Anàlisi d’una audició

1. Anàlisi estètic (cal relacionar l'audició amb el seu context històric)

  • títol
  • Autor / autors
  • època
  • estil


2. Gènere (fa referència al tipus de música que estem escoltant)

Vocal, instrumental o mixt
Religiós o profà
Funcional, escènic o d'entreteniment

3. Timbre (instruments o agrupacions instrumentals que apareixen en l'audició)

  • Sólo, duo, trio, etc.
  • Orquestra de cambra, simfònica, de cordes
  • Quintet de Jazz, etc.


4. Melodia (característiques principals de la melodia que escoltem)

  • Àmbit (distància entre la nota més greu i la més aguda): ampli o reduït
  • Registre agut, mitjà o greu
  • La melodia discorre per salts o per graus conjunts


5. Ritme

  • Regular o irregular
  • Binari, ternari o barreja d'ambdós


6. Moviment (pols de l'audició)

  • Estable o variable
  • Velocitat general (lent, adagi, errant, prest)
  • Accelerant, ritardando


7. Dinàmiques (graus d'intensitat que apareixen)

  • Estable (pp, p, mp.mf, f, ff)
  • Variable (crescendo o diminuendo)


8. textura (forma d'aparèixer les diferents veus o línies melòdiques)

  • Monofònica: una sola línia melòdica
  • Homofònica: totes les melodies tenen el mateix ritme
  • Contrapuntística: cadascuna de les melodies té el seu ritme i la seva importància.
  • Melodia acompanyada: una línia melòdica més important amb acompanyament
  • Abstracta: no té melodia o, si la té, és molt difícil de trobar


9. Forma (estructura general de la peça)

  • Cançó A / A, A / B
  • Rondó
  • Cànon, Fugida
  • Sonata
  • simfonia
  • concert



Exemple d'elements d'anàlisi per a fer un comentari de text d'audició creant un únic text enllaçant tots els elements

Anàlisi d'una audició - Amarilli mia bella


Anàlisi estètic:

  • Títol: Amarilli mia bella
  • Autor: Giulio Caccini
  • Època: Segle XVII
  • Estil: Primer Barroc


gènere:

  • Mixt (encara que escrita a cappella)
  • Profà
  • Entreteniment


timbre:

  • Veu solista. mezzosoprano
  • Acompanyament. arxillaüt


melodia:

  •   Àmbit mitjà (una setena entre la nota més greu i la més aguda)
  •  Registre agut
  • Predomini de graus conjunts amb algun salt de 4a i de 5a


ritme:

  •   Regular
  •  Binari


moviment:

  • Estable.
  •  Lent
  • Sense accelerandos ni ritardandos exagerats.

dinàmiques:

  • Estable, sense grans canvis

Textura:
  Melodia acompanyada. Veu i baix continu


forma:

  • Madrigal



Darrera modificació: dijous, 7 de febrer 2019, 10:00