L5ACR1_El color Enunciat
Presentació i objectius
En aquest lliurament se us demana que treballeu a partir de les diverses dimensions del color, tant des d'un aspecte físic, perceptiu i sígnic. Caldrà que reviseu els continguts dels recursos d'estudi, i que llegiu el següent text.
El color denotatiu
El color és un element essencial de la imatge ja que aporta informació en el desxiframent immediat del representat. Pensem per exemple en una mateixa fotografia en color o blanc i negre. Així, quan el color està sent utilitzant com a atribut realista, descriptiu, de la representació , es defineix com a color denotatiu.
Podem parlar de tres tipus de color denotatiu: color icònic, color saturat i color fantasiós.
-
-
- El color icònic: És una aproximació més realista del propi color. Té una funció clarament potenciadora i identificadora del realisme de la imatge: la vegetació és verda, el cel és blau.
- El color saturat: Fa al·lusió a un cromatisme exaltat de la realitat. Els colors es veuen alterats i són més densos, més purs, més lluminosos.
- El color fantasiós: És una altra variant de la denotació cromàtica realista que esdevé de la manipulació fantasiosa del color de la imatge, que no obstant això deixa sempre reconexible la iconicitat de la forma representada. Es pot ressaltar uns colors sobre d'altres, o potenciar algunes parts del dibuix mitjançant el color.
-
El color connotatiu
És un component estètic que permet fer una lectura de la imatge a partir de la sensibilitat del dibuixant i l'espectador. El color connotatiu és l'oposat al denotatiu. Fa referència a significats no descriptius ni realistes, sinó a valors psicològics, simbòlics o estètics, en els que intervenen múltiples factors d'àmplies subjectivitats.
-
-
- El color psicològic: Fa referència a les diferents impressions que emanen de l'ambient creat pel color, que poden ser de calma, de recolliment, de plenitud, d'alegria, opressió, violència ...(La psicologia dels colors va ser estudiada per Goethe, que va examinar l'efecte del color sobre els individus)
-
-
-
- El color simbòlic: Els colors, també suporten un significat simbòlic més o menys reconegut, si bé altament condicionat per altres factors adjacents com els culturals. Per tant, s'entén que a cada cultura hi ha una lectura simbòlica per a cada color.
-
Els objectius de les activitats són els següents:
- Conèixer les propietats del color com a fenomen físic
- Identificar i experimentar les qualitats i relacions del color (harmonia i contrast, interacció i color local).
- Diferenciar els significats denotatius i connotatius associats al color en una imatge.
- Saber elaborar les barreges additives i substractives.
Organització de les activitats
Al final d'aquest enunciat trobaràs un fòrum on veuràs dos fils. A cada fil heu de lliurar l'activitat corresponent:
- Activitat 1: Color i harmonia.
- Activitat 2: Color i contrast.
El pes de la nota en el global del Lliurament 5 és del 60%
Data de lliurament
Cal que publiqueu la tasca amb les tres activitats dins del termini del lliurament establert al calendari del curs, és a dir, des del dia 20/11/19 fins a les 23:55 h del dia 2/12/19. Tingueu en compte que la tasca no permetrà fer lliuraments després de la data i hora indicades.
Activitat 1: Color i harmonia
En aquest lliurament se us demana que feu un dibuix expressiu (connotatiu) a partir d'un paisatge inventat. Podeu aplicar els coneixements sobre la perspectiva cònica que heu adquirit al lliurament 4, per tal de donar-li una aparença realista i versemblant. Aquest paisatge el pintarem amb colors harmoniosos, tot aplicant els continguts del lliurament 5.
Publiqueu en aquest fòrum la imatge d'un dibuix a color creat en una làmina de dibuix 50 x 70 cm on realitzeu una composició amb colors harmònics. Utilitzeu la llibreta de registre personal o sketchboock per fer esborranys o anotacions del dibuix abans de fer la creació definitiva.
Recordeu quines son les diferents combinacions per a crear una imatge amb colors harmoniosos:
- Colors propers en el cercle cromàtic.
- Colors de la mateixa gamma.
- Colors amb el mateix valor lumínic (No barrejar colors foscs amb colors clars).
- Color amb la mateixa temperatura (No barrejar colors freds amb colors càlids).
Escriviu un text màxim 10 línies justificant perquè heu triat els colors com a harmònics.
Si us ajuda podeu fer cerques de colors utilitzant l'aplicació online Adobe Color CC.
Material:
- Feu servir una làmina de 50 x 70 cm, no importa el gramatge.
