llum, humitat ,...

En el cas d’experiments tipus , el control serà la prova en la que no hi ha el factor.

Per ex. Si volem saber si un medicament actua com a antibiòtic, el grup al que no li donem el medicament (per comparar amb el que sí que li donem) és el grup control.

4- Els resultats són les dades que obtenim i que haurem de processar. La conclusió és el que extraiem d’aquests resultats. Per exemple, els resultats serien les mides que hem anat prenent de les plantes al llarg dels dies; la conclusió serà dir si realment la Tª influeix en el creixement de les plantes (o no).

5- Per obtenir resultats fiables, hem de fer repeticions o rèpliques per veure si es repeteixen els mateixos resultats ja que hi pot haver diferents tipus d’errors i així aconseguim disminuir-ne la possibilitat. Per ex. hem de fer l’experiment amb grups de plantes, no amb una de sola.

6- Quan hem de representar en taules o gràfics, hem de triar la millor opció: diagrames de barres, de sectors, histogrames, gràfics de línies,...

La variable dependent normalment se situa a l’eix vertical i la independent a l’horitzontal.

Als eixos s’ha d’escriure sempre el nom i unitats de les variables que s’hi relacionen.

En aquest cas de les plantes, la Tª a l’eix horitzontal (en graus) i el creixement a l’eix vertical (en cm).


Darrera modificació: dimecres, 22 de gener 2020, 12:43