Documents conflictivitat social
Documents sobre la conflictivitat social dels anys 20
Font A:
"La depauperada Barcelona víctima de les pistoles d'un i altre bàndol"·
L'Esquella de la Torratxa 20 d'abril 1923
Font B:
Josep Termes:Història de Catalunya Vol 6. Ed 62. Barcelona 1988
Nombre d'assassinats | |||||
Anys | Patrons | Gerents | Autoritats | Obrers | Total |
1916 | 1 | 1 | 2 | ||
1917 | 2 | - | - | 3 | 5 |
1918 | 4 | 3 | - | 6 | 13 |
1919 | - | 3 | 5 | 7 | 15 |
1920 | 8 | 4 | 1 | 26 | 39 |
1921-23 | 9 | 13 | 2 | 128 | 152 |
Total | 23 | 24 | 8 | 171 | 226 |
ANY |
SALARIS |
COST DE |
SALARIS |
1914 |
100 |
100 |
100 |
1915 |
101 |
104 |
97 |
1917 |
111 |
124 |
89 |
1918 |
123 |
141 |
88 |
1919 |
135 |
169 |
80 |
Font C: Jordi Maluquer de Motes: "Precios, salarios y beneficios.". 1989
Font D: Joan Peiró i Belis.
"És a Barcelona on l'entronització de la reacció es manifesta amb tota la seva cruesa, amb barra, amb cinisme impúdic. El que meravella és la innocència d'alguns periòdics en atribuir el terrorisme a una lluita de bàndols entre la classe obrera. Cal admetre que un nombre de treballadors autèntics formen part del Sindicat lliure; però és una veritat coneguda i indestructible que entre ells amb prou feines hi ha mitja dotzena de pistolers. Els que assassinen gairebé a diari;els que són essència i puntal del Sindicat lliure; els que duen gavardina i cobren de les patronals (1), aquest no són obrers, fa temps que deixaren de ser-ho per dedicar-se a ser professionals del crim." Joan Peiró i Belis. |
Font E: Salvador Seguí - El Noi del Sucre-
" A Catalunya els elements reaccionaris del catalanisme sovint aixequen la bandera de les reivindicacions catalanes, en un sentit nacionalista. I quan més soroll fan és quan es produeix un fet social de ressonància, talment com si cerquessin la intervenció de les autoritats de l'Estat espanyol per a batre els treballadors catalans. Nosaltres, ho dic ací a Madrid, i si convé també a Barcelona, son i serem contraris a aquests senyors que pretenen monopolitzar la política catalana, no per assolir la llibertat de Catalunya, sinó per defensar millor els seus interessos de classe i sempre amatents a malmetre les reivindicacions del proletariat català. I jo us puc assegurar que aquests reaccionaris que s'auto-anomenen catalanistes com el que més temen el redreçament nacional de Catalunya, en el cas que Catalunya no els restés sotmesa... Tanmateix hi ha moltes proves que confirmen el meu raonament. Tant se val que proclamin el seu catalanisme en discursos i articles periodístics... quan són a Barcelona. Si pensen que es troben en perill els interessos particulars de la seva classe benestant (representada per la Lliga regionalista i el Foment del Treball Nacional), enfollits i cap a Madrid, per tal d'oferir els seus serveis a la Monarquia centralista, i més d'una vegada els hauríeu pogut veure vestint la casaca de ministre.... Salvador Seguí - El Noi del Sucre- : Escrits. Madrid 1919 Biografia. |
Font F
Vaga de la Canadenca
Font G:
Font H:
Dades despesa educació i guerra 1901-1930
|
Font I: Foment del Treball Nacional (Barcelona)
Font : (...) Que sens perjudici de dur a terme gestions davant les entitats de Catalunya encaminades a fer que s'adhereixin al Manifest del capità general de la nostra regió, visitar immediatament el marquès d'estella per tal d'expressar-li que els productors catalans (empresaris) estan al seu costat en la campanya de regeneració política que acaba d'emprendre en profit de les riqueses nacionals. Llibre d'actes del Foment del Treball Nacional (Barcelona) |
Font J:
Joan Peiró:
Els anarquistes sentim les idees de l’única manera que poden i deuen sentir-se: honorant-les. En celebrar-se el memorable Congrés del Teatre de la Comèdia, de Madrid, el malaurat Salvador Seguí digué aquestes paraules: “Si, ara, la burgesia posés a les nostres mans la responsabilitat de la cosa pública, nosaltres ens veuríem forçats a refusar aquesta responsabilitat, perquè el poble està mancat de preparació per a una tasca fonamentalment transformadora de la societat actual.” Era una veritat aleshores, ho és encara, i els anarquistes no ens avergonyim de confessar-ho, ans al contrari, car l’ésser fidels a la veritat és sempre un motiu d’orgull. I no sols era el poble el qui no estava preparat, sinó que tampoc no ho estàvem nosaltres i no ho estàvem per mancança de predisposició a canviar d’idees i principis amb la facilitat amb què hom canvia de camisa. Si Seguí no hagués tingut en compte l’honradesa ideal i la conseqüència dels anarquistes, potser les seves paraules haurien estat aquestes: “Si les circumstàncies posessin a les nostres mans la responsabilitat de la cosa pública, nosaltres no la refusaríem de cap manera; i si el poble no està preparat per a establir el comunisme llibertari, nosaltres, “amb l’ajut dels qui vulguin aprofitar l’ocasió”, crearem un gran aparell estatal i una burocràcia exorbitant i absorbent... “car la caritat ben entesa comença per un mateix.” Tanmateix, no és aquest el principi moral del qual es valgueren i es valen els jacobins de Rússia? Qui pot negar que la Confederació Nacional del Treball (CNT), durant uns anys, ha constituït la força organitzada més formidable d’Espanya? Qui pot negar que a Espanya ningú no podia fer res, en sentit revolucionari, sense comptar amb aquesta força organitzada?... Si els anarquistes ens judicàvem incapaços per a establir el comunisme llibertari, no era de sentit comú oferir aquesta força organitzada, per tal que el progrés polític d’Espanya no quedés estancat? I què té de particular que l’oferiment fos fet a les esquerres burgeses? A qui, doncs, podia fer-se l’oferiment? És potser l’endarreriment de comptes el que fa ignorar a Maurín que entre les esquerres, a les quals es feia l’oferiment, hi havia els socialistes?... I és això objecte del blasme o, quan menys, de la ironia de Maurín. [...] |