L2ACR2_Anàlisi de la forma Enunciat
Presentació i objectius
El Dibuix és un instrument de coneixement del món i de un mateix i es basa, en bona part, en educar la percepció visual tant des de l'anàlisi objectiu de la realitat com de la transformació o creació de la mateixa. És fonamental saber mirar i saber percebre el que mirem, per tal de poder plasmar les proporcions, volums, contorns, llum, textura, colors.
En aquest lliurament us proposen dues tècniques per a aprendre a percebre de manera diferent a com ho fem normalment. Es pretén re-educar la mirada per a poder aguditzar la observació:
- En un primer exercici us proposem que dibuixeu els espais negatius, no l'objecte sinó el fons al voltant de l'objecte, es tracta d'invertir la nostra forma d'observar.
- Un segon exercici: la proposta és fer un dibuix de còpia, però tot invertint el model, és a dir, girant cap avall el full que copiem. Aquí es pretén que no caigueu en representacions estereotipades, i que per tant, no us deixeu endur per prejudicis sobre formes, volums... i altres. Desaprendre l'après.
Els objectius de les activitats són els següents:
- Saber identificar i conèixer els diferents mètodes de percepció visual del Dibuix artístic.
-
Prendre consciència de la importància d'evitar caure en estereotips a l'hora de representar formes i espais.
-
Prendre consciència de les diferències en dibuixar amb cadascun dels hemisferis del cervell .
-
Saber identificar i aplicar en Dibuix les teories de la Gestalt.
-
Experimentar les possibilitats de millora en el Dibuix amb l'aplicació de tècniques de percepció visual.
Organització de les activitats
Al final d'aquest enunciat trobaràs un fòrum on veuràs dos fils. A cadascun d'ells heu de lliurar l'activitat corresponent:
Activitat 1- Espais negatius.
Activitat 2- Lucian Freud
També heu de penjar els mateixos documents a la tramesa :
Rubrica d'avaluació L2ACR2_Anàlisi de la forma, en un sol document, ordenant les activitats amb les fotografies i texts, en format pdf. En aquest espai és on veureu la vostra qualificació numèrica, que és privada i només vosaltres podreu visualitzar.
El pes de la nota en el global del Lliurament 2 és del 70%.
Data de lliurament
Cal que publiqueu la tasca amb les tres activitats dins del termini del lliurament establert al calendari del curs, és a dir, des del dia 10/10/19 fins a les 23:55 h del dia 22/10/19. Tingueu en compte que la tasca no permetrà fer lliuraments després de la data i hora indicades.
Activitat 1- Espais negatius:
En dibuix, s'entén per composició la manera en què l'artista ordena i distribueix els components de la imatge. Components fonamentals d'una composició són les formes positives (els objectes o figures), els espais negatius (zones buides) i el format (la longitud i amplada relatives de les vores de la superfície). Per compondre un dibuix, l'artista situa les formes positives i els espais negatius dins del format del paper.
La intenció d'aquest exercici és important. Perquè les formes positives i els espais negatius comparteixen les mateixes vores. En dibuixar un, es dibuixa inadvertidament l'altre.
Dirigiu ara la mirada cap a algun moble que tingui espais oberts; un tamboret, un balancí, un pupitre, una cadira amb braços i respatller. Imagineu que de sobte la cadira desapareix, deixant intactes i sòlids els espais negatius...
Les següents imatges no contenen cap de les línies de contorn ni les interiors (dintorn) de les cadires. Només les zones buides, taques, i no línies No obstant això, aquestes semblen perfectament descrites, perquè els espais negatius que les envolten comparteixen les vores amb elles. Si es dibuixen les formes dels espais, també es dibuixa inadvertidament l'objecte mateix, però amb més facilitat. I en elevar els espais al mateix nivell d'importància que les formes, el dibuix és també més agradable a la vista. És a dir, es resol el problema de la composició: els espais i les formes estan unificades; cada peça del trencaclosques té tanta importància com les altres.
dibujonaturalmi.blogspot.com.es
Què heu de fer?: Escolliu una cadira per dibuixar-la. No utilitzeu una fotografia d'una cadira.
Heu de fer un dibuix com els que us hem mostrat, on representeu únicament els espais, d'un a un. Podeu dibuixar primer tots els espais exteriors i després els interiors, o a l'inrevés. No importa on comenceu, perquè totes les peces encaixen com en un trencaclosques. No cal esbrinar res sobre la cadira. De fet, no cal ni pensar en la cadira, I no cal preguntar-se per què la vora d'aquest espai va així i així. Únicament limitar-se a dibuixar tal com es veu. Utilitzeu làmines de dibuix DIN A4 i un llapis rotulador negre per enfosquir el paper amb comoditat. No dibuixeu cap de les línies de contorn ni les interiors (dintorn), només feu les taques dels espais negatius.
