Criteris de correcció activitats d'H. de l'art ( bloc 2)

  1. Es tindrà especial cura en la terminologia artística específica. Es corregiran els errors en l'ús d'aquesta al temps que s'explicitarà en cada cas la denominació correcta. En cas de confusió entre la terminologia catalana-castellana, s'anotarà al costat del terme la correcció pertinent.
  2. En aquells exercicis en els que s'hagi de situar obres, artistes o trets característics dins de períodes, estils, escoles o moviments, es valorarà la precisió en l'encert així com si es classifica de forma general o bé segons moments i períodes.
  3. Es valorarà la concreció i la síntesis a l'hora de desenvolupar les idees i respostes a contestar. Tot i això en els casos necessaris si la descripció del paràgraf és correcte es considerarà vàlida.
  4. Els errors, imprecisions i vaguetats expressives i conceptuals es marcaran en color vermell. Quan es consideri pertinent corregir un error s'escriurà la correcció mitjançant l'us de lletra vermella. Si convé fer una explicació a base d'aportacions que depassen els continguts dels materials es farà en lletra de color blau.
  5. Es tindran en compte i s'indicaran les faltes d'ortografia i sintaxis greus mitjançant el color vermell al temps que s'escriurà la correcció mitjançant el mateix color.
  6. Per acabar la correcció de l'activitat i a fi d'impulsar la interactivitat amb l'alumne en els casos necessaris al final del full de correcció es proporcionarà la solució o possible solució dels exercicis errats o no contestats.


Pauta de correcció: Eros i Psique

  • a) Situa l'obra en el context cronològic, històric i cultural corresponent.

    Caldria explicar alguns aspectes del context històric tals com:

      • Cronologia. 1787-1793, és a dir finals del segle XVIII
      • El context històric de l'obra es troba marcat per una etapa de canvis a diferents nivells.
      • Per un cantó canvis poblacionals com a conseqüència de les millores mèdiques, higièniques, alimentàries, transport...
      • Políticament es produeix un trencament amb l'Antic Règim ( absolutista i monàrquic)
      • Període marcat pel liberalisme polític
      • Etapa marcada per les revolucions Francesa (1789) i Industrial
      • Concretament l'obra s'emmarca dins la Revolució Francesa, moment en que mor a la guillotina Lluís XVI i Maria Antonieta, la seva esposa (1793)
      • Període marcat per la Il·lustració
      • Socialment es consolida la classe social burgesa així com una nova societat industrial. Moment en que sorgeix una nova consciència nacional.
      • Artísticament hi ha una ruptura amb les formes barroques i destaquen fets com la descoberta de les excavacions d'Herculà i Pompeia així com els estudis de Winckelmann amb la seva obra Història de l'art de l'antiguitat (1764). És un període on es desenvolupa l'art neoclàssic on destaquen autors com David ( pictòricament) o Canova ( en escultura) entre d'altres.
      • En aquest moment a Espanya hi ha el regnat de Carles IV

    b) Digues a quin estil pertany l'obra. Indica també els models i les influències de l'obra.

    L'obra pertany al Neoclassicisme.

    1. Influències:

    Com a influència principal en l'obra hi trobem com en la resta d'obres neoclàssiques l'empremta de l'art clàssic. L'ideal de bellesa, la puresa de les línies, la claredat compositiva o els materials són alguns dels aspectes que relacionen l'obra amb l'escultura grega. L’obra general de Canova s’inspira en l’estatuària clàssica que l’autor estudia en les col·leccions del Museu Capitolí al Campidoglio, en el Museu Pius-Clementí del Vaticà i en la col·lecció Farnese del Museu Arqueològic Nacional de Nàpols. L’obra de l'autor és una reacció contra els excessos decorativistes i la frivolitat del rococó.

    1. Model:

                L’obra general de Canova exercirà gran influència en el moviment neoclassicista (obvi) i també en tota l’escultura del segle XIX. L'obra de l'autor serví de model per a artistes tals com Damià Campeny o Antoni Solà entre d'altres.

     

    c) Explica quatre característiques de l'anàlisi formal d'aquesta obra.

      • Escultura exempta d'embalum rodó tallada en marbre.
      • Manca de policromia,
      • Composició: oberta i simètrica
      • Línies compositives: L'escultura forma una X i el centre és circular, ja que el petó queda encerclat pels braços de Psique. Composició basada en diagonals ( influència barroca).
      • Superfície molt polida amb pedra volcànica, àcid i calç per aconseguir una textura propera a les escultures clàssiques. Manca de policromia.
      • Composició dinàmica en la que el moviment queda palès amb les postures contraposades dels personatges.
      • Trencament de la fredor i estatisme neoclàssics, gràcies a la tendresa i el tractament del material ( textura suau).
      • Recerca de l'ideal de bellesa neoclàssica

      ( tot i que la resposta està a mode de llistat, de cara l'examen cal fer una redacció acurada tot explicant les característiques formals amb més detall)

    d) Explica el tema i la funció de l'obra.

    Funció : estètica. L'obra havia de decorar el salo de Lord Cawdor ja que les escultures amb referents clàssic donaven prestigi a les classes aristocràtiques. Després que l'obra fos robada per un home de confiança de Napoleó ( Murat) de la seva ubicació original , va arribar a mans de l'emperador.

    El significat de l'obra es basa en la representació de l'amor com a símbol del desig carnal i l'amor pur i tendre.

    Tema mitològic: Es centra en el mite d'Eros i Psique tal com explica l'escriptor Apuleu a l'Ase d'or.

    Mite: Els personatges de l'obra són Eros déu de l'amor i Psique la filla d'un rei d'Àsia. Eros s'enamora d'ella i li construeix un palau per anar a contemplar-la cada dia. Un dia espantada, Psique li llença a Eros cera a la cara espantada per la seva presència fet que va enfadar a Eros.

    Pisque consulta l'oracle de Venus que li explica quines condicions ha de complir per recuperar l'amor d'Eros, una d'elles és anar a buscar el càntir de Proserpina  (que conté el secret de la bellesa). Psique no pot resistir la temptació i obre el càntir pel que cau en un son profund. Eros però té compassió i la desperta amb un petó.

    e) Indica dues obres reproduïdes en aquest període i digues a quin artista pertanyen.

     Resposta oberta, val qualsevol obra que pertanyi a aquest període.

     

  • Darrera modificació: diumenge, 5 d’abril 2020, 00:21