Les tres seccions superiors contenen informació de referència que consultaràs habitualment. El fet de trobar-se en una mateixa secció te'n facilita l'accés:

 Guia d'estudi

És la secció on et trobes ara. Hi pots consultar la programació, l'estructura del curs, els llibres de referència que necessites i els criteris d'avaluació.

Accés als materials de consulta Materials i recursos

Des d'aquesta secció tindràs accés a diccionaris, webs de dubtes lingüístics i correctors i traductors. Hauràs de fer servir sovint aquest recursos per poder presentar acuradament les activitats. També veuràs un apartat de recursos seleccionats per a cada lliurament amb tots els materials d'estudi que necessites i un darrer apartat de recursos generals que et permetran millorar la teva expressió escrita.

 Lectures obligatòries

El llibre de referència és la versió digital de l'Antologia de poesia catalana, amb la selecció prescriptiva del Departament d'Educació, acompanyada de recursos audiovisuals complementaris necessaris per a poder fer les tasques associades a l'antologia.

També trobareu la versió digital de Tirant lo Blanc. Episodis amorosos i materials de referència sobre els capítols que determina el Departament d'educació que cal llegir (el podeu consultar aquí: Llistat dels capítols del Tirant lo Blanc: Episodis amorosos)

El    Tauler de notícies i orientacions  és un espai de comunicació on el professorat regularment exposa novetats i notícies d'interès per al bon funcionament del curs. Convé que el consultis quan vegis que hi ha informació nova.

Al Fòrum    Dubtes de la matèria podràs exposar dubtes, comentaris i qüestions relacionades amb els continguts de la matèria. També pots intervenir-hi per resoldre'ls. El fet de plantejar directament els dubtes en aquest fòrum possibilita que tothom es pugui beneficiar de la resposta.

 

Els lliuraments

Lliurament 2Lliurament 1 Lliurament 3 Lliurament 4 Lliurament 5

Hi ha 5 lliuraments, als quals tindràs accés en la data prevista segons el calendari cadascun dels quals inclou:
  • El Pla de treball que especifica la proposta de seqüència de treball. Amb l'afany d'orientar-teel millor possible sobre les hores que necessites per preparar les tasques i per executar-les, veuràs que al costat de cadascun dels apartats de la seqüència de treball hi ha el temps aproximat de dedicació que sumat ha de ser de 14 hores per a cada lliurament.
  • Les activitats d'aprenentatge.
  • Les activitats d'avaluació, que són les activitats centrals del lliurament.
  • Les activitats sobre les lectures obligatòries.
  • Les activitats d'ampliació.

Cadascú té el seu propi mètode i no hi ha un sistema que serveixi per tothom però les recomanacions que veuràs aquí et poden ser d'utilitat.

Els llibres    de la secció Materials i recursos contenen tot els material que necessites per a reeixir en aquesta matèria i els pots fer servir, o no, en funció dels teus coneixements. També tens a l'abast les eines imprescindibles perquè et comuniquis amb correcció i eficàcia: diccionaris, correctors, dubtes freqüents i traductors, entre d'altres.

En aquest curs hem decidit utilitzar exclusivament recursos oberts i gratuïts per la qual cosa no recomanem cap llibre de text. Això no obstant no vol dir que no els puguis consultar o utilitzar com a guió, però totes les activitats del curs tindran com a referència exclusivament els materials del curs. Si fas servir un llibre de text habitualment, tingues la precaució de combinar-lo amb els recursos hipertextuals i multimèdia que t'oferim.

L'organització de cada lliurament, explicitada al pla de treball i al lliurament, connecta les activitats amb els materials que et facilitem. Has de fer servir aquells que t'indico als enunciats de les tasques, dels fòrums i dels qüestionaris i els pots complementar amb altres als quals també et dono accés. 

Sempre hi haurà més informació de la necessària per a completar les activitats i és important que la triïs segons els teus coneixements previs. Aquesta informació complementària la trobaràs als apartats que duen per títol Per a saber-ne + per si decideixes ampliar els teus coneixements, malgrat que no siguin avaluables.

