Continguts. L'idealisme romàntic. Positivisme, Utilitarisme i Marxisme

  1. Context social i cultural del segle XIX
    1. Efervescència social i política
    2. Efervescència científica
    3. Evolucionisme i Positivisme
  2. El Liberalisme utilitarista de Stuart Mill
    1. L'enfocament utilitarista
    2. Jeremy Rentham
    3. Jhon Stuart Mill
  3. Marxisme: la revolució social

Orientacions

Un cop acabada la quinzena, heu de ser capaços de:

  • Comprendre el nou ambient social i polític en que es vivia.
  • Conèixer el gran desenvolupament de la ciència i la tècnica en aquell moment.
  • Explicar què és una llei científica.
  • Explicar els conceptes principals de l'evolucionisme.
  • Explicar, resumidament, la llei dels tres estadis de Comte i les conseqüències que d'això es deriven.
  • Conèixer la connexió de Stuart Mill amb Comte.
  • Explicar les característiques de l'utilitarisme.
  • Explicar les bases epistemològiques de l'utilitarisme de Mill
  • Explicar la moral utilitarista de Mill
  • Enumerar les fonts del marxisme.
  • Explicar en què consisteix el materialisme de Marx.
  • Definir els conceptes de infraestructura, superestructura, relacions de producció, plusvàlua, alineació.
  • Citar algun fet històric del segle XX directament relacionat amb el marxisme.
  • Citar alguns règim polític comunista de l'historia.

Teniu present que aquesta unitat recull dos corrents de pensament molt influents al segle XX: el Positivisme (progrés, cientifisme, sociologia, ...) i el Marxisme (alienació, materialisme, repercussions històriques, ...).

Teniu també present que l'Utilitarisme està molt relacionat amb l’enfocament lliberal de la política i amb la democràcia com a forma de govern.

Després de llegir aquest "Pla de treball"  dediqueu temps a estudiar (comprendre i memoritzar) el que s'explica en el llibre de text (o be al material que apareix a l'apartat “Recursos”). Només quant hagueu fet això heu de passar a realitzar les "Activitats d'aprenentatge"  i les "Activitats d'avaluació". Tant les "Activitats d'aprenentatge"  com les "Activitats d'avaluació"  permeten consolidar el que s'ha estudiat. Però nomès les "Activitats d'Avaluació" conten per elaborar la nota del curs.

Consulteu la pàgina  http://www.filoselectivitat.cat/s-mill-2/   A l'apartat  "Esquema audiovisual"   hi trobareu una explicació audiovisual, pas a pas, del pensament de Stuart Mill.

Seqüència de treball

  1. Llegeix el "Pla de treball".

  2. Estudia (comprendre i memoritzar) el Material d'estudi (El llibre de text o el que apareix a "Recursos").

  3. Completa els qüestionaris de les Activitats d'aprenentatge: L3AP1, L3AP2.
    1. Pes de la nota sobre el global del Lliurament: 0%
    2. Nombre d'intents: il·limitats
  4. Fes la tasca L3ACR4: Activitat, referida al text del qüestionari C (L3ACR3)
    1. Pes de la nota sobre el global del Lliurament: 60%
    2. Nombre d'intents: 1
  5. Completa el qüestionari d'avaluació L3ACR3 Qüestionari C: Text de J.S. Mill
    1. Pes de la nota sobre el global del Lliurament: 40%
    2. Nombre d'intents: 3

 

Darrera modificació: dilluns, 28 de setembre 2015, 11:45