L1AC3_Registres lingüístics informals

Per a preparar aquest fòrum, el primer que heu de fer és llegir el capítol 4.5. Varietats i registres (La variació lingüística, Varietats funcionals i Registres lingüístics informals) dels Materials i recursos i visualitzar els textos de referència que trobareu aquí sota: Exàmens i La Riera. Exàmens és un vídeo que pertany al programa 4 CATS i podreu llegir-ne la transcripció a sota i  La Riera conté un fragment d'un dels capítols d'aquesta sèrie de televisió..

A partir d'aquests materials heu de preparar una gravació d'una durada no superior a 3 minuts tot adoptant el rol de professor per explicar i exemplificar què són i quins són els registres lingüístics informals. El registre que heu d'utilitzar en la gravació ha de ser formal perquè la gravació hauria d'aparèixer en un programa de ràdio adreçat a estudiants de Batxillerat. Això no obstant, per la naturalesa i característiques dels registres informals, que són el contingut de l'exposició, pots utilitzar insults i renecs, si estan justificats, per exemplificar aquests tipus de registres.

La  gravació ha de donar resposta a aquests sis apartats:

1. Què és la variació lingüística i quines són les varietats funcionals
  2. Quins són els registres lingüístics informals
  3. Quins factors determinen els registres lingüístics informals
  4. Quines característiques tenen els registres lingüístics informals
  5. Exemples dels vídeos Exàmens i La Riera que justifiquin que els dos vídeos utilitzen un registre lingüístic informal i de quin tipus és (bé col·loquial o familiar, be vulgar)
  6. Una breu conclusió o tancament sobre el tema que has tractat 

Important: 

• En aquest fòrum només heu d'adjuntar la gravació. No cal que envieu cap text.
  • La gravació ha d'estar en format *mp3 perquè si té aquesta extensió, es representarà com un reproductor de música. Si l'arxiu que heu gravat no està en aquest format, canvieu-lo amb l'ajut d'aquest web: Online audio Converter.

SARA: Bé, Carles, marxem.
    CARLES: On aneu?
    LLUM: A la biblioteca, demà tenim examen. Per cert, tu no havies de fer un treball per a la facultat?
    CARLES: Sí, què et penses que estic fent?
    CARLES: És que he de pensar un nom i un eslògan per a un perfum. I així, estirat, les idees flueixen millor. 
    SARA: Però no estudiaves periodisme?
    CARLES: Sí, però vaig agafar publicitat d’optativa.
    LLUM: Jo també hauria d’haver agafat una d’aquestes carreres que t’aproven sense aixecar-te del sofà.
    CARLES: Perdona? Periodisme és una de les carreres més difícils. Jo no em vull fer el xulo, però la nota de tall de periodisme de l’any passat a la Universitat Autònoma va ser de 7,2. I quina va ser la de dret? Quatre, quatre i mig, cinc peladet... va digues...
    LLUM: Cinc amb quinze a l’Autònoma.
    CARLES: Ui, cinc amb quinze... que difícil.
    SARA: A la Politècnica entraves a mates amb un cinc exacte. Però això és perquè no hi ha gent que vulgui fer mates. 
    LLUM: Però si tothom ho sap en el fons, que no foteu ni brot a la universitat. Us passeu tot el dia al bar de la facultat.
    CARLES: Sí, som al bar, però treballant: preparant programes de ràdio, documentals, reportatges d’investigació... Un periodista no descansa mai: tot és susceptible de ser notícia.
    SARA: Hala, que cansat, no?
    CARLES: Ni te ho imagines. Hui mateix, per exemple, ja fa vuit hores que estic pensant un bon nom per a un perfum.
    LLUM: Ui, que difícil. 
    CARLES: Ah, sí? a vore, a vore, digues tu un nom. 
    LLUM: Mira, és ben fàcil. Per exemple: Noir.
    CARLES: Noir? 
    SARA: Noir, negre en francès. Sí, m’agrada! i l’eslògan podria ser... “Única”.
    LLUM: Mmm, està bé... Noir. I a sota, amb unes lletres sofisticades, hi posem “única”. 
    CARLES: Noir? Única? Que originals. Si no us sap greu, jo continue pensant, eh? 
    LLUM: Discupla, eh? Perdona... Nem. 
    SARA: Adéu.
    CARLES: Adéu. [...] Xiquet, ja ho tinc. Nom del perfum:Noir. Tio, noir és negre en francès, ignorant. Sí, està bé, eh? Sí, sí, també tinc l’eslògan. Única... Jo he pensat que podríem posar-lo davall de Noir amb lletra sofisticada. Sí. D’acord, doncs jo ja he fet la meua part del treball, ara te toca a tu. Sí, t’envie tot per per correu electrònic. Digues la teua adreça. arnau25@uab.cat. Molt bé. Sí. Ens veiem demà. Vinga, adéu. 

Epíleg: La Catosfera*

La Catosfera és el nom que rep el conjunt de blogs escrits en català a Internet. La quantitat de blogs és extraordinària, i situa el català en la vuitena posició dins la xarxa. El punt cat és el primer domini genèric que s’atorga a una comunitat lingüística i cultural. A Internet també tenim una amplíssima oferta de mitjans de comunicació en català, com vilaweb.cat, icatfm.cat o tv3.cat, una pàgina on tenim lliure accés a més de 120.000 vídeos. A part d’informar-nos, compartir i expressar-nos en català, a la xarxa també podem trobar eines per catalanitzar el nostre ordinador en webs com Softcatala.cat; També podem aprendre català en webs com Parla.cat, traduir textos i webs de diversos idiomes al català i viceversa, i resoldre els dubtes lingüístics amb potents eines de consulta com l’Optimot de la Generalitat de Catalunya.

*Aquest epíleg del vídeo no pertany a un registre col·loquial sinó que utilitza una varietat estàndard

[Font: Fragment d'un capítol de la sèrie La Riera http://www.ccma.cat/tv3/alacarta/la-riera/limma-atropella-el-jofre/video/5352311/]

Grups separats: Tots els participants
        (Encara no hi ha preguntes en aquest fòrum)