- Podeu triar lliurement entre el material de color que es va indicar a la guia didàctica de l'aula, i podeu utilitzar tècniques combinades (com aquarel·la o gouache per acolorir grans superfícies i llapis de colors o retoladors pels detalls petits).
Criteris d'avaluació activitat 1:
- Correspondència amb l'enunciat: ben il·luminada, enfocada, enquadrada i orientada.
- Correcció dels esbossos,i del dibuix definitiu així com la correcció del text.
- Qualitat dels dibuixos preparatoris (mínim 2)
- La correcció en la tria dels colors per a la composició amb colors harmònics.
- Qualitat gràfica.
- Cura dels acabats
- Correcció del text ( ben redactat, no enumeració d'idees inconnexes) i sense faltes d'ortografia.
Documents que heu d'adjuntar:
Cal que lliureu en el primer fil "Activitat 1- Color i harmonia".
- Les fotografies dels esbossos que heu realitzat al quadern d'apunts o sketchboock (feu una fotografia per a cada dibuix).
- La fotografia del vostre dibuix definitiu( col·loqueu damunt el dibuix les eines que heu fet servir per dibuixar ).
- Un breu text explicatiu amb la justificació de la tria que heu fet dels colors harmònics.
Per avaluar aquesta activitat, en el fil Fòrum indicarem les intervencions amb Fet / No fet. I també trobareu una avaluació amb més informació i la qualificació final de l'activitat a l'apartat anomenat "rúbrica Activitat 1- Color i harmonia".
Activitat 2: Color i contrast
En aquest exercici se us demana que feu el mateix dibuix del mateix paisatge inventat a l'exercici 1 però ara l'haureu de pintar amb colors contrastats i denotatiu. Podeu aplicar els coneixements sobre la perspectiva cònica que heu adquirit al lliurament 4, per tal de donar-li una aparença realista i versemblant. Aquest paisatge el pintarem amb colors contrastats, tot aplicant els continguts del lliurament 5.
Publiqueu en aquest fòrum la imatge d'un dibuix a color creat en una làmina de dibuix 50 x 70 cm on realitzeu una composició amb colors contrastats. Utilitzeu la llibreta de registre personal o stketchboock per fer esborranys o anotacions del dibuix abans de fer la creació definitiva.
Recordeu les diferents combinacions que podeu fer servir per a crear una imatge amb colors contrastats:
- Colors oposats en el cercle cromàtic (colors complementaris).
- Colors de diferents gammes.
- Colors amb diferents valors lumínics (Barrejar colors foscos amb olors clars).
- Color amb diferents temperatures (Barrejar colors freds amb colors càlids).
Escriviu un text màxim 10 línies justificant perquè heu triat els colors com a contrastats.
Utilitzeu la llibreta de registre personal per fer esborranys o anotacions del dibuix abans de fer la creació definitiva.
Recordeu que els colors complementaris són els oposats en el cercle cromàtic.
Material:
- Feu servir una làmina de 50 x 70 cm, no importa el gramatge.
- Podeu triar lliurement entre el material de color que es va indicar a la guia didàctica de l'aula, i podeu utilitzar tècniques combinades (com aquarel·la o gouache per acolorir grans superfícies i llapis de colors o retoladors pels detalls petits).
Criteris d'avaluació activitat 2:
- Correspondència amb l'enunciat: ben il·luminada, enfocada, enquadrada i orientada.
- Correcció dels esbossos,i del dibuix definitiu així com la correcció del text.
- Qualitat dels dibuixos preparatoris (mínim 2)
- La correcció en la tria dels colors per a la composició amb colors harmònics.
- Qualitat gràfica.
- Cura dels acabats
- Correcció del text ( ben redactat, no enumeració d'idees inconnexes) i sense faltes d'ortografia.
Documents que heu d'adjuntar:
Cal que lliureu en el segon fil "Activitat 2- Color i contrast".
- Les fotografies dels esbossos que heu realitzat al quadern d'apunts o sketchboock (feu una fotografia per a cada dibuix).
- La fotografia del vostre dibuix definitiu( col·loqueu damunt el dibuix les eines que heu fet servir per dibuixar ).
- Un breu text explicatiu amb la justificació de la tria que heu fet dels colors contrastats.
Per avaluar aquesta activitat, en el fil Fòrum indicarem les intervencions amb Fet / No fet. I també trobareu una avaluació amb més informació i la qualificació final de l'activitat a l'apartat anomenat "rúbrica Activitat 2- Color i contrast".