Un itinerari eficaç per distribuir-te el temps de dedicació seria:

  • Conèixer la programació del lliurament que consta a la Guia d'estudi
  • Conèixer el Pla de treball del lliurament
  • Revisar els materials i situar-te: quin són els continguts que es treballen en el lliurament, quins aspectes s'estudien i en quin nivell 'aprofundiment
  • Analitzar les activitats proposades per entendre què és el que hauràs d'enviar per ser avaluat
  • Estudiar els materials que necessitis per fer les activitats i desestimar els que no utilitzaràs
  • Plantejar els dubtes que no puguis resoldre per tu mateix al fòrum
  • Començar a elaborar les activitats tenint sempre al costat els materials per anar comprovant que el que et demano és el que enviaràs
  • Revisar les activitats abans de donar-les com a definitives


Lliurament 1

L'edat mitjana: Des del desenvolupament del feudalisme fins l'expansió de la corona d'Aragó

Els trobadors

  • La poesia dels trobadors
  • Autoria i difusió de la poesia trobadoresca
  • Els gèneres de la poesia feudal
  • La lírica dels trobadors catalans

La prosa medieval

  • Ramon Llull

Les quatre grans cròniques

  • Llibre dels fets, de Jaume I
  • Crònica del rei En Pere, de Bernat Desclot
  • La Crònica de Ramon Muntaner
  • La Crònica de Pere el Cerimoniós

La prosa moral i l'Humanisme

  • La prosa moral: Francesc Eiximenis,Anselm Turmeda i Sant Vicent Ferrer
  • L'Humanisme: Bernat Metge

La Poesia del segle XV

  • Jordi de Sant Jordi
  • Ausiàs March
  • Joan Roís de Corella

La narrativa

  • Joanot Martorell i Tirant lo Blanc
  • Curial e Güelfa
  • Jaume Roig i l'Espill

Lectures obligatòries

Antologia de la poesia catalana I

  • Guillem de Berguedà: “Cançoneta leu e plana”.
  • Cerverí de Girona: “Si null temps fui pessius ne consiros...”.
  • Ramon Llull: “Cant de Ramon. Estrofes 1,2,3,6,7 i 8”.
  • Ausiàs March: Poema XIII (“Colguen les gents amb alegria festes...”).
  • Jordi de Sant Jordi: “Just lo front port vostra bella semblança...”.
  • Joan Roís de Corella: “La balada de la garsa i l'esmerla”.

    Tirant lo Blanc I

    • Bibliotràilers
    • Vídeos sobre Joanot Martorell i Tirant lo Blanc

    Lliurament 2

    La decadència de la literatura catalana : Renaixement, Barroc i Neoclassicisme

    La literatura del segle XVI

    • El Renaixement
    • La poesia catalana del XVI

    El Barroc la Il·lustració i el Neoclassicisme

    • El Barroc
    • La Il·lustració i el Neoclassicisme

    El segle XIX : Romanticisme i Renaixença

    El Romanticisme i la Renaixença

    • El Romanticisme i Renaixença
    • La Catalunya de la Renaixença

    Poesia i prosa de la Renaixença

    • Jacint Verdaguer
    • Teodor Llorente

    El teatre de la Renaixença

    • El teatre vuitcentista
    • Frederic Soler, "Serafí Pitarra"
    • Àngel Guimerà

     

    Lectures obligatòries

    Antologia de la poesia catalana II 

    • Francesc Vicent Garcia: “A una hermosa dama...”.
    • "A la vora de la mar" (cançó popular)
    • Bonaventura Carles Aribau: “La pàtria”.
    • Teodor Llorente: “Vora el barranc dels algadins” de Nou llibret de versos (1909).
    • Jacint Verdaguer: “Vora la mar”, de Flors del calvari (1895).

