Psicologia



Pla de treball Lliurament 2

Processos psicològics cognitius.

Continguts

  • Tema 3: Sensació i percepció. L'atenció. Imaginació i memòria.

    1. Sensació i percepció:

      • Definició

      • Característiques de la percepció

      • Fases del procés perceptiu

      • Els òrgans sensorials

      • Diferents teories de la percepció

      • Factors condicionants de la percepció

      • Trastorns perceptius

    2. L'atenció

      • Definició i característiques

      • Factors que intervenen en l'atenció

    3. Imaginació i memòria

      • La imaginació

        1. Definicions

        2. Tipus d'imaginació

        3. Funcions de la imaginació

      • La memòria

        1. Definicions i característiques.

        2. Fases i processos de la memòria.

        3. Funcions de la memòria.

        4. Tipus de memòria i el seu funcionament.

        5. Factors que afavoreixen la memorització i el record permanent.

        6. Factors que afecten negativament la memòria.

        7. L'oblit.

        8. Per millorar la memòria.

        9. Quan la memòria falla.

Orientacions

Tractarem aquí els instruments que ens permeten conèixer la realitat que ens envolta i, en conseqüència, possibiliten la conservació de l’individu i de l’espècie. La imatge que ens fem del món està determinada de forma decisiva per les nostres capacitats sensorials i per com tractem la informació que rebem. Per mitjà dels sentits (sensació) rebem informació de la realitat en que estem. Però el que de fet coneixem és una elaboració personal i creativa (percepció) feta amb algunes de les informacions sensorial que rebem. Com que la percepció no és una resposta mecànica, es donen diversos tipus de trastorns que considerarem. Un element important a la percepció és l’atenció, que també tractarem en quest tema.

La percepció (recolzada en la sensació) en dona coneixement del que és present, però el coneixement pretén abraçar passat i futur. El magatzematge que fem de les percepcions actuals ens permeten estendre el coneixement al passat i projectar-ho al futur. Parlem de memòria quant evoquem, tal qual, percepcions ja passades. Parlem d’imaginació quant, utilitzat percepcions del passat, les combinem sense atendre els moments espai-temporal reals. Així la memòria ens conserva el passat i la imaginació ens avança el futur.

És molt important que observeu com aquestes dues facultats es fonamenten en la percepció. Res no podem memoritzar o imaginar si prèviament, d'alguna manera, no ho hem percebut. Per altra banda, observeu com la imaginació i la memòria s'assemblen molt. La diferència està en que la memòria sempre fa referència a localitzacions espacials i temporals clarament definides i la imaginació barreja elements de procedència espacial i temporal diversa.

Per superar aquesta unitat cal:

  • Llegir atentament i estudiar desprès el  Tema: "Els processos psicològics cognitius”. En aquest cas també heu d’estudiar el que apareix al document: “Les lleis de la percepció“. La informació continguda en aquests dos document és suficient per superar la quinzena.

  • Fer els exercicis proposats a l’apartat Activitats d’avaluació“, que consisteixen en respondre uns qüestionaris que es troben en l’apartat activitats i que puntuen per a l’avaluació.

A l’apartat “Activitats d'ampliació” també trobareu materials que us poden ajudar a completar l’estudi dels continguts de la quinzena.

Seqüència de treball

  1. Llegeix el "Pla de treball".

  2. Estudia (comprendre i memoritzar) Tema: "Els processos psicològics cognitius Fitxer" i "Les lleis de la percepció" que apareix a "Material d'estudi". La lectura o el visionat dels materials que hi ha a l'aparat Activitats d'ampliació (Vídeo sobre la percepció i les il·lusions òptiques, Vídeo sobre sensació i percepció, Vídeo sobre un cas d'agnòsia visual,Vídeo sobre la memòria i l'oblit,la web de Redes (Eduard Punset): la memòria, la Presentació sobre la memòria i les seves patologies) consolidarà l'estudi que s'hagi fet del "Tema".

  3. Completa les Activitats d'avaluació:

    1. Completa el qüestionari d'avaluació : L2AC21 Qüestionari Tema 3:  La Percepció

      • Pes de la nota sobre el global del Lliurament: 20%

      • Nombre d'intents: 1

    2. Completa el qüestionari d'avaluació L2AC22 Qüestionari Tema 4: Memòria

      • Pes de la nota sobre el global del Lliurament: 20%

      • Nombre d'intents: 1

    3. Fes la tasca LACR22: Activitat: La memòria

      • Pes de la nota sobre el global del Lliurament: 60%

      • Nombre d’intents: 1



Darrera modificació: dimecres, 14 de febrer 2018, 21:32