Narracions, de Salvador Espriu.

Comenteu el relat Tereseta-que-baixava-les-escales.

Seguiu l'esquema següent:

1. Establiu el temps vital de la protagonista i l'esdeveniment o esdeveniments centrals que es produeixen en cada etapa.

2. Determineu qui són els narradors de cada part i quina relació mantenen amb la protagonista.

3. Quin és el secret de Teresa?

Serviu-vos d'aquest quadre:

MOMENT VITAL DE  TERESA I DE COM BAIXA LES ESCALES ESDEVENIMENT CENTRAL A QUÈ S'AL·LUDEIX NARRADOR INTERN O EXTERN? RELACIÓ DEL NARRADOR AMB TERESA ALTRES ASPECTES A DESTACAR

APARTAT 1

Infantesa

Baixa les escales corrent.

La fragata Panxita torna de Jamaica.

Una nena del poble

Companya de jocs

Jocs infantils: a cuit, a marro-titiu, al soldat plantat, a saltar i parar.

APARTAT 2

Joventut

Baixen les escales de l'església com unes princeses: "ni freguen els graons"

Teresa i Júlia, la seva germana acaben de tornar de viatge per  tota Europa: Alemanya, Suïssa, Itàlia.

La mare de Teresa és morta.

El germà és un perdut, viu apartat i lluny (Trinitat).

Una noi del poble Veïnatge del poble Vicenç Pastor és el pretendent de Teresa, però Teresa no li fa cas.

APARTAT 3

Maduresa

Una dona d'uns quaranta anys o més.

No es descriu si baixa les escales: passa com una ombra.

Júlia ha mort i el capità ha perdut les ganes de viure.

Coincidència entre la mort de Júlia i el naufragi de la fragata.

Algú del poble que coneix la desgràcia familiar. Veïnatge del poble Teresa no s'ha casat, no estima ningú.

APARTAT 4

Vellesa

"Baixava les escales amb "pas de dama, lent, compassat i lleuger alhora... d'una escola i d'un estil que s'han perdut."

Rememora amb força detalls la vida de Teresa i la d'ella: que es va casar que s'intensifiquen la distància social entre Teresa, rica, i ella, menestrala

Una vella del poble: la mateixa amb qui de petites jugaven a la plaça de l'església. La mateixa de l'apartat 1.

Teresa és una vella trista.

Apareix un personatge nou: la neboda geperuda

APARTAT 5

Mort

Baixen Teresa dins del taüt, fet de la fusta de la fragata.

Es descobreix el secret de Teresa: fidel a un enamorament de joventut amb algú a qui havia conegut en algun dels seus viatges.

Una altra veïna de Sinera

Sempre són narradors interns de la mateixa edat que Teresa.

S'enumeren dones amb qui Teresa es relacionava i que apareixen en altres relats d'Espriu com la Coixa Fita o la Narcisa Mus.

4. Redacteu unes conclusions a partir dels elements que heu determinat en el quadre anterior i destaqueu un element que us sembli especialment significatiu del món de Teresa Vallalta.

Activitat àmplia que ha de recollir: el punt de vista múltiple i canviant, l'estructura del relat, perfectament dissenyada i basada en la manera com Teresa baixa les escales de la plaça de l'església d'Arenys de Mar (Sinera) en el transcurs de la seva vida: de nena a vella i, finalment, la baixen ja morta, dins el taüt. És a dir: es descriu tota una vida a través d'un fet tant concret i pot semblar sense importància per quotidià, com és baixar una escala del carrer.

També es descriuen personatges del poble com l'amiga que li té enveja. Les classes socials estaven molt marcades (el fet de ser d'una família de naviliers important i que viatges pel món) en aquella època; l'enamorat que espera debades que Teresa li digui alguna cosa, i, naturalment, el gran secret de la vida de Teresa: l'enamorament d'un jove estranger. Torna a ser a través d'un detall, un rull de cabells, una foto..., detalls comuns a l'època, que mostren la fidelitat de Teresa a un amor impossible.  I el fet de viure una vida adolorida que explica la raó de no haver-se casat, i la lenta transformació en una dona adusta, tibada, absent de la resta del món.

Un dels elements centrals que Espriu tracta constantment és la mort. És omnipresent en la seva obra. Un dels seus llibres de poemes es titula Mrs. Death. Incideix a parlar, doncs, en la futilitat de la vida. També Teresa, tot i ser envejada per la seva posició econòmica i social, o per la seva bellesa, morirà com tothom.

 

Darrera modificació: dijous, 2 d’abril 2020, 22:47