    Tirant lo Blanc II

    [Tirant arriba a Constantinoble i s'enamora de Carmesina]

    CXVII. Com Tirant fon arribat en Constantinoble, e les raons que l'Emperador li dix... 

    CXVIII. Com Tirant fon ferit en lo cor ab una fletxa que li tirà la deessa Venus perquè...

    [Tirant malalt d'amors. Diafebus, confident i mitjancer de Tirant]

    CXIX. Raons de conhort que fa Diabebus a Tirant perquè el veu pres ab lo llaç d'amor

    CXX. Lamentació d'amor que fa Tirant.

    CXXI.Raons que fa Diafebus a Tirant, aconhortant-lo de ses amors.

    [Tirant declara el seu amor a Carmesina]

    CXXVI. Com Tirant satisféu en les raons que l'Emperador li demanava.

    CXXVII. Com la Princesa conjurà a Tirant que li digués qui era la senyora qui ell tant amava.

    [Amors de Diafebus i Estefania]

    CXLVI. La sentència que l'Emperador donà contra los cavallers, ducs e comtes que presos eren.

    CXLVII. L'albarà que féu Estefania de Macedònia a Diafebus.

    [Somni fingit de Plaerdemavida]

    CLXII. La resposta que féu la Princesa a Tirant (p. 557-561).

    CLXIII. Lo somni que Plaerdemavida féu.

    Lliurament 3

    El segle XIX

    La Novel·la moderna

    • El Costumisme, el Realisme i el Naturalisme
    • Narcís Oller

    El modernisme

    La poesia i el teatre modernistes

    • El modernisme
    • La poesia modernista: Joan Maragall
    • El teatre modernista: Santiago Rusiñol

    La narrativa modernista

    • La novel·la modernista: Raimon Casellas i Víctor Català
    • La novel·la decadentista: Joaquim Ruyra

    El noucentisme

    Ideologia i estètica noucentista

    • El concepte de noucentisme
    • Característiques del noucentisme
    • Eugeni d'Ors

    La poesia noucentista

    • Guerau de Liost
    • Josep Carner
    • L'escola Mallorquina

    Lectures obligatòries

    Antologia de la poesia catalana III

    • Miquel Costa i Llobera: “El pi de Formentor” de Poesies (1885), edició de 1907.
    • Joan Maragall: “Oda a Espanya”, de Visions i cants (1900).
    • Joan Alcover: “Desolació”, de Cap al tard (1909).
    • Josep Carner: “A una auró” d'Arbres (1957).
    • Maria Antònia Salvà: “Talaiots”, de Lluneta de pagès (1952).

    Tirant lo Blanc III

    [Festes a Constantinoble. L'episodi de la pinta i la sabata en «lo lloc vedat»]

    CLXXXIX. Les grans festes que l'Emperador féu fer per amor dels ambaixadors del Soldà.

    [Consells de Plaerdemavida a Tirant]

    CCXIV. Parla Plaerdemavida.

    [La Viuda malparla de Tirant a Carmesina]

    CCXV. Lo mal consell e reprovat que la Viuda Reposada donà a la Princesa contra Tirant.

    [Esposalles de Diafebus i Estefania. Facècies de Plaerdemavida]

    CCXX. Resposta feta per l'Emperador a Tirant.

    [Estefania i Plaerdemavida confidents i mitjanceres de Carmesina i Tirant. Diàlegs
    sobre l'amor]

    CCXXVIII. Raonament que fa la duquessa de Macedònia a la Princesa.

    CCXXIX. Com Plaerdemavida donà esforç a l'ànimo de Tirant.

    CCXXX. Les raons que passaren entre Tirant e la Princesa, e Plaerdemavida.

    [Tirant contempla Carmesina durant el bany]

    CCXXXI. Com Plaerdemavida posà a Tirant en lo llit de la Princesa.

    [Plaerdemavida introdueix Tirant al llit de Carmesina]

    CCXXXII. Reprensió que fa Plaerdemavida a Tirant.

    [Conseqüències. Tirant es trenca la cama]

    CCXXXIII. Rèplica que fa Tirant a Plaerdemavida.

    [Els amors d'Hipòlit i l'emperadriu]

