Criteris de correcció activitats d'H. de l'art ( bloc 2)

  1. Es tindrà especial cura en la terminologia artística específica. Es corregiran els errors en l'ús d'aquesta al temps que s'explicitarà en cada cas la denominació correcta. En cas de confusió entre la terminologia catalana-castellana, s'anotarà al costat del terme la correcció pertinent.
  2. En aquells exercicis en els que s'hagi de situar obres, artistes o trets característics dins de períodes, estils, escoles o moviments, es valorarà la precisió en l'encert així com si es classifica de forma general o bé segons moments i períodes.
  3. Es valorarà la concreció i la síntesis a l'hora de desenvolupar les idees i respostes a contestar. Tot i això en els casos necessaris si la descripció del paràgraf és correcte es considerarà vàlida.
  4. Els errors, imprecisions i vaguetats expressives i conceptuals es marcaran en color vermell. Quan es consideri pertinent corregir un error s'escriurà la correcció mitjançant l'us de lletra vermella. Si convé fer una explicació a base d'aportacions que depassen els continguts dels materials es farà en lletra de color blau.
  5. Es tindran en compte i s'indicaran les faltes d'ortografia i sintaxis greus mitjançant el color vermell al temps que s'escriurà la correcció mitjançant el mateix color.
  6. Per acabar la correcció de l'activitat i a fi d'impulsar la interactivitat amb l'alumne en els casos necessaris al final del full de correcció es proporcionarà la solució o possible solució dels exercicis errats o no contestats.


Pauta de correcció: La Tour Eiffel

  • a) Situeu l'obra en el context cronològic, històric i cultural corresponent.

    Cronologia:1887-1889

    Context històric i cultural: Al llarg del  primer terç del segle XIX un dels fets que destaca la nova estructura social i econòmica que sorgí arrel de la Revolució Industrial així com el nou tipus d'indústries com la siderúrgica.

    Entre 1830-40 van succeir les grans revolucions liberals ( en algun cas acompanyades de moviments nacionalistes).

    Durant la segona meitat del segle XIX Alemanya i Itàlia aconsegueixen la unificació.

    Al mitjans de segle destaca l'enfrontament entre el moviment revolucionari dels obrers contra els governs burgesos conservadors. Poc a poc aquest xoc feu que finalment l'obrerisme entrés en una etapa violenta.

    Pel que fa al context propi de l'obra cal destacar que fou una etapa en la que les exposicions universals van constituir-se com a esdeveniments importants en les que hi participaven els països industrialitzats fent gala de la seva potència industrial i tecnològica. Així i coincidint amb la commemoració del centenari de la Revolució Francesa, es va celebrar l'any 1889 l'Exposició Universal a París per la qual es construí l'obra a analitzar.

  • b) Digueu a quin estil pertany l'obra i comenteu els models i influències de l'obra.

    Pertany a l'arquitectura del ferro

    L'obra va rebre influències en relació a tot el succeït durant la Revolució Industrial , on el ferro i el vidre van emprar-se com a materials arquitectònics afavorint la creació de nous espais amplis com estacions de ferrocarrils, biblioteques...un exemple n'és el Crystal Palace de Joseph Paxton ( de l'exposició universal de Londres l'any 1851). Aquesta nova tipologia d'edificis era impulsada per ingenyers en contra els arquitectes que continuaven construint amb els models del passat.

    L'obra passà a ser un model a seguir en l'arquitectura futura basada en l'enginyeria en contra l'arquitectura historicista fent-se replantejar conceptualment als arquitectes les noves construccions i obligant-los a buscar noves solucions als problemes que anaven sorgint derivats de la Revolució Industrial. Va crear molta controvèrsia i fou molt criticada, tot i això finalment passà a ser un símbol de París que ha perdurat fins l'actualitat.

    Uns anys abans Eiffel havia presentat la seva organització de l'Exposició Universal a Barcelona però el seu projecte no fou acceptat i finalment es va construir l'arc de triomf de Josep Vilaseca.


    c) Comenteu quatre característiques formals d'aquesta obra.

    Planta- Espai: Quadrat de 125m per costat. Alçat de 305m que amb l'antena actual arriba als 320m

    Material constructiu: ferro

    Sistema constructiu: combinació del sistema arquitravat i voltat gràcies al treball de l'arquitectura del ferro

    Elements de suport: 4 pilars als vèrtex del quadrat que estan reforçats per quatre arcs

    Elements suportats: Estructura vertical que s'aixeca com una agulla que entra cap al centre de l'estructura per dotar-la d'equilibri i estabilitat.

    Espai exterior:

    Pel que fa als volums destaca una gran verticalitat  en forma piramidal (la més alta del món en el seu moment)base ampla que acaba en agulla)

    Estructura exterior metàl·lica feta amb bigues entrecreuades i els espais buits dels pisos primer i segon donen ingravidesa visual a l'edifici. Està separada per 3 plataformes que donen sensació de verticalitat.

    El primer bloc actua de base. En ella, s'hi alcen quatre potes més amb una inclinació cap endins fins una alçada de 115m on s'hi troba la segona plataforma. A l'interior hi podem trobar escales i ascensors que permeten el seu accés des del parc dels Champs de Mars

    Pel que fa la façana podem comentar que els quatre cantons són idèntics alhora que simètrics.

    Finalment pel que fa l'urbanisme, l'obra es va ubicar a la zona on s'havia de celebrar l'Exposició universal a París, l'any 1889 en un espai obert per tal que es veiés des de molts indrets de la ciutat.

  • d) Expliqueu el significat i la funció de l'obra.

    L'obra bàsicament té dues funcions: commemorativa del centenari de la Revolució Francesa de 1789 alhora que crear una obra representativa i emblemàtica degut a l'Exposició Universal celebrada a París l'any 1889.

    Pel que fa el significat únicament remarcar que les Exposicions Universals eren un gran aparador on els diversos països exposaven els seus avenços. Al ser l'edifici més alt en la seva època l'obra té un significat relacionat amb la potència i l'avenç constructiu que França volia demostrar al món.

    Actualment té una funció turística alhora que serveix d'antena de ràdio i televisió

  • e) Indiqueu dues obres reproduïdes en aquest període i digueu a quin artista pertanyen.

    Resposta oberta


  • Darrera modificació: dimecres, 1 d’abril 2020, 18:01