Us explicaré, des de la meva experiència com a professora de francès, com es pot realitzar una bona redacció. Primer descriuré els errors més comuns i després indicaré els passos més adequats per a fer una redacció ordenada.

I. Els errors

Primer error: no llegir correctament l'enunciat. És l'error més comú. Sovint, a causa dels nervis i per guanyar temps, llegim les indicacions superficialment i acabem escrivint texts sense cap relació amb el que s'ha demanat a l'enunciat. Això és un error de coherència. A causa d'aquesta mala lectura podríem confondre els temps verbals i utilitzar un vocabulari inapropiat. Això ens treu punts en ítems com "Grammaire, Lexique, Cohérence, Capacité à communiquer"...

Segon error: començar a escriure el primer que ens ve a la ment. Això succeeix moltíssimes vegades i els professors ho notem en la revisió de la redacció quan observem idees repetides i sense relació entre elles. Això és un error de cohesió. Això comporta que se'ns resti punts en ítems com "Morphosyntaxe, Cohésion, Usage de connecteurs logiques, Présentation, entre d'altres
Aleshores què hem de fer?

II. PROCEDIMENT ADEQUAT


Primer pas: llegir atentament l'enunciat. 

És important observar:
- si hi ha un destinatari o si el text no es dirigeix a cap persona
- si el text s'haurà de redactar utilitzant un llenguatge formal o familiar
- el tipus de text: descriptiu, narratiu, explicatiu o argumentatiu
- el nombre de paraules (s'aconsella no estar por sota del nombre de paraules demanat ni sobrepassar el 20% de l'exigit)

Segon pas: pensar abans d'actuar. 

Abans de començar a redactar, prepararem dues parts importants. Farem un remue-méninges (pluja d'idees) i un schéma (un esquema).

A. Le remue-meninges
Consisteix a pensar durant uns minuts en el que es demana a l'enunciat. Hem de pensar primer en el vocabulari relacionat amb el tema i en segon lloc reflexionar sobre les estructures que podem utilitzar per a comunicar les nostres idees.

Exemple de consigna: "Vous avez un ami qui stresse parce qu’il a beaucoup de travail. Ecrivez-lui un mail pour le conseiller et l’aider à sortir de cette situation."

En aquest cas pensem en el vocabulari clau de la consigna: STRESS, TRAVAIL, CONSEIL

Lèxic associat:
STRESS: dormir mal, sommeil, fumer, avoir mal à la tête…
TRAVAIL: bureau, chef, argent, salaire, horaire, temps, travailler, emploi, formation professionnelle, métier…
CONSEIL: faire du sport, chercher un autre emploi, déléguer des tâches, sortir, aller à la plage, se promener,  aller chez un psychologue, voir les amis, se reposer...

Estructures que utilitzarem per a aconsellar:
Si tu as mal… Tu peux… Tu dois… Il faut… Je te recommande… Je te conseille… Je pense que tu peux… Je crois que... À mon avis...
Pensar en el lèxic associat i en les estructures útils per a la nostra redacció ens dóna una idea del que escriurem.

B. Le schéma
Aquesta etapa consisteix a elaborar l'esquema de la nostra redacció utilitzant el vocabulari i les estructures en les quals hem pensat.  A partir del que es demana a l'enunciat, l'esquema serà diferent per cada text. Tanmateix, sempre podrem diferenciar tres parts: introducció, desenvolupament i conclusió.

Exemples per a la consigna proposta:

Introducció: saludar, preguntar com està el destinatari, donar a conèixer la nostra preocupació per la seva salut
Bonjour! ... Comment ça va?... Comment vas-tu?... Le travail, ça va?
Je sais que tu es un peu  stressé…  On dit que tu stresses… Je sais que le travail est très exigent… Tu dors bien ? Tu te reposes bien ?

Desenvolupament: aconsellar sobre la salut i el treball
Si tu ne dors pas bien… Si tu es stressé… Si tu déprimes… Tu peux faire du sport… Tu dois dormir un peu plus…
Il faut déléguer… Tu peux changer de travail… Nous pouvons sortir… Tu peux gagner beaucoup plus… Je crois que ce travail ne te convient pas...

Conclusió: sol·licitar una resposta i acomiadar-se
Téléphone-moi… Ecris-moi… Appelle-moi… Réponds-moi… Préviens-moi…
Cordialement… Bises... À bientôt…Missatge
Quan tenim aquestes 2 etapes completades (le remue-méninges et le schéma), comencem a escriure, ja que sabem què escriurem i com ho farem.

Només ens queda ordenar el nombre de paraules i això és bastant senzill.


Per exemple, imaginem que ens demanen un text de 150 paraules. Aleshores dividirem aquest nombre entre els ítems que abordarem:

Introducció: 25 paraules
Desenvolupament: Salut – 50 paraules; Treball – 50 paraules
Conclusió: 25 paraules
Tenim en total 150 paraules. El nostre text ja està estructurat i només ens falta passar a net el que hem preparat en un esborrany...

Com veieu, elaborar una redacció, independentment del nivell, no és complicat. Hem de saber llegir bé la consigna i abans de començar a redactar, pensar bé els temes que tractarem i presentar-los ordenadament.

Darrera modificació: divendres, 21 de desembre 2018, 09:51