Lliurament 5

En aquest lliurament, ens centrarem amb el procés d'acotació així com en els aspectes més transcendents de la normalització entesa com el conjunt de "regles de joc" que permeten que el dibuix tècnic s'entengui com a un llenguatge universal.

Per a realitzar les activitats del lliurament caldrà què:

És tot el què us cal per a poder realitzar les activitats plantejades pel lliurament.

Si voleu, podeu aprofundir consultant el llibre de text proposat (opcional):

Tot i que aquest lliurament es dedica a repassar conceptes ja treballats anteriorment, és recomanable que repasseu les normes que garanteixin la universalitat del Dibuix Tècnic com a llenguatge.

NORMALITZACIÓ I CROQUISACIÓ. EL PROJECTE (pàg. 212 a 227)

1. LA NORMALITZACIÓ.

1.1. Classificació de les normes.

1.2. Organismes de normalització.

1.3. Normalització a Espanya.

1.4. Normes fonamentals.

En aquest apartat, s’exposen conceptes molt importants per a emprar el dibuix tècnic amb la correcció adient.

2. EL PROJECTE.

Us resultarà interessant veure una aplicació directa del que heu estat estudiant durant aquests dos cursos de Dibuix Tècnic. De manera directa o indirecta, tots els aspectes treballats tenen una aplicació en el nom real. En aquest cas en la redacció d’un projecte arquitectònic.

2.1 Parts del projecte.

2.2 Tipus de dibuixos i plànols.

 

APLICACIONS PRÀCTIQUES.

Repasseu conceptes.

NORMALITZACIÓ EN EL DIBUIX INDUSTRIAL I DE CONSTRUCCIÓ

1. REPRESENTACIÓ NORMALITZADA DE COSSOS

1.1 Sistema europeu

Aquest és el sistema de vistes que hem emprat per a representar vistes dels elements tridimensionals en el pla. NO US CONFONGUEU AMB EL SISTEMA AMERICÀ.

1.2 Sistema americà.

1.3 Elecció de l'alçat i vistes necessàries

Aquesta fase és important ja que es defineix la vista principal de l’objecte a representar i per tant, la posició de la resta de vistes respecte l’alçat escollit.

1.4 Vistes especials

 

2. TALLS, SECCIONS I TRENCATS

Estudieu el concepte secció.

Moltes vegades per a representar formes complexes és indispensable emprar aquest tipus de representació.

2.1 Concepte de tall i secció; representació

2.2 Tipus de talls

2.3 Tipus de seccions

2.4 Simplificació per trencat

 

3. REPRESENTACIÓ D'ELEMENTS ENROSCATS

3.1 Tipus de rosques i dimensions fonamentals

3.2 Representació simbòlica de rosques

4. ACOTACIÓ

Per últim, donat que una peça pot estar dibuixada a escala, acotar correctament una figura implica que pugui ser correctament interpretada o no.

Estudieu els elements que composen una cota i sobretot la correcta disposició respecte a les vistes.

4.1 Elements d'acotació

4.2 Sistemes de distribució de cotes

4.3 Principis d'acotació

 

APLICACIONS PRÀCTIQUES

Repasseu conceptes i practiqueu.

1. Representar els talls indicats en les vistes d’una peça.

Repasseu els conceptes exposats. Són una síntesi del contingut teòric desenvolupat en la unitat.

A la pàgina 254 fig. 72 trobareu una bona referència per a resoldre els exercicis plantejats.

2. Representar les vistes d’una peça donada.

3. Especejament d’un conjunt mecànic.

4. Dibuix de construcció.


Lliurament de les activitats:

  1. Un cop familiaritzats amb els continguts del lliurament, realitzeu les activitats que trobareu en l'apartat ACTIVITATS D'AVALUACIÓ.
  2. Els exercicis caldrà resoldre'ls en els fulls que prèviament haureu imprès del fitxer PDF. Els trobareu en el fitxer L5ACR1_Enunciats lliurament 5.
  3. Realitzeu les activitats a LLAPIS.
  4. Escanegeu totes les pàgines i creeu un únic fitxer PDF que les contingui. La mida màxima del fitxer no pot excedir les 2Mb de pes. Configureu l'escànner per a que la resolució sigui de l'ordre de 96ppp per a evitar el pes excessiu dels fitxers.
  5. A través de la tasca que trobareu a sota de l'enunciat de les activitats, L5ACR1_Lliurament d'activitats, adjunteu el PDF amb els vostres exercicis i escolliu la opció trametre per a avaluar.

VALOR DE LÍNIA:

  • En els exercicis de dibuix geomètric i tècnic, utilitzareu dos tipus de línia, que es caracteritzaran pels seus gruixos:
    1. línia fina per a totes les línies de construcció, eixos, auxiliars, etc. (amb llapis, mina 2 o 3H i amb tinta gruix 0,2).
    2. línia gruixuda: les línies de resultat - segons demani l’anunciat de l’exercici (amb llapis, mina HB i amb tinta calibre 0,6). Els gruixos de les línies fetes a llapis han de reproduir, aproximadament, els gruixos de la tinta.
  • Les línies traçades amb la mina 3H han de ser molt fines - la mina molt afilada- per ajudar a la precisió del dibuix. Per tant, no s’ha d’apretar el traç perquè no faci solc al paper i poder esborrar, si calgués.
  • En el compàs poseu-hi les mateixes dureses de mina (3H o HB) que als llapis: 3H per a línia fina i HB per a línies de resultat.

RETOLACIÓ:

  • En retolar - xifres i/o lletres- no feu la vostra cal·ligrafia personal.
  • Dibuixeu els caràcters a mà o amb plantilla, però amb lletra de tipografia i amb la mateixa tècnica amb que hagi estat fet el dibuix: llapis o tinta.

Teniu les orientacions de com fer-ho aquí.

  • Podeu preparar-vos els full, abans de començar a fer els exercicis, imprimint les vostres dades que abans heu escrit amb un processador de textos.
  • Es recomana que utilitzeu un to de gris ja que el negre de la impressora, contrasta amb excés amb el traç de llapis.
Darrera modificació: dilluns, 17 de setembre 2018, 10:34