    CCXLVIII. Lo principi dels amors d'Hipòlit e de l'Emperadriu.

    CCXLIX. Com l'Emperadriu demanà a Hipòlit qui li feia aquell mal.

    CCLX. Resposta feta per l'Emperadriu a Hipòlit.

    CCLXI. Com Hipòlit mostra de paraula la contentació que té de sa senyora.

    CCLXII. Rèplica que fa l'Emperadriu a Hipòlit.

    CCLXIII. La comparació de la vinya que fa Hipòlit a l'Emperadriu.

    Lliurament 4

    Les avantguardes i la literatura dels anys trenta

    L'avantguardisme: 

    • Les avantguardes
    • Joan Salvat-Papasseit
    • J.V.Foix
    La literatura dels anys trenta
    • La renovació de la novel·la
    • Carles Riba
    • Josep M. de Sagarra
    • La producció literària durant la Guerra Civil

    Literatura de postguerra

    La literatura de l'exili

    • Pere Calders
    • Francesc Trabal
    • Avel·lí Artís-Gener "Tísner

    La narrativa de postguerra

    • Mercè Rodoreda
    • Llorenç Villalonga

    Lectures obligatòries

    Antologia de la poesia catalana IV

    • Joan Salvat-Papasseit: “Tot l'enyor de demà”, de L'irradiador del port i les gavines (1921).
    • Josep Maria de Sagarra: “Vinyes verdes vora el mar”, de Cançons de rem i de vela (1923).
    • Carles Riba: “Súnion, t'evocaré de lluny...”, Elegies de Bierville (1943).
    • Clementina Arderiu:  "Cançó del risc"
    • Rosa Leveroni: “Elegies de la represa, VI”
    • Bartomeu Rosselló-Pòrcel: “A Mallorca durant la guerra civil”
    • Màrius Torres: “Cançó a Mahalta” (“Corren les nostres ànimes...”)
    • Agustí Bartra: “Oda a Catalunya des dels tròpics”
    • J.V. Foix:  “Em plau, d'atzar, errar per les muralles...”

    Tirant lo Blanc IV

    [La Viuda declara el seu amor a Tirant. Difamacions i maquinacions de la Viuda]

    CCLXIV. Com l'Emperadriu ordenà la vida d'Hipòlit..

    CCLXVI. Resposta que fa la Viuda a Tirant .

    CCLXVII. Resposta que féu Tirant a la Viuda Reposada com lo requerí d'amors.

    CCLXVIII. Replica la Viuda al parlar de Tirant .

    CCLXIX. Replica Tirant a la Viuda, ignorant la sua maldat.

    [Matrimoni secret no consumat entre Tirant i Carmesina]

    CCLXXI. Resposta que la Princesa fa a Tirant.

    CCLXXII. Com Tirant pres jurament de la Princesa que li compliria lo matrimoni.

    CCLXXIII. Rèplica que fa la Princesa a Tirant.

    CCLXXIV. Rèplica que fa Tirant a la Princesa.

    CCLXXX. Rèplica que fa Tirant a la sua Princesa.

    CCLXXXI. Lamentació que fa la Princesa estant en los braços de Tirant.

    [La ficció de la Viuda Reposada]

    CCLXXXIII. Ficció que féu la reprovada Viuda a Tirant.

    CCLXXXIV. Conhort que fa la Viuda Reposada a Tirant.

    Lliurament 5
    De la postguerra fins a l'actualitat

    Salvador Espriu

    • El món literari de Salvador Espriu

    La prosa d'idees

    • Joan Fuster
    • Josep Pla
    • Agustí Calvet "Gaziel"

    Poesia de postguerra

    • Joan Oliver, "Pere Quart"
    • Gabriel Ferrater
    • Vicent Andrés Estellés
    • Miquel Martí i Pol

    La literatura del anys 70 fins a l'actualitat

    • El final de la dictadura
    • La narrativa després de 1975
    • La poesia
    • El teatre

    Lectures obligatòries

     