Si hi ha una vora en angle, us heu de preguntar "Quina és la inclinació d'aquest angle en relació amb el costat del paper?".
Realitzeu després una fotografia a la cadira que heu utilitzat com a model (des del mateix punt de vista on l'observàveu en fer el dibuix) i al vostre dibuix. Al final s'indica com compartireu les dues imatges en aquest fòrum.
Material:
- Feu servir fulls Din A 4, no importa el gramatge.
- Retulador negre.
Criteris d'avaluació activitat 1:
Per avaluar aquesta activitat, en el fil Fòrum indicarem les intervencions amb Fet / No fet. I també trobareu una avaluació amb més informació i la qualificació final de l'activitat a l'apartat anomenat "rúbrica espai negatiu" que trobareu a continuació d'aquest fòrum amb elements que es valoraran a aquesta activitat i que són:
-
Correspondència amb l'enunciat: imatge publicada correctament del dibuix i de la fotografia de la cadira tal i com es demana.
- Realització del dibuix sense línies de contorns ni dintorns, només taques de l'espai negatiu.
-
Execució i grau de representació de l'objecte
-
La quantitat de varietat i aprofundiment dels dels elements i parts de la cara descrits.
- Qualitat gràfica
-
Cura dels acabats.
Per avaluar aquesta activitat, en el fil Fòrum indicarem les intervencions amb Fet / No fet. I també trobareu l' avaluació amb més informació i la qualificació final de l'activitat a l'apartat anomenat "Rúbrica d'avaluació L2ACR2_ Anàlisi de la forma" que trobareu a continuació d'aquest fòrum.
Documents que heu d'adjuntar:
Cal que lliureu en el primer fil "Activitat 1- Espais negatius"
-
La fotografia del vostre dibuix ( col·loqueu damunt el dibuix les eines que heu fet servir per dibuixar ).
-
Una fotografia de la cadira real amb el mateix punt de vista i enquadrament que al dibuix.
Activitat 2: Lucian Freud
Permetem-nos un experiment.
Segons els teòrics de l'aprenentatge del dibuix pel mètode d'observació intuïtiva ("Dibuixar amb el costat dret del cervell", Betty Edwards) un dels principals reptes per a aprendre a dibuixar és el domini de les capacitats d'observació intuïtiva, i aquest domini, com ja sabeu, pertany a les habilitats que el costat dret del cervell. Un dels exercicis que es proposa per a la pràctica d'aquestes habilitats és dibuixar un model en una posició diferent de la qual estem habituats. L'objectiu de l'exercici és que oblidem allò que estem representant, i fent-ho oblidem els ''estereotips'', i ens centrem a reproduir allò que els ulls observen, les línies, la relació entre elles, la posició de cada una d'elles respecte a la resta...
Exemple d'exercici amb alumne copiant un dibuix de Picasso ("Retrat d'Igor Srtavinsky", Picasso, 1920) del revés.
Visiteu ara la galeria d'imatges d'obres del pintor Lucian Freud a la TATE. Lucian Freud, net de Sigmund Freud, va ser un important pintor i gravador britànic. Malgrat que en la seva joventut es va iniciar en el surrealisme, després de la Segona Guerra Mundial es va convertir en un dels principals representants de la pintura figurativa anglesa. Especialitzat en retrats, aquests acostumen a excloure l'expressió de sentiments i els personatges representats apareixen habitualment nus i sota una forta llum. Trobareu imatges de 26 obres d'aquest pintor que formen part de la col·lecció d'aquest museu.
Trieu-ne una, imprimiu-la, situeu-la cap per avall, i copieu el dibuix tal com el veieu, observant les línies i formes i oblidant si esteu representant una parpella, un nas o un dit d'una mà... Utilitzeu làmines de dibuix DIN A4 i un llapis tou per treballar amb comoditat.
Material:
- Feu servir fulls Din A 4, no importa el gramatge.
- Llapis "B" de qualsevol número.
Criteris d'avaluació activitat 2:
-
Correspondència amb l'enunciat i publicació de les imatges
- Execució i grau de correspondència entre el model i el dibuix realitzat
-
Qualitat gràfica
-
Cura dels acabats
-
La quantitat i varietat dels elements i parts de la cara descrits.
Per avaluar aquesta activitat, en el fil Fòrum indicarem les intervencions amb Fet / No fet. I també trobareu la avaluació amb més informació i la qualificació final de l'activitat a l'apartat anomenat "Rúbrica d'avaluació L2ACR2_ Anàlisi de la forma" que trobareu a continuació d'aquest fòrum.
Documents que heu d'adjuntar:
Cal que lliureu en el segon fil "Activitat 2- Lucian Freud"
-
La fotografia del vostre dibuix ( col·loqueu damunt el dibuix les eines que heu fet servir per dibuixar ).
-
Una fotografia de l'obra triada de Lucian Freud.