    Antologia de la poesia catalana V

    • Salvador Espriu: “Quan la llum pujada des del fons del mar...”
    • Pere Quart: "Corrandes d’exili"
    • Josep Palau i Fabre, “L'aventura”
    • Joan Vinyoli, “Gall”
    • Gabriel Ferrater: "Cambra de la tardor"
    • Joan Brossa: “Cap de bou”
    • Vicent Andrés Estellés: "Els amants"
    • Miquel Martí i Pol: "L’Elionor"
    • Maria Àngels Anglada: “El bosc”
    • Maria Mercè Marçal: “T'estimo perquè sí. Perquè el cos m'ho demana”

    Tirant lo Blanc V

    [Tirant i Carmesina consumen el matrimoni secret]

    CDXXXIV. Com Tirant anà a Contestinoble per parlar ab l'Emperador.

    CDXXXV. Gràcies d'amor que fa Tirant a la Reina.

    CDXXXVI. Com Tirant vencé la batalla e per força d'armes entrà lo castell.

    CDXXXVII. Reprensió d'amor que fa la Princesa a Tirant.


    [Mort de Tirant]

    CDLXVII. Com pres a Tirant lo mal del qual passà d'aquesta vida.

    CDLXX. Breu de comiat tramès per Tirant a la sua Princesa.

    CDLXXI. Com l'Emperador tramès lo duc de Macedònia e Hipòlit ab los metges.

    [Planys fúnebres de l'emperador i Carmesina per la mort de Tirant]

    CDLXXII. Lamentació que féu l'Emperador per la mort de Tirant.

    CDLXXIII. La lamentació que féu la Princesa sobre lo cos de Tirant.

    CDLXXIV. Altra lamentació que fa la Princesa sobre lo cos de Tirant.


    [Hipòlit i l'emperadriu al tron de Constantinoble]

    CDLXXIX. Lo dol e lo plant que fon fet aprés la mort de la Princesa.

    CDLXXX. Com los parents de Tirant s'ajustaren e tingueren consell qual d'ells farien Emperador.

    La matèria s'avalua a partir de les activitats d'avaluació dels lliuraments i la prova final presencial.

    La nota final de la matèria s'obté de la suma del 70% de la prova presencial més el 30% de la nota mitjana de les activitats d'avaluació fetes al llarg del curs:

    Nota final = Nota_prova · 0,7 + Nota_activitats · 0,3

    Per poder aplicar aquesta fórmula és un requisit indispensable que la nota de l'examen sigui igual o superior a 3,5. Si la nota obtinguda a la prova final és inferior, la nota de la matèria serà la de l'examen i no es tindrà en compte la nota de les activitats d'avaluació.

    Per aprovar la matèria caldrà que la nota final sigui igual o superior 5.

    Pel que fa a les activitats d'avaluació que ha de corregir el professorat, et podrà oferir la possibilitat de millorar-les si la qualitat no és pas suficient, per a la qual cosa t'atorgarà un nou intent d'enviament.

    Recuperació

    Si has fet la prova presencial i no has superat la matèria, tindràs dret a presentar-se a la convocatòria de recuperació. En aquest cas, la nota final de la matèria també s'obtindrà de la suma del 70% de la nota de la prova de recuperació més el 30% de la nota mitjana de les activitats d'avaluació. Això no obstant, per poder aplicar aquesta fórmula també és requisit indispensable que la nota de l'examen sigui igual o superior a 3,5.

    Si la nota obtinguda a la prova de recuperació és inferior a 3.5 punts, la nota de la matèria serà la de l'examen, per la qual cosa no es tindrà en compte la nota de les activitats d'avaluació del curs.

    Els materials i recursos del nostre Campus estan pensats per ser emprats en les nostres activitats docents i el seu ús està restringit als nostres usuaris/es i l'autoria pertany a les persones que l'han elaborat i els drets legals pertanyen al propi IOC. Aquests materials estan en contínua evolució i per tant canvien constantment.

    En el cas que els vulguis utilitzar, totalment o parcial, en d'altres àmbits heu de demanar-ho a l'IOC. En qualsevol cas, sempre has de fer constar l'autoria i la procedència i no en pots fer cap ús comercial.

      Darrera modificació: dimarts, 21 d’abril 2020